Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Å Ådi88 skrev:
Har ingen aning om någon fackförening driver en sådant upplägg. Då vi är med i EU kan det kanske tolkas som en begränsning i den fria rörligheten av arbete och tjänster om det är en tvingande lag. Däremot om parterna kommer överens om kollektivavtal utan statlig inblandning så är det väl tillåtet då det är frivilligt. Det kallas ju för "Den Svenska modellen" som har varit väldigt lyckosam för alla parter.
Lyckosam för parterna kanske, men inte alltid för de anställda...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Sveriges välstånd (som f.ö. inte är bäst i världen längre) beror till mycket stor del på att driftiga företagare startade företag som exploaterade nya uppfinningar under första halvan av 1900-talet.
Ett par ganska häpnadsväckande observationer i sammanhanget är att de stora förmögenheterna, som i huvudsak kommer från uppbyggnaden av företag, precis som du beskriver, exploderade under perioden med högre beskattning, i huvudsak företagsskatter.

Det som hände var att eftersom det inte var lönsamt att ta ut vinsterna så återinvesterades dessa i verksamheten, som i många fall utvecklades väldigt gynnsamt.

Detta är kanske inte konstigt i sig men knorren är att skatterna alltså i denna perioden kan sägas skydda ägarna från sig själv.

Man kan ofta se samma sak i privatägda bolag (ex Tetra Pak, IKEA), där ägarna inte tömmer bolagen årligen via utdelningar och i perioder med investeringar kan använda bolagens kassa, dvs tom gå med förlust, långsiktigt kan bygga sig hyggliga förmögenheter.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lyckosam för parterna kanske, men inte alltid för de anställda...
Beror ju på vad som menas lyckosam?
Att ha ett jobb är ju lyckosamt i förhållande till de som inte har det, att det kan bli fler arbetstillfällen genom bättre konkurrensfördelar, att anställda INTE behöver avtala om semester och andra förmåner själva, att kunna jobba hemifrån, att kunna vabba, att kunna ha flexibel arbetstid, att ha tjänstebil och inte nöta på din egen, att..................
Jag tolkar din negativism som att dina möjligheter att förhandla själv begränsas med kollektivavtal där DU jämställs med andra anställda och därmed inte får de förmåner DU förtjänar. Men du kan aldrig vara säker på att DU ens kommer upp i nuvarande lön och med liknande villkor som idag om det inte finns avtal. Företagen kan trycka upp ett avtal i plytet på dig och säga att skriv på eller där är dörren. Då är det upptill om ägaren är empatisk eller inte på hur lyckosam DU blir.

Å Ådi88 skrev:
Beror ju på vad som menas lyckosam?
Att ha ett jobb är ju lyckosamt i förhållande till de som inte har det, att det kan bli fler arbetstillfällen genom bättre konkurrensfördelar, att anställda INTE behöver avtala om semester och andra förmåner själva, att kunna jobba hemifrån, att kunna vabba, att kunna ha flexibel arbetstid, att ha tjänstebil och inte nöta på din egen, att..................
Jag tolkar din negativism som att dina möjligheter att förhandla själv begränsas med kollektivavtal där DU jämställs med andra anställda och därmed inte får de förmåner DU förtjänar. Men du kan aldrig vara säker på att DU ens kommer upp i nuvarande lön och med liknande villkor som idag om det inte finns avtal. Företagen kan trycka upp ett avtal i plytet på dig och säga att skriv på eller där är dörren. Då är det upptill om ägaren är empatisk eller inte på hur lyckosam DU blir.
Fel gissat, precis tvärtom faktiskt. Du lyckades pricka i de flesta fördelar jag har ;)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Det kanske du kan tala om?
Om du inte vet - Googla.
Ps. Kunskap är aldrig tung att bära. Ds
Jösses!
Det var en retorisk fråga.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fel gissat, precis tvärtom faktiskt. Du lyckades pricka i de flesta fördelar jag har ;)
Då är du inte en låglöne arbetare eller lågt utbildad. Troligen akademiker, kanske chef och de personerna lirar i en högre division där du t.o.m. kan ha en nyckelposition. För den gruppen, som jag själv tillhört, förhandlar själva om lön och tjänstebil direkt med ägaren eller din chef.

Nu gällde tråden här Tesla och deras vägran att skriva kollektivavtal med fackföreningen för de anställda. Det är alltså inte i första hand tjänstemän utan verkstadspersonal om jag förstått det rätt. Din tjänst och villkor är definitivt inte jämförbar med arbetarna på Tesla.
Har du insyn i arbetarnas avtal med Tesla kan du ju alltid publicera det här, så att om det är bättre än genom facket lägga ner denna tråd?

Å Ådi88 skrev:
Då är du inte en låglöne arbetare eller lågt utbildad. Troligen akademiker, kanske chef och de personerna lirar i en högre division där du t.o.m. kan ha en nyckelposition. För den gruppen, som jag själv tillhört, förhandlar själva om lön och tjänstebil direkt med ägaren eller din chef.

Nu gällde tråden här Tesla och deras vägran att skriva kollektivavtal med fackföreningen för de anställda. Det är alltså inte i första hand tjänstemän utan verkstadspersonal om jag förstått det rätt. Din tjänst och villkor är definitivt inte jämförbar med arbetarna på Tesla.
Har du insyn i arbetarnas avtal med Tesla kan du ju alltid publicera det här, så att om det är bättre än genom facket lägga ner denna tråd?
Jag jämför mig inte, det var du.
Enligt Tesla i Sverige är villkoren jämförbara med ett kollektivavtals. Plus att de har lite extra bonusar.

För fackens del handlar det inte om just enskilda villkors vara eller inte. Strejken skulle inte sluta om det visade sig att alla villkor är likvärdiga eller bättre idag…

• Gilla
  • Haha
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
För fackens del handlar det inte om just enskilda villkors vara eller inte. Strejken skulle inte sluta om det visade sig att alla villkor är likvärdiga eller bättre idag…
Därför bör man än en gång fråga sig -Cui bono?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Därför bör man än en gång fråga sig -Cui bono?
Fackpamparna och sekten!

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Enligt Tesla i Sverige är villkoren jämförbara med ett kollektivavtals.
Det sa de väl redan när strejken började. Under förra året så förbättrade de sitt eget avtal och säger fortfarande att det är jämförbart, så tydligen var det inte så när strejken började. Hur kan man veta att det stämmer nu?

• Gilla
Ådi88
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jösses!
Det var en retorisk fråga.
Ohh my God, Det var inte ett retoriskt svar!

Å Ådi88 skrev:
Ohh my God, Det var inte ett retoriskt svar!
Ibland förstår jag inte vad du skriver.

BirgitS BirgitS skrev:
Det sa de väl redan när strejken började. Under förra året så förbättrade de sitt eget avtal och säger fortfarande att det är jämförbart, så tydligen var det inte så när strejken började. Hur kan man veta att det stämmer nu?
Jag har bara läst om deras villkor efter sommarn/hösten 2024. Inte många vet vad som stämmer. Det spelar mindre roll då det ändå inte blir något avtal eller avslutad strejk om det visar sig att stämma :(

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jag jämför mig inte, det var du.
Enligt Tesla i Sverige är villkoren jämförbara med ett kollektivavtals. Plus att de har lite extra bonusar.

Enligt Tesla säger du, men du har inte sett det avtalet?
Det är inte förbjudet att ha bonusar till anställda med kollektivavtal, det är däremot väldigt vanligt även till verkstadspersonal. Det beror på ägaren.
Det finns starka högerextrema krafter som vill förstöra det system som finns i Sverige och införa andra sätt som inte är tvingande utan upp till deras goda vilja, dvs det som var vanligt i Sverige från slutet av 1800-talet till 1930-talet innan fackföreningar blev en maktfaktor. Ingen på arbetsmarknaden kunde väl förhandla själv under den tiden utan det var godtyckligt beslut av ägaren. Eller?
Hade livet varit så förbannat bra för anställda innan fackföreningrörelsen blev en maktfaktor hade väl INTE fackföreningen varit nödvändig.
Jag som under min ungdom pratat med mina äldre släktingar har en ganska bra bild hur livet var; ingen förhandling om lön, inga egentliga förmåner, en dag ledigt - på söndagar, kort semester, långa arbetsdagar 10-12 tim, dålig arbetsmiljö, osv. Trogna arbetare pga att jobben inte växte på träden, stannade på hemorten.
Fanns väl ingen som flyttade från hemorten för ett jobb i andra ändan av landet utan det var arbeta i närheten av hemorten oftast.
Jag har ingen aning om hur gammal du är men gissar på ca 35 år. Du är i den generationen som vill ha och har alltid fått det du vill ha vilket jag tycker är underbart att vi i Sverige kan ha det så bra. Men det medför också att din generation inte fått kämpat i motgång så ofta utan blivit bortskämd. Den egoistiska generationen.
Mina fördomar har nu tagit över beroende på dina svar.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
belsebum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har bara läst om deras villkor efter sommarn/hösten 2024. Inte många vet vad som stämmer. Det spelar mindre roll då det ändå inte blir något avtal eller avslutad strejk om det visar sig att stämma :(
Det var någon länk/citat rätt nyligen om att Tesla hade infört avsättning för delpension och ett par saker till under förra året.

• Gilla
Ådi88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.