717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej. Hade alla medborgare stått upp för sina principer hade det inte blivit några krig. Inga soldater, inga krig.BirgitS skrev:
Jag sympatiserar med Tesla som inte låter sig intvingas i ett FRIVILLIGT avtal med en intresseförening de inte vill ha ett avtal med. Fackets kamp för avtal tror jag är en kamp för att behålla så många medlemmar som möjligt. Alltså, de använder medlemmarnas pengar och framtid för att sko sig själva.BirgitS skrev:
Efter mer än 45 år i arbetslivet, är detta min övertygelse. Det är alltså lätt att vara rakryggad när det är andra som får ta smällen. Gäller naturligtvis båda sidor, beroende på hur man ser på saken. 😁
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
Men det finns ju de som har som princip att slå ner andra som säger något de inte gillar. De har alltså som princip att starta krig mot folk som har andra principer än vad de har själva. Du verkar leva i någon sorts dröm som tror att alla har som princip att inte vara en soldat, inte vara våldsam etc.Intet skrev:
Eller så är det tvärtom. Tesla vill inte tvingas in i ett avtal som inte ger ledningen lika mycket pengar, alltså de har som princip att sko sig själva så mycket som möjligt nu och i framtiden (vilket brukar hävdas är normal kapitalism, marknadsekonomi, företagsekonomi etc.). Medan facket kämpar för att för att deras medlemmar ska få det bättre, och inte facket i sig.Intet skrev:
Jag sympatiserar med Tesla som inte låter sig intvingas i ett FRIVILLIGT avtal med en intresseförening de inte vill ha ett avtal med. Fackets kamp för avtal tror jag är en kamp för att behålla så många medlemmar som möjligt. Alltså, de använder medlemmarnas pengar och framtid för att sko sig själva.
Därmed inte sagt att jag tror vare sig det ena eller det andra. Men din åsikt behöver alltså inte vara sann.
De är I en så försvinnande liten minoritet, så de saknar betydelse.BirgitS skrev:
Men det finns ju de som har som princip att slå ner andra som säger något de inte gillar. De har alltså som princip att starta krig mot folk som har andra principer än vad de har själva. Du verkar leva i någon sorts dröm som tror att alla har som princip att inte vara en soldat, inte vara våldsam etc.
Skulle de stora massorna ignorera den lilla skaran krigshetsare, kan de inget göra.
Själv känner jag ingen som på allvar är beredd att kriga. Det märks även tydligt i Ukrainatrådarna där de värsta krigshetsarna inte skulle komma på tanken att själva åka ner själva som frivilliga. Tomt prat skapar inga krig.
Som jag sade. Eller så är det tvärs om.BirgitS skrev:
Eller så är det tvärtom. Tesla vill inte tvingas in i ett avtal som inte ger ledningen lika mycket pengar, alltså de har som princip att sko sig själva så mycket som möjligt nu och i framtiden (vilket brukar hävdas är normal kapitalism, marknadsekonomi, företagsekonomi etc.). Medan facket kämpar för att för att deras medlemmar ska få det bättre, och inte facket i sig.
Därmed inte sagt att jag tror vare sig det ena eller det andra. Men din åsikt behöver alltså inte vara sann.
Vi är ense, Birgit 😀🥂
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 136 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 136 inlägg
Jag tror inte alls att saken är så enkel. Och framför allt så är det inte så människor fungerar. Det finns olika sorters människor därför att det har varit bra för mänsklighetens fortlevnad.Intet skrev:
De är I en så försvinnande liten minoritet, så de saknar betydelse.
Skulle de stora massorna ignorera den lilla skaran krigshetsare, kan de inget göra.
Själv känner jag ingen som på allvar är beredd att kriga. Det märks även tydligt i Ukrainatrådarna där de värsta krigshetsarna inte skulle komma på tanken att själva åka ner själva som frivilliga. Tomt prat skapar inga krig.
Det finns svenskar som åkt till Ukraina för att kriga, liksom från andra länder. Vanligen av principiella skäl, t.ex. att demokrati är värt att slåss för.
Jag kanske missförstår vad du menar med dina korta meningar och vad de syftar på, men jag kan inte se att jag vare sig sa som du sa, eller att du sa något om att det kunde vara tvärtom gällande Tesla och facket.Intet skrev:
Alfredo skrev:
Eller så vill Tesla och Musk (höger autokrater) störa och bryta ned det som varit det svenska sättet att förhandla med de anställda och företagen. HISTORISKT har det varit mycket lyckat att dessa avtal har förhandlats fram med de svenska företagen för då har löneökningar, ledighet och mycket annat varit bestämt för alla inom de olika facken. Det har alla tjänat på, företagen genom att undvika strejk, arbetarna genom att veta sina rättigheter och sin lön. Det är något Sverige är känt för i den stora världen. Det är det förhållandet högerkrafterna vill förstöra i Sverige för att bryta fackens påverkan. Dock är företagen inte intresserade av en ny ordning. De vill ha den nuvarande ordningen kvar. Det hämmar inte produktionen utan tvärtom.Alfredo skrev:
DET STORA HOTET BÅDE FÖR DEMOKRATIN MEN ÄVEN MÄNNISKORS VÄLSTÅND ÄR OM DESSA HÖGERKRAFTER FÅR FRITT SPELRUM.
MUSK ÄR ETT UNIKUM AV BOKSTAVSKOMBINATIONER. EN TESLA SOM ELBIL, ALDRIG SÅ LÄNGE JAG LEVER. SKULLE ALDRIG BIDRA TILL ATT SÅDANA PERSONER FÅR MER MAKT.
Då förändras vårt samhälle i grunden. Det blir mer likt Amerika med 1-2 veckors semester, ingen sjukskrivning, ingen gratis läkarvård osv.
Ursäkta. Missade. Vilka omoraliska åsikter?Rejäl skrev:
Dessa?
Oj oj. Oja sig lagom 😁.
Att avgöra vad som är byggavfall eller inte, kan sysselsätta ett helt kompani kommunbyrokrater. Så vill man inte få höjd kommunalskatt är man tyst och återanvänder dom som prima fylle, eller slänger dom i sin skrothög.
https://sydostrasverige.lo.se/sydos...h_politiskt/det_fackliga_loftet/de_fem_varnen
Tyvärr verkar utbildningsnivån ligga lågt i denna tråd
Dessutom har historien inom den fackliga rörelsen och dess betydelse för gemene man helt fallit i undanskymdan.
Tyvärr verkar utbildningsnivån ligga lågt i denna tråd
Dessutom har historien inom den fackliga rörelsen och dess betydelse för gemene man helt fallit i undanskymdan.
Tror inte det.N najaden skrev:
Efter mer än 45 år som arbetare har jag insett att facket är till för facket. Facket är en parasit som livnär sig på den arbetande samhällskroppen. De fackligt "förtroendevalda", som i dagligt tal kalls "arbetsskygga individer" spenderar mestadelen av sin fackligtförtroendevaldtid i hängmattan.
@najaden Är det något jag har missat?
P.S.
Som timmanställd pensionär, drar jag in tre arbetarlöner varje månad, tack vare fackets frånvaro.
Själv är bäste dräng!