717 384 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Seko och Elektrikerförbundet ökar pressen på Tesla, inga av Teslas nya laddstationer kommer att anslutas till elnätet:
Tesla har planerat att öppna 20 nya laddstationer runtom i landet redan i år, men det ser inte ut att bli av. Det här är väl ändå en stridsåtgärd som blir kännbar för Tesla (och andra elbilsägare)?
– Jag ser det som en omöjlighet att runda det här. Kollektivavtalsteckningen bland elnätsbolagen är hög. Många av bolagen ägs ju av kommunerna och där finns i regel kollektivavtal, säger Janne Halvarsson på Seko.
https://da.se/2024/04/blockaden-som-tesla-inte-kan-runda-ser-det-som-omojligt/
Tesla har planerat att öppna 20 nya laddstationer runtom i landet redan i år, men det ser inte ut att bli av. Det här är väl ändå en stridsåtgärd som blir kännbar för Tesla (och andra elbilsägare)?
– Jag ser det som en omöjlighet att runda det här. Kollektivavtalsteckningen bland elnätsbolagen är hög. Många av bolagen ägs ju av kommunerna och där finns i regel kollektivavtal, säger Janne Halvarsson på Seko.
https://da.se/2024/04/blockaden-som-tesla-inte-kan-runda-ser-det-som-omojligt/
Pressen på elbilsomställningen blir stor, Superchargers i Sverige och specifikt dessa nya utgör nog inte mycket av Teslas omställning så träffen är likt tidigare.O och en till skrev:Seko och Elektrikerförbundet ökar pressen på Tesla, inga av Teslas nya laddstationer kommer att anslutas till elnätet:
Tesla har planerat att öppna 20 nya laddstationer runtom i landet redan i år, men det ser inte ut att bli av. Det här är väl ändå en stridsåtgärd som blir kännbar för Tesla (och andra elbilsägare)?
– Jag ser det som en omöjlighet att runda det här. Kollektivavtalsteckningen bland elnätsbolagen är hög. Många av bolagen ägs ju av kommunerna och där finns i regel kollektivavtal, säger Janne Halvarsson på Seko.
[länk]
Blir väl som vanligt med alla sympatiåtgärder, dom som primärt drabbas är 3e eller 4e man utan möjlighet att utöva påtryckningar på Tesla.
Tesla tjänar primärt pengar på att sälja bilar, sen IFmetall inledde konflikten har Tesla sålt fler bilar än nånsin i Sverige och är dessutom den populäraste modellen, tror inte en inställd öppning av supercharger i tex Bollnäs påverkar detta… det är synd för elbilsägarna oavsett märke för Bollnäs är en viktig knutpunkt för fjälltrafiken med en begränsad kapacitet för snabbladdning, det är tur att nån ”tar fajten”
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag som inte kör Tesla har sett fram emot nya laddtorget i Mora, nu verkar det ju även bli en Ionity där, men det hade varit bra med Teslas också för att minska trycket. Risken är väl att man får vänta ett tag… Metall gör vad man kan för att reta upp elbilsägarna, förvisso är väl de flesta som kör elbil inte Metalls målgrupp.L Liljeros skrev:Pressen på elbilsomställningen blir stor, Superchargers i Sverige och specifikt dessa nya utgör nog inte mycket av Teslas omställning så träffen är likt tidigare.
Blir väl som vanligt med alla sympatiåtgärder, dom som primärt drabbas är 3e eller 4e man utan möjlighet att utöva påtryckningar på Tesla.
Tesla tjänar primärt pengar på att sälja bilar, sen IFmetall inledde konflikten har Tesla sålt fler bilar än nånsin i Sverige och är dessutom den populäraste modellen, tror inte en inställd öppning av supercharger i tex Bollnäs påverkar detta… det är synd för elbilsägarna oavsett märke för Bollnäs är en viktig knutpunkt för fjälltrafiken med en begränsad kapacitet för snabbladdning, det är tur att nån ”tar fajten”
Jo jag förstår det. Att det fanns ett befintligt avtal när arbetsgivaren kommer med ett nytt.A ajn82 skrev:
Det jag menar är att arbetstagaren inte behöver acceptera en sådan ändring. Om man ser på juridiken och teorin för normala avtal kan de inte ändras ensidigt.
Din parentes säger allt..visst blir man lite varm och mysig i själen av att alla elbilsägare får sämre laddmöjligheter tack vare facket?O och en till skrev:
Tesla överlever nog att laddarna inte kommer i drift just nu...och kan väl i princip bara sälja laddarna till en extern part så blir blockaden olaglig???
Jo. Helt korrekt.Mikael_L skrev:
Detta är inte korrekt. Det är aldrig lagligt att bryta mot lag genom något avtal.Mikael_L skrev:
Men det är i diverse fall lagligt att i KA avtala om bättre villkor än lagen garanterar. Det framgår då av lagen.
När det gäller nattarbete är det lite speciellt. Nattarbete är inte uttryckligen förbjudet i lag. Det som sägs är att tiden 00-05 skall ingå i dygnsvilan. Vilket är nästan samma sak. Måste man vila kan man ju inte arbeta. Det är en skillnad eftersom det som regleras är dygnsvila och inte nattarbete. I lagtexten står dessutom tydligt att "avvikelse får göras" i vissa fall. Så det är ingen absolut regel.
ATL §13 andra stycket:
"I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till skall tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5."
Det finns ett stort antal arbeten som är undantagna. Exempel tillåter lagen brandmän och läkare arbeta klart efter midnatt och även snöskottare, restaurangpersonal och taxiförare är generellt undantagna.
Låter rimligt. Vet inte riktigt vad det spelar för roll.richardtenggren skrev:
Problemet med stora fälgar är väl sämre prestanda (däckslitage, acceleration, komfort och räckvidd) än med mindre. För de flesta av dagens bilägare verkar utseendet vara överordnat prestandan. Det finns anledningar att tex F1-bilar har betydligt mindre fälgar än dagens "moderna" bilar. Men det kanske inte heller har med saken att göra.
Med tanke på hur många däcksfirmor (och kompisar) det finns borde det knappast vara något problem att byta på en Tesla. Strejken påverkar nog inte märkbart.
Och här har vi ytterligare ett exempel på att man inte skall göra affärer eller teckna avtal med kriminella:
https://www.tn.se/arbetsmarknad/36691/testade-positivt-for-narkotika-nu-stammer-han-arbetsgivaren/
Svenska Byggnadsarbetareförbundet, där mannen är medlem, har stämt Assemblin VS och branschorganisationen Installatörsföretagen. Byggnads vill att mannen ersätts för utebliven lön och får 40 000 kronor i skadestånd, samt att förbundet ersätts med totalt 150 000 kronor för bland annat kollektivavtalsbrott.
För att man skickat hem knarkpåverkad person från ett bygge, undrans vad de stämt arbetsgivaren på om han orsakat en allvarlig olycka?
https://www.tn.se/arbetsmarknad/36691/testade-positivt-for-narkotika-nu-stammer-han-arbetsgivaren/
Svenska Byggnadsarbetareförbundet, där mannen är medlem, har stämt Assemblin VS och branschorganisationen Installatörsföretagen. Byggnads vill att mannen ersätts för utebliven lön och får 40 000 kronor i skadestånd, samt att förbundet ersätts med totalt 150 000 kronor för bland annat kollektivavtalsbrott.
För att man skickat hem knarkpåverkad person från ett bygge, undrans vad de stämt arbetsgivaren på om han orsakat en allvarlig olycka?
2025 kan bli ett tufft år för teslaarbetare…
Elon brukar ju föregå med gott exempel och sover solidariskt på kontoret.
Bygger man upp ett företag som tesla vill man inte ha något fack som hindrar arbetet.
Facket skapar dålig stämning på arbetsplatsen (amerikansk syn på facket).
Bättre då med personal som är äger aktier i företaget, som ställer upp.
Elon Musk warns Tesla workers they'll be sleeping on the production line to build its new mass-market EV
Elon brukar ju föregå med gott exempel och sover solidariskt på kontoret.
Bygger man upp ett företag som tesla vill man inte ha något fack som hindrar arbetet.
Facket skapar dålig stämning på arbetsplatsen (amerikansk syn på facket).
Bättre då med personal som är äger aktier i företaget, som ställer upp.
Elon Musk warns Tesla workers they'll be sleeping on the production line to build its new mass-market EV
https://www.businessinsider.com/elo...-challenging-production-mass-market-ev-2024-1
Stämmer ganska bra överens med min bild av facket, man saknar helt kompass när det kommer till vilka frågor som är rimliga att driva. Dom fall jag stött på är riktiga lågvattenmärken.mnils skrev:Och här har vi ytterligare ett exempel på att man inte skall göra affärer eller teckna avtal med kriminella:
[länk]
Svenska Byggnadsarbetareförbundet, där mannen är medlem, har stämt Assemblin VS och branschorganisationen Installatörsföretagen. Byggnads vill att mannen ersätts för utebliven lön och får 40 000 kronor i skadestånd, samt att förbundet ersätts med totalt 150 000 kronor för bland annat kollektivavtalsbrott.
För att man skickat hem knarkpåverkad person från ett bygge, undrans vad de stämt arbetsgivaren på om han orsakat en allvarlig olycka?
Det enda det befäster är ju fackets position att primärt representera dom arbetsskygga och personal med högst tveksamt uppträdande…
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 681 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 681 inlägg
Avtalen är verkligen inte ”samma”. Vad har du fått det ifrån?H hemix skrev:Kan man anställa alla som tjänstemän? Deras fack tar ju nära nada i avgift och avtalen är samma.. Det går väl också att starta ett lokalt fackförbund, den marknaden är ju inget monopol. Bara man slipper göda LO kolossen så är ju mycket vunnet. Finns många förbund, partier, föreningar som bygger på volymer av nyttiga... medlemmar som varje månad beskattas av både, stat, region, kommun och fack. Just nu får i te vänstersidan alla dessa 4 intäkter och maktpositioner, men det är är ju SD konkurrerar om samma målgrupper, vi-dem retorik: fattig-rik, arbetare-chefer, svensk-invandrare, sjuk-frisk (ej tillräckligt undersökt). Jag tycker man kan låta Tesla vara, vi har en arbetsmarknad, det är frivilligt att jobba för dem och är det så dåligt är det ju bara "bra" för facket.
Då blir det som i situationen i Göteborgs hamn, LO facket har tydligen monopol på att skriva kollektivavtal… men den situationen är rörig och visar helt klart på bristerna i den svenska modellenH hemix skrev:Kan man anställa alla som tjänstemän? Deras fack tar ju nära nada i avgift och avtalen är samma.. Det går väl också att starta ett lokalt fackförbund, den marknaden är ju inget monopol. Bara man slipper göda LO kolossen så är ju mycket vunnet. Finns många förbund, partier, föreningar som bygger på volymer av nyttiga... medlemmar som varje månad beskattas av både, stat, region, kommun och fack. Just nu får i te vänstersidan alla dessa 4 intäkter och maktpositioner, men det är är ju SD konkurrerar om samma målgrupper, vi-dem retorik: fattig-rik, arbetare-chefer, svensk-invandrare, sjuk-frisk (ej tillräckligt undersökt). Jag tycker man kan låta Tesla vara, vi har en arbetsmarknad, det är frivilligt att jobba för dem och är det så dåligt är det ju bara "bra" för facket.