Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Liljeros skrev:
Det hörs att du inte haft diskussioner kring ackordsupplägg med facket 😬.

Vi hade på riktigt en diskussion med Byggnads där dom ansåg att ett par av våra anställda hade för hög lön.
En kompis drev ett företag och hade samma problem. De mest produktiva arbetarna tjänade mer än de omotiverade halvalkoholisterna. Detta tollererade inte facket. -Antingen höjer du lönen så att alla tjänar lika eller så SÄNKER DU DEN.
Så han sänkte lönerna ner till alkoholistnivå och då blev facket nöjt.
De bästa kompenserades på annat vis med olika tilläg istället.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Att företagen i Sverige vill ha kollektivavtal är ju underbart inte sant.
Men låt oss säga för diskussionens skull att en majoritet vill det. Som löntagare skulle jag genast undrat -varför? Vad vinner de och vad förlorar jag? Att det skulle råda någon gudomlig jämvikt finner åtminstone jag osannolikt för det ligger lnte i ett företags natur att ge mer än absolut nödvändiga till de anställda. Likaså vill de anställda ha så mycket det bara går. Dvs. En omöjlig ekvation.

Sannolikt är det många fler, men de vågar inte, då det är liktydigt med konkurs ifall de stretar emot.
Detta vet facket och behöver vanligtvis bara antyda för företagaren vilket våldskapital de förfogar över för att få ännu ett företag att skriva på.

-"En snnan tid. Ett annat liv"! Som Johansson brukade säga.

En tid då många arbetare kunde ersättas av vilken outbildad analfabet som helst.
En tid utan sociala skyddsnät där arbetslöshet var likställt att svälta ihjäl.

Det var då det. Till stora delar i alla fall.
Volvo gick på deken. Likaså SAAB och varven. Electrolux. Vem äger det bolaget numera?
Det finns inte mycket kvar av det stolta arvet våra förfäder lämnade efter sig.


Nähä. Hur var det möjligt i andra ländet som saknade den välsignade "Svenska modellen"? De fick en trög start pga sina sönderbombade industrier, men nu har de kommit ikapp eller kört om oss.

Sveriges välstånd grundades efter andra världskriget då vi var det enda landet med en fungerande industri. Ett monopol, helt enkelt. Då är det lätt att tjäna pengar. När de andra kom ikapp, räddade Fälldin oss tillfälligt genom att devalvera den svenska kronan för fösta gången.
Hela västvärlden gick in i samma ekonomiska kris under 1970-talet, så även Sovjet. De länder som då gick bra var växande ekonomier, låglöneländer som sen gick i pumpen i omgångar.
Att påstå att Fälldin och efterkommande devalveringar räddade Sverige är en intressant tolkning, en annan är att devalveringarna grävde ett djupare hål som förvärrade 90-talskrisen. Istället kan man prata om verkstadsavtalet 1997 där lönespiralen bromsas och produktiviteten hinner i kapp, ett avtal som tecknats av arbetsmarknadens parter.

Att kalla föreningsfriheten våldskapital är något, men det kan vara osagt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Troligen får inte Tesla Sverige teckna kollektivavtal utan godkännande av huvudkontoret i USA, så några svenska småpåvars egon lär knappast vara inblandade.
Precis. Många verkar ha missat att just denna fråga om kollektivavtal har behandlats på Teslas årsstämma 2024. Majoriteten av aktieägarna var överens.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
I sverige använder vi den "Svenska modellen" som är och har varit framgångsrik för både anställda och företag. Företagen i sverige vill inte ha en förändring. Men det finns aktörer i sverige idag som vill ändra på fackföreningarnas inflytande på arbetsmarknaden. Man vill skapa oordning.
Musk och Tesla är den aktör som med hjälp av makt vill förändra den ordningen.
Våra föräldrar och deras föräldrar levde i en tid då arbetaren var ett utnyttjat objekt i samhället som då styrdes av företagspampar och rika personer som inte betalade för det arbete som utfördes. Det finns en anledning att Sverige varit och är en stort industriland med världsföretag som är kända i hela världen. SKF, ABB, Volvo, SAAB, Electrolux, Bofors, varven och många fler som dominerat världen med sina produkter och känd för dess kvalité.
Detta i ett land som hade ca 8 miljoner innevånare.
På 60 talet krävdes ny arbetskraft och då invandrade finländare som var idoga och duktiga yrkesmän. Då startade förvandlingen av Sverige från jordbrukssamhälle till början på en industrination. Det hade inte varit möjligt utan fackföreningarna.
Gå till ett bibliotek, gratis få låna böcker, och hitta böcker om den förvandling Sverige gjorde på 60-talet.
Utbilda dig i själv i dessa frågor så blir du överraskad vad som ligger bakom Sveriges välstånd.
Berätta när Musk och Tesla har sagt att de vill att den svenska modellen inte ska gälla i landet längre? Berätta på vilket sätt de försöker få Sverige att avskaffa modellen? Berätta vilken effekt detta har haft på svensk arbetsmarknad under dessa 11-12 år Tesla funnits på den svenska marknaden?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Finns ingett som hindrar att företaget gör extra pensionsavsättningar tex:

[länk]
Får de själv välja vilken förvaltare som ska användas till tjänstepensionen, eller styr kollektivavtalet till förvaltare med samarbete med facket?
 
P
A ajn82 skrev:
Får de själv välja vilken förvaltare som ska användas till tjänstepensionen, eller styr kollektivavtalet till förvaltare med samarbete med facket?
Inom bygg verkar det vara lite fritt att välja:

Avtalspension SAF-LO​

”Arbetar du på en arbetsplats med kollektivavtal betalar din arbetsgivare in premier till din avtalspension. Du kan själv bestämma om premierna ska placeras i traditionell försäkring eller i fondförsäkring samt välja vilken förvaltare du vill ha.

Avstår du från att välja placeras dina premier automatiskt i AMF traditionell pensionsförsäkring.

Du börjar tjäna in till din avtalspension från och med du fyller 25 år. Avtalspensionen är 4,5% av vad du tjänar på ett år.
Kvinnor som får graviditetsersättning och inte kan arbeta ända fram till förlossningen får också avtalspensionspremien inbetald.
Var du sjuk eller föräldraledig redan 1999 kan du få premien inbetald från det datum då försäkringen började gälla, dvs 1 januari ”

https://www.byggnads.se/regioner/sm...-/avtalsforsakringar-ny/avtalspension-saf-lo/
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Finns ingett som hindrar att företaget gör extra pensionsavsättningar tex:

[länk]
Det är inte satta sak som att fritt välja en annan förmedlare för tjänstepensionen. Där är man bunden av det som är avtalat.

Ex. ITP1 för många tjänstemän. Där är man bunden till de avtalet anger.
 
Intet Intet skrev:
Att företagen i Sverige vill ha kollektivavtal är ju underbart inte sant.
Men låt oss säga för diskussionens skull att en majoritet vill det. Som löntagare skulle jag genast undrat -varför? Vad vinner de och vad förlorar jag? Att det skulle råda någon gudomlig jämvikt finner åtminstone jag osannolikt för det ligger lnte i ett företags natur att ge mer än absolut nödvändiga till de anställda. Likaså vill de anställda ha så mycket det bara går. Dvs. En omöjlig ekvation.

Sannolikt är det många fler, men de vågar inte, då det är liktydigt med konkurs ifall de stretar emot.
Detta vet facket och behöver vanligtvis bara antyda för företagaren vilket våldskapital de förfogar över för att få ännu ett företag att skriva på.

-"En snnan tid. Ett annat liv"! Som Johansson brukade säga.

En tid då många arbetare kunde ersättas av vilken outbildad analfabet som helst.
En tid utan sociala skyddsnät där arbetslöshet var likställt att svälta ihjäl.

Det var då det. Till stora delar i alla fall.
Volvo gick på deken. Likaså SAAB och varven. Electrolux. Vem äger det bolaget numera?
Det finns inte mycket kvar av det stolta arvet våra förfäder lämnade efter sig.


Nähä. Hur var det möjligt i andra ländet som saknade den välsignade "Svenska modellen"? De fick en trög start pga sina sönderbombade industrier, men nu har de kommit ikapp eller kört om oss.

Sveriges välstånd grundades efter andra världskriget då vi var det enda landet med en fungerande industri. Ett monopol, helt enkelt. Då är det lätt att tjäna pengar. När de andra kom ikapp, räddade Fälldin oss tillfälligt genom att devalvera den svenska kronan för fösta gången.
Hallå där, i Fälldins regering satt också Mundebo som finansminister.
Den lösning den regeringen hade på konjunkturnedgången var att ge bidrag till företagen för att fortsätta producera varor/produkter under 1980-82 vilket medförde ett väldigt stort lager hos export företagen vilket medförde att priserna sjönk pga denna överproduktion och lagerökning.
När jag sedan läste Ekonomikurser på universitetet bekräftades mina konstaterande att detta var katastrof för den svenska exporten när konjunkturen vände.
Läraren konstaterade att detta var en sälla skådad lösning på konjunktur problemet.
Resultatet blev att svensk industri inte tjänade några pengar under tiden tills lagrerna var förbrukade.

Ta och titta på Ingemar Mundebo på Wikipedia och regeringen Fälldin.

Att vara kunnig och beläst är ingen belastning.
 
P
C Cerb skrev:
Det är inte satta sak som att fritt välja en annan förmedlare för tjänstepensionen. Där är man bunden av det som är avtalat.

Ex. ITP1 för många tjänstemän. Där är man bunden till de avtalet anger.
Ja IF Metals är lite mer styrd därav så kan man som arbetsgivare erbjuda extra..
Men det är inte facket som ensamt styr över dessa utan dessa förhandlas säkerligen mellan parterna..
Men det kan ju till o med vara bättre med det som erbjuds än om du väljer själv, svårt att veta vad som ger mest i framtiden😉

Men det borde finnas hängavtal inom deras områden så att man inte är tvungen att teckna med IF Metall eller är det någon som vet om den möjligheten finns för Tesla?
 
Redigerat av moderator:
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Hallå där, i Fälldins regering satt också Mundebo som finansminister.
Den lösning den regeringen hade på konjunkturnedgången var att ge bidrag till företagen för att fortsätta producera varor/produkter under 1980-82 vilket medförde ett väldigt stort lager hos export företagen vilket medförde att priserna sjönk pga denna överproduktion och lagerökning.
När jag sedan läste Ekonomikurser på universitetet bekräftades mina konstaterande att detta var katastrof för den svenska exporten när konjunkturen vände.
Läraren konstaterade att detta var en sälla skådad lösning på konjunktur problemet.
Resultatet blev att svensk industri inte tjänade några pengar under tiden tills lagrerna var förbrukade.

Ta och titta på Ingemar Mundebo på Wikipedia och regeringen Fälldin.

Att vara kunnig och beläst är ingen belastning.
Att öva upp sin egen läsförståelse är inte heller det en belastning 😁.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
En kompis drev ett företag och hade samma problem. De mest produktiva arbetarna tjänade mer än de omotiverade halvalkoholisterna. Detta tollererade inte facket. -Antingen höjer du lönen så att alla tjänar lika eller så SÄNKER DU DEN.
Så han sänkte lönerna ner till alkoholistnivå och då blev facket nöjt.
De bästa kompenserades på annat vis med olika tilläg istället.
Vi fick stopp på att betala ut ackord under ca 6 månader. Vi fick inte ge ackord på individuell nivå.Man ansåg att alla som hade varit inblandade i samma projekt skulle få dela på det upparbetade ackordet, kanske kan funka om man är ett arbetslag som jobbar tillsammans men vi hade normalt ensamma montörer. Blir ju då konstigt att en som inte på något sätt bidragit så ska få ta del av ackordet.

Där tappade dom alla fall mitt förtroende, ska tilläggas baslönen var helt ok och följde kollektivavtal men det fanns inget tak i systemet för hur mycket individen kunde tjäna. Tror det stack i ögonen med killar i 22-23 års åldern som utan byggbakgrund tjänade 50-60.000kr i månaden.
 
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
En del principer är bättre än andra.
Nu rycker du en mening ur sitt sammanhang igen för att svara med något som inte är relevant i sammanhanget.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Här handlar det inte om barn, utom om vuxna människor med (förhoppningsvis) fri vilja.
Det är väl ändå värre när vuxna människor beter sig som tjuriga barn. Det var ju det saken gällde.
 
BirgitS
Intet Intet skrev:
Så jag får komplettera min ryggradsliknelse. Att stå upp emot en makt som vill lägga ett hästhuvud i din säng är modigt. Den hotande motparten är det inte.
Man brukar väl beskriva mod som att göra något fast man är rädd. Vem menar du är rädd för vem?
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.