Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rejäl skrev:
Oj oj herren som brukar ha omoraliska åsikter tycker att en som stödjer vår arbetsmarknad är ryggradslös🙄
Nej. Det tycker han inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl just när båda sidor håller på sina principer och inte kan förhandla som det blir krig och krig som inte tar slut. Oavsett om det gäller Tesla-konflikten eller de riktiga krig som pågår
Nej. Hade alla medborgare stått upp för sina principer hade det inte blivit några krig. Inga soldater, inga krig.
BirgitS BirgitS skrev:
Så du anser att både Tesla och facket gör något hedervärt som står upp för sina principer och inte ger efter.
Jag sympatiserar med Tesla som inte låter sig intvingas i ett FRIVILLIGT avtal med en intresseförening de inte vill ha ett avtal med. Fackets kamp för avtal tror jag är en kamp för att behålla så många medlemmar som möjligt. Alltså, de använder medlemmarnas pengar och framtid för att sko sig själva.
Efter mer än 45 år i arbetslivet, är detta min övertygelse. Det är alltså lätt att vara rakryggad när det är andra som får ta smällen. Gäller naturligtvis båda sidor, beroende på hur man ser på saken. 😁
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Nej. Hade alla medborgare stått upp för sina principer hade det inte blivit några krig. Inga soldater, inga krig.
Men det finns ju de som har som princip att slå ner andra som säger något de inte gillar. De har alltså som princip att starta krig mot folk som har andra principer än vad de har själva. Du verkar leva i någon sorts dröm som tror att alla har som princip att inte vara en soldat, inte vara våldsam etc.
Intet Intet skrev:
Jag sympatiserar med Tesla som inte låter sig intvingas i ett FRIVILLIGT avtal med en intresseförening de inte vill ha ett avtal med. Fackets kamp för avtal tror jag är en kamp för att behålla så många medlemmar som möjligt. Alltså, de använder medlemmarnas pengar och framtid för att sko sig själva.
Eller så är det tvärtom. Tesla vill inte tvingas in i ett avtal som inte ger ledningen lika mycket pengar, alltså de har som princip att sko sig själva så mycket som möjligt nu och i framtiden (vilket brukar hävdas är normal kapitalism, marknadsekonomi, företagsekonomi etc.). Medan facket kämpar för att för att deras medlemmar ska få det bättre, och inte facket i sig.

Därmed inte sagt att jag tror vare sig det ena eller det andra. Men din åsikt behöver alltså inte vara sann.
 
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det finns ju de som har som princip att slå ner andra som säger något de inte gillar. De har alltså som princip att starta krig mot folk som har andra principer än vad de har själva. Du verkar leva i någon sorts dröm som tror att alla har som princip att inte vara en soldat, inte vara våldsam etc.
De är I en så försvinnande liten minoritet, så de saknar betydelse.
Skulle de stora massorna ignorera den lilla skaran krigshetsare, kan de inget göra.
Själv känner jag ingen som på allvar är beredd att kriga. Det märks även tydligt i Ukrainatrådarna där de värsta krigshetsarna inte skulle komma på tanken att själva åka ner själva som frivilliga. Tomt prat skapar inga krig.
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så är det tvärtom. Tesla vill inte tvingas in i ett avtal som inte ger ledningen lika mycket pengar, alltså de har som princip att sko sig själva så mycket som möjligt nu och i framtiden (vilket brukar hävdas är normal kapitalism, marknadsekonomi, företagsekonomi etc.). Medan facket kämpar för att för att deras medlemmar ska få det bättre, och inte facket i sig.

Därmed inte sagt att jag tror vare sig det ena eller det andra. Men din åsikt behöver alltså inte vara sann.
Som jag sade. Eller så är det tvärs om.

Vi är ense, Birgit 😀🥂
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
De är I en så försvinnande liten minoritet, så de saknar betydelse.
Skulle de stora massorna ignorera den lilla skaran krigshetsare, kan de inget göra.
Själv känner jag ingen som på allvar är beredd att kriga. Det märks även tydligt i Ukrainatrådarna där de värsta krigshetsarna inte skulle komma på tanken att själva åka ner själva som frivilliga. Tomt prat skapar inga krig.
Jag tror inte alls att saken är så enkel. Och framför allt så är det inte så människor fungerar. Det finns olika sorters människor därför att det har varit bra för mänsklighetens fortlevnad.

Det finns svenskar som åkt till Ukraina för att kriga, liksom från andra länder. Vanligen av principiella skäl, t.ex. att demokrati är värt att slåss för.
Intet Intet skrev:
Som jag sade. Eller så är det tvärs om.
Jag kanske missförstår vad du menar med dina korta meningar och vad de syftar på, men jag kan inte se att jag vare sig sa som du sa, eller att du sa något om att det kunde vara tvärtom gällande Tesla och facket.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De kanske tycker det räcker. Eller så vill de statuera ett exempel på att man inte ger sig för utpressning. Vi kan nog bara gissa hur de resonerar.
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan ju vara så enkelt som att man inte uppskattar att bli tvingad till något.
Eller så vill Tesla och Musk (höger autokrater) störa och bryta ned det som varit det svenska sättet att förhandla med de anställda och företagen. HISTORISKT har det varit mycket lyckat att dessa avtal har förhandlats fram med de svenska företagen för då har löneökningar, ledighet och mycket annat varit bestämt för alla inom de olika facken. Det har alla tjänat på, företagen genom att undvika strejk, arbetarna genom att veta sina rättigheter och sin lön. Det är något Sverige är känt för i den stora världen. Det är det förhållandet högerkrafterna vill förstöra i Sverige för att bryta fackens påverkan. Dock är företagen inte intresserade av en ny ordning. De vill ha den nuvarande ordningen kvar. Det hämmar inte produktionen utan tvärtom.

DET STORA HOTET BÅDE FÖR DEMOKRATIN MEN ÄVEN MÄNNISKORS VÄLSTÅND ÄR OM DESSA HÖGERKRAFTER FÅR FRITT SPELRUM.
MUSK ÄR ETT UNIKUM AV BOKSTAVSKOMBINATIONER. EN TESLA SOM ELBIL, ALDRIG SÅ LÄNGE JAG LEVER. SKULLE ALDRIG BIDRA TILL ATT SÅDANA PERSONER FÅR MER MAKT.

Då förändras vårt samhälle i grunden. Det blir mer likt Amerika med 1-2 veckors semester, ingen sjukskrivning, ingen gratis läkarvård osv.
 
  • Haha
  • Wow
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Oj oj herren som brukar ha omoraliska åsikter tycker att en som stödjer vår arbetsmarknad är ryggradslös🙄
Ursäkta. Missade. Vilka omoraliska åsikter?

Dessa?

Oj oj. Oja sig lagom 😁.

Att avgöra vad som är byggavfall eller inte, kan sysselsätta ett helt kompani kommunbyrokrater. Så vill man inte få höjd kommunalskatt är man tyst och återanvänder dom som prima fylle, eller slänger dom i sin skrothög.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Inte lätt för mig att veta vad du egentligen menar.
Är något svårt att förstå fråga hellre än att gissa. Då kan jag försöka förtydliga det jag skrivit.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns tillräckligt många som är för "Putins krig" att det är rimligt att kalla det för Rysslands krig.
Du har rätt det är en bättre benämning.
 
N najaden skrev:
[länk]

Tyvärr verkar utbildningsnivån ligga lågt i denna tråd
Dessutom har historien inom den fackliga rörelsen och dess betydelse för gemene man helt fallit i undanskymdan.
Tror inte det.
Efter mer än 45 år som arbetare har jag insett att facket är till för facket. Facket är en parasit som livnär sig på den arbetande samhällskroppen. De fackligt "förtroendevalda", som i dagligt tal kalls "arbetsskygga individer" spenderar mestadelen av sin fackligtförtroendevaldtid i hängmattan.

@najaden Är det något jag har missat?

P.S.
Som timmanställd pensionär, drar jag in tre arbetarlöner varje månad, tack vare fackets frånvaro.
Själv är bäste dräng!
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Och varför skriver Tesla inte på avtalet om det skulle vara "sämre" än deras ?
Jag skulle inte vilja skriva på ett avtal som skulle ge mig sämre villkor än vad jag har.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Du har nog missat en hel del...minst sagt..
[länk]

Oftast verkar utryckande som dina ha att göra med något misslyckande ?
Vad har det med saken att göra? lo är knappast ett facit över verkligheten?
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Tesla har ju inget att vinna förutom egot på någon småpåve i den Svenska ledningen och möjligen en klapp på axeln av Musken.
Troligen får inte Tesla Sverige teckna kollektivavtal utan godkännande av huvudkontoret i USA, så några svenska småpåvars egon lär knappast vara inblandade.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.