Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Men om man inte vill ha experter som svarar därför att andra anställda utan de särskilda kunskaperna lika gärna kan göra det, så får man ju också räkna med att inte heller andra experter blir anställda därför att andra anställda utan de särskilda kunskaperna lika gärna kan göra det.
Man har anställda för att sköta den verksamhet man ska sköta.
T.ex. har ett sjukhus läkare, undersköterskor, m.m. anställda. Dessa behöver givetvis vara kompetenta att sköta sitt arbete. Sjukhuset har inte som uppgift att hålla på och kommunicera med utomstående, därför behöver man inga anställda kommunikatörer. Om det ändå kommer någon fråga så får man improvisera och klara det på bästa sätt. Men eftersom det inte är någon viktig del av verksamheten så är det inte så farligt ifall det blir lite fel. Det är betydligt värre ifall patienter råkar illa ut ifall läkaren visade sig vara en utbildad kommunikatör. Men du verkar inte kunna se den skillnaden.

Det finns mängder med företag som inte har anställda (eller inhyrda) kommunikatörer. Ifall de kan klara sig så borde även statliga verksamheter kunna klara sig. Som du resonerar så borde ju alla företag ha kommunikatörer anställda ifall någon journalist ringer upp.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
O
D djac skrev:
Ja tyvärr ser det inte bra ut, man vet att det finns ett stort orsakssamband mellan ojämlikhet och de samhällsproblem som våra politiker fokuserar så mycket på.

Det är i huvudsak rövarländer som Ryssland som ligger där vi är.

[bild]
Statistik är lite lurigt, din bild visar Gini-index för förmögenhet.
Om man istället tittar på Gini-index för inkomst så ligger Sverige i andra ändan av skalan.
Sverige har alltså bland världens minsta skillnader mellan låg och höginkomsttagare och samtidigt har vi bland världens största skillnader i förmögenhet.

Gini-index för inkomst, mörkblå=minst skilland, mörkröd=störst skillnad
Världskarta som visar Gini-index för inkomst med färgskala från mörkblå (minst skillnad) till mörkröd (störst skillnad) per land.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det beror lite på vad man menar med att klyftorna ökar. Eftersom den här tråden rör kollektivavtal lutar jag åt att man bör titta på jämlikhet av inkomst istället för jämlikhet av förmögenhet.


Källor:
Inkomst: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_inequality
Förmögenhet: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_by_wealth_inequality
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
O
Intet Intet skrev:
Jodå. Kanske inte i denna lilla skara, här. Men ute i den verkliga världen när jag pratar öga mot öga med folk, är det få som inte är överens med mig. Samma gäller Ukrainakriget. Har inte träffat någon som vill att vi skall sända mer pengar och vapen dit för att förlänga lidandet.
Nu går jag offtopic men vill vara påpeka att vi verkar leva i helt olika bubblor. I min vardag har jag inte träffat något som vill att vi ska sluta stödja Ukraina.
Tvärtom vill många bidra även privat, dels genom att skänka pengar till olika krigsstödjande och humanitära projekt men även genom att donera material och tid.

Personligen avsätter jag en procentsats av lönen varje månad och jag har både bekanta och en kollega som kört ner donerade fordon till Ukraina vid flera tillfällen.

Att vi skulle förlänga lidandet genom att sända mer pengar och vapen är helt motsatt min verklighetsuppfattning. Den bilden verkar jag dela med de flesta i min "bubbla".
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Jodå. Kanske inte i denna lilla skara, här. Men ute i den verkliga världen när jag pratar öga mot öga med folk, är det få som inte är överens med mig. Samma gäller Ukrainakriget. Har inte träffat någon som vill att vi skall sända mer pengar och vapen dit för att förlänga lidandet.
Du verkar leva i en EXTREM bubbla/skara folk som har denna uppfattning första gången jag läser eller hör någon använda dessa ord😢

Vi lever i helt olika samhällen tydligen..
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
L L A Axelsson skrev:
Jag tror inte att du är krigshetsare eller facsist, därför borde du inte ta ordet fredsskadad i din text.
Tänker du svara på frågan jag ställt till dig flera gånger?

Ditt svar på den frågan kommer att avslöja om du är gravt fredsskadad eller inte.
 
Nissens Nissens skrev:
Tänker du svara på frågan jag ställt till dig flera gånger?

Ditt svar på den frågan kommer att avslöja om du är gravt fredsskadad eller inte.
Du har inte ställt frågan flera gånger. Det borde vid det här laget vara känt vad jag tycker om Rysslands angreppskrig på Ukraina. Eftersom det inte hör till trådens ämne får du inget mer svar än så.
 
  • Älska
Intet
  • Laddar…
D
O och en till skrev:
Statistik är lite lurigt, din bild visar Gini-index för förmögenhet.
Om man istället tittar på Gini-index för inkomst så ligger Sverige i andra ändan av skalan.
Sverige har alltså bland världens minsta skillnader mellan låg och höginkomsttagare och samtidigt har vi bland världens största skillnader i förmögenhet.

Gini-index för inkomst, mörkblå=minst skilland, mörkröd=störst skillnad
[bild]

Så det beror lite på vad man menar med att klyftorna ökar. Eftersom den här tråden rör kollektivavtal lutar jag åt att man bör titta på jämlikhet av inkomst istället för jämlikhet av förmögenhet.


Källor:
Inkomst: [länk]
Förmögenhet: [länk]
Det tycker jag verkligen inte , det speglar inte det som diskuterades, i Sverige är lön inte mycket värt då den är starkt beskattad, det du behöver är kapitalinkomster och det ska såklart inkluderas eftersom det är en stor inkomstkälla idag. Du kan tex svårligen köpa en bostad för lön idag, för att komma dit krävs kapitalinkomster.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast de har nog kollektivavtal på plats ...?
Och usla löner och villkor är nog helt OK så länge som facket fått vara med och bestämma.
Det är ju det som är så ledsamt.
Facket har helt tappat fotfästet och blivit en klubb för inböredes beundran. Borta är de bredaxlade karlarna i blåställ och de flitiga sömmerskorna som var basen i arbetarrörelsen.
Nu kan de inte ens få de strejkande att agera strejkvakter, för det kan kännas obehagligt. Vart har -"Upp till kamp emot kvalen, sista striden är här .." tagit vägen. -Nä, jag vill inte, för det kan kännas obehagligt!!! Så facket får ta ut kontorister som ersätter de klent motiverade inför den "sista striden".
Som jag ser det, har facket grävt sin egen grav, för det finns de arbetare som har det knapert på riktig, men det skiter de i.
 
  • Gilla
  • Wow
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
L L A Axelsson skrev:
Du har inte ställt frågan flera gånger. Det borde vid det här laget vara känt vad jag tycker om Rysslands angreppskrig på Ukraina. Eftersom det inte hör till trådens ämne får du inget mer svar än så.
Jag har frågat två gånger, nu blir det en tredje gång:

Tror du att lidandet upphör om Ukraina förlorar kriget?

Du har inte varit i närheten av att svara på det.

Åsikten att du inte tycker om att Ryssland invaderat Ukraina delar du med hela västvärlden, så det är ju inte unikt direkt. Men det är inte det jag frågat om…
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har frågat två gånger, nu blir det en tredje gång:

Tror du att lidandet upphör om Ukraina förlorar kriget?

Du har inte varit i närheten av att svara på det.

Åsikten att du inte tycker om att Ryssland invaderat Ukraina delar du med hela västvärlden, så det är ju inte unikt direkt. Men det är inte det jag frågat om…
Är du grälsjuk?
 
  • Älska
Intet
  • Laddar…
Nissens
L L A Axelsson skrev:
Är du grälsjuk?
Absolut inte, mest förundrad över din åsikt, och att du torgför den men vill inte diskutera den. Så frågan är ju varför du då tog upp det.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det borde du gilla. Gammal hederlig socialdemokrati. Hög A-kassa. Hög sjukersättning. SD.-De nya Socialdemokraterna!
Det gillar jag men det är inget som SD verkar för och jag vill inte ha deras övriga så kallade nationalistiska mål.
 
B Bengt Numelin skrev:
Det gillar jag men det är inget som SD verkar för
jo. Det är det. Vid ett flertal tillfällen har SD framfört att A-kassan och sjukersättningen bör höjas. Gammal hederlig Socialdemokratisk politik.

B Bengt Numelin skrev:
och jag vill inte ha deras övriga så kallade nationalistiska mål.
Som numera är allas mål. Möjligen förutom för V. och kanske C.

Det förklarar varför LO är så rädda för SD, för de är det, facket påstår sig vara, men inte längre är.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
P pmd skrev:
Slavarbetarna kan inte bara skärpa sig för att få det bättre.
D djac skrev:
Ja tyvärr ser det inte bra ut, man vet att det finns ett stort orsakssamband mellan ojämlikhet och de samhällsproblem som våra politiker fokuserar så mycket på.

Det är i huvudsak rövarländer som Ryssland som ligger där vi är.

[bild]
Ännu en märklig statistik från någon org som får bidrag. Undrar hur de mäter? Hur många faktorer är med, hur många är inte med? Tänker på en annan statistik om att Finland skall ha världens lyckligaste folk, ja tjena, så förbannat dumt.


Fast vad har ovan karta med Tesla att göra?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.