Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]

[länk]
Skärmdump med textsegment "Slarvigt 1998-1997 Tiden går baklänges" och en pratbubbla ovanför med texten "0,5%".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det var så jag tolkade ditt inlägg.

För mig låter det som att du menar att det är den svenska modellen är att facket låter bli att strejka och lönen höjs med 2 %.
Ja det är ju rätt uppenbart att det är precis så det går till? 2.nånting är vad märket brukar vara över tid.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
En till som tror att det är fackföreningarna som sätter lönen, beklagligt.
Delvis. Vi blev utan lönehöjning och retroaktivt ett år pga pandemin trots det var ett bra år för många. Så vi ligger de facto ett år back.

Fackföreningen förhandla fram lägre lön än vad vår arbetsgivare ville ett år. Facket tog åt sig äran och sen körde de lite propagandamöte på det.

Tror du arbetsgivare insistera på att höja lönerna när facket inte förhandlar om höjning trots vinster?

Däremot är det 100% fackföreningens fel att vi inte får bonusar eller får jobba in lunchen för att sluta tidigare på fredagen hos oss.
Men det är pga personliga skäl har vi kommit fram till för de fackliga vill inte jobba hårdare så de får ju ingen bonus då. =)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D Dilato skrev:
[bild]
Då får återkoppla det till ekonomifakta. 😊
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Då får återkoppla det till ekonomifakta. 😊
Gjort 🤓
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är ju rätt uppenbart att det är precis så det går till? 2.nånting är vad märket brukar vara över tid.
Löneökningarna har enligt Ekonomifakta legat på minst 2 % varje år sen 1997.
Linjediagram som visar procentuella nominella löneökningar per sektor i Sverige från 1960 till 2023, med en nedåtgående trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Observera att Y-axeln börjar på 2 % eftersom inget värde understiger det.
2001, 2008 var det över 4 %.
2012 över 3 %.

Vad märket ligger på är väl inte så intressant utan det är ju de faktiska löneökningarna som säger något. Vad de faktiska löneökningarna blir beror mycket på hur produktiviteten utvecklas. Om den utvecklas i jämn takt så blir löneökningarna också jämnstora.
 
D
Förutsättningarna att klara sig ekonomiskt i Sverige har varit goda, även om arbetsmarknaden har haft kollektivavtal.

Diagram som visar världens rikaste länder med BNP per capita, Sverige toppar listan för år 1972.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Förutsättningarna att klara sig ekonomiskt i Sverige har varit goda, även om arbetsmarknaden har haft kollektivavtal.

[bild]
Kul att det gick bra 1972, men då var iaf jag inte ens född.
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vad gör teslaägare nu när dom ska byta till sommardäck, måste dom göra det själva?
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Vad gör teslaägare nu när dom ska byta till sommardäck, måste dom göra det själva?
Jag har en bokning på Däckia, inte hört att det skulle vara några problem. Kollegan bytte innan påsk utan problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
richardtenggren
Min hjulbytare är inte med i LO-kollektivet så det är inga problem, han år mest glad att kunna testa Acceleration Boost utan att riskera att bli dubblös 🤓
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kul att det gick bra 1972, men då var iaf jag inte ens född.
Och 2022 låg vi på en skrämmande låg placering, av ca 180 länder låg vi på en skamligt låg nivå och det var som nr 12
 
JanneJanne123
E elmont skrev:
Och 2022 låg vi på en skrämmande låg placering, av ca 180 länder låg vi på en skamligt låg nivå och det var som nr 12
Gissar att samtliga länder som låg före oss inte har kollektivavtal, garanterat lider de inte av den svenska modellen.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Vad gör teslaägare nu när dom ska byta till sommardäck, måste dom göra det själva?
I det tror du dom klarar av😬😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.