716 963 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kan man anställa alla som tjänstemän? Deras fack tar ju nära nada i avgift och avtalen är samma.. Det går väl också att starta ett lokalt fackförbund, den marknaden är ju inget monopol. Bara man slipper göda LO kolossen så är ju mycket vunnet. Finns många förbund, partier, föreningar som bygger på volymer av nyttiga... medlemmar som varje månad beskattas av både, stat, region, kommun och fack. Just nu får i te vänstersidan alla dessa 4 intäkter och maktpositioner, men det är är ju SD konkurrerar om samma målgrupper, vi-dem retorik: fattig-rik, arbetare-chefer, svensk-invandrare, sjuk-frisk (ej tillräckligt undersökt). Jag tycker man kan låta Tesla vara, vi har en arbetsmarknad, det är frivilligt att jobba för dem och är det så dåligt är det ju bara "bra" för facket.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nej det är klart det är företagen som gör det, men deras incitament att sätta högre löner än det som facket har lovat att inte bråka om så är man bra naiv om man tror att företagen kommer göra några större höjningar utöver det.BirgitS skrev:
Som sagt svenska modellen (tm): Facket får inte strejka och lönen höjs 2% om året.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är väl ingen som vet hur lönerna skulle ha varit om facket inte hade varit inblandade så det innebär ju inget i alla fall. Metall/industrin verkar med hård konkurrens mellan länderna när det gäller produktionen, och om Metall strejkar för att få ut "för höga" löner så innebär det ju bara att jobben flyttas utomlands.J Jeppson skrev:
Om du menar i lokala förhandlingar på enskilda företag, se mitt svar ovan till Jeppson.JanneJanne123 skrev:
Nej det är klart det är företagen som gör det, men deras incitament att sätta högre löner än det som facket har lovat att inte bråka om så är man bra naiv om man tror att företagen kommer göra några större höjningar utöver det.
Som sagt svenska modellen (tm): Facket får inte strejka och lönen höjs 2% om året.
Företagen vill aldrig betala lika mycket som facken vill ha ut, naturligtvis.
I december 2022 gick Metall, Unionen och Sveriges ingenjörer ut med ett gemensamt krav om 4,4 % plus förbättringar när det gäller en del andra områden. Från Teknikföretagen var det 2 % som var kravet.
Resultatet blev 4,1 % förra året och 3,3 % detta år, plus en del annat. Båda delarna avsevärt högre än de 2 % som du verkar tro gäller.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Du är rolig du, de två senaste åren är ju en specialförhandling som är gjord på grund av den extrema inflationen som du verkar spela dum och inte låtsas om. Över tid ligger löneökningarna på runt 2%. Inflationsjusterat är det ju oavsett en lönesänkning.BirgitS skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Precis löneökningarna anpassas till t.ex. inflation. Det är alltså inte någon sorts förutbestämt med 2 %.JanneJanne123 skrev:
Att det inte blev högre löneökningar förra året ska vi nog vara tacksamma för eftersom det hade spätt på inflationen och försämrat konjunkturen.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/
Så din utsaga om runt 2 % över tid verkar inte stämma sett över mer än 10 år.
Hela perioden 1994 - 2021 har det varit reala löneökningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det har jag över huvud taget inte uttalat mig om.JanneJanne123 skrev:
Men ingen har kommit med några siffror om att mekanikerna på Tesla skulle ha bättre betalt än andra mekaniker. Tvärtom har det kommit fram siffror om att de har sämre betalt, men att det antagligen beror på att de är yngre. Däremot så finns det uppgifter om att Tesla inte gör avsättningar för delpension och arbetstidsförkortning. Jag har inte sett någon från Teslas ledning eller någon Tesla-anställd säga att det är en felaktig uppgift. Har du?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
BirgitS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/arbetsmarknad/Loner/market-och-industriavtalet/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det var så jag tolkade ditt inlägg.JanneJanne123 skrev:
För mig låter det som att du menar att det är den svenska modellen är att facket låter bli att strejka och lönen höjs med 2 %.JanneJanne123 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg