Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Sant att det kan vara svårt att hitta folk i vissa branscher. Men det är väldigt få som är bland dom bästa på sitt jobb.
Säg att du har en anställd som tillhör de 10% duktigaste på sitt jobb. Blir antagligen svårt att hitta någon som är lika bra eller bättre. Ett problem är ju att du oftast inte inser hur duktig personen är förrän efter att personen börjar jobba. Så har man en duktig anställd så är det ett lotteri ifall ersättaren inte ska vara sämre. Och är ersättaren sämre så kommer det givetvis att vara en kostnad för de flesta bolag. Finns givetvis undantag. Programmerare som hyrs ut på timbasis är det ju bra ifall de inte är alltför duktiga så de skriver klart programmet på halva tiden mot vad en medelprogrammerare gör ;) Kan ju även vara bra ifall de lämnar lite buggar efter sig så det blir tilläggsbeställningar.

E elmont skrev:
Jag har aldrig hört talas om att företag med anställda har "svajat" pga enstaka personer har lämnat.
Däremot har jag "sett" många som tror att dom är oersättliga, inte ens jag lämnade nått hål efter mig som inte kvickt fylldes igen, lite svårt att tro men det är fakta.
Jag har sett ett antal tillfällen där företag blivit tvungna att anställa flera personer för att ersätta en som slutat. Jag har också sett företag som tappat affärer för att en person har slutat.

Annars är det givetvis så att en som är "oersättlig" bara tar längre tid än vanligt att ersätta vilket kostar pengar.

Der finns exempel på företag som gått under för att en person har slutat men det är ytterst ovanligt och under ytan är givetvis ett sådant företag illa skött. Hade det varit välskött hade situationen aldrig uppstått.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
N
L lbgu skrev:
Säg att du har en anställd som tillhör de 10% duktigaste på sitt jobb. Blir antagligen svårt att hitta någon som är lika bra eller bättre. Ett problem är ju att du oftast inte inser hur duktig personen är förrän efter att personen börjar jobba. Så har man en duktig anställd så är det ett lotteri ifall ersättaren inte ska vara sämre. Och är ersättaren sämre så kommer det givetvis att vara en kostnad för de flesta bolag. Finns givetvis undantag. Programmerare som hyrs ut på timbasis är det ju bra ifall de inte är alltför duktiga så de skriver klart programmet på halva tiden mot vad en medelprogrammerare gör ;) Kan ju även vara bra ifall de lämnar lite buggar efter sig så det blir tilläggsbeställningar.
Det är 90% av personerna som jobbar inom samma bransch som inte är det.

Jag förstår mycket väl att det alltid är en kostnad och en risk att byta ut en bra anställd. Men det innebär ändå inte att anställda eller arbetsgivare inte är utbytbara. Olika svårt beroende på bransch och plats.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är en princip som utgår från att alla arbetssäljare och alla arbetsköpare är utbytbara, men så är det väl inte i verkligheten?
Nog måste du förstå vad jag menar, eller är jag så oklar att DU inte förstår?
Då vet jag inte hur jag ska uttrycka mig i det skriftliga språket för att göra mig förstådd, men det verkar bara gälla dig.

P pmd skrev:
Det enda civiliserade sättet att åstadkomma det är att staten lagstiftar om att kollektivavtal är obligatoriska.
Är det något som någon fackförening propagerar för?
Har ingen aning om någon fackförening driver en sådant upplägg. Då vi är med i EU kan det kanske tolkas som en begränsning i den fria rörligheten av arbete och tjänster om det är en tvingande lag. Däremot om parterna kommer överens om kollektivavtal utan statlig inblandning så är det väl tillåtet då det är frivilligt. Det kallas ju för "Den Svenska modellen" som har varit väldigt lyckosam för alla parter.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Såsikt jag förstår är det tex i Finland redan så att kollektivavtal är obligatoriskt och där har Tesla skrivit på.

N
E Eld skrev:
Såsikt jag förstår är det tex i Finland redan så att kollektivavtal är obligatoriskt och där har Tesla skrivit på.
Många kollektivavtal i Finland är allmänbindande och gäller oavsett om företaget har tecknat kollektivavtal eller inte. Jag vet inte om det som omfattar Tesla är allmänbindande eller inte men troligen är det. Jag vet inte heller om Tesla tecknat något kollektivavtal i Finland.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Vad är problemet med Musk. Någon som har något konkret exempel eller är det bara extrem vänsterns budbärare som härjar?
That didn't age well... 🙄
I'm sorry, I can't help with that.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
C Crank skrev:
Vad är problemet med Musk. Någon som har något konkret exempel eller är det bara extrem vänsterns budbärare som härjar?
Han har haft armen i fel vinkel.

• Haha
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bild]
Jag såg det filmklippet. Med mycket god fantasi kan man se det som en Hitler/Romarhälsning. Med lite sunt förnuft ser man en upprymd person viftandes till massorna.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
[bild]
BH censurerade mitt inlägg med samma bild med hitlerhälsningen från Musk, skälet var att det driver tråden off topic .................. högst relevant bild eftersom vi diskuterar en farlig och fackföreningsfientlig maktinnehavare.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
RoTe
[bild]
Men självklart när man slipper woke får man nazism, jävla tröttsam värld.

Intet Intet skrev:
Jag såg det filmklippet. Med mycket god fantasi kan man se det som en Hitler/Romarhälsning. Med lite sunt förnuft ser man en upprymd person viftandes till massorna.
Tja, jag har nog varit lite upprymd då och då, men inte springer man runt och spontanhailar för det?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Bhp863 och 6 till
  • Laddar…
Ni har ju tagit upp det i humortråden, kan vi hålla det där? Här diskuterar vi Tesla och kollektivavtal. Jag har annat att göra än att radera inlägg.

• Gilla
ironhead79 och 2 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Har ingen aning om någon fackförening driver en sådant upplägg. Då vi är med i EU kan det kanske tolkas som en begränsning i den fria rörligheten av arbete och tjänster om det är en tvingande lag. Däremot om parterna kommer överens om kollektivavtal utan statlig inblandning så är det väl tillåtet då det är frivilligt. Det kallas ju för "Den Svenska modellen" som har varit väldigt lyckosam för alla parter.
Intet Intet skrev:
Och hur många av de företagen ägs idag av Svenska bolag och har sina huvudkontor i Sverige och betalar skatt i Sverige?

Dreams on baby.
En annan tid. Ett annat liv -sade Johansson.
Det kanske du kan tala om?
Om du inte vet - Googla.
Ps. Kunskap är aldrig tung att bära. Ds

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.