702 710 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det kanske kan hjälpa dom som är lite mer försynta och inte klarar att förhandla till sig vettiga villkor. Och det handlar ju inte enbart om lönen utan är så mycket mer. Det vill säga dom allra flesta.Anders Broman skrev:
Titta bara i den historiska backspegeln så kan du se hur löntagare behandlades innan man gick ihop och bildade intresseföreningar. För du är väl inte så blåögd att du tror att arbetsgivarna skulle betala ett öre mer än vad dom måste.
Det är bara ett fåtal som dels har "färdigheter" som är svåra att ersätta och som vågar ta en förhandling med chefen, dom allra flesta skulle stå med mössan i handen och skrapa med foten.
Facket (och sossarna) är idag ett skämt.E elmont skrev:Det kanske kan hjälpa dom som är lite mer försynta och inte klarar att förhandla till sig vettiga villkor. Och det handlar ju inte enbart om lönen utan är så mycket mer. Det vill säga dom allra flesta.
Titta bara i den historiska backspegeln så kan du se hur löntagare behandlades innan man gick ihop och bildade intresseföreningar. För du är väl inte så blåögd att du tror att arbetsgivarna skulle betala ett öre mer än vad dom måste.
Det är bara ett fåtal som dels har "färdigheter" som är svåra att ersätta och som vågar ta en förhandling med chefen, dom allra flesta skulle stå med mössan i handen och skrapa med foten.
Att de behövdes förr är en sak, men idag...
De har dessutom haft 100 år på sig att införa regleringar i lag som förbättrar för arbetare, men nej de få lagar gällande arbete vi har är dispositiva, dvs. förhandlingsbara.
-Allt för att behålla makten och symbiosen med fackförbunden.
Det är inte facken och sossarna som byggt upp landet, det är den tekniska utvecklingen med tillgång billig energi som gör jobbet åt oss, något som både fack och sossar varit emot eftersom "de tar våra jobb". -Något som de nu med "den gröna omställningen" också håller på att spola ner i toan.
Sossarna (och därmed facken) är som en dålig konsult; istället för att underlätta för kunden och dess bästa, ser de till att försöka göra sig oumbärliga istället.
Jag tror verkligen inte att Tesla har någon agenda att förändra just Sverige men idag får man nog se Musk som en politiskt aktiv person, minst sagt, han torgför sin agenda helt publikt på scen och det är lätt att se att han aktivt verkar mot samhällen som det Svenska och, igen utan att sikta in sig på Sverige, att då inte ingå denna typen av avtal är inte en slump utan en spegling av hans samhällssyn.Jonatan79 skrev:
Tack för analysen dr Doom!D djac skrev:Jag tror verkligen inte att Tesla har någon agenda att förändra just Sverige men idag får man nog se Musk som en politiskt aktiv person, minst sagt, han torgför sin agenda helt publikt på scen och det är lätt att se att han aktivt verkar mot samhällen som det Svenska och, igen utan att sikta in sig på Sverige, att då inte ingå denna typen av avtal är inte en slump utan en spegling av hans samhällssyn.
Så facket räknade med att strejken skulle hålla på i flera år, de verkar inte haft så stark tro på sin förmåga att få kollektivavtal.BirgitS skrev:
Annars måste ju den här strejken vara bottenrekord för LO när det gäller uppslutning att gå ut i strejk. Jag har svårt att tänka mig att det någonsin varit så dålig uppslutning bland arbetarna på ett lite större företag när facket satt igång en strejk. Vad jag vet så brukade även arbetare som inte var med i facket när strejken utlystes ofta gå med i facket i händelse av strejk. De ville inte riskera ses som strejkbrytare av sina kollegor. Så att bara ca. 50% av arbetarkollektivet strejkar måste ju ses som katastrofsiffror för LO.
Detta kanske facket redan kände till FÖRE strejken och därför proaktivt vaskade fram strejkvakter från den egna administrationen.L lbgu skrev:Så facket räknade med att strejken skulle hålla på i flera år, de verkar inte haft så stark tro på sin förmåga att få kollektivavtal.
Annars måste ju den här strejken vara bottenrekord för LO när det gäller uppslutning att gå ut i strejk. Jag har svårt att tänka mig att det någonsin varit så dålig uppslutning bland arbetarna på ett lite större företag när facket satt igång en strejk. Vad jag vet så brukade även arbetare som inte var med i facket när strejken utlystes ofta gå med i facket i händelse av strejk. De ville inte riskera ses som strejkbrytare av sina kollegor. Så att bara ca. 50% av arbetarkollektivet strejkar måste ju ses som katastrofsiffror för LO.
Återkommande fråga -för vem strejkar facket?
Jag vill nog ge det en vecka.mikethebik skrev:
Det är verkligen inte lätt att veta vad den babblande clownen sen till sist kommer att göra, och inte att göra.
Men om en, eller några, veckor börjar det kanske klarna vad mump-administrationen kommer välja för vägar.
Som trogen följare av amerikansk politik och presidenter kommer jag tydligt ihåg förra gången Trump (Mump?) satte sig på tronen i Ovala Rummet.Mikael_L skrev:
Han hann knappt in i Vita Huset innan kameror och familjen samt trogna anhängare samlades runtom honom då han i rask följd med ett antal nya pennor signerade ett stort antal presidential orders för iståndsättande snarast.
Lär ju bli ännu flera kameror, anhängare, pennor och dokument denna gången, jag lovar.
Haha, ja det lär bli en härva, jag så att koncensus bland bettingbolagen, 75% sannolikhet, är att Trump och Musk kommer bli fiender under mandatperioden.mikethebik skrev:
Jag tror sociala medier kan skynda på detta med alla memes där Musk sitter i stolen och Trump står bredvid i klänning, som first lady.
Nu har de ju rätt gott om pengar, men bara för sakens skull så skulle ju ett regisserat bråk emellan dem ge bra betalt även om de skulle tjäna mer genom att stå ut med varandra i 4 år och håva in de högre oddsen för att de var sams. Men rent ekonomiskt kanske det är bättre att få pengarna nu än behöva vänta 4 år.D djac skrev:
Ändå rätt sjukt att man kan spela på om två personer ska bli ovänner.
Hans oförutsägbarhet är väl en av orsakerna till att han verkar vara så impopulär i maktens korridorer men så populär bland väljarna.Mikael_L skrev:
Motsatsen är det slöddrande hjärnsläppet Biden vars enda osäkerhetsmoment var i vilket dike han skulle drutta ner i nästa gång.
De som tror att Trump kommer att frälsa världen. Dvs. Amerika 😀. Kommer naturligtvis bli besvikna för siner om sist är han troligtvis som alla andra makthavare. En självupptagen narcissist som kämpar för sitt eget bästa.
Presidentdekreten skulle han läsa upp i sitt installationstal. Så, där blir inte väntan lång.