Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, jag kan verkligen inte se några stora risker om bolag likt Tesla ”kommer undan” kollektivavtal. Hittills har jag inte sett eller hört om några andra bolag som tagit efter Tesla gällande att undvika kollektivavtal .

Hur många bolag kan stå emot alla dessa metoder som facket kastat mot just Tesla tror du ?
Om nu företaget Tesla tycker det är obehagligt att få motstånd kan de ju flytta, eller hur.?

Den enda som förlorar på det är Tesla själv för ingen kommer att köpa en elbil med service i Danmark förutom skåningarna.

• Haha
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det undrar inte jag. Det är upp till Tesla att avgöra varför man inte vill teckna kollektivavtal. Avtalsfrihet.

Varför tar du upp sådant som är lagstadgat?
Varför jag tar upp lagstadgade regler är att idag kan man inte vara säker på vad som är tillåtet eller inte på ett företag. Det kan vara så att de avtalar bort vissa möjligheter att använda dessa lagar med avsked som följd.
Även om det inte står klart att det är överträdelse av lagen det avser utan något annat närliggande tex kontakt med journalister.

Och varför svarar du inte på mitt inlägg till dig?
Här är reprisen i kortare text för lättare att särskilja vad som skrivs.

Du skriver att avtalsfriheten är viktig?
Vem säger det förutom du? Varför är det viktigt för dig att företagen inte behöver teckna avtal i Sverige för sina företag här? Vad ger det dig för belöning? Är det mer i lön eller bättre pension? Om det är bättre avtal ge mig ett exempel?

Förklara för mig som inte tycks veta vad som har anledningen till att fackföreningsrörelsen såg sig nödjad att ta strid mot företagen i Sverige för bättre villkor och arbetstider för alla arbetare.
Förklara för mig också om hur den svenska arbetsmarknaden ska kunna säkra att inte anställda blir utnyttjade i sin anställning när företagen väljer vad som ska stå på avtalet och inte.
Den som inte gillar ett sånt avtal men vill ha en anställning tvingas att skriva på mot sin vilja.
Den specifika anställde vill inte jag ha i mitt företag för den personen är inte motiverad. Den personen vet ju inte heller vad hans arbetskamrat har för månadslön för samma arbete.

Jag vet att du kommenterar de flesta av mina inlägg vilket jag tycker är bra för då finns det någon som tycker det är viktigt det jag skriver, även om din åsikt inte är som min, men jag förstår fortfarande inte om du är för fackföreningsrörelsen eller är emot?

Det blir så många synpunkter från dig så jag har svårt att få en klar bild om du värnar om arbetaren eller är en som värnar om företagen?

Kanske du kan klarlägga detta.
Jobbar du eller har du jobbat på Tesla? Har du någon bekant som jobbar eller har jobbat på Tesla.

Redigerat:
P pmd skrev:
Varför tycker företagsägare i Sverige att det är bra att tvingas till att teckna kollektivavtal? Varför vill de tvingas i så fall? Är de masochister?
Bla för att Sverige har färre strejkdagar än i stort sett alla länder, och rent allmänt väldigt få arbetskonflikter.
Dessutom så finns det fasta spelregler & avtal som ofta gäller flera år, dvs stabilitet, som alla affärsidkare & investerare älskar.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför tycker företagsägare i Sverige att det är bra att tvingas till att teckna kollektivavtal? Varför vill de tvingas i så fall? Är de masochister?

Hur ska de tvingas? Vilka tvångsmedel är acceptabla för dig?
FÖr min del tycker jag att avtalsfrihet ska råda i landet.

Flera halmgubbar där. Argumentera inte mot sådant jag inte har påstått, tack.
Jag har ingen aning om du är vänster, demokrat, liberal, höger, höger extremist eller något annat som jag inte har tagit upp här.
I och försäg ointressant för min bestämda uppfattning om dig rör inte din tillhörighet utan din ålder. Ganska ung och troligen oerfaren.
Du vet inte vilket ben du ska stå på. För eller emot, det är frågan, kanske lite av varje. Det blir lagomt i landet lagom.
Jag ska ytterligare en gång försöka svara på dina frågor denna gång mycket kortfattat.

Företagsägare i Sverige tycker kollektivavtal är bra, det blir avtal en längre tid tex 3 år, stabila avtal utan strider.
För att företagsägare värnar om företagets vinster och för dess överlevnad genom bibehållen produktion istället för konflikter som inte ger inkomster, de resonerar troligen också att de pengar man avstår i nya avtalet kan snabbt vinnas tillbaks genom ökad försäljning. All löneökning också inom rimliga gränser för att inte öka inflationen.
Företagen behöver inte tvingas, de vill ha ordning på sin arbetsplats genom regler och avtal. De välkomnar att det finns kollektivavtal som styr löneökningar,
Tvångsmedel är ju inte aktuellt alls, det är ju till bådas vinning att ha kollektivavtal med fackföreningar.
Masochister är väl och ta i men vad vet jag, troligen är de som förhandlar anställda på företaget inte bara som ägare utan ofta högutbildad som civilekonomer/nationalekonomer med kanske ytterligare teknisk utbildning som civilingenjör eller jurist inom tex avtal. De kan ha även doktorstitel i sin utbildning för det bestäms oftast av företagets storlek och dess behov av kompetens. Alla varianter av kompetens finns i företaget och som förhandlar med fackföreningarna om de nya avtalen och då inte glömma bort arbetsgivarorganisationernas experter.

• Gilla
najaden
  • Laddar…
Så om företagen tycker så mycket om kollektivavtal, så kan det ju inte vara någon risk att Tesla skippar, och borde vara en konkurrensnackdel för Tesla till och med?

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Företagsägare i Sverige tycker kollektivavtal är bra, det blir avtal en längre tid tex 3 år, stabila avtal utan strejker.
Så bra. När Tesla väl förstått det, kommer de att be om att få teckna kollektivavtal. Så varför strejkar de?

Å Ådi88 skrev:
De välkomnar att det finns kollektivavtal som styr löneökningar,
Tvångsmedel är ju inte aktuellt alls, det är ju till bådas vinning att ha kollektivavtal med fackföreningar.
Så bra. Alla vill ha kollektivavtal. Förutom Tesla. Vad är du då rädd för?

Du märker väl att du trasslar in dig i dina egna motsägelser?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Du skriver att avtalsfriheten är viktig?
Vem säger det förutom du?
Jag säger det.🤓

Ingen behöver jobba på onda företag utan kollektivavtal som utnyttjar sina anställda och behandlar dom som slavar.
Sådana företag överlever inte länge.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag säger det.🤓

Ingen behöver jobba på onda företag utan kollektivavtal som utnyttjar sina anställda och behandlar dom som slavar.
Är du säker ?

A ajn82 skrev:
Så om företagen tycker så mycket om kollektivavtal, så kan det ju inte vara någon risk att Tesla skippar, och borde vara en konkurrensnackdel för Tesla till och med?
Både ja och nej,

Om Tesla vägrar teckna kollektivavtal blir det en ny ordning i Sverige som kan eskalera till andra företag, inte imorgon men om ett antal år, och då kommer trycket på fackföreningsrörelsen och regeringen att öka tills vi har en situation där ingen fred på arbetsmarknaden råder längre och den som drar det kortaste strået är som alltid den som finns längst ner på stegen. Företagen vill ju inte ha strider på arbetsmarknaden men om det blir sned konkurrens mot andra företag blir det nog svårt att stå utanför. Det är riskerna med att inte teckna avtalet. Förutom det eventuella försämrade villkoren för arbetstagarna som vi idag inte vet något om. Det kommer definitivt bli lättare att avskeda anställda och ersätta med andra kanske till billigare kostnad. Det blir den nedåtgående spiral till vi på sikt kommer är tillbaka på 30-40 talet.

Tesla har redan råkat ut för en nedgång i den Svenska försäljningen under 2024 av elbilar och den kommer troligen fortsätta under 2025 för nu har det spridit ett Tesla-skam att äga en Tesla och köpa en elbil under pågående konflikt. Därtill kan sägas att alternativen till Tesla är billigare och därför ökar dess försäljning.

• Wow
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Exakt, håller med till 100%. Klimatet på arbetsmarknaden har förändrats rejält sedan millennium. Idag är det de mindre företagens anställda som oftast drabbas av att arbetsgivare inte förstår sitt ansvar gentemot den anställde.
Det där med att hålla in med att ifrågasätta är tvärtemot vad som legat bakom sveriges framgångar under 1900-talet i de framgångsrika företagen.
Hur många förslagslådor finns på de företag som inte tecknat kollektivavtal i Sverige idag, skulle vara intressant att veta? Har Tesla förslagslådor eller betyder inte den anställdes åsikt något?
Och för de som undrar har det varit ett uppskattat alternativ på svenska företag sedan 60-talet som dessutom hjälpt företag i dess utveckling och det är genom fackets försorg.

En annan sak som också har ökat lavinartat de senaste åren i Sverige är alla arbetsplatsolyckor där bl.a, utländska arbetare inte får den utbildning/instruktion som de skulle behöva och de svenska arbetare som inte följer eller har vetskap om Riskbedömningen i deras arbete. 2023 62 döda och 2024 43 döda.
Vad har Tesla för försäkring för de anställda.?
Inte så stor sannolikhet att facket ska vara behjälpliga med goda råd i Teslas fall. De har fullgoda försäkringar för sin anställda, gäller tom på fritiden som vissa facks inte gör.

Hur bra tyckte du kollektivavtalet hjälpte mot arbetsplatsolyckorna på tex Northvolt?

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Både ja och nej,

Om Tesla vägrar teckna kollektivavtal blir det en ny ordning i Sverige som kan eskalera till andra företag, inte imorgon men om ett antal år, och då kommer trycket på fackföreningsrörelsen och regeringen att öka tills vi har en situation där ingen fred på arbetsmarknaden råder längre och den som drar det kortaste strået är som alltid den som finns längst ner på stegen. Företagen vill ju inte ha strider på arbetsmarknaden men om det blir sned konkurrens mot andra företag blir det nog svårt att stå utanför. Det är riskerna med att inte teckna avtalet. Förutom det eventuella försämrade villkoren för arbetstagarna som vi idag inte vet något om. Det kommer definitivt bli lättare att avskeda anställda och ersätta med andra kanske till billigare kostnad. Det blir den nedåtgående spiral till vi på sikt kommer är tillbaka på 30-40 talet.

Tesla har redan råkat ut för en nedgång i den Svenska försäljningen under 2024 av elbilar och den kommer troligen fortsätta under 2025 för nu har det spridit ett Tesla-skam att äga en Tesla och köpa en elbil under pågående konflikt. Därtill kan sägas att alternativen till Tesla är billigare och därför ökar dess försäljning.
Du ser risker som är något verklighetsfrånvända. Har du tagit många kurser via facket och fått åsikterna levererade på löpande band?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så bra. När Tesla väl förstått det, kommer de att be om att få teckna kollektivavtal. Så varför strejkar de?

Så bra. Alla vill ha kollektivavtal. Förutom Tesla. Vad är du då rädd för?

Du märker väl att du trasslar in dig i dina egna motsägelser?
Du får ursäkta men att förklara gör dig övergår min kunskap för det är så att den som inte kan sin historia är ganska ensam i sin övertygelse.
Tesla har inga avsikter att teckna kollektivavtal i Sverige, eller har du annan information.
Jag är rädd för att du inte vet vad riskerna är pga din okunskap. Du vill vara emot fackföreningar men du vet egentligen inte varför det är bara bekvämt att vara emot, eller hur.

Vad som är tråkigt är att du verkar TRO att Tesla kommer att ändra ståndpunkt för att jag vet att det bästa för dig, mig och andra är att teckna kollektivavtalet. Jag ser inte det på min radarskärm. Att förlika sig med det Svenska modellen kommer att vara positivt men det kanske finns en annan kraft bakom som inte vill att det sker. Nu får du använda dina geniknölar till att förstå det jag skriver för det blir mitt sista svar till dig. Det är inget givande att förklara risker med olika företeelser när lyssnarna har hörselproblem. 🙉 🙈
D Dilato skrev:
Jag säger det.🤓

De har överlevt i Amerika under hela 1900-talet så varför skulle dessa inte överleva i Sverige???
Ditt svar är en gåta för mig.
Vad du säger är ju väldigt troligt att det då blir så, i dina drömmar möjligen, och om du repeterar det djävligt många gånger så blir det till slut en sanning. Se på Trump han blev president så din framtid är spikad.

Redigerat:
  • Wow
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
De har överlevt i Amerika under hela 1900-talet så varför skulle dessa inte överleva i Sverige?
Vilka onda företag som behandlar sina anställda som slavar tänker du på?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jo, en del drar ju ideologin in absurdum.
Musk slår ju bakut så fort han inte kan påstå att han hittat på nåt själv.

BirgitS
D Dilato skrev:
Vilka onda företag som behandlar sina anställda som slavar tänker du på?
Det borde väl vara rätt välkänt vid det här laget att det förekommer grovt utnyttjande av folk i bygg- och städbranscherna i Sverige. Folk som jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan, inte får ut hela den lön som man kommit överens om etc.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.