716 719 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du undrade vad UBS är för bidragsorganisation...!?L L Jan skrev:
"UBS är ett av världens största internationella finansbolag, med huvudkontor i Basel och Zürich i Schweiz. Bolaget är ”både världens största förvaltare av privata tillgångar och världens största förvaltare av andra människors pengar”. Det är också den näst största banken i Europa sett både till marknadskapitalisering och till profitibilitet. UBS har också en stor närvaro i USA, där de har huvudkontor i New York City (investment banking), Weehawken i New Jersey (private wealth management) och Stamford i Connecticut (kapitalmarknader). UBS nuvarande vd är Ralph Hamers."
Jag reagerade på att du använder ordet fredsskadad. Man kan inte vara fredsskadad men däremot krigsskadad. Fredsskadad används bara av krigshetsare och fascister, därför tycker jag att du skall hålla dig för god för att använda ordet.Nissens skrev:
Att göra om ett ord som fred till något som är negativt är bara dåligt, därför är det angeläget att tillrättavisa dig i dessa yttersta tider när Elon Musk betalar sig in i den politiska makten i USA och gör Hitlerhälsningar och stöder öppet AFD i Tyskland, ett högrextremt parti som har viss koppling till nazismen.
Tillägg: AFD skall det vara, nu rättat.
Redigerat:
Ännu värre. Privatägt med andra ord.D djac skrev:Du undrade vad UBS är för bidragsorganisation...!?
"UBS är ett av världens största internationella finansbolag, med huvudkontor i Basel och Zürich i Schweiz. Bolaget är ”både världens största förvaltare av privata tillgångar och världens största förvaltare av andra människors pengar”. Det är också den näst största banken i Europa sett både till marknadskapitalisering och till profitibilitet. UBS har också en stor närvaro i USA, där de har huvudkontor i New York City (investment banking), Weehawken i New Jersey (private wealth management) och Stamford i Connecticut (kapitalmarknader). UBS nuvarande vd är Ralph Hamers."
Bidraget fås internt och de kan skriva precis vad de vill. De kan ge ut och gå med på den insyn och granskning så precis som de önskar. Vill de skriva upp eller ned länder av någon anledning eller om någon investerare trycker på så kan det göra det.
Säkrare med FN, SCB och andra liknande, men alltid finns risk för lobbying
Redigerat:
Detta är vad som är risken med att tillåta företag att göra som de vill frivilligt, och starta en nedmontering av fackliga rörelsen inte bara i Sverige.P pmd skrev:Jag gillar inte kollektivavtal ibland på något speciellt sätt. Jag tycker helt enkelt att avtalsfrihet är något att värna om. De parter på arbetsmarknaden som vill träffa olika slags avtal ska ha all rätt i världen att göra det. Ingen ska kunna tvinga någon av dem, dock.
Drivkraft och drivkraft. Jag driver väl mest runt lite planlöst.
Skämt åsido så är det nog värnandet om frihet som driver mig. Både individuell frihet och kollektiv frihet är värdefulla. Inget kollektiv ska kunna tvinga en individ till något den inte vill, och en individ ska inte kunna tvinga ett kollektiv heller.
Båda fenomenen förekommer idag, lite överallt i världen, mer eller mindre utpräglat.
(Det måste förstås till en rejäl uppsats för att utveckla och nyansera detta. Ett visst minimum av tvång åt flera håll behövs för att ett samhälle ska fungera, men vi bör sträva efter att så många som möjligt, helst alla, är överens).
Vad dessa företag behöver är "nyttiga idioter", som de beskrivs som, talar för deras sak och aldrig ser risker med den påtvingande "nya ordningen".
Saxat från SVT 29/1-25 >Tesla-anställd vittnar om dåliga arbetsförhållanden: ”Vill inskränka fackliga rättigheter”< På Teslas fabrik utanför Berlin.
Anställda vittnar om tuffa arbetsförhållanden, där arbetet är tungt och med få raster. AFD (högernationalistiskt [-extremt]) parti i Tyskland har visat sig inte bara sprida rasism, utan också vill inskränka fackliga och demokratiska rättigheter och i slutändan legitimera det som blivit praxis i fabriken.
Konsekvenstänkande? Finns det hos svenska röstberättigande innevånare idag.
Nej, alla ungdomar sägs inte ha ett utvecklat tänkande förrän de blir 25 år. Tillhör du den gruppen?
Sedan har vi SD:are, många med rötter i BSS, NMR och skinheads, vad är deras ståndpunkt i dessa frågor angående facket? Att invandrarna inte är en tillgång i Sverige vet vi redan deras åsikt om, men nu ska de bli frivilligt utkastade med bidrag (bidrag till invandrare? är inte det redan för mycket sådant enligt SD).
Om du inte förstår det större sammanhanget som västländer (EU) utsätts för idag och som sker med Putin's nyttiga idioter till hjälp, samt att nu USA fått en odemokratisk president som också vill ändra världsordningen tillsammans med en del av BRICS länderna.
Världen kan mycket väl vara på väg mot en slutgiltigt krig som utplånar mänskligheten eller åtminstone invaderar och förstör samhällsstrukturer.
När den sk. mest demokratiska landet i världen, USA, hotar grannländer att använda militär invasion för att få sin vilja igenom att Grönland, Canada och Panamakanalen skall tillhör USA ger ju Putin bensin i brasan. Nu framstår invasionen och Trump's löfte om ett slut inom 24 tim som ett väl regisserat drama av de länder som vill ändra världsordningen. Där nu USA har offentligt anslutit sig.
Tiden, inom en snar framtid, får väl visa hur starkt vårt demokratiska del av världen egentligen är.
Det går på en grisblink att rasera, men årtionden (generationer) att åter bygga upp. Det har historien visat.
Du svarade inte på frågan nu heller. Jag tolkar det som att ditt svar är ja.L L A Axelsson skrev:Jag reagerade på att du använder ordet fredsskadad. Man kan inte vara fredsskadad men däremot krigsskadad. Fredsskadad används bara av krigshetsare och fascister, därför tycker jag att du skall hålla dig för god för att använda ordet.
Att göra om ett ord som fred till något som är negativt är bara dåligt, därför är det angeläget att tillrättavisa dig i dessa yttersta tider när Elon Musk betalar sig in i den politiska makten i USA och gör Hitlerhälsningar och stöder öppet AFP i Tyskland, ett högrextremt parti som har viss koppling till nazismen.
Jo, du är troligen fredsskadad. Sverige har varit i fred i väldigt många år, så vissa har helt tappat vad krig innebär.
Du tror att om Ukraina förlorar kriget så är lidandet över. Det är ett väldigt naivt tankesätt. Jämför tex hur tyskarna agerade under andra världskriget, slutade de när de besegrat ett land?
Nej just det, exakt så är det med Ryssland också, de vill erövra fler länder och kommer absolut inte nöja sig med Ukraina.
Och så kommer du och säger att du hoppas att Sverige slutar supportera Ukraina så att lidandet upphör. Detta är helt verklighetsfrånvänt.
Det är tecken på en fredsskada. Människan har krigat så länge människan funnits, så det är tyvärr inget onaturligt tillstånd.
Utöver detta så vill inte Ukrainarna bli styrda av Ryssland, vilket du också helt bortser ifrån.
Redigerat:
Jag har redan svarat på din fråga och motiverat till varför du inte får något svar på en fråga som inte hör till ämnet för trådenNissens skrev:
Du svarade inte på frågan nu heller. Jag tolkar det som att ditt svar är ja.
Jo, du är troligen fredsskadad. Sverige har varit i fred i väldigt många år, så vissa har helt tappat vad krig innebär.
Du tror att om Ukraina förlorar kriget så är lidandet över. Det är ett väldigt naivt tankesätt. Jämför tex hur tyskarna agerade under andra världskriget, slutade de när de besegrat ett land?
Nej just det, exakt så är det med Ryssland också, de vill erövra fler länder och kommer absolut inte nöja sig med Ukraina.
Och så kommer du och säger att du hoppas att Sverige slutar supportera Ukraina så att lidandet upphör. Detta är helt verklighetsfrånvänt.
Det är tecken på en fredsskada. Människan har krigat så länge människan funnits, så det är tyvärr inget onaturligt tillstånd.
Utöver detta så vill inte Ukrainarns bli styrdda av Ryssland, vilket du också helt bortser ifrån.
Jag har inte behov av att älta, har du?
Snart behövs inte ens ett civiliserat beteende i ett civiliserat samhälle för samhället är i stor förändring och att politiker inte har kompetens är ett kraftigt generaliserande av dig om de som värnar om demokrati (de flesta iallafall) som blir allt viktigare för var dag som går.P pmd skrev:
Är du prepper? Annars är mitt råd att se över din tillgång på mat, varm bostad och allmän säkerhet. Det kommer behövas.
Ja, "FN, SCB och andra liknande" är ju inte bidragsfinansierade....L L Jan skrev:Ännu värre. Privatägt med andra ord.
Bidraget fås internt och de kan skriva precis vad de vill. De kan ge ut och gå med på den insyn och granskning så precis som de önskar. Vill de skriva upp eller ned länder av någon anledning eller om någon investerare trycker på så kan det göra det.
Säkrare med FN, SCB och andra liknande, men alltid finns risk för lobbying
Så om jag förstår dig rätt så kan man vare sig lita på institutioner som finansieras med statsbidrag, eller kommersiellt finansierade institutioner. Jag uppfattar det som att du lider av en tillitsproblematik, inte att UBS falsifierar publikt tillgängliga siffror.
Av erfarenhet, det stämmer väl.D djac skrev:Ja, "FN, SCB och andra liknande" är ju inte bidragsfinansierade....
Så om jag förstår dig rätt så kan man vare sig lita på institutioner som finansieras med statsbidrag, eller kommersiellt finansierade institutioner. Jag uppfattar det som att du lider av en tillitsproblematik, inte att UBS falsifierar publikt tillgängliga siffror.
Tex. för ett antal år sedan var EU kritisk mot Sverige eftersom snittåldern på bilarna i bruk var 20 år här. Men de hade inte med att veteranbilar är jättestort i Sverige, även hade de inte med att vi kör Volvo och andra långlivade bilar i Sverige och vi är rädda om bilarna också . Vi kör inte omkring som dårar i budgetbilar som Fiat som de gör i vissa andra länder.
Poängen är att du inte alls svarat, och jag tolkar det som ett ja, och då är slutsatsen i det jag skrev korrekt.L L A Axelsson skrev:
Så det är helt utagerat och fredsskadan är konstaterad. 😊
Nu kan du återgå till kollektivavtalet, det var du som gick in på sidospåret. 😊
Din debatteknik kanske fungerar, skrämmande isåfall.Nissens skrev:
Din funkar inte…L L A Axelsson skrev:
Du påstår något, vägrar sedan helt att diskutera det. Du har bestämt dig för vad du tycker hur galet det än är och inget kan någonsin få dig att ta till dig information som kan ge anledning att omvärdera något. 😊
Frågan är ju då varför du skriver på ett forum?
Du ställer frågor som inte hör till ämnet för tråden. Skulle jag återigen ge min syn på kriget mellan Ryssland och Ukraina i en tråd som handlar om Tesla och kollektivavtal så skulle det leda till flera hundra inlägg som inte har med trådens ämne att göra och det skulle i sin tur leda till att tråden stängs. Kan det vara det du är ute efter.Nissens skrev:
Det var ditt inlägg som var off topic som jag svarade på. Du kan sluta älta detta och passa på att fundera lite över vad Ryssarna har i kikaren och vad konsekvenserna blir om Europa offrar Ukraina. 😊L L A Axelsson skrev:Du ställer frågor som inte hör till ämnet för tråden. Skulle jag återigen ge min syn på kriget mellan Ryssland och Ukraina i en tråd som handlar om Tesla och kollektivavtal så skulle det leda till flera hundra inlägg som inte har med trådens ämne att göra och det skulle i sin tur leda till att tråden stängs. Kan det vara det du är ute efter.