Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så du anser att både Tesla och facket gör något hedervärt som står upp för sina principer och inte ger efter.
En del principer är bättre än andra.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Själv känner jag ingen som på allvar är beredd att kriga. Det märks även tydligt i Ukrainatrådarna där de värsta krigshetsarna inte skulle komma på tanken att själva åka ner själva som frivilliga.
Det är nog sant. Det är mest fredsälskare som har rest till Ukraina för att hjälpa till att försvara landet.
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Dock är företagen inte intresserade av en ny ordning. De vill ha den nuvarande ordningen kvar.
Då är det knappast ett stort problem att det finns ett fåtal bolag som inte vill inlemma sig i den ordningen.
Eller ska det inte vara frivilligt att teckna kollektivavtal?
Om det inte ska vara frivilligt är det bättre att lagstifta om det än att fackföreningarna ska tvingas till strejk för att få som de vill.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
P
N najaden skrev:
[länk]

Tyvärr verkar utbildningsnivån ligga lågt i denna tråd
Dessutom har historien inom den fackliga rörelsen och dess betydelse för gemene man helt fallit i undanskymdan.
Det är en intressant artikel. "Värn mot marknadskrafterna" men samtidigt en politik som ska ge "en balans mellan tillgång och efterfrågan på arbete - lika många som vill köpa, som vill sälja arbete".

Jag håller med om att utbildningsnivån tycks vara ganska låg i LO, men man ska inte håna någon för låg utbildningsnivå. Den beror ofta på omständigheter utanför den lågutbildades kontroll. Vi som samhälle ska ge alla möjligheter att skaffa sig mer och bättre utbildning.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Du menar som en tjurig barnunge? I stället för att vara pragmatisk?
Här handlar det inte om barn, utom om vuxna människor med (förhoppningsvis) fri vilja.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är nog sant. Det är mest fredsälskare som har rest till Ukraina för att hjälpa till att försvara landet.
Så kanske det är. I alla fall om man skall gå efter antalet frivilliga i detta forum.
Jag tror som du. De som verkligen vill hjälpa till i Ukraina är fredsälskare som inte har varken tid eller lust att skriva kilometerlånga haranger över sin egen förträfflighet och kampvilja på internet. De har säkert redan fullt upp med att förbereda sig för ett liv i rädsla, hunger och död. Eller.. i bästa fall, återvända som segeare.
under tiden fortsätter vi dataspelssoldater att diskutera små fjantiga luncher, asbestskräck svartmögel, svenska språket och allas vår favorit ... -DOLDA FEL🥶😱😁.

Nu har vi kommit långtifrån Musk och Teslastreiken igen.
Jag vidhåller att det är fel att de har rätt att försöka tvinga en part att gå med på ett avtal denne inte är tvingad att ingå. Helt groteskt.
Så jag får komplettera min ryggradsliknelse. Att stå upp emot en makt som vill lägga ett hästhuvud i din säng är modigt. Den hotande motparten är det inte.
Sedan står det var och en fritt att tycka att motsatsen är det rakryggade.
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Du har nog missat en hel del...minst sagt..
[länk]

Oftast verkar utryckande som dina ha att göra med något misslyckande ?
Pratar du om mig? Om så, får du gärna förtydliga dig. Helst utan reklamfilmer.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför skriver Tesla inte på avtalet om det skulle vara "sämre" än deras ? Ingen har ju då nått att förlora för Tesla kan ju fortfarande ligga på en nivå som är högre än metalls. Avtal bestämmer ju bara den botten man ska ha, sedan kan man ju betala hur mycket som helst.
Eller är det kanske så att Teslas "avtal" i realiteten inte är lika "bra"?
Då riskerar Tesla att alla bra mekaniker säger upp sig eftersom de får sämre villkor och Tesla får istället nöja sig med personer som får lika betalt oavsett prestation. Ärligt talat, vem vill ha sin bil servad av en person som saknar incitament till att göra ett bra jobb?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då är det knappast ett stort problem att det finns ett fåtal bolag som inte vill inlemma sig i den ordningen.
Eller ska det inte vara frivilligt att teckna kollektivavtal?
Om det inte ska vara frivilligt är det bättre att lagstifta om det än att fackföreningarna ska tvingas till strejk för att få som de vill.
I sverige använder vi den "Svenska modellen" som är och har varit framgångsrik för både anställda och företag. Företagen i sverige vill inte ha en förändring. Men det finns aktörer i sverige idag som vill ändra på fackföreningarnas inflytande på arbetsmarknaden. Man vill skapa oordning.
Musk och Tesla är den aktör som med hjälp av makt vill förändra den ordningen.
Våra föräldrar och deras föräldrar levde i en tid då arbetaren var ett utnyttjat objekt i samhället som då styrdes av företagspampar och rika personer som inte betalade för det arbete som utfördes. Det finns en anledning att Sverige varit och är en stort industriland med världsföretag som är kända i hela världen. SKF, ABB, Volvo, SAAB, Electrolux, Bofors, varven och många fler som dominerat världen med sina produkter och känd för dess kvalité.
Detta i ett land som hade ca 8 miljoner innevånare.
På 60 talet krävdes ny arbetskraft och då invandrade finländare som var idoga och duktiga yrkesmän. Då startade förvandlingen av Sverige från jordbrukssamhälle till början på en industrination. Det hade inte varit möjligt utan fackföreningarna.
Gå till ett bibliotek, gratis få låna böcker, och hitta böcker om den förvandling Sverige gjorde på 60-talet.
Utbilda dig i själv i dessa frågor så blir du överraskad vad som ligger bakom Sveriges välstånd.
 
  • Gilla
  • Wow
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Då riskerar Tesla att alla bra mekaniker säger upp sig eftersom de får sämre villkor och Tesla får istället nöja sig med personer som får lika betalt oavsett prestation. Ärligt talat, vem vill ha sin bil servad av en person som saknar incitament till att göra ett bra jobb?
Men förstår du inte att oavsett avtal så kan en arbetsgivare ge sina anställda BÄTTRE "förmåner" än det som står i avtalet, avtalet är ju bara ett minimum och inte ett maximum.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men förstår du inte att oavsett avtal så kan en arbetsgivare ge sina anställda BÄTTRE "förmåner" än det som står i avtalet, avtalet är ju bara ett minimum och inte ett maximum.
Kruxet är ju att man då behöver förhålla sig till vad facket anser är bra villkor. Dvs möjligheten att själv packetera ett attraktivt erbjudande minskar. Tesla har ju tex haft lösningar med optionsprogram, för dom som det är attraktivt för kan det helt klart vara incitament för en lite lägre lön. Men det passar inte alla, därav är det fritt att söka jobb på Tesla utifrån det dom erbjuder.
 
  • Gilla
Zevv och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men förstår du inte att oavsett avtal så kan en arbetsgivare ge sina anställda BÄTTRE "förmåner" än det som står i avtalet, avtalet är ju bara ett minimum och inte ett maximum.
Fast det stämmer ju bara delvis.
Saker som ex. pension är du bunden till den lösning som avtalet innehåller. Vilket jag anser riktigt uselt, jag vill själv kunna påverka valet av förvaltare.
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Kan man inte få bättre villkor än företagets kollektivavtal så ska man kanske inte skylla på avtalet utan på den egna förmågan att förhandla till sig bättre villkor.
Jag har då aldrig haft nått problem med det i alla fall.
Ps
Och som företagare ge bättre villkor till anställda har bara mottagits positivt av det fackförbund som jag har haft kontakt med/ tecknat avtal med.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kan man inte få bättre villkor än företagets kollektivavtal så ska man kanske inte skylla på avtalet utan på den egna förmågan att förhandla till sig bättre villkor.
Jag har då aldrig haft nått problem med det i alla fall.
Ps
Och som företagare ge bättre villkor till anställda har bara mottagits positivt av det fackförbund som jag har haft kontakt med/ tecknat avtal med.
Det hörs att du inte haft diskussioner kring ackordsupplägg med facket 😬.

Vi hade på riktigt en diskussion med Byggnads där dom ansåg att ett par av våra anställda hade för hög lön.
 
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
I sverige använder vi den "Svenska modellen" som är och har varit framgångsrik för både anställda och företag. Företagen i sverige vill inte ha en förändring.
Att företagen i Sverige vill ha kollektivavtal är ju underbart inte sant.
Men låt oss säga för diskussionens skull att en majoritet vill det. Som löntagare skulle jag genast undrat -varför? Vad vinner de och vad förlorar jag? Att det skulle råda någon gudomlig jämvikt finner åtminstone jag osannolikt för det ligger lnte i ett företags natur att ge mer än absolut nödvändiga till de anställda. Likaså vill de anställda ha så mycket det bara går. Dvs. En omöjlig ekvation.
Å Ådi88 skrev:
Men det finns aktörer i sverige idag som vill ändra på fackföreningarnas inflytande på arbetsmarknaden. Man vill skapa oordning.
Musk och Tesla är den aktör som med hjälp av makt vill förändra den ordningen.
Sannolikt är det många fler, men de vågar inte, då det är liktydigt med konkurs ifall de stretar emot.
Detta vet facket och behöver vanligtvis bara antyda för företagaren vilket våldskapital de förfogar över för att få ännu ett företag att skriva på.
Å Ådi88 skrev:
Våra föräldrar och deras föräldrar levde i en tid då arbetaren var ett utnyttjat objekt i samhället som då styrdes av företagspampar och rika personer som inte betalade för det arbete som utfördes.
-"En snnan tid. Ett annat liv"! Som Johansson brukade säga.

En tid då många arbetare kunde ersättas av vilken outbildad analfabet som helst.
En tid utan sociala skyddsnät där arbetslöshet var likställt att svälta ihjäl.
Å Ådi88 skrev:
Det finns en anledning att Sverige varit och är en stort industriland med världsföretag som är kända i hela världen. SKF, ABB, Volvo, SAAB, Electrolux, Bofors, varven och många fler som dominerat världen med sina produkter och känd för dess kvalité.
Det var då det. Till stora delar i alla fall.
Volvo gick på deken. Likaså SAAB och varven. Electrolux. Vem äger det bolaget numera?
Det finns inte mycket kvar av det stolta arvet våra förfäder lämnade efter sig.

Å Ådi88 skrev:
Detta i ett land som hade ca 8 miljoner innevånare.
På 60 talet krävdes ny arbetskraft och då invandrade finländare som var idoga och duktiga yrkesmän. Då startade förvandlingen av Sverige från jordbrukssamhälle till början på en industrination. Det hade inte varit möjligt utan fackföreningarna.
Nähä. Hur var det möjligt i andra ländet som saknade den välsignade "Svenska modellen"? De fick en trög start pga sina sönderbombade industrier, men nu har de kommit ikapp eller kört om oss.

Sveriges välstånd grundades efter andra världskriget då vi var det enda landet med en fungerande industri. Ett monopol, helt enkelt. Då är det lätt att tjäna pengar. När de andra kom ikapp, räddade Fälldin oss tillfälligt genom att devalvera den svenska kronan för fösta gången.
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.