716 305 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man har anställda för att sköta den verksamhet man ska sköta.BirgitS skrev:
T.ex. har ett sjukhus läkare, undersköterskor, m.m. anställda. Dessa behöver givetvis vara kompetenta att sköta sitt arbete. Sjukhuset har inte som uppgift att hålla på och kommunicera med utomstående, därför behöver man inga anställda kommunikatörer. Om det ändå kommer någon fråga så får man improvisera och klara det på bästa sätt. Men eftersom det inte är någon viktig del av verksamheten så är det inte så farligt ifall det blir lite fel. Det är betydligt värre ifall patienter råkar illa ut ifall läkaren visade sig vara en utbildad kommunikatör. Men du verkar inte kunna se den skillnaden.
Det finns mängder med företag som inte har anställda (eller inhyrda) kommunikatörer. Ifall de kan klara sig så borde även statliga verksamheter kunna klara sig. Som du resonerar så borde ju alla företag ha kommunikatörer anställda ifall någon journalist ringer upp.
Statistik är lite lurigt, din bild visar Gini-index för förmögenhet.D djac skrev:
Om man istället tittar på Gini-index för inkomst så ligger Sverige i andra ändan av skalan.
Sverige har alltså bland världens minsta skillnader mellan låg och höginkomsttagare och samtidigt har vi bland världens största skillnader i förmögenhet.
Gini-index för inkomst, mörkblå=minst skilland, mörkröd=störst skillnad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det beror lite på vad man menar med att klyftorna ökar. Eftersom den här tråden rör kollektivavtal lutar jag åt att man bör titta på jämlikhet av inkomst istället för jämlikhet av förmögenhet.
Källor:
Inkomst: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_inequality
Förmögenhet: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_by_wealth_inequality
Nu går jag offtopic men vill vara påpeka att vi verkar leva i helt olika bubblor. I min vardag har jag inte träffat något som vill att vi ska sluta stödja Ukraina.Intet skrev:
Tvärtom vill många bidra även privat, dels genom att skänka pengar till olika krigsstödjande och humanitära projekt men även genom att donera material och tid.
Personligen avsätter jag en procentsats av lönen varje månad och jag har både bekanta och en kollega som kört ner donerade fordon till Ukraina vid flera tillfällen.
Att vi skulle förlänga lidandet genom att sända mer pengar och vapen är helt motsatt min verklighetsuppfattning. Den bilden verkar jag dela med de flesta i min "bubbla".
Du verkar leva i en EXTREM bubbla/skara folk som har denna uppfattning första gången jag läser eller hör någon använda dessa ord😢Intet skrev:
Vi lever i helt olika samhällen tydligen..
Du har inte ställt frågan flera gånger. Det borde vid det här laget vara känt vad jag tycker om Rysslands angreppskrig på Ukraina. Eftersom det inte hör till trådens ämne får du inget mer svar än så.Nissens skrev:
Det tycker jag verkligen inte , det speglar inte det som diskuterades, i Sverige är lön inte mycket värt då den är starkt beskattad, det du behöver är kapitalinkomster och det ska såklart inkluderas eftersom det är en stor inkomstkälla idag. Du kan tex svårligen köpa en bostad för lön idag, för att komma dit krävs kapitalinkomster.O och en till skrev:Statistik är lite lurigt, din bild visar Gini-index för förmögenhet.
Om man istället tittar på Gini-index för inkomst så ligger Sverige i andra ändan av skalan.
Sverige har alltså bland världens minsta skillnader mellan låg och höginkomsttagare och samtidigt har vi bland världens största skillnader i förmögenhet.
Gini-index för inkomst, mörkblå=minst skilland, mörkröd=störst skillnad
[bild]
Så det beror lite på vad man menar med att klyftorna ökar. Eftersom den här tråden rör kollektivavtal lutar jag åt att man bör titta på jämlikhet av inkomst istället för jämlikhet av förmögenhet.
Källor:
Inkomst: [länk]
Förmögenhet: [länk]
Det är ju det som är så ledsamt.Mikael_L skrev:
Facket har helt tappat fotfästet och blivit en klubb för inböredes beundran. Borta är de bredaxlade karlarna i blåställ och de flitiga sömmerskorna som var basen i arbetarrörelsen.
Nu kan de inte ens få de strejkande att agera strejkvakter, för det kan kännas obehagligt. Vart har -"Upp till kamp emot kvalen, sista striden är här .." tagit vägen. -Nä, jag vill inte, för det kan kännas obehagligt!!! Så facket får ta ut kontorister som ersätter de klent motiverade inför den "sista striden".
Som jag ser det, har facket grävt sin egen grav, för det finns de arbetare som har det knapert på riktig, men det skiter de i.
Jag har frågat två gånger, nu blir det en tredje gång:L L A Axelsson skrev:
Tror du att lidandet upphör om Ukraina förlorar kriget?
Du har inte varit i närheten av att svara på det.
Åsikten att du inte tycker om att Ryssland invaderat Ukraina delar du med hela västvärlden, så det är ju inte unikt direkt. Men det är inte det jag frågat om…
Är du grälsjuk?Nissens skrev:
Jag har frågat två gånger, nu blir det en tredje gång:
Tror du att lidandet upphör om Ukraina förlorar kriget?
Du har inte varit i närheten av att svara på det.
Åsikten att du inte tycker om att Ryssland invaderat Ukraina delar du med hela västvärlden, så det är ju inte unikt direkt. Men det är inte det jag frågat om…
jo. Det är det. Vid ett flertal tillfällen har SD framfört att A-kassan och sjukersättningen bör höjas. Gammal hederlig Socialdemokratisk politik.B Bengt Numelin skrev:
Som numera är allas mål. Möjligen förutom för V. och kanske C.B Bengt Numelin skrev:
Det förklarar varför LO är så rädda för SD, för de är det, facket påstår sig vara, men inte längre är.
SVT har ett reportage från Teslafabriken i Tyskland.
Föga förvånande är det en kritisk röst som hörs.
Jag undrar om denne är lika representativ som de tre (utav hundra?) SVT intervjuar "på stan" när de vill framföra sin kollektiva åsikt i allehanda ämnen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...hallanden-vill-inskranka-fackliga-rattigheter
Föga förvånande är det en kritisk röst som hörs.
Jag undrar om denne är lika representativ som de tre (utav hundra?) SVT intervjuar "på stan" när de vill framföra sin kollektiva åsikt i allehanda ämnen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...hallanden-vill-inskranka-fackliga-rattigheter
P pmd skrev:
Ännu en märklig statistik från någon org som får bidrag. Undrar hur de mäter? Hur många faktorer är med, hur många är inte med? Tänker på en annan statistik om att Finland skall ha världens lyckligaste folk, ja tjena, så förbannat dumt.D djac skrev:
Fast vad har ovan karta med Tesla att göra?