702 705 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Absolut var det driftiga ingenjörer som uppfann nya produkter och som senare blev stora internationella företag till slut. Men många av dessa företag hade tillverkning i Sverige och med huvudkontor här. Exporten var inkomstkällor för att bygga upp landet tex. kraftverken som byggdes ut under 40 till 60-talet, järnvägen, bostäder och andra industrier. Dessa bolag var på den tiden svenska med svenska ägare och man betalade skatt i Sverige.P pmd skrev:
Stora exportinkomster kom också från vår skog och malm som har varit grunden i BNP under samma decennier. Även på 70-80-talet har skog och malm varit betydelsefull men konkurrensen har ökat från andra länder som har snabbväxande eukalyptus (Sydostasien) och malm från dagbrott (Brasilien) som är lätt (mindre kostnader) att utvinna. De ger ändock fortfarande inkomster till staten även om de minskat. Företagsbeskattningen har minskat under många decennier för företagen, som eventuellt inneburit mer arbetstillfällen, eller har det endast gett vinster till utländska ägare och aktörer och inte återinvesterats i Sverige.
Dessa bolag som startades av alla svenska innovatörer har varit framgångsrika inte bara i Sverige utan även internationellt. De har kunnat växa och utvecklas i ett land med få arbetsrättsliga konflikter som vilda strejker eller andra produktionshämmande aktioner. Vi har haft medbestämmande i arbetslivet och förbättringar av processer/produkter har välkomnats av företaget och inneburit en gratifikation till idé lämnaren. Dessa små men viktiga faktorer har varit mycket framgångsrika i svensk industriutveckling. Vi har inte haft HIERARKI i svenska företag från 60-talet iallafall men hur arbetsmarknaden ser ut idag i Sverige känner jag inte till då vi idag har många utländska ägare som kan ha en annan uppfattning hur det ska styras.
Jag har då iallafall jobbat på en tysk ägt företag i Sverige och där var det Hierarki. Jag fick rådet att vara tyst till man frågade mig något. Började känna igen mig från min pappas berättelser från 50ztalet om hur man skull stå i dörren med mössan i handen om man ville chefen något.
Jag tror ingen i Sverige vill ha den tiden tillbaka där man känner sig osedd och inget värd utan skulle vara tyst och endast göra sitt jobb.
Fackföreningarnas krav på medbestämmande i arbetslivet har inneburit att Sverige har haft en annan och bättre utveckling än tex våra grannländer och de på amerikanska kontinenten. "Den Svenska modellen". 🤝 👏
Alla innevånarna i ett samhälle vinner på att människor kan klara sig på sin egen intjänande lön även DU och alla företagsägare.
Alfred Nobel (dynamit), Gustaf Dahlen (AGA, AGA-massan,klippljusapparaten, solventil till fyrar), JP Johansson (rörtången, skiftnyckeln, mm), Gustaf de Laval, Oskar Lamm (separatorn), Arne Asplund (defibrator-mekanisk pappersmassa), Carl-Gunnar Engström (respiratorn), Victor Hasselblad (spegelreflexkameran), Carl Edvard Johansson (passbitar), Axel Karlsson (Karlssons klister), Frans Lindqvist (fotogenköket Primus), Carl Munters (kylskåp med Baltzar von Platen), Gideon Sundbäck (blixtlåset), Sven Wingquist (sfäriskt rullager) - ett axplock av de innovatörer från 1850 till 1950. Därefter finns många fler inom bl.a. datateknik Håkan Lans (datormusen, transpondersystem).
Redigerat:
För lika/samma arbete, ska det vara. Det finns exempel på arbetsgivare idag som inte ger sina anställda inbetalningar till pension. Så vem ska stå för kostnaden i framtiden när dessa personer går i pension. Samhället, dvs du och jag, istället för arbetsgivaren genom lönen.Alfredo skrev:
Det är så tröttsamt att se och läsa argument som går ut på att inte vara empatisk och omtänksam med andra behövande. Det är alltid de som har det bäst som är snålast när det gäller. De verkar ha en muterad gen som inte går att medicinera bort. 🤣
Det är redan klart vad den vill. Det stora frågetecknet är om det går att genomföra.Mikael_L skrev:
På vilket sätt är konflikten mellan Tesla Sverige och IF Metall ett uttryck för Musks försök att kuva fackföreningsrörelsen?Mats-S skrev:
Den som sitter på våldskapital är väl narcissisten Elon Musk som numera verkar se sig själv som en kejsare över hela världen, milt uttryckt så har en något skruvad världsbild...
Hans krig mot fackföreningar världen över är väl känt. Otroligt starkt av svenska fackföreningar att man står emot hans försök att kuva fackföreningsrörelsen.
Jag påstår inte att Musk inte önskar kuva fackföreningsrörelsen, men jag kan inte se hur det skulle gå till att kuva fackföreningsrörelsen genom att vägra träffa ett kollektivavtal med en svensk fackförening.
Och hur många av de företagen ägs idag av Svenska bolag och har sina huvudkontor i Sverige och betalar skatt i Sverige?Å Ådi88 skrev:Alfred Nobel (dynamit), Gustaf Dahlen (AGA, AGA-massan,klippljusapparaten, solventil till fyrar), JP Johansson (rörtången, skiftnyckeln, mm), Gustaf de Laval, Oskar Lamm (separatorn), Arne Asplund (defibrator-mekanisk pappersmassa), Carl-Gunnar Engström (respiratorn), Victor Hasselblad (spegelreflexkameran), Carl Edvard Johansson (passbitar), Axel Karlsson (Karlssons klister), Frans Lindqvist (fotogenköket Primus), Carl Munters (kylskåp med Baltzar von Platen), Gideon Sundbäck (blixtlåset), Sven Wingquist (sfäriskt rullager) - ett axplock av de innovatörer från 1850 till 1950. Därefter finns många fler inom bl.a. datateknik Håkan Lans (datormusen, transpondersystem).
Dreams on baby.
En annan tid. Ett annat liv -sade Johansson.
Finns branscher/orter där det är svårt att hitta personal. Så bara av den anledningen kan det vara svårt att byta ut en anställd.E elmont skrev:
Sen kan det vara svårt att hitta en lika duktig ifall den anställde är bland de bästa på att utföra jobbet.
Sen har du det med att du vet vad du har, alltid en risk med att byta folk. Har man otur får man in ett riktigt rötägg.
Sen blir det ofta kostnader när personal ska bytas. Både rekryteringskostnad samt inlärning av ny personal. Även en oönskad kostnad är givetvis ett problem för företaget, beroende på företag kan problemet vara stort eller litet.
Jag har aldrig hört talas om att företag med anställda har "svajat" pga enstaka personer har lämnat.
Däremot har jag "sett" många som tror att dom är oersättliga, inte ens jag lämnade nått hål efter mig som inte kvickt fylldes igen, lite svårt att tro men det är fakta.
Däremot har jag "sett" många som tror att dom är oersättliga, inte ens jag lämnade nått hål efter mig som inte kvickt fylldes igen, lite svårt att tro men det är fakta.
Sant att det kan vara svårt att hitta folk i vissa branscher. Men det är väldigt få som är bland dom bästa på sitt jobb.L lbgu skrev:Finns branscher/orter där det är svårt att hitta personal. Så bara av den anledningen kan det vara svårt att byta ut en anställd.
Sen kan det vara svårt att hitta en lika duktig ifall den anställde är bland de bästa på att utföra jobbet.
Sen har du det med att du vet vad du har, alltid en risk med att byta folk. Har man otur får man in ett riktigt rötägg.
Sen blir det ofta kostnader när personal ska bytas. Både rekryteringskostnad samt inlärning av ny personal. Även en oönskad kostnad är givetvis ett problem för företaget, beroende på företag kan problemet vara stort eller litet.