Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enligt Tesla själva är flera av villkoren bättre , annars likvärdiga. Strejken i sig handlar inte om de anställdas villkor i första hand..
Ja enligt Tesla är dom förstås det. Dom kan såklart vara bättre men eftersom dom vägrar berätta vad deras anställningsavtal säger så blir man ju lite fundersam. Men det kanske bara är deras princip att inte avslöja dom.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N
D Dilato skrev:
Jag säger det.🤓

Ingen behöver jobba på onda företag utan kollektivavtal som utnyttjar sina anställda och behandlar dom som slavar.
Sådana företag överlever inte länge.
Amazon tex verkar klara sig ganska bra
 
S skogaliten skrev:
Vilken del av den offentliga sektorn vill du ska minska?
SVT
Partibidragsnämnden
L lat skrev:
Betyder det att du tex inte tycker om de generella garantier som råder på konsumentprodukter?
Det är ju en form av avtal som tvingats på producenter/säljare.

Det finns mängder av andra avtal som är "tvingande" som du dagligen berörs av, men just kollektivavtalet är det du stör dig på?
Generella garantier är idiotiskt! Hur kan ett företag garantera att tex ett batteri håller i tre år?

Istället för alla dessa tvång som fördyrar produkter borde det vara helt frivilligt att utfärda garantier. Då kan konsumenter fritt välja fabrikat efter vad de bedömer som viktigt, tex pris, prestanda, garantier.

Istället för att tvinga konsumenter och producenter att ingå avtal, kunde staten tillhandahålla tjänsten att frivilligt ingångna avtal följs och straffa de som bryter emot dem.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
N
L L Jan skrev:
Tänker på en annan statistik om att Finland skall ha världens lyckligaste folk, ja tjena, så förbannat dumt.
Varför skulle det vara så dumt?
 
C cbrolin skrev:
SVT
Partibidragsnämnden

Generella garantier är idiotiskt! Hur kan ett företag garantera att tex ett batteri håller i tre år?

Istället för alla dessa tvång som fördyrar produkter borde det vara helt frivilligt att utfärda garantier. Då kan konsumenter fritt välja fabrikat efter vad de bedömer som viktigt, tex pris, prestanda, garantier.

Istället för att tvinga konsumenter och producenter att ingå avtal, kunde staten tillhandahålla tjänsten att frivilligt ingångna avtal följs och straffa de som bryter emot dem.
Garantier är ett frivilligt åtagande, dvs ett löfte från tillverkaren till kunden. Så att det skulle vara nått tvång är ren desinformation.
Reklamationsrätt är en helt annan sak, du kanske har blandat ihop begreppen?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Varför skulle det vara så dumt?
Har du varit i Finland längre tid? Kommentarer är överfödiga
 
Reklamationsrätten är ju mer eller mindre en lag som säger att du inte får sälja saker som är uppenbart olämpliga för det annonserade ändamålet (de går sönder inom kort tid av normalt användande). Vilket jag tycker är väldigt bra, sen om tillverkaren vill garantera saker utöver det är väl trevligt, men oftast så känns det som att garantin inte är nämnvärt givmilda givmildare än lagen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det kan vara väldigt viktigt vad tidningar och annan media säger om myndigheter.
Det kan det vara. Men det ligger inte i myndighetens uppdrag att upprätthålla en skönmålad bild av myndigheten. Myndighetens uppgift är inte att motivera omgivningen att myndigheten behövs, de ska sköta det jobb de är ålagda att sköta. Om någon vill lägga ned myndigheten är det inte myndighetens jobb att försvara dess existens.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
N
L lbgu skrev:
Det kan det vara. Men det ligger inte i myndighetens uppdrag att upprätthålla en skönmålad bild av myndigheten. Myndighetens uppgift är inte att motivera omgivningen att myndigheten behövs, de ska sköta det jobb de är ålagda att sköta. Om någon vill lägga ned myndigheten är det inte myndighetens jobb att försvara dess existens.
Jag håller delvis med. Jag tycker att det delvis är myndighetens jobb att göra sitt jobb så att det finns förtroende för den och den visar att den behövs. Men det ska inte göras genom skönmålade historier i media.
 
N
L L Jan skrev:
Har du varit i Finland längre tid? Kommentarer är överfödiga
Ja. Du verkar däremot inte ha varit det
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
N Niq skrev:
Jag håller delvis med. Jag tycker att det delvis är myndighetens jobb att göra sitt jobb så att det finns förtroende för den och den visar att den behövs. Men det ska inte göras genom skönmålade historier i media.
Det är här problemen har skapats, skolans uppdrag är bara delvis att utbilda, vårdens bara delvis att vårda, det är nog detta "delvis" som ska bort ur ekvationen. Dessa verksamheter har tilldelats medel av valda politiker som då åtar sig att se till att det levereras tjänster tillbaks. Om detta inte sker så ska politikerna själva försvara sig i första hand, verksamheten ska vara helt fokuserad på att leverera.

Allt var inte bättre förr såklart men att tex Region Skåne blivit en långt sämre organisation på att leverera är nog ett obestridligt faktum och detta har skett genom en politisering av verksamheten. De som varit trogna uppdraget har succesivt bytts ut mot såna som är trogna politiken och kommunikatörerna, ofta utan kompetens.

Detta märker såklart personalen och regionen är nu en otroligt dålig arbetsgivare, detta i en bransch där personalen är allt.

Så för att komma tillbaks till kollektivavtalsfrågan, nej jag anser verkligen inte att politiker ska kunna ha inflytande på områden där kollektivavtal styr. De arbetsplatser som politiker styr över fungerar alltid väldigt dåligt och med stora missnöjen bland personalen, om detta blir normalen går våra företag under.

Vi kan väl se igen om 20 år, om de har skärpt sig och blivit en rumsren arbetsgivare så kanske vi kan börja lyssna igen.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Amazon tex verkar klara sig ganska bra
Driften av de svenska lagren sköts av bolag som har kollektivavtal.
Transporterna sköts av bolag med kollektivavtal.
 
N
D Dilato skrev:
Driften av de svenska lagren sköts av bolag som har kollektivavtal.
Transporterna sköts av bolag med kollektivavtal.
Är det inhyrd arbetskraft eller anställda av Amazon.

Är ju ganska allmänt känt att Amazon i Usa behandlar sina anställda väldigt dåligt.
 
N Niq skrev:
Ja. Du verkar däremot inte ha varit det
Reser där en del.

När Finlands utrikesdepartement genom avdelningen för Finlands främjande annonserar brett internationellet om den finska traditionen "Kalsongfylla" då är det enligt mig snarare ett rop på hjälp från befolkningen.
Eller det är kanske kalsongfyllan som gör finnarna så lyckliga? Beklämmande.


Off topic. Hade med störd statistik att göra som failerar.
 
N Niq skrev:
Är det inhyrd arbetskraft eller anställda av Amazon.

Är ju ganska allmänt känt att Amazon i Usa behandlar sina anställda väldigt dåligt.
Det är rätt vanligt att företag lägger ut lagerdriften på andra bolag, Kuehne+Nagel är ett sådant, Bring Shelfless (Dreamlogistics) är ett annat bolag som sköter driften åt Amazon.

Vad dom gör i USA får facket i USA sköta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.