702 710 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja men din anställningstid räknas fortsatt..så länge man är anställd..Jonatan79 skrev:
Menar du att inkomst ifrån IF Metall inte syns som inkomst? Konstigt den borde väl vara som vilken inkomst som helst eller tänker jag fel?
Tyvärr är det inte så. Det är delvis därför de höjde till 130% så att de kan sätta av till sin pension då det inte räknas som inkomst.Rejäl skrev:
Tyvärr tolkar företagen allt facket förhandlar fram som ett maximum, väldigt få som fått högre löneförhöjning än det facket förhandlat fram.E elmont skrev:
Men det finns inga hinder för att själv förhandla fram bättre villkor, lättast om man har ett lite högre värde än snittet på företaget som man arbetar på.C Crank skrev:
Det är mycket vanligt inom alla branscher.
Jo, så är det. Kollektivavtalet är frivilligt, och det är just därför facken försöker tvinga företagen att teckna det med sina maffiametoder.D Daniel 109 skrev:Nej, så är det inte. För att hålla undan politisk klåfingrighet och de stela system en lagreglerad arbetsmarknad innebär så har vi ett system som bygger på kollektivavtal. Om Tesla får bryta med det så sitter vi snart med politiskt dikterade villkor på arbetsmarknaden. Det här handlar nog mer om principer än arbetarnas villkor. Att försvara modellen.
Vad skall man då ha facket till om man själv ändå måste förhandla?E elmont skrev:
-Facket är idag ett skämt!
Jag är bara glad och tacksam att jag gick ur för länge sedan, de pengarna jag sparat in på fackavgift sedan dess täcker idag långt mer än man får från facket.