Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
L L Jan skrev:
Reser där en del.

När Finlands utrikesdepartement genom avdelningen för Finlands främjande annonserar brett internationellet om den finska traditionen "Kalsongfylla" då är det enligt mig snarare ett rop på hjälp från befolkningen.
Eller det är kanske kalsongfyllan som gör finnarna så lyckliga? Beklämmande.


Off topic. Hade med störd statistik att göra som failerar.
Jag förstår varför du inte tror på att Finnländare är det lyckligaste folket du har uppenbarligen inte förstått dom överhuvudtaget.
 
O
Carup rapporterat att flera storföretag har stoppat inköp av Tesla som tjänstebil. Det verkar dock inte vara av ideologi utan mer av praktiska frågor som att få tid på verkstad.

ABB går dock mot strömmen:
"ABB Sverige har dock brutit sitt inköpsstopp. När strejken bröt ut stoppades inköpen, men nu får de anställda köpa Tesla igen. Företagets slutsats är att Tesla har tillräckligt bra anställningsvillkor även utan kollektivavtal. "

https://carup.se/svenska-storforetagen-som-forbjudit-tesla/
 
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
D
N Niq skrev:
Jag förstår varför du inte tror på att Finnländare är det lyckligaste folket du har uppenbarligen inte förstått dom överhuvudtaget.
Det finns nog i grunden en brist i att förstå hur såna här komplexa sammanställningar görs, då är det lätt att genom sina egna observationsstudier uppfatta all såna resultat som falska. Detta kan jag iofs förstå, det kräver ju en ansträngning att läsa på och förstå, samt kanske lite statistikkunskap i botten.

Då är det enklare att hitta en ledsen finne och dra slutsatsen att det fan inte är roligt i Finland.
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
N
D djac skrev:
Det finns nog i grunden en brist i att förstå hur såna här komplexa sammanställningar görs, då är det lätt att genom sina egna observationsstudier uppfatta all såna resultat som falska. Detta kan jag iofs förstå, det kräver ju en ansträngning att läsa på och förstå, samt kanske lite statistikkunskap i botten.

Då är det enklare att hitta en ledsen finne och dra slutsatsen att det fan inte är roligt i Finland.
Du har nog helt rätt.
Men att värdera Finnländare med Svenska mått blir fel. Även om mycket är lika finns det också stora skillnader.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
N Niq skrev:
Du har nog helt rätt.
Men att värdera Finnländare med Svenska mått blir fel. Även om mycket är lika finns det också stora skillnader.
Självklart, men jag har rest och jobbat mycket i regionen och upplever ändå att vi har väldigt mycket gemensamt med finnarna, det är absolut de som jag tycker är lättast att jobba med. Boendes nära Köpenhamn, som jag också jobbat i, upplever jag danskarna som längst från oss.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall skulle jag säga att kommunikatörerna misslyckas något enormt. Är du säker på att du har uppfattat deras arbetsuppgifter korrekt?
Jag vet inte varför de finns. Har en aning om vad de skall göra. Men har aldrig sett en arbetsbeskrivning.

Däremot lutar jag mycket starkt mot att det de gör är sådant en bra chef skulle klara själv. Kanske främst för att det var så det fungerade innan det fanns några kommunikatörer.

Slutsatsen jag drar är att ju fler kommunikatörer det finns i en organisation ju färre kompetenta chefer finns det i organisationen. Och ju sämre är dess högste chef.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om jag tänker på hur jag själv har upplevt regionerna under några årtionden, så tycker jag att för några årtionden så var landstingen ett stort grått moln som man inte hade någon aning om hur (om?) de fungerade eller vad som egentligen skilde mellan de olika politiska partierna,
Så ser nog många det
BirgitS BirgitS skrev:
men numera har jag faktiskt det därför att regionerna har blivit synliga på ett annat sätt. Vilket då kanske är kommunikatörernas förtjänst?
Jag har inte märkt att de blivit speciellt synliga, men det finns ju många regioner och alla är inte lika.
BirgitS BirgitS skrev:
Som väljare tycker jag det är bra mycket bättre att veta vad jag röstar om än att rösta och inte veta vad det leder till.
Detta är nog pudelns kärna. Att ha tre val samma dag och endast få info i media av 8 partiledare med ministerambitioner får effekter. Man fokuserar på riksdag. Kollar lite på kommun. Hinner aldrig sätta sig in i region. Detta fungerar väldigt dåligt.
Skilda valdagar/valår känns som en självklarhet om man funderar en stund på demokrati
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
O O skrev:
Man fokuserar på riksdag. Kollar lite på kommun. Hinner aldrig sätta sig in i region. Detta fungerar väldigt dåligt.
Bästa vore nog att låta staten sköta sjukvården så kunde man strunta i regionvalet som ändå ingen i princip bryr sig om. Gör de något mer än sjukvård kan säkert länsstyrelsen ta över det.
Jag har aldrig förstått varför man ska låta alla regioner göra sina egna misstag med sjukvården, vore effektivare om det sköts från ett ställe. Sen borde man väl vilja ha likvärdig sjukvård i hela landet.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hela den här sidodiskussionen kom väl igång för att folk ville att anställda skulle ägna sig åt att jobba med sin expertkunskap (läkare, sköterskor etc.) medan andra (sekreterare t.ex.) skulle anställas för att sköta det som de andra förstnämnda inte är specialister på.
Det är en sak
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir då lite tvärtom och inkonsekvent att sen föreslå att journalister ska prata med då t.ex. läkarna direkt, vilket ju just innebär att läkarna inte sysslar med det de är utbildade att göra.
Läkarna är inte anställda att prata med journalister. De skall vårda.
Journalisterna borde ringa ledningen om de vill prata. Samt oxo få svar av ledningen.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag bryr mig inte om någon tycker det ena eller andra, men att först inta en väldigt stark position att låta var och en sköta det som de är experter på, för att sen plötsligt komma och hävda att en expertgrupp är helt onödig och det är bättre att andra utan utbildning och expertkunskaper ska ta hand om de frågorna är mycket inkonsekvent, som jag ser det.
Så kan man se det rent generellt.

Men grejen här är att en just denna expertkunskap att kommunicera är en av alla expertkunskaper en chef skall ha. Det behövs ingen annan som gör det chefen är bra på och är anställd att göra, nämligen kommunicera.

För mig är det lika absurt att en chef har en kommunikatör som om chefen skulle anställa en "beslutare" som är expert på att besluta.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Man har anställda för att sköta den verksamhet man ska sköta.
T.ex. har ett sjukhus läkare, undersköterskor, m.m. anställda. Dessa behöver givetvis vara kompetenta att sköta sitt arbete. Sjukhuset har inte som uppgift att hålla på och kommunicera med utomstående, därför behöver man inga anställda kommunikatörer. Om det ändå kommer någon fråga så får man improvisera och klara det på bästa sätt. Men eftersom det inte är någon viktig del av verksamheten så är det inte så farligt ifall det blir lite fel. Det är betydligt värre ifall patienter råkar illa ut ifall läkaren visade sig vara en utbildad kommunikatör. Men du verkar inte kunna se den skillnaden.
Naturligtvis behöver ett stort sjukhus informera omvärlden om en massa saker i dagens samhälle. Innevånare förväntar sig att sjukhuset har en webbplats med en massa information om avdelningar, besökstider, telefonnummer etc. Det är specialister på kommunikation som ska sköta det, inte sjukvårdspersonalen. Väldigt många besökare skulle bli arga och låta sin ilska gå ut över vårdpersonalen om de kommer 10 minuter efter att besökstiden har tagit slut därför att det står fel på en webbsida, och det innebär att vårdpersonalen skulle behöva lägga tid på annat än vård.

Naturligtvis ser jag den skillnaden, men det är ju bara en tramsig jämförelse.
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Som jag ser det, har facket grävt sin egen grav, för det finns de arbetare som har det knapert på riktig, men det skiter de i.
Nej, det gör de inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
N
D djac skrev:
Självklart, men jag har rest och jobbat mycket i regionen och upplever ändå att vi har väldigt mycket gemensamt med finnarna, det är absolut de som jag tycker är lättast att jobba med. Boendes nära Köpenhamn, som jag också jobbat i, upplever jag danskarna som längst från oss.
Ja mycket gemensamt finns det. Men något som verkligen är en stor skillnad och som först med människor födda i slutet på 70 talet börjat avta är den påverkan som krigen hade på människorna i Finland. Nu finns det inte så många kvar som var med under krigstiden men väldigt många har haft mor/far föräldrar som var med i krigen.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
O O skrev:
Men grejen här är att en just denna expertkunskap att kommunicera är en av alla expertkunskaper en chef skall ha. Det behövs ingen annan som gör det chefen är bra på och är anställd att göra, nämligen kommunicera.
Att kunna kommunicera internt, på t.ex. en teknisk nivå, är inte samma sak som att göra ett bra intryck i TV eller kunna uttrycka sig så att en oinsatt allmänhet förstår. Det finns många höga önskemål på hur en hög chef ska vara och verkligen inte alla chefer uppfyller alla krav utan de har personal omkring som fyller i de luckor som behövs. Oavsett om det gäller kommunikation till media, hålla reda på möten, papper etc. eller vara ett stöd när det gäller tekniska frågor i företaget. Det är ingen som tycker att det är konstigt att en hög chef har en personlig assistent som hjälper till med en massa saker så varför är det så konstigt att det finns någon som hjälper till med just kommunikation till media?

På ett mindre företag sköter ofta VD om personalrekryteringar, så tydligen klarar chefer av att rekrytera.
På större företag finns det personalavdelningar trots att ett krav på chefer är att de ska kunna rekrytera.
För att ta ett annat exempel.
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Att kunna kommunicera internt, på t.ex. en teknisk nivå, är inte samma sak som att göra ett bra intryck i TV eller kunna uttrycka sig så att en oinsatt allmänhet förstår. Det finns många höga önskemål på hur en hög chef ska vara och verkligen inte alla chefer uppfyller alla krav utan de har personal omkring som fyller i de luckor som behövs. Oavsett om det gäller kommunikation till media, hålla reda på möten, papper etc. eller vara ett stöd när det gäller tekniska frågor i företaget. Det är ingen som tycker att det är konstigt att en hög chef har en personlig assistent som hjälper till med en massa saker så varför är det så konstigt att det finns någon som hjälper till med just kommunikation till media?

På ett mindre företag sköter ofta VD om personalrekryteringar, så tydligen klarar chefer av att rekrytera.
På större företag finns det personalavdelningar trots att ett krav på chefer är att de ska kunna rekrytera.
För att ta ett annat exempel.
Det är inte riktigt jämförbart, kommunikatörer är människor helt utan ansvar och för journalister och medborgare därför helt ointressanta, de vet förmodligen inte hur det ligger till, det är bäst så såklart, och rapar bara upp färdigsnickrade mantran. När något gått snett så måste allmänheten få ställa, via journalister oftast, kritiska frågor, med följdfrågor, och förvänta sig att någon som vet något faktiskt svarar. Att skicka ut en kommunikatör med en boilerplate-textför att kunna glida undan ansvar visar bara på ett starkt medborgarförakt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Skillnaden mellan offentlig och privat verksamhet är att för den offentliga så bygger vårt system på att journalister ska granska verksamheten, den sk tredje statsmakten. Kommunikatörer är ett lager mellan dem och verksamheten som ska granskas, vilket såklart försvårar för dem att hitta oegentligheter.

För privata företag så är det väl snarast styrelsen som får anses ha den rollen, och tror aldrig de skulle bli nekade att tala med vem de vill för att upptäcka problem i företaget. Att företaget anlitar kommunikatörer för att visa ett annat budskap utåt är därmed inte problematiskt för ägarna, så länge de har tillgång till den faktiska verkligheten.

För den offentliga verksamheten är det vi alla som är "ägarna", och vår enda realistiska möjlighet att granska verksamheten är via journalister, och därmed blir konceptet med kommunikatörer extremt problematiskt.

(Vilket även är varför vi har långtgående lagstiftning runt rätten att läcka information, och förbud mot att leta efter visselblåsare i offentlig verksamhet. Något som tyvärr inte följer med när verksamheten drivs av privata entreprenörer, personligen tycker jag ska leverantör som har kontrakt med offentlig verksamhet automatiskt ska omfattas av samma regler)
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.