702 700 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är nog mycket ett spel för galleriet och Musken är nog nöjd om han får utveckla SpaceX samt Tesla på bästa sätt. Pengar behöver han inga. För både trumpen o musken handlar ju sedan allt om business.L lbgu skrev:Nu har de ju rätt gott om pengar, men bara för sakens skull så skulle ju ett regisserat bråk emellan dem ge bra betalt även om de skulle tjäna mer genom att stå ut med varandra i 4 år och håva in de högre oddsen för att de var sams. Men rent ekonomiskt kanske det är bättre att få pengarna nu än behöva vänta 4 år.
Ändå rätt sjukt att man kan spela på om två personer ska bli ovänner.
Jo uppenbarligen så styrs hela EU med en annan prioritet....Intet skrev:
Musken har ju gett sig på varenda sosseland i Europa via X.
https://www.politico.eu/article/european-commission-steps-up-scrutiny-of-musks-x/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Med tanke på att Tesla hade nekat till förhandlingar i typ 5 år innan strejken började så borde de ha gissat att det skulle bli långdraget. Men annars så kom väl höjningen till 130 % efter några veckor, kolla i början av tråden för det lär finnas med där.L lbgu skrev:
Jo, höjningen kom rätt tidigt. Man behöver inte vara alltför misstänksam av sig för att misstänka att det gjordes eftersom Metall garanterat tyckte att de fick dålig uppslutning från de anställda för sin strejk.BirgitS skrev:
Bara det här med att de tar in strejkvakter utifrån under förevändningen att det skulle vara psykiskt jobbigt för de anställda att möta deras ickestrejkande kollegor visar ju att de inte riktigt tycker att strejken är moraliskt ok.
Hade det verkligen funnits skäl att strejka så hade det ju snarare varit de som jobbade som setts som paria (strejkbrytare, svartfötter och allt vad de brukar kallas). Men nu är det de som strejkar som verkar skämmas inför de som jobbar, upp o nedvända världen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Tidigt, men inte på en gång. Så det du skrev i #12 368 är inget annat än en gissning från din sida.L lbgu skrev:
Du må gilla att hålla på med konspirationsteorier men det gör inte jag så lämna mig utanför.
Den slutsatsen håller jag inte med om utan det verkar också vara en del av din konspirationsteori.L lbgu skrev:
Fortsättning på din konspirationsteori. Eller har du pratat med flera strejkande så att du vet hur de skulle känna sig?L lbgu skrev:
Mogen debatteknik att kalla allt konspirationsteorier. Är det vad som lärs ut nuförtiden.BirgitS skrev:
Tidigt, men inte på en gång. Så det du skrev i #12 368 är inget annat än en gissning från din sida.
Du må gilla att hålla på med konspirationsteorier men det gör inte jag så lämna mig utanför.
Den slutsatsen håller jag inte med om utan det verkar också vara en del av din konspirationsteori.
Fortsättning på din konspirationsteori. Eller har du pratat med flera strejkande så att du vet hur de skulle känna sig?
Är det ett stort problem att det finns ett fåtal bolag som inte vill inlemma sig i den ordningen?Å Ådi88 skrev:I sverige använder vi den "Svenska modellen" som är och har varit framgångsrik för både anställda och företag. Företagen i sverige vill inte ha en förändring. Men det finns aktörer i sverige idag som vill ändra på fackföreningarnas inflytande på arbetsmarknaden. Man vill skapa oordning.
Musk och Tesla är den aktör som med hjälp av makt vill förändra den ordningen.
Alla bolag som gillar den ordningen kommer ju att fortsätta att vara med.
Ska det inte vara frivilligt att teckna kollektivavtal?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Jag har inte kallat allt för konspirationsteorier, du hittar på.L lbgu skrev:
Jag letade förgäves efter några fakta i dina senaste inlägg men hittade inga. Kan du peka ut dem för mig?
Att spinna en historia utifrån att man misstänker något är början på en konspirationsteori. Du misstänker att höjningen kom därför att du tror att Metall tyckte det var dålig uppslutning. Det är ju inget annat än en obekräftad teori från din sida utifrån två gissningar. Det är ju precis som en massa andra konspirationsteorier som har spritts de senaste 5 åren.
Det var väldigt många årtionden sen jag gick i skolan.
Sveriges välstånd (som f.ö. inte är bäst i världen längre) beror till mycket stor del på att driftiga företagare startade företag som exploaterade nya uppfinningar under första halvan av 1900-talet.Å Ådi88 skrev:
Du delade upp ditt svar på mitt inlägg i tre delar.BirgitS skrev:
I alla de tre delarna pratade du om konspirationsteorier så jag tycker nog det verkade som att du tyckte allt jag skrev var konspirationsteorier.
Att kalla påståenden rutinmässigt för konspirationsteorier bara för att man inte kan redovisa bevis för ens påstående skulle väl innebära att de flesta trådar här på BH är fulla av konspirationsteorier enligt dig.
Jag skulle säga att jag framförde vissa enligt mig välgrundade gissningar angående fackets beteende. Menar du att något av det jag skrev är extremt otroligt. Själv tror jag det var ganska troliga scenarier jag beskrev.
Kanske bara en slump att facket betalar ut rekordhög ersättning till de strejkande i en strejk som måste ha en av de lägsta anslutningsgraderna i Metalls historia.
Du verkar vara säker på att det inte är så. Du har knappast några vattentäta bevis för det. Är din teori då en konspirationsteori? Hör du inte hur dumt det låter?
Nej det ska inte vara frivilligt. Varför? Du kommer att få olika inkomster och förmåner för olika arbeten och det är just vad "höger krafterna" vill. Att luckra upp det sociala system vi har i Sverige så att vissa företag kan sko sig på att inte följa de avtal/regler som finns i ett kollektivavtal och istället betala mycket mindre än vad som krävs för att klara sig i samhället. Då måste det kommunala/statliga bidragen komma in och täcka upp för de människor som tjänar så dåligt att de inte kan betala hyran. Försäkringskassan/Socialkontoret kommer då att måste bidra med lägenheter eller pengar. Det innebär också att deras pension inte kommer upp i så högt belopp att de klarar sig utan hjälp från samhället.P pmd skrev:
Slutligen kommer det också påverka konkurrensen mellan företag som har kollektivavtal och de som inte har det och som inte betalar lika mycket och med likadana förmåner. Skillnaden blir vinster för ägaren som den lever gott på. Kvar blir en fattig innevånare som kommer att behöva stöd från samhället, dvs dina skattepengar går till att bidra till deras överlevnad. Detta är mycket orättvist. Pengarna skall gå till reformer, infrastruktur, bättre läkarvård och idag som är hög aktuellt försvaret.
Ett bra samhälle är ett samhälle där alla innevånare kan klara sig på sin egna tjänade inkomster, både för den personen men även för dig.