Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, det ska vi nog inte vara så säkra på.
Det har visat sig att affärsmänniskor som liknar Musk rätt ofta har varit personer som verkar ha en enorm kapacitet att hålla koll på rätt mycket i sitt/sina bolag, även ner till en någorlunda detaljerad nivå.

Det har säkert att göra med att rätt många av dessa även har en del av autism-spektrat, även om det kanske inte når diagnos-kriterium.

Att Musk är medveten om att det är en facklig konflikt i Sverige tycker jag är sannolikt.
Däremot behöver det ju inte betyda att han agerar speciellt mycket själv, utan han uttalar kanske mest vad policyn ska vara, och sen får Svenska bolaget sköta det.
Vad jag minns blev Musk väldigt överraskad när han fick höras om konflikten i Sverige ett tag in i strejken. Hans intresse för just den svenska marknaden (mycket liten) verkar inte vara så stor. Facket kommer ”kämpa” till sista man ger upp och tar ett nytt jobb, då faller strejken.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad jag minns blev Musk väldigt överraskad när han fick höras om konflikten i Sverige ett tag in i strejken.
OK.
Ja mycket möjligt, jag killgissade ju bara ... :)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Att öva upp sin egen läsförståelse är inte heller det en belastning 😁.
Det håller jag med om att du behöver öva upp "sin egen" läsförståelse 🤣

• Haha
Jonatan79
  • Laddar…
P pmd skrev:
På vilket sätt är dessa två partier direkt farliga för demokratin?
S tillhör verkligen inte extremvänstern för de har gått högerut sedan ett tjugotal år. Jag vet flera av mina vänner som därför röstat på V i stället. Tidigare har de röstat på alla utom SD, M och KD så de är mest i mittfåran eller något till vänster. En röst på något av de borgerliga partierna i förra och kommande val är en röst åt SD.

• Gilla
Ådi88
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
En röst på något av de borgerliga partierna i förra och kommande val är en röst åt SD.
Det borde du gilla. Gammal hederlig socialdemokrati. Hög A-kassa. Hög sjukersättning. SD.-De nya Socialdemokraterna!

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Det är faktiskt lite ledsamt att de strejkande är så ointresserade av den fackliga kampen, att de inte ser det som en självklarhet att vakta tillsammans. Istället tvingas facket skicka ut kontorister att vakta arbetarnas fabriksportar.
Det där kom upp i början av konflikten och finns med i någon länkad artikel. Som jag minns det så tyckte de strejkande att det var så obehagligt att möta sina strejkbrytande kollegor (alt. att det förekom hot/utbrott) att facket beslöt göra ett undantag från normen att de strejkande agerar strejkvakter.

BirgitS BirgitS skrev:
Det där kom upp i början av konflikten och finns med i någon länkad artikel. Som jag minns det så tyckte de strejkande att det var så obehagligt att möta sina strejkbrytande kollegor (alt. att det förekom hot/utbrott) att facket beslöt göra ett undantag från normen att de strejkande agerar strejkvakter.
Så kan det vara. Den strejkvakt jag pratat med, påstod att det aldrig funnits några strejkande anställda på plats. Åtminstone inte under det halvår han varit där.
Man kan tycka att det är en del av strejkens natur, att bli illa omtyckt. Vill man stå upp för sina rättigheter måste man ha lite skinn på näsan och inte förvänta sig att "någon annan" skall hoppa in i ens ställe.
För då kvarstår frågan -vem är strejken till för?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så kan det vara. Den strejkvakt jag pratat med, påstod att det aldrig funnits några strejkande anställda på plats. Åtminstone inte under det halvår han varit där.
Man kan tycka att det är en del av strejkens natur, att bli illa omtyckt. Vill man stå upp för sina rättigheter måste man ha lite skinn på näsan och inte förvänta sig att "någon annan" skall hoppa in i ens ställe.
Det perfekta upplägget: du ”strejkar”, sitter hemma och pluggar eller snickrar på huset när inhyrd personal eller pensionärer vaktar verkstäderna. Du får 130% av lönen men tyvärr förstör du ditt CV. I potten ligger….INGET!

• Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
sysmali
Sä här skriver Tibor Blomhäll, ordförande Tesla Club Sweden i deras eget forum rörande hur många som egentligen strejkar.

"Problemet är att när IF Metall säger "61 har gått ut i strejk" räknar de in alla som gjort det sedan konflikten började. Även dem som sedan valt att byta arbetsgivare och dem som gått tillbaka till jobbet. Deras utsaga betyder alltså inte att det är 61 som strejkar just nu.

Som ett exempel kan jag ta fordonsteknikern Jason Delawyer, han som TV4 intervjuade i höstas i samma nyhetsinslag jag också var med i. Han presenterades som en av de strejkande, och sa citat "Jag håller ut till de skriver på kollektivavtal" trots att han redan då när han sa de orden hade sagt upp sig från Tesla och sedan bytt arbetsgivare. IF Metall räknar in honom som en av dem som "gått ut i strejk". Trots att han ju inte strejkar längre. Det finns flera andra som han, plus några enstaka som faktiskt gått tillbaka och börjat jobba igen, på Tesla.

Enligt mina källor är det ett drygt 40-tal som faktiskt strejkar just nu, av runt 150 anställda. Men inga av de siffrorna har jag tyvärr oberoende, pålitliga källor på, så tyvärr ska de tas med en nypa salt.

Jag är frustrerad på båda sidorna i konflikten och saknar öppenhet från båda sidorna. Jag kan förstå fackets inställning att det spelar ingen roll hur många som strejkar, Tesla ska ändå skriva på KA för att följa den svenska modellen. Men jag förstår även Tesla som tycker att majoriteten av deras anställda bör tycka att KA är bra innan de skriver på. De vill inte köra över sina anställdas vilja. IF Metall vet om Teslas inställning så om de verkligen hade en majoritet av de anställda på sin sida skulle de ha använt det för att driva igenom KA.

Om IF Metall ändå äntligen skulle kunna få en majoritet av de anställda skulle vi äntligen få ett slut på den här jäkla soppan."

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är väl så illa att Metall till och med har kryddat sitt erbjudande till de strejkande. Antagligen var det väl enda sättet att få några att strejka. De har betydligt högre ersättning än vad facket normalt betalar ut vid strejk. Nästan så man kan säga att de mutar folk för att de ska strejka.

• Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Precis, som jag sa var det ett beslut som togs tidigt.
Intet Intet skrev:
Man kan tycka att det är en del av strejkens natur, att bli illa omtyckt.
Det går ju åt två håll det där.
Men det är ju en sak att bli illa omtyckt, oavsett om det gäller en strejkare eller en strejkbrytare, och en annan sak om det blir handgemäng eller hot mot en persons barn.

Det var ju annorlunda på den tiden när det inte var några strejkbrytare utan alla mekaniker eller alla akademiker på företaget strejkade.
Intet Intet skrev:
Det är något som många strejkande har svarat på i olika intervjuer. Det finns sådana länkar i tråden.

BirgitS
L lbgu skrev:
Det är väl så illa att Metall till och med har kryddat sitt erbjudande till de strejkande. Antagligen var det väl enda sättet att få några att strejka. De har betydligt högre ersättning än vad facket normalt betalar ut vid strejk. Nästan så man kan säga att de mutar folk för att de ska strejka.
Även det finns med i början av tråden. Det är skillnad på en strejk som varar några dagar/veckor och en strejk som varar i år. I det senare fallet behövs det ersättning för att täcka bortfall av semesterlön, pension etc. Ingen går med vinst och därmed är det ingen muta.

• Gilla
och en till
  • Laddar…
A
Det perfekta upplägget: du ”strejkar”, sitter hemma och pluggar eller snickrar på huset när inhyrd personal eller pensionärer vaktar verkstäderna. Du får 130% av lönen men tyvärr förstör du ditt CV. I potten ligger….INGET!
Varför förstör man CVet? Man brukar inte ange strejker och sådant på sitt CV utan anställningstid och tjänst..

Rejäl skrev:
Varför förstör man CVet? Man brukar inte ange strejker och sådant på sitt CV utan anställningstid och tjänst..
Tomt i CV:et, kanske fortsätter strejken i flera år…

A
Tomt i CV:et, kanske fortsätter strejken i flera år…
Så länge du är anställd så står det väl anställning hos Tesla!
Ja det lutar åt långdraget..

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.