Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar väl beskriva mod som att göra något fast man är rädd.
precis så. Är man inte rädd, är man inte heller modig.
BirgitS BirgitS skrev:
Vem menar du är rädd för vem?
I normalfallet är en företagare i ett massivt underläge gentemot facket när de kräver kollektivavtal. Det märks tydligt i Teslakonflikten vilket våldskapital facket besitter. De är till och med offrat sina egna medlemmar som inte har med denna strid att göra.
Denna gång har de till synes inte mönstrat sitt offer tillräckligt väl, utan de gjorde som de brukade göra.

I just denna konflikt sitter de styrande på behörigt avstånd båda två och bryr sig inte ett skvatt om ifall några arbetare får gå ifrån hus och hem.

Redigerat:
  • Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
Intet Intet skrev:
Det märks tydligt i Teslakonflikten vilket våldskapital facket besitter.
Den som sitter på våldskapital är väl narcissisten Elon Musk som numera verkar se sig själv som en kejsare över hela världen, milt uttryckt så har en något skruvad världsbild...
Hans krig mot fackföreningar världen över är väl känt. Otroligt starkt av svenska fackföreningar att man står emot hans försök att kuva fackföreningsrörelsen.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Den som sitter på våldskapital är väl narcissisten Elon Musk som numera verkar se sig själv som en kejsare över hela världen, milt uttryckt så har en något skruvad världsbild...
Hans krig mot fackföreningar världen över är väl känt. Otroligt starkt av svenska fackföreningar att man står emot hans försök att kuva fackföreningsrörelsen.
Så du tror att Musk personligen är inblandad i konflikten mot Metall? Tillåt mig småle. Du vet att Teslas aktieägare har röstat om saken på en bolagsstämma i maj 2024 va?

• Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ändå värre när vuxna människor beter sig som tjuriga barn.
Vilken sida som mest liknar en tjurig unge kan dock diskuteras…

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Å Ådi88 skrev:
Våra föräldrar och deras föräldrar levde i en tid då arbetaren var ett utnyttjat objekt i samhället som då styrdes av företagspampar och rika personer som inte betalade för det arbete som utfördes. Det finns en anledning att Sverige varit och är en stort industriland med världsföretag som är kända i hela världen. SKF, ABB, Volvo, SAAB, Electrolux, Bofors, varven och många fler som dominerat världen med sina produkter och känd för dess kvalité.
Detta i ett land som hade ca 8 miljoner innevånare.
På 60 talet krävdes ny arbetskraft och då invandrade finländare som var idoga och duktiga yrkesmän. Då startade förvandlingen av Sverige från jordbrukssamhälle till början på en industrination. Det hade inte varit möjligt utan fackföreningarna.
Gå till ett bibliotek, gratis få låna böcker, och hitta böcker om den förvandling Sverige gjorde på 60-talet.
Utbilda dig i själv i dessa frågor så blir du överraskad vad som ligger bakom Sveriges välstånd.
Jag är den förste att medge den enormt stora och viktiga roll som fackförening och socialdemokrati har haft för att ta fram det Sverige som vi har varit så stolta över sedan 50-60-tal.
Även om det på vissa sätt var lätt (Sverige hade en icke förstörd industriell kapacitet, och post-war-Europa behövde ... ja allt ...) så hade ändå de som i princip styrde landet en bra förmåga att göra de rätta valen, och inte minst, försvara demokrati, folkbildning, folkrörelser osv, som gjorde Sverige demokratiskt starkt, istället för att mest försvara sitt eget maktinnehav.

Men idag tycker jag det där har vänt en hel del.
T.ex. verkar facket mer bry sig om sitt maktinnehav än de som de ska/bör företräda, och inte bryr de sig om Sverige alls.
Visst kan facket ge sig på en massa företag som i stort sett sköter sig hyggligt, medan man helt blundar för den riktiga misären på arbetsmarknaden. Den försöker man mest bekämpa med att utestänga de sämst ställda arbetstagarna så mycket som möjligt, så deras villkor blir allt sämre.
Facket har stora brister i sitt utövande av solidaritet, däremot har de blivit en fena på att utöva makt.

• Gilla
HenrikHuslöse och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så du tror att Musk personligen är inblandad i konflikten mot Metall? Tillåt mig småle. Du vet att Teslas aktieägare har röstat om saken på en bolagsstämma i maj 2024 va?
Jag tyckte att jag såg Musk stå och diskutera med ett par i ett av de där IF-M-partytälten häromdagen.
Så, ja, han är nog personligt engagerad och verksam.

Här, det blev någon konstig ljusspegling, så bilden blev lite konstig
Man i reflexväst står framför Tesla- och IF METALL-skyltar. En annan person justerar sin slips. Ljusspegling på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Pratar vi om samma bolagsstämma, alltså den som hölls 13 juni 2024 i Texas?
https://www.tesla.com/sv_se/2024shareholdermeeting

Och just det betyder väl att Musk var inblandad. För du menar väl inte att han inte vet vad som händer på bolagsstämmorna eller att andra på stämmorna skiter i hans åsikt.

Det är uppenbart att det är något som man är fullt medveten om i Teslas högsta ledning eftersom en av de största delägarna, norska oljefonden, brukar ta upp konflikten när de träffas.
"Den norska Oljefonden har alltså regelbundet möten med Tesla där frågan om kollektivavtal tas upp, men Nicolai Tangen säger att hittills har samtalen inte gett någon större effekt."
https://www.sverigesradio.se/artikel/delagarens-krav-pa-tesla-teckna-kollektivavtal-i-sverige

Än en gång:
"I USA har Tesla stämts över 240 gånger sedan 2015 i mål som handlar om arbetsrätt. Många av fallen rör den lagliga rätten att organisera sig."
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/...ttnat-pa-teslas-konflikter-kan-salja-aktierna

Tesla centralt (vilket förstås inkluderar Musk) är alltså kraftigt emot fackföreningar och Musk har personligen uttalat sig mycket negativt om sådana flera gånger.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
I just denna konflikt sitter de styrande på behörigt avstånd båda två och bryr sig inte ett skvatt om ifall några arbetare får gå ifrån hus och hem.
I så fall är väl ingen av dem rädd och därmed är ingen modig. Vad betydde i så fall ditt tidigare inlägg?

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken sida som mest liknar en tjurig unge kan dock diskuteras…
Det är väl det som görs i den här tråden.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Pratar vi om samma bolagsstämma, alltså den som hölls 13 juni 2024 i Texas?
[länk]

Och just det betyder väl att Musk var inblandad. För du menar väl inte att han inte vet vad som händer på bolagsstämmorna eller att andra på stämmorna skiter i hans åsikt.

Det är uppenbart att det är något som man är fullt medveten om i Teslas högsta ledning eftersom en av de största delägarna, norska oljefonden, brukar ta upp konflikten när de träffas.
"Den norska Oljefonden har alltså regelbundet möten med Tesla där frågan om kollektivavtal tas upp, men Nicolai Tangen säger att hittills har samtalen inte gett någon större effekt."
[länk]

Än en gång:
"I USA har Tesla stämts över 240 gånger sedan 2015 i mål som handlar om arbetsrätt. Många av fallen rör den lagliga rätten att organisera sig."
[länk]

Tesla centralt (vilket förstås inkluderar Musk) är alltså kraftigt emot fackföreningar och Musk har personligen uttalat sig mycket negativt om sådana flera gånger.
Det stämmer Birgit, Musk är en stor aktieägare och han har de flesta med sig.

Min synpunkt , vilket jag trodde var solklart , är att han inte är aktiv i den svenska verksamheten. Förmodligen är han inte alls insatt i vad som händer i alla Teslas hundratals dotterbolag…

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu på onsdag ska jag igen åka förbi i närheten av Teslas kontor vid Upplands väsby.
Ska jag ta med lite bullar till strejkvakterna?

• Gilla
  • Älska
Zevv och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Det stämmer Birgit, Musk är en stor aktieägare och han har de flesta med sig.

Min synpunkt , vilket jag trodde var solklart , är att han inte är aktiv i den svenska verksamheten. Förmodligen är han inte alls insatt i vad som händer i alla Teslas hundratals dotterbolag…
Hans åsikter sprids självklart ner i organisationen, lika självklart som att han får information om viktiga händelser i dotterbolagen, t.ex. ökade kostnader för att flyga in strejkbrytare och för transporter av nytillverkade bilar till Sverige eftersom det påverkar resultatet.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hans åsikter sprids självklart ner i organisationen, lika självklart som att han får information om viktiga händelser i dotterbolagen, t.ex. ökade kostnader för att flyga in strejkbrytare och för transporter av nytillverkade bilar till Sverige eftersom det påverkar resultatet.
Jaha, så Musk får rapporter om ökade kostnader i alla dotterbolag? På vilken nivå?

• Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Förmodligen är han inte alls insatt i vad som händer i alla Teslas hundratals dotterbolag…
Nåja, det ska vi nog inte vara så säkra på.
Det har visat sig att affärsmänniskor som liknar Musk rätt ofta har varit personer som verkar ha en enorm kapacitet att hålla koll på rätt mycket i sitt/sina bolag, även ner till en någorlunda detaljerad nivå.

Det har säkert att göra med att rätt många av dessa även har en del av autism-spektrat, även om det kanske inte når diagnos-kriterium.

Att Musk är medveten om att det är en facklig konflikt i Sverige tycker jag är sannolikt.
Däremot behöver det ju inte betyda att han agerar speciellt mycket själv, utan han uttalar kanske mest vad policyn ska vara, och sen får Svenska bolaget sköta det.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu på onsdag ska jag igen åka förbi i närheten av Teslas kontor vid Upplands väsby.
Ska jag ta med lite bullar till strejkvakterna?
Gör det. Fråga samtidigt om det är någon av dom som verkligen är anställda på Tesla som står framför grindarna för att vakta så att inga svartfötter släpps in.
Det som är hela meningen med strejkvakter.
Jag tror tyvärr att det är på samma sätt som det var i Göteborg när jag frågade de två vakterna. Den ene jobbade 50% på ett annat företag och resten av tiden fackligt. Den andre fick jag ingen riktig kläm på vad han gjorde.
Det är faktiskt lite ledsamt att de strejkande är så ointresserade av den fackliga kampen, att de inte ser det som en självklarhet att vakta tillsammans. Istället tvingas facket skicka ut kontorister att vakta arbetarnas fabriksportar.
Det säger en del om vem strejken är till för.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.