715 886 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag är också en rätt principfast person så har förståelse för den som vill stå för sina principer och inte låta sig bli överkörd om man tycker någon kommer som en ångvält. Men om man inte direkt utnyttjar sin arbetskraft är väl kollektivavtal knappast något att bråka om? Visst har man ett företag med 3 kompisar som just startar upp något tillsammans kanske kollektivavtal inte är så passande då man lär trycka in för många timmar utan ersättning osv. Men har man anställda som inte är delägare i företaget anser jag det nog som oftast är till de anställdas fördel.
Vad gäller ditt inlägg, att jag skulle vara en bov och utnyttja en anställd, ta dig en fundering på vad du skriver och läs texten i orden och inte som FAN läser bibeln. Går utmärkt och lagligt att teckna allt det som facket säger är en förmån för den anställde om dom är med i facket. Skitsnack och skrämselhicka från fackets sida och ett fel som dom är medvetna om, men säger inget, då det är till nackdel.S sinuslinus skrev:
Tror du fått detta om bakfotenJohannes Carlsson skrev:
Tesla får väldigt gärna lämna landet för mig. Kollektivavtal garanterar åtminstone lägstalön åt alla oavsett man är med i facket eller ej.W witten skrev:Börja inte lägga ord i min mun tack. Här verkar det finnas två belöningsmodeller för de anställda, deras nuvarande villkor och fackets villkor. Det kan vara individuellt vad man värderar mest.
Det är inte olagligt att stå utanför facket i Sverige, så jag anser att åtgärder som syftar till att få dem att skadas eller lämna landet om de inte går med är ren utpressning och sabotageverksamhet.
Men alla här i forumet som är emot den svenska modellen verkar ju själva vara företagsledare
Synd om de som kör Tesla. Stöd Svenska modellen och bojkotta verkstan till det att kollektivavtalet är skrivetN Nalleman64 skrev:
Tesla vinner inte striden för snart kommer fler fack sympatisera med metall och då kommer inga lastbilar med reservdelar etc. Så i det långa loppet kommer Tesla förloraD Daniel 109 skrev:
Nej, men många företag som har kollektivavtal behöver egentligen bara betala ut lägstalönerna och de är inte så feta. Individuella löner är ju bra så länge de ligger över lägstalönernaAlfredo skrev:
Men då kan ju "lika kunniga men ha olika lön för samma jobb". En nyanställd kan ju vara lika kunnig, eller kunnigare, än en som jobbat länge men har lägre lön om jag förstår dig rätt.
Och att alla anställda arbetare efter ett antal års anställning skulle ha samma lön på de flesta arbetsplatser stämmer ju inte.
Är inte riktigt med på vad du då tycker är dåligt med kollektivavtalet? Avtalets syfte är ju att dessa förmåner ska vara bindande (efter som det är ett avtal) så att man inte bara kan dra bort dem en väcker dag för att intäkterna blir lägre eller någon ny kommer in som VD utan kompis-relation till de anställda. Syftet är att skapa säkerhet för de anställda så att de känner sig trygga med sina förmåner och på ett vettigt sätt kan väga dessa som en del i ekvationen när man söker jobb. Att de blev sura på dig gissar jag är för att de känner att du försökte gå runt dem genom att kräva att en medlem gick ur för att ta anställning hos dig. Jag har aldrig själv varit medlem i något fackförbund men det är bara för att jag är snål, skulle behovet igen uppstå där jag jobbar skulle jag inte tveka en sekund att gå med.J jonaserik skrev:Vad gäller ditt inlägg, att jag skulle vara en bov och utnyttja en anställd, ta dig en fundering på vad du skriver och läs texten i orden och inte som FAN läser bibeln. Går utmärkt och lagligt att teckna allt det som facket säger är en förmån för den anställde om dom är med i facket. Skitsnack och skrämselhicka från fackets sida och ett fel som dom är medvetna om, men säger inget, då det är till nackdel.
Som sagt hos oss stipulerar avtalet ett grundskydd och tjänstepension men utöver detta har våra genomsnittliga löneökningar varit bra mycket högre än vad kollektivavtalet reglerar (i alla fall inom mitt område) alla har 6 veckors semester men individuella löner och prestationsbaserade bonusar men senaste åren har vi stängt ner helt under julen och alla har fått extra ledigt mellan 23/12 -> 02/1. Så för att konkurrera med andra arbetsgivare om personal behövs det ibland mycket mer än grunden men den är en trygghet den dagen det blir snåltider igen.
Nä, men då har du ingen rätt till övertidsersättning, afa försäkring, etc. Men gissar att du ändå jobbar inom ett kollektivavtal och har lägsta lön när dina kompisar tjänar bättre. Du får ta del av den generella potten men inte den individuella om du nu inte är egen företagareP Pligg85 skrev:Aldrig varit med i facket och kommer aldrig bli det.
Hoppas Tesla sopar banan med facken och hittar kreativa sätt att leverera bilar och service.
Det är ju ingen som tvingar de som arbetar där, vad jag förstått så är Tesla en attraktiv arbetsgivare.
Tesla kanske helt släcker ner i Sverige och då kan ju tusentals jubla åt facket att de minsann visade den svenska modellen. Akassa till alla.
Varför följer inte andra länder med Sverige för?P Peter Petterson skrev:Helt rätt av Musk. Hoppas han står på sig. Idag har anställda bara rättigheter men inga skyldigheter.
Sverige måste vara ett av dom mest frikostiga länderna för anställda. Att konkurrera med övriga världen med den svenska modellen är omöjligt.
Inte för inte kronan dumpats till bottennivåer annars hade våra export bolag fått slagit igen.
Det har funnits kollektivavtal länge i Sverige och det har inget med kronkursen att göra
Du har ju ett fritt val att driva ditt företag här eller i rysslandP Peter Petterson skrev:
De som inte vill ha kollektivavtal i tråden här är ju själva företagsledare för hur många arbetare har råd att köra Tesla?Rkarlsson skrev:
Beror ju helt på vart man jobbar och om det är svårt att rekrytera så att företaget är mån om att behålla personalen. Har som sagt aldrig varit med i facket heller men har svårt att se att det skulle missgynnat mig. Min löneutveckling har varit tillräckligt bra för att om andra har det bättre så får det väl vara gått åt dem.P Putte 9497 skrev:
Beror väl på vad du menar, arbetare vs arbetstagare jag räknas väl som tjänsteman snarare än "arbetare" men är ju fortfarande arbetstagare då jag så när som visst aktieinnehav i koncernen inte är delägare eller sitter med i någon ledande position. Men för den sakens skulle tjänar jag väl tillräckligt bra för att jag skulle kunna köpa en tesla kontant idag (medel X och S ligger dock lite utanför min kontantbuffert). Men hur mycket jag har på sparkontot har ju mindre med vad jag tjänar att göra än hur mycket jag sparar av det jag tjänar. Skulle jag bränna pengarna i samma takt de kom in skulle det ju inte finnas någon buffert.P Putte 9497 skrev:
Sedan köper nog få en tesla kontant tänker jag?