715 861 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja det brukar vara så under provanställningstiden.Alfredo skrev:
NäheAlfredo skrev:
Jag diggar mycket av det han gör. Men jag skulle inte vilja jobba för honom.
Helt rätt av Musk. Hoppas han står på sig. Idag har anställda bara rättigheter men inga skyldigheter.
Sverige måste vara ett av dom mest frikostiga länderna för anställda. Att konkurrera med övriga världen med den svenska modellen är omöjligt.
Inte för inte kronan dumpats till bottennivåer annars hade våra export bolag fått slagit igen.
Sverige måste vara ett av dom mest frikostiga länderna för anställda. Att konkurrera med övriga världen med den svenska modellen är omöjligt.
Inte för inte kronan dumpats till bottennivåer annars hade våra export bolag fått slagit igen.
Så du tror att kronkursen skulle vara högre om anställda saknar rättigheter? Och det skulle i så fallvara bra?
Jag tror kronkursen hade varit bättre om det inte hade vart så galet dyrt att producera samt verka i Sverige som exporterande bolag.D Daniel 109 skrev:
Bara att kolla vad andra stora industrinationer har för ersättningar till anställda. Har blivit löjligt på riktigt i Sverige.
Så högre är per automatik bättre? Fördelen med en rörlig växelkurs är att den anpassad efter behov. En lägre krona gör det billigare att producera i Sverige. Men jag håller inte med dig om att den Svenska modellen är dålig. Den har fungerat rätt bra.
Devisen, håll käften eller gå hem verkar gå hem för många =)P Peter Petterson skrev:Helt rätt av Musk. Hoppas han står på sig. Idag har anställda bara rättigheter men inga skyldigheter.
Sverige måste vara ett av dom mest frikostiga länderna för anställda. Att konkurrera med övriga världen med den svenska modellen är omöjligt.
Inte för inte kronan dumpats till bottennivåer annars hade våra export bolag fått slagit igen.
Musk har tveksamma arbetsförhållande tydligen i usa, tyskland och kina.
Konstigt att företag går med vinst ändå om det är så dåligt för arbetsgivarna.
Det är ändå bara fattiga nollor som köper tesla. Så de ännu fattigare nollorna som tillverkar tesla kan ju bara acceptera sitt öde och äta mer knäckebröd. Själv kör jag tysk ingenjörskonst och har råd med diesel eftersom jag äger kapital. Så alla ni överbelånade förortsloosers kan tacka mig för att ni får jobba åt mig som kapitalägare. Fortsätt gärna hacka på de som inte har råd att låna, ni är ser lika ut i mina ögon.
Sticker nog ut hakan en del i denna tråd, som har båda lägren i skrift, på både gott och ont, men lite mer åt
det onda hållet.
NU är det så att i den fackliga delen som gackföreningar kör med är följande, har själv råkat ut för det.
Dom har en förmåga att ge sig på mindre företag, där arbete går i första hand och inte något om fackets roll i det hela. Mindre företag har inte möjlighet att sätta sig på tvären.
Så länge som det finns en anställd på företaget som är med i facket, så kan dom sätta ett företag i en situation som kan stjälpa det, BLOCKAD det skiter dom i, bara dom får sin vilja igenom. Otroligt vad mäktiga dom är och bevakar sin egen rygg för att få in medlemsavgifterna.
Tolererar inte att någon inte är med i facket, utan försöker få in så många som möjligt i systemet, så det blir ekonomi i det hela
Det går utmärkt att teckna allt utanför facket med pensioner/löner/arbetstider/försäkringar, bara skitsnack av facket att det inte går.
Så till lilla mig med erfarenhet av facket
Egen företagare i uppstarten mycket jobb, övertalade en f.d jobbarkompis att börja hos mig. Allt frid och fröjd trodde vi. Han begärde utträde ur facket. Vad tros svaret blev. SVAR NEJ du får inte sluta, det bestämmer vi. Han fick lov att straffa ut sig, genom att inte betala medlemsavgiften, det tog 1 år innan han blev avskriven och det var ekonomiskt. Sedemera kommer ett brev om att teckna kollektivavtal som jag inte svarade på, ingen anledning för mig att teckna. Ytterligare går det någon månad och får besök som säger att om du inte tecknar nu så sätter vi dig i blockad. Mitt svar, INGEN som är med i facket här, jodå du har en som är med i facket på företaget. VADÅ han är inte med, Jo han finns med i rullan och har inte blivit utskriven
Så är dom många på den fackliga sidan, det blev att företaget utannonserades som i blockad och dom större kunder som jag hade då, sa att det är för Djävligt att bete sig så mot ett litet företag, dom hoppar inte på oss med något, vi är för stora.
Kontentan blev att mina kunder bli satta i blockad om dom anlitade mig sa dom, men vi kör på ändå ett tag, så får vi se vad som händer. Efter ett halvår kommer kunderna och säger, Vi har fått varsel om blockad för att vi anlitar ditt företag, så vad gör vi nu.
De blev att för att ha en god relation och jobb med dom större företagen så tecknades ett s.k. hängavtal
Så till slutvinjetten av det hela, avtal undertecknades. Bara att det skrevs ett datum och på avtalet stod det ett datum 45 dagar tidigare, alltså en underskrift efter gällande datum för verkställighet. Det var det bästa som hänt mig. Ett avtal för att gälla ska undertecknas samma dag som det gäller från och får inte vara daterat månader i förväg, i samband med så var avtalet en
NULLITET och gäller inte, det var min stora lycka vid senare konfrontation med facket, där dom insåg sitt misstag och bakade ur hela den nya historien som kunde kosta mig ca 200 000 kr.
Detta är facken i ett nötskal, maktfullkomlighetens ansikte lyser mer än solen. Klart i vissa lägen gör dom en del nytta och det är bra. Det sägs att i Sverige har vi fri föreningsrätt och får vara med i vilken förening som helst, PYTTSAN den finns inte på arbetsmarknaden, där vill facken vara allenarådande och bestämma.
MVH till er alla Jonaserik
det onda hållet.
NU är det så att i den fackliga delen som gackföreningar kör med är följande, har själv råkat ut för det.
Dom har en förmåga att ge sig på mindre företag, där arbete går i första hand och inte något om fackets roll i det hela. Mindre företag har inte möjlighet att sätta sig på tvären.
Så länge som det finns en anställd på företaget som är med i facket, så kan dom sätta ett företag i en situation som kan stjälpa det, BLOCKAD det skiter dom i, bara dom får sin vilja igenom. Otroligt vad mäktiga dom är och bevakar sin egen rygg för att få in medlemsavgifterna.
Tolererar inte att någon inte är med i facket, utan försöker få in så många som möjligt i systemet, så det blir ekonomi i det hela
Det går utmärkt att teckna allt utanför facket med pensioner/löner/arbetstider/försäkringar, bara skitsnack av facket att det inte går.
Så till lilla mig med erfarenhet av facket
Egen företagare i uppstarten mycket jobb, övertalade en f.d jobbarkompis att börja hos mig. Allt frid och fröjd trodde vi. Han begärde utträde ur facket. Vad tros svaret blev. SVAR NEJ du får inte sluta, det bestämmer vi. Han fick lov att straffa ut sig, genom att inte betala medlemsavgiften, det tog 1 år innan han blev avskriven och det var ekonomiskt. Sedemera kommer ett brev om att teckna kollektivavtal som jag inte svarade på, ingen anledning för mig att teckna. Ytterligare går det någon månad och får besök som säger att om du inte tecknar nu så sätter vi dig i blockad. Mitt svar, INGEN som är med i facket här, jodå du har en som är med i facket på företaget. VADÅ han är inte med, Jo han finns med i rullan och har inte blivit utskriven
Så är dom många på den fackliga sidan, det blev att företaget utannonserades som i blockad och dom större kunder som jag hade då, sa att det är för Djävligt att bete sig så mot ett litet företag, dom hoppar inte på oss med något, vi är för stora.
Kontentan blev att mina kunder bli satta i blockad om dom anlitade mig sa dom, men vi kör på ändå ett tag, så får vi se vad som händer. Efter ett halvår kommer kunderna och säger, Vi har fått varsel om blockad för att vi anlitar ditt företag, så vad gör vi nu.
De blev att för att ha en god relation och jobb med dom större företagen så tecknades ett s.k. hängavtal
Så till slutvinjetten av det hela, avtal undertecknades. Bara att det skrevs ett datum och på avtalet stod det ett datum 45 dagar tidigare, alltså en underskrift efter gällande datum för verkställighet. Det var det bästa som hänt mig. Ett avtal för att gälla ska undertecknas samma dag som det gäller från och får inte vara daterat månader i förväg, i samband med så var avtalet en
NULLITET och gäller inte, det var min stora lycka vid senare konfrontation med facket, där dom insåg sitt misstag och bakade ur hela den nya historien som kunde kosta mig ca 200 000 kr.
Detta är facken i ett nötskal, maktfullkomlighetens ansikte lyser mer än solen. Klart i vissa lägen gör dom en del nytta och det är bra. Det sägs att i Sverige har vi fri föreningsrätt och får vara med i vilken förening som helst, PYTTSAN den finns inte på arbetsmarknaden, där vill facken vara allenarådande och bestämma.
MVH till er alla Jonaserik
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Vad var det som var fel med kollektivavtalet?J jonaserik skrev:Sticker nog ut hakan en del i denna tråd, som har båda lägren i skrift, på både gott och ont, men lite mer åt
det onda hållet.
NU är det så att i den fackliga delen som gackföreningar kör med är följande, har själv råkat ut för det.
Dom har en förmåga att ge sig på mindre företag, där arbete går i första hand och inte något om fackets roll i det hela. Mindre företag har inte möjlighet att sätta sig på tvären.
Så länge som det finns en anställd på företaget som är med i facket, så kan dom sätta ett företag i en situation som kan stjälpa det, BLOCKAD det skiter dom i, bara dom får sin vilja igenom. Otroligt vad mäktiga dom är och bevakar sin egen rygg för att få in medlemsavgifterna.
Tolererar inte att någon inte är med i facket, utan försöker få in så många som möjligt i systemet, så det blir ekonomi i det hela
Det går utmärkt att teckna allt utanför facket med pensioner/löner/arbetstider/försäkringar, bara skitsnack av facket att det inte går.
Så till lilla mig med erfarenhet av facket
Egen företagare i uppstarten mycket jobb, övertalade en f.d jobbarkompis att börja hos mig. Allt frid och fröjd trodde vi. Han begärde utträde ur facket. Vad tros svaret blev. SVAR NEJ du får inte sluta, det bestämmer vi. Han fick lov att straffa ut sig, genom att inte betala medlemsavgiften, det tog 1 år innan han blev avskriven och det var ekonomiskt. Sedemera kommer ett brev om att teckna kollektivavtal som jag inte svarade på, ingen anledning för mig att teckna. Ytterligare går det någon månad och får besök som säger att om du inte tecknar nu så sätter vi dig i blockad. Mitt svar, INGEN som är med i facket här, jodå du har en som är med i facket på företaget. VADÅ han är inte med, Jo han finns med i rullan och har inte blivit utskriven
Så är dom många på den fackliga sidan, det blev att företaget utannonserades som i blockad och dom större kunder som jag hade då, sa att det är för Djävligt att bete sig så mot ett litet företag, dom hoppar inte på oss med något, vi är för stora.
Kontentan blev att mina kunder bli satta i blockad om dom anlitade mig sa dom, men vi kör på ändå ett tag, så får vi se vad som händer. Efter ett halvår kommer kunderna och säger, Vi har fått varsel om blockad för att vi anlitar ditt företag, så vad gör vi nu.
De blev att för att ha en god relation och jobb med dom större företagen så tecknades ett s.k. hängavtal
Så till slutvinjetten av det hela, avtal undertecknades. Bara att det skrevs ett datum och på avtalet stod det ett datum 45 dagar tidigare, alltså en underskrift efter gällande datum för verkställighet. Det var det bästa som hänt mig. Ett avtal för att gälla ska undertecknas samma dag som det gäller från och får inte vara daterat månader i förväg, i samband med så var avtalet en
NULLITET och gäller inte, det var min stora lycka vid senare konfrontation med facket, där dom insåg sitt misstag och bakade ur hela den nya historien som kunde kosta mig ca 200 000 kr.
Detta är facken i ett nötskal, maktfullkomlighetens ansikte lyser mer än solen. Klart i vissa lägen gör dom en del nytta och det är bra. Det sägs att i Sverige har vi fri föreningsrätt och får vara med i vilken förening som helst, PYTTSAN den finns inte på arbetsmarknaden, där vill facken vara allenarådande och bestämma.
MVH till er alla Jonaserik
Ville du inte betala din anställde okej lön eller var det några förmåner du inte ville stå för?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag ser det mer som att han hade en anställd som inte var intresserad av kollektivavtal och så skulle facket ändå inte och bestämma, varför om de två som jobbade i företaget var nöjda utan?S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Jo det förstod jag men skulle kunna kosta honom 200 000kr stod det.Fairlane skrev:
Googlar man så verkar uppsägningstiden vid utträde (skrifligt) vara 1-3 månader. Låter som om utträdet inte skedde på rätt sätt.
Sen håller jag med om att det är lite svårt när de går på så små företag med krav på avtal. Handels fick till en konkurs på ett litet bageri i Linköping för ca 5 år sen. Istället för kollektivavtal för en anställd så blev medlemmen arbetslös.