702 690 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag är född 1979 och har arbetat mer ellwr mindre sedan jag var 19 år. Haft AG både med och utan KA, den bästa var utan.Å Ådi88 skrev:Enligt Tesla säger du, men du har inte sett det avtalet?
Det är inte förbjudet att ha bonusar till anställda med kollektivavtal, det är däremot väldigt vanligt även till verkstadspersonal. Det beror på ägaren.
Det finns starka högerextrema krafter som vill förstöra det system som finns i Sverige och införa andra sätt som inte är tvingande utan upp till deras goda vilja, dvs det som var vanligt i Sverige från slutet av 1800-talet till 1930-talet innan fackföreningar blev en maktfaktor. Ingen på arbetsmarknaden kunde väl förhandla själv under den tiden utan det var godtyckligt beslut av ägaren. Eller?
Hade livet varit så förbannat bra för anställda innan fackföreningrörelsen blev en maktfaktor hade väl INTE fackföreningen varit nödvändig.
Jag som under min ungdom pratat med mina äldre släktingar har en ganska bra bild hur livet var; ingen förhandling om lön, inga egentliga förmåner, en dag ledigt - på söndagar, kort semester, långa arbetsdagar 10-12 tim, dålig arbetsmiljö, osv. Trogna arbetare pga att jobben inte växte på träden, stannade på hemorten.
Fanns väl ingen som flyttade från hemorten för ett jobb i andra ändan av landet utan det var arbeta i närheten av hemorten oftast.
Jag har ingen aning om hur gammal du är men gissar på ca 35 år. Du är i den generationen som vill ha och har alltid fått det du vill ha vilket jag tycker är underbart att vi i Sverige kan ha det så bra. Men det medför också att din generation inte fått kämpat i motgång så ofta utan blivit bortskämd. Den egoistiska generationen.
Mina fördomar har nu tagit över beroende på dina svar.
Kan du berätta vilka dessa ”starka högerextrema krafter” är, som vill ändra systemet? Vad har dessa att vinna på det och hur ska det gå till?
Detta?BirgitS skrev:
Bakgrunden till att inte teckna kollektivavtal beror enligt Tesla på att man ”redan erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.”
– I dessa omfattas mer kompletta försäkringar, dokumenterat högre ingångslön, bättre potentiell löneutveckling, högre kompensation vid övertid och skiftarbete (om det förekommer), aktier till samtliga anställda, tjänstepension, friskvårdsbidrag och mycket mer. Under året har ytterligare förbättringar införts som till exempel tjänstepension redan från 22 års ålder, årlig löneökning för samtliga anställda samt deltidspension, i enlighet med föreskrifter som kan förekomma i ett kollektivavtal, skriver Tesla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Det var nog samma uttalande som det gällde i alla fall, även om jag inte känner igen meningen exakt.Jonatan79 skrev:
Detta?
Bakgrunden till att inte teckna kollektivavtal beror enligt Tesla på att man ”redan erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.”
– I dessa omfattas mer kompletta försäkringar, dokumenterat högre ingångslön, bättre potentiell löneutveckling, högre kompensation vid övertid och skiftarbete (om det förekommer), aktier till samtliga anställda, tjänstepension, friskvårdsbidrag och mycket mer. Under året har ytterligare förbättringar införts som till exempel tjänstepension redan från 22 års ålder, årlig löneökning för samtliga anställda samt deltidspension, i enlighet med föreskrifter som kan förekomma i ett kollektivavtal, skriver Tesla.
Här träffade du på en av händelserna i mitt liv som gjort att jag ogillar facket. Började jobba efter examen, och inser att jag blir åldersdiskriminerad med fackets goda minne eftersom avtalet stipulerade att tjänstepension inte började betalas in förrän man var 25.Jonatan79 skrev:
Jag gjorde samma jobb före och efter min födelsedag, men plötsligt börjar arbetsgivaren betala in mer pengar bara pga min ålder, trodde inte det var lagligt i Sverige.. men har man förhandlat med facket går allt för sig tydligen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Du vet väl om att facket inte har någon beslutsrätt när det gäller avtalen utan arbetsgivaren bestämmer också. Så det kan ju lika gärna vara arbetsgivaren du ska skylla på.A ajn82 skrev:Här träffade du på en av händelserna i mitt liv som gjort att jag ogillar facket. Började jobba efter examen, och inser att jag blir åldersdiskriminerad med fackets goda minne eftersom avtalet stipulerade att tjänstepension inte började betalas in förrän man var 25.
Jag gjorde samma jobb före och efter min födelsedag, men plötsligt börjar arbetsgivaren betala in mer pengar bara pga min ålder, trodde inte det var lagligt i Sverige.. men har man förhandlat med facket går allt för sig tydligen.
Det finns inget lagkrav på att arbetsgivaren ska göra avsättningar till tjänstepension alls så arbetsgivarens utgångspunkt är ju att de inte ska betala något alls för pension. Sen får man se var man landar i en förhandling. Ju mer pengar till förmåner som tjänstepension desto mindre i lön.
Ja, men nu är det ju så att kollektivavtalet stipulerar 25 år, sen att arbetsgivaren kunde valt att betala även för yngre är såklart rätt, men det förändrar inte det faktum att man har centralt förhandlat fram ett avtal som innehåller åldersdiskriminering.BirgitS skrev:
Du vet väl om att facket inte har någon beslutsrätt när det gäller avtalen utan arbetsgivaren bestämmer också. Så det kan ju lika gärna vara arbetsgivaren du ska skylla på.
Det finns inget lagkrav på att arbetsgivaren ska göra avsättningar till tjänstepension alls så arbetsgivarens utgångspunkt är ju att de inte ska betala något alls för pension. Sen får man se var man landar i en förhandling. Ju mer pengar till förmåner som tjänstepension desto mindre i lön.
Diskrimineringslagen är ju tydlig
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567/4 § I denna lag avses med diskriminering
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder,
,
Tänk vad livat det blivit om kollektivavtalet hade sagt att tjänstepension bara behöver betalas ut till män t.ex
Du kanske inte följer med i nyhetsflödet?Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Som sagt en förhandling och facket får inte genom vad de vill. Facket vill säkert att alla ska få tjänstepension hela tiden och gärna mycket högre belopp samt att alla ska få högre lön etc.A ajn82 skrev:Ja, men nu är det ju så att kollektivavtalet stipulerar 25 år, sen att arbetsgivaren kunde valt att betala även för yngre är såklart rätt, men det förändrar inte det faktum att man har centralt förhandlat fram ett avtal som innehåller åldersdiskriminering.
Diskrimineringslagen är ju tydlig
[länk]
Tänk vad livat det blivit om kollektivavtalet hade sagt att tjänstepension bara behöver betalas ut till män t.ex
Inget kollektivavtal alls så är arbetsgivaren inte skyldig att betala någon tjänstepension alls. Var glad att facket har förhandlat fram en tjänstepension åt dig, det är långt bättre än ingen alls.
Fast, om en arbetsgivare systematiskt betalar folk lägre lön pga av egenskaper som tas upp av diskrimineringslagen så är det faktiskt olagligt, framför allt om man direkt anför dessa egenskaper som anledningen.BirgitS skrev:
Som sagt en förhandling och facket får inte genom vad de vill. Facket vill säkert att alla ska få tjänstepension hela tiden och gärna mycket högre belopp samt att alla ska få högre lön etc.
Inget kollektivavtal alls så är arbetsgivaren inte skyldig att betala någon tjänstepension alls. Var glad att facket har förhandlat fram en tjänstepension åt dig, det är långt bättre än ingen alls.
Har du svårt att acceptera att facket är inblandade i saker som inte varit bra, eftersom du nu sitter här och argumenterar för diskriminering?
Om parterna är överens är inte den intressanta situationen. Då är ju allt bra för alla.Å Ådi88 skrev:
Det intressanta är om någon inte vill teckna kollektivavtal. I inlägg #12 390 skrev du att det inte ska vara frivilligt att teckna kollektivavtal.
Vilka tvångsmedel tycker du att ett civiliserat samhälle ska använda för att förhindra frivilligheten?
Redigerat: