717 483 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
En kompis drev ett företag och hade samma problem. De mest produktiva arbetarna tjänade mer än de omotiverade halvalkoholisterna. Detta tollererade inte facket. -Antingen höjer du lönen så att alla tjänar lika eller så SÄNKER DU DEN.L Liljeros skrev:
Så han sänkte lönerna ner till alkoholistnivå och då blev facket nöjt.
De bästa kompenserades på annat vis med olika tilläg istället.
Hela västvärlden gick in i samma ekonomiska kris under 1970-talet, så även Sovjet. De länder som då gick bra var växande ekonomier, låglöneländer som sen gick i pumpen i omgångar.Intet skrev:
Att företagen i Sverige vill ha kollektivavtal är ju underbart inte sant.
Men låt oss säga för diskussionens skull att en majoritet vill det. Som löntagare skulle jag genast undrat -varför? Vad vinner de och vad förlorar jag? Att det skulle råda någon gudomlig jämvikt finner åtminstone jag osannolikt för det ligger lnte i ett företags natur att ge mer än absolut nödvändiga till de anställda. Likaså vill de anställda ha så mycket det bara går. Dvs. En omöjlig ekvation.
Sannolikt är det många fler, men de vågar inte, då det är liktydigt med konkurs ifall de stretar emot.
Detta vet facket och behöver vanligtvis bara antyda för företagaren vilket våldskapital de förfogar över för att få ännu ett företag att skriva på.
-"En snnan tid. Ett annat liv"! Som Johansson brukade säga.
En tid då många arbetare kunde ersättas av vilken outbildad analfabet som helst.
En tid utan sociala skyddsnät där arbetslöshet var likställt att svälta ihjäl.
Det var då det. Till stora delar i alla fall.
Volvo gick på deken. Likaså SAAB och varven. Electrolux. Vem äger det bolaget numera?
Det finns inte mycket kvar av det stolta arvet våra förfäder lämnade efter sig.
Nähä. Hur var det möjligt i andra ländet som saknade den välsignade "Svenska modellen"? De fick en trög start pga sina sönderbombade industrier, men nu har de kommit ikapp eller kört om oss.
Sveriges välstånd grundades efter andra världskriget då vi var det enda landet med en fungerande industri. Ett monopol, helt enkelt. Då är det lätt att tjäna pengar. När de andra kom ikapp, räddade Fälldin oss tillfälligt genom att devalvera den svenska kronan för fösta gången.
Att påstå att Fälldin och efterkommande devalveringar räddade Sverige är en intressant tolkning, en annan är att devalveringarna grävde ett djupare hål som förvärrade 90-talskrisen. Istället kan man prata om verkstadsavtalet 1997 där lönespiralen bromsas och produktiviteten hinner i kapp, ett avtal som tecknats av arbetsmarknadens parter.
Att kalla föreningsfriheten våldskapital är något, men det kan vara osagt.
Precis. Många verkar ha missat att just denna fråga om kollektivavtal har behandlats på Teslas årsstämma 2024. Majoriteten av aktieägarna var överens.P pmd skrev:
Berätta när Musk och Tesla har sagt att de vill att den svenska modellen inte ska gälla i landet längre? Berätta på vilket sätt de försöker få Sverige att avskaffa modellen? Berätta vilken effekt detta har haft på svensk arbetsmarknad under dessa 11-12 år Tesla funnits på den svenska marknaden?Å Ådi88 skrev:I sverige använder vi den "Svenska modellen" som är och har varit framgångsrik för både anställda och företag. Företagen i sverige vill inte ha en förändring. Men det finns aktörer i sverige idag som vill ändra på fackföreningarnas inflytande på arbetsmarknaden. Man vill skapa oordning.
Musk och Tesla är den aktör som med hjälp av makt vill förändra den ordningen.
Våra föräldrar och deras föräldrar levde i en tid då arbetaren var ett utnyttjat objekt i samhället som då styrdes av företagspampar och rika personer som inte betalade för det arbete som utfördes. Det finns en anledning att Sverige varit och är en stort industriland med världsföretag som är kända i hela världen. SKF, ABB, Volvo, SAAB, Electrolux, Bofors, varven och många fler som dominerat världen med sina produkter och känd för dess kvalité.
Detta i ett land som hade ca 8 miljoner innevånare.
På 60 talet krävdes ny arbetskraft och då invandrade finländare som var idoga och duktiga yrkesmän. Då startade förvandlingen av Sverige från jordbrukssamhälle till början på en industrination. Det hade inte varit möjligt utan fackföreningarna.
Gå till ett bibliotek, gratis få låna böcker, och hitta böcker om den förvandling Sverige gjorde på 60-talet.
Utbilda dig i själv i dessa frågor så blir du överraskad vad som ligger bakom Sveriges välstånd.
Finns ingett som hindrar att företaget gör extra pensionsavsättningar tex:C Cerb skrev:
https://www.folksam.se/arbetsgivare/administration/information/extra-pensionsavsattning
Inom bygg verkar det vara lite fritt att välja:A ajn82 skrev:
Avtalspension SAF-LO
”Arbetar du på en arbetsplats med kollektivavtal betalar din arbetsgivare in premier till din avtalspension. Du kan själv bestämma om premierna ska placeras i traditionell försäkring eller i fondförsäkring samt välja vilken förvaltare du vill ha.Avstår du från att välja placeras dina premier automatiskt i AMF traditionell pensionsförsäkring.
Du börjar tjäna in till din avtalspension från och med du fyller 25 år. Avtalspensionen är 4,5% av vad du tjänar på ett år.
Kvinnor som får graviditetsersättning och inte kan arbeta ända fram till förlossningen får också avtalspensionspremien inbetald.
Var du sjuk eller föräldraledig redan 1999 kan du få premien inbetald från det datum då försäkringen började gälla, dvs 1 januari ”
https://www.byggnads.se/regioner/sm...-/avtalsforsakringar-ny/avtalspension-saf-lo/
Hallå där, i Fälldins regering satt också Mundebo som finansminister.Intet skrev:
Att företagen i Sverige vill ha kollektivavtal är ju underbart inte sant.
Men låt oss säga för diskussionens skull att en majoritet vill det. Som löntagare skulle jag genast undrat -varför? Vad vinner de och vad förlorar jag? Att det skulle råda någon gudomlig jämvikt finner åtminstone jag osannolikt för det ligger lnte i ett företags natur att ge mer än absolut nödvändiga till de anställda. Likaså vill de anställda ha så mycket det bara går. Dvs. En omöjlig ekvation.
Sannolikt är det många fler, men de vågar inte, då det är liktydigt med konkurs ifall de stretar emot.
Detta vet facket och behöver vanligtvis bara antyda för företagaren vilket våldskapital de förfogar över för att få ännu ett företag att skriva på.
-"En snnan tid. Ett annat liv"! Som Johansson brukade säga.
En tid då många arbetare kunde ersättas av vilken outbildad analfabet som helst.
En tid utan sociala skyddsnät där arbetslöshet var likställt att svälta ihjäl.
Det var då det. Till stora delar i alla fall.
Volvo gick på deken. Likaså SAAB och varven. Electrolux. Vem äger det bolaget numera?
Det finns inte mycket kvar av det stolta arvet våra förfäder lämnade efter sig.
Nähä. Hur var det möjligt i andra ländet som saknade den välsignade "Svenska modellen"? De fick en trög start pga sina sönderbombade industrier, men nu har de kommit ikapp eller kört om oss.
Sveriges välstånd grundades efter andra världskriget då vi var det enda landet med en fungerande industri. Ett monopol, helt enkelt. Då är det lätt att tjäna pengar. När de andra kom ikapp, räddade Fälldin oss tillfälligt genom att devalvera den svenska kronan för fösta gången.
Den lösning den regeringen hade på konjunkturnedgången var att ge bidrag till företagen för att fortsätta producera varor/produkter under 1980-82 vilket medförde ett väldigt stort lager hos export företagen vilket medförde att priserna sjönk pga denna överproduktion och lagerökning.
När jag sedan läste Ekonomikurser på universitetet bekräftades mina konstaterande att detta var katastrof för den svenska exporten när konjunkturen vände.
Läraren konstaterade att detta var en sälla skådad lösning på konjunktur problemet.
Resultatet blev att svensk industri inte tjänade några pengar under tiden tills lagrerna var förbrukade.
Ta och titta på Ingemar Mundebo på Wikipedia och regeringen Fälldin.
Att vara kunnig och beläst är ingen belastning.
Ja IF Metals är lite mer styrd därav så kan man som arbetsgivare erbjuda extra..C Cerb skrev:
Men det är inte facket som ensamt styr över dessa utan dessa förhandlas säkerligen mellan parterna..
Men det kan ju till o med vara bättre med det som erbjuds än om du väljer själv, svårt att veta vad som ger mest i framtiden😉
Men det borde finnas hängavtal inom deras områden så att man inte är tvungen att teckna med IF Metall eller är det någon som vet om den möjligheten finns för Tesla?
Redigerat av moderator:
Att öva upp sin egen läsförståelse är inte heller det en belastning 😁.Å Ådi88 skrev:Hallå där, i Fälldins regering satt också Mundebo som finansminister.
Den lösning den regeringen hade på konjunkturnedgången var att ge bidrag till företagen för att fortsätta producera varor/produkter under 1980-82 vilket medförde ett väldigt stort lager hos export företagen vilket medförde att priserna sjönk pga denna överproduktion och lagerökning.
När jag sedan läste Ekonomikurser på universitetet bekräftades mina konstaterande att detta var katastrof för den svenska exporten när konjunkturen vände.
Läraren konstaterade att detta var en sälla skådad lösning på konjunktur problemet.
Resultatet blev att svensk industri inte tjänade några pengar under tiden tills lagrerna var förbrukade.
Ta och titta på Ingemar Mundebo på Wikipedia och regeringen Fälldin.
Att vara kunnig och beläst är ingen belastning.
Vi fick stopp på att betala ut ackord under ca 6 månader. Vi fick inte ge ackord på individuell nivå.Man ansåg att alla som hade varit inblandade i samma projekt skulle få dela på det upparbetade ackordet, kanske kan funka om man är ett arbetslag som jobbar tillsammans men vi hade normalt ensamma montörer. Blir ju då konstigt att en som inte på något sätt bidragit så ska få ta del av ackordet.Intet skrev:
En kompis drev ett företag och hade samma problem. De mest produktiva arbetarna tjänade mer än de omotiverade halvalkoholisterna. Detta tollererade inte facket. -Antingen höjer du lönen så att alla tjänar lika eller så SÄNKER DU DEN.
Så han sänkte lönerna ner till alkoholistnivå och då blev facket nöjt.
De bästa kompenserades på annat vis med olika tilläg istället.
Där tappade dom alla fall mitt förtroende, ska tilläggas baslönen var helt ok och följde kollektivavtal men det fanns inget tak i systemet för hur mycket individen kunde tjäna. Tror det stack i ögonen med killar i 22-23 års åldern som utan byggbakgrund tjänade 50-60.000kr i månaden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
