Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Å Ådi88 skrev:
Och varför tror du att jag skulle ha svaret på den företeelsen?

Om jag gissar skulle jag säga unga människor som inte är insatt i fackföreningens betydelse för dig som anställd. Man får mer pengar i fickan. Föräldrar som inte heller är fackligt anslutna ger ungdomar råd.
Konsekvenstänkande är inte utvecklat ännu.
Eller så minskar gruppen arbetare radikalt i Sverige för många vill bli influensers.
Sedan 1994 har kanske egenföretagare ökat i Sverige 8ch då blir färre fackligt anslutna.
Eller är det människor med dold agenda som påverkar arbetare att facket är tvång vilket även skedde när jag tog första anställningen. Lyssnade inte.
Eller, Gud förbjude, kan det finnas företag som inte tillåter att anställda är fackligt anslutna?
Eller så har människor blivit övertygade att i Sverige är anställningen ändå så trygg, att vara fackligt ansluten numer inte är ett nödvändigt skydd mot avsked eller dåliga marknadsavtal. Vissa anser att de utan att vara fackligt ansluten "rider" på de som betalar avgift och engagerar sig i facket.

Nu får du välja vilken orsak du vill som passar din sinnesstämning/ideologi/politisk tillhörighet! 🤔 😏 🤥
Du sammanfattade svaret bra på min fråga. Det är alltså inte bara svart och vitt. Det är alltså bra att vi har som vi har idag med både frihet för arbetstagare samt arbetsgivare att teckna kollektivavtal. Jag uppfattar dock denna fråga att facket anser att arbetsgivaren måste ha kollektivavtal.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Man kan även se det som att företagen ser sina anställda som företagets tillgångar för att kunna skapa bra konkurrenskraftiga produkter. Dvs alla företag är inte de onda djävulens påbro som tar tillfället i akt.

Jag kan alltså se båda sidorna. Känns snarare som många i denna tråd tror att domedagen nalkas.
Vi säger att tre lika utbildade kommer till anställningsintervju den ene begär..exempel bara , 40 000 den andre 38 000 den tredje 35 000.
Vilken anställer företaget ?
 
N najaden skrev:
Vi säger att tre lika utbildade kommer till anställningsintervju den ene begär..exempel bara , 40 000 den andre 38 000 den tredje 35 000.
Vilken anställer företaget ?
Eftersom jag själv har företag så väljer jag den som passar bäst för uppgiften, dvs kommer leverera bäst för mitt företag. Det är skit i samma i sammanhanget isåfall om priset är 5000 kr mer och det råkar vara den person som i min mening var bäst för uppgiften.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Eftersom jag själv har företag så väljer jag den som passar bäst för uppgiften, dvs kommer leverera bäst för mitt företag. Det är skit i samma i sammanhanget isåfall om priset är 5000 kr mer och det råkar vara den person råkade i min mening vara bäst.
Ja men det kan du ju inte veta säkert.
Finns inga regler eller avtal kan du ju då skicka denna och testa en annan hur lätt som helst.
Sen om du gör så inser nog dom flesta vilka möjligheter det öppnar sig för företagen att sätta egna löner.

Sedan om en som precis ska börja sitt arbetsliv får en siffra från arbetsgivaren tar hem det om inga regler finns....och spiralen är igång.
 
N najaden skrev:
Ja men det kan du ju inte veta säkert.
Finns inga regler eller avtal kan du ju då skicka denna och testa en annan hur lätt som helst.
Sen om du gör så inser nog dom flesta vilka möjligheter det öppnar sig för företagen att sätta egna löner.
Det finns fortfarande arbetsmarknadslagar i Sverige som reglerar vad man får göra och inte. Det är inte kollektivavtalet som styr. Du pekade direkt på att jag skulle valt den person som begärde lägst lön. Jag försökte förklara att frågan är större än bara lön.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Det finns fortfarande arbetsmarknadslagar i Sverige som reglerar vad man får göra och inte. Det är inte kollektivavtalet som styr. Du pekade direkt på att jag skulle valt den person som begärde lägst lön. Jag försökte förklara att frågan är större än bara lön.
Nja pekade inte specifikt..men nog håller du med om att det finns mindre nogräknande företag som inte alls skulle dra sig för att dumpa lönerna ?
Lönerna är ju knutna till kollektivavtalet.
 
N
L lbgu skrev:
Jag har för mig att finnarna ligger i topp när det gäller självmord, om de samtidigt är lyckligast i världen så är det ju ändå lite underligt. Eller är de extrema åt båda hållen, antingen extremt olyckliga eller extremt lyckliga och de lyckliga är fler än de olyckliga.
Det är för att när man frågade om dom var lyckliga så var det sommar😃. Självmorden är som högst mitt i vintern.
Finländare gör inget halvdant gör man något så gör man det ordentligt. 🙃

För att vara allvarlig också så om jag minns rätt så är det flest självmord i Finland av dom nordiska länderna men inte så högt jämfört med resten av världen.
 
N najaden skrev:
Nja pekade inte specifikt..men nog håller du med om att det finns mindre nogräknande företag som inte alls skulle dra sig för att dumpa lönerna ?
Givetvis finns både och på marknaden. Jag kan dock inte se problemet att hålla två tankar i huvudet att det även kan finnas företag som är precis motsatsen och ser sina anställda som deras främsta tillgångar för att huvudtaget kunna konkurera på marknaden. Som gladeligen ger rejäla löner, bonusar, förmåner mm för att få behålla anställda. Men att just kollektivavtal då skulle vara lösningen på detta och att alla företag borde ha det kan jag tycka är en naiv inställning och att förenkla.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Resa en del i Finland känns inte som att stanna någon längre tid. Kanske du borde prova att stanna några veckor eller en månad och se om du ändrar uppfattning.

Tänk på att en Finländare oftast är lyckligast när dom sitter i bastun med en öl eller lonkerro.
Det är där som kalsarikännit börjar. Inte för att någon finländare skulle ha någon form av kläder på sig i bastun. Men efteråt.
ja tjena
 
Zevv Zevv skrev:
Givetvis finns både och på marknaden. Jag kan dock inte se problemet att hålla två tankar i huvudet att det även kan finnas företag som är precis motsatsen och ser sina anställda som deras främsta tillgångar för att huvudtaget kunna konkurera på marknaden. Som gladeligen ger rejäla löner, bonusar, förmåner mm för att få behålla anställda. Men att just kollektivavtal då skulle vara lösningen på detta och att alla företag borde ha det kan jag tycka är en naiv inställning och att förenkla.
Du inser väl att då blir klyftorna ännu större och blir klyftorna ännu större vad händer då med samhället tror du?
 
N najaden skrev:
Du inser väl att då blir klyftorna ännu större och blir klyftorna ännu större vad händer då med samhället tror du?
Nej jag inser inte det
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
N najaden skrev:
Vi säger att tre lika utbildade kommer till anställningsintervju den ene begär..exempel bara , 40 000 den andre 38 000 den tredje 35 000.
Vilken anställer företaget ?
3 lika utbildade är fortfarande 3 olika personer.

Sitter som chef idag och jag anser att personlighet är mer värt än några tusen. Idag går jag utanför kollektivavtal och ger mer än vad facket vill. Gillar facket det? Nej... Men dom kan inget göra.

Med personlighet menar jag inte att den som pratar bäst får jobbet, utan den som jag anser passar bäst för uppgift / gruppen.

Facket har spelat ut sin roll i min mening. Har väldigt begränsad bra erfarenhet av dom.

När det gäller Tesla är det riktigt sjukt att jag som kund ska drabbas av något som tillsynes ska vara frivilligt....
 
  • Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Jag är inte emot att folk vill vara medlemmar i fackliga organisationer. Däremot är jag emot när facket kräver kollektivavtal. Jag tror eg. inget mer händer än att förhandlingar sker mellan individer och företaget de arbetar för. På samma sätt som det mesta fungerar i samhället, när man avtalar om saker och ting. Min poäng var att jag tror mycket i samhället ändras och det inte riktigt är som det var för 100 år sedan då behovet var ett annat.

Japp, men det går stadigt nedåt med ca 1 procent per år. Det finns antagligen en anledning till det som man kan ta sig en funderare kring.
Har du själv funderat på varför det går nedåt ännu, även om det nu inte är särskilt stadigt?

Intressant att få din syn på företeelsen!
 
Sittställning Sittställning skrev:
3 lika utbildade är fortfarande 3 olika personer.

Sitter som chef idag och jag anser att personlighet är mer värt än några tusen. Idag går jag utanför kollektivavtal och ger mer än vad facket vill. Gillar facket det? Nej... Men dom kan inget göra.

Med personlighet menar jag inte att den som pratar bäst får jobbet, utan den som jag anser passar bäst för uppgift / gruppen.

Facket har spelat ut sin roll i min mening. Har väldigt begränsad bra erfarenhet av dom.

När det gäller Tesla är det riktigt sjukt att jag som kund ska drabbas av något som tillsynes ska vara frivilligt....
Vet inte vad du har för erfarenhet utav facket men facket brukar inte ha något problem med att anställda kollektivare får MER lön...vid lönerevision brukar facket ofta försöka få till något extra om chefen är välvillig kan det gå men oftast , givetvis, följs avtalet.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Har du själv funderat på varför det går nedåt ännu, även om det nu inte är särskilt stadigt?

Intressant att få din syn på företeelsen!
Jag tyckte jag svarade dig att jag höll med dig om att många olika orsaker är skälet att folk inte längre vill vara anslutna till fackförbund, att samhället ser annorlunda ut nu än för 100 år sedan. Kanske även en generationsfråga och att valfriheten är viktigare nu än tidigare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.