Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kan man anställa alla som tjänstemän? Deras fack tar ju nära nada i avgift och avtalen är samma.. Det går väl också att starta ett lokalt fackförbund, den marknaden är ju inget monopol. Bara man slipper göda LO kolossen så är ju mycket vunnet. Finns många förbund, partier, föreningar som bygger på volymer av nyttiga... medlemmar som varje månad beskattas av både, stat, region, kommun och fack. Just nu får i te vänstersidan alla dessa 4 intäkter och maktpositioner, men det är är ju SD konkurrerar om samma målgrupper, vi-dem retorik: fattig-rik, arbetare-chefer, svensk-invandrare, sjuk-frisk (ej tillräckligt undersökt). Jag tycker man kan låta Tesla vara, vi har en arbetsmarknad, det är frivilligt att jobba för dem och är det så dåligt är det ju bara "bra" för facket.
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[media]
En till som tror att det är fackföreningarna som sätter lönen, beklagligt.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att @JanneJanne123 menar att många låter facket hantera lönesättning och årlig lönerevison i hopp om att det är för den anställdas bästa.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
En till som tror att det är fackföreningarna som sätter lönen, beklagligt.
Nej det är klart det är företagen som gör det, men deras incitament att sätta högre löner än det som facket har lovat att inte bråka om så är man bra naiv om man tror att företagen kommer göra några större höjningar utöver det.

Som sagt svenska modellen (tm): Facket får inte strejka och lönen höjs 2% om året.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jeppson skrev:
Jag tror att @JanneJanne123 menar att många låter facket hantera lönesättning och årlig lönerevison i hopp om att det är för den anställdas bästa.
Det är väl ingen som vet hur lönerna skulle ha varit om facket inte hade varit inblandade så det innebär ju inget i alla fall. Metall/industrin verkar med hård konkurrens mellan länderna när det gäller produktionen, och om Metall strejkar för att få ut "för höga" löner så innebär det ju bara att jobben flyttas utomlands.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej det är klart det är företagen som gör det, men deras incitament att sätta högre löner än det som facket har lovat att inte bråka om så är man bra naiv om man tror att företagen kommer göra några större höjningar utöver det.

Som sagt svenska modellen (tm): Facket får inte strejka och lönen höjs 2% om året.
Om du menar i lokala förhandlingar på enskilda företag, se mitt svar ovan till Jeppson.
Företagen vill aldrig betala lika mycket som facken vill ha ut, naturligtvis.

I december 2022 gick Metall, Unionen och Sveriges ingenjörer ut med ett gemensamt krav om 4,4 % plus förbättringar när det gäller en del andra områden. Från Teknikföretagen var det 2 % som var kravet.

Resultatet blev 4,1 % förra året och 3,3 % detta år, plus en del annat. Båda delarna avsevärt högre än de 2 % som du verkar tro gäller.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Resultatet blev 4,1 % förra året och 3,3 % detta år, plus en del annat. Båda delarna avsevärt högre än de 2 % som du verkar tro gäller.
Du är rolig du, de två senaste åren är ju en specialförhandling som är gjord på grund av den extrema inflationen som du verkar spela dum och inte låtsas om. Över tid ligger löneökningarna på runt 2%. Inflationsjusterat är det ju oavsett en lönesänkning.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ingen som vet hur lönerna skulle ha varit om facket inte hade varit inblandade så det innebär ju inget i alla fall.
Fast ni verkar ju helt säkra på att lönerna på Tesla är sämre om inte facket är inblandat?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du är rolig du, de två senaste åren är ju en specialförhandling som är gjord på grund av den extrema inflationen som du verkar spela dum och inte låtsas om. Över tid ligger löneökningarna på runt 2%. Inflationsjusterat är det ju oavsett en lönesänkning.
Precis löneökningarna anpassas till t.ex. inflation. Det är alltså inte någon sorts förutbestämt med 2 %.
Att det inte blev högre löneökningar förra året ska vi nog vara tacksamma för eftersom det hade spätt på inflationen och försämrat konjunkturen.
Tioårsperioden som föregick finanskrisen 2008 var ökningarna i allmänhet något högre än idag, omkring 3 till 5 procent om året. Under denna period var dock också produktivitetstillväxten starkare vilket gjorde att utrymmet för löneökningar var större.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Så din utsaga om runt 2 % över tid verkar inte stämma sett över mer än 10 år.
Hela perioden 1994 - 2021 har det varit reala löneökningar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast ni verkar ju helt säkra på att lönerna på Tesla är sämre om inte facket är inblandat?
Det har jag över huvud taget inte uttalat mig om.

Men ingen har kommit med några siffror om att mekanikerna på Tesla skulle ha bättre betalt än andra mekaniker. Tvärtom har det kommit fram siffror om att de har sämre betalt, men att det antagligen beror på att de är yngre. Däremot så finns det uppgifter om att Tesla inte gör avsättningar för delpension och arbetstidsförkortning. Jag har inte sett någon från Teslas ledning eller någon Tesla-anställd säga att det är en felaktig uppgift. Har du?
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det är alltså inte någon sorts förutbestämt med 2 %.
När påstod jag det?
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Att det inte blev högre löneökningar förra året ska vi nog vara tacksamma för eftersom det hade spätt på inflationen och försämrat konjunkturen.

[länk]

Så din utsaga om runt 2 % över tid verkar inte stämma sett över mer än 10 år.
Hela perioden 1994 - 2021 har det varit reala löneökningar.
Stapeldiagram som visar genomsnittlig årlig real löneökning före och efter Industriavtalet 1998-1997 och 1998-2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.ekonomifakta.se/Fakta/arbetsmarknad/Loner/market-och-industriavtalet/
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Så mellan 98 och 97 fick man en ökning?
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
När påstod jag det?
Det var så jag tolkade ditt inlägg.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Som sagt svenska modellen (tm): Facket får inte strejka och lönen höjs 2% om året.
För mig låter det som att du menar att det är den svenska modellen är att facket låter bli att strejka och lönen höjs med 2 %.
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]

[länk]
Och vad vill du säga med det?
På vilket sätt är det annorlunda än det jag skrev och länkade till?
Eller var det ditt sätt att säga att du håller med mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.