Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
A ajn82 skrev:
Fanimej på tiden, inte bara verksamhetschefen som behöver dryga ut semesterkassan!
Anställda utbildas om korruption och mutor för att skydda företaget så dom kan visa på att den anställde inte var ovetande om det händer nåt. Alltså att det finns en viktig ”offer anod” att vaska i den situationen.
 
På min arbetsplats har 95% av kollektivavtalet varit samma sedan 70-talet. Innehållet är alltså i mångt och mycket betalt sedan länge. Det är detaljer som flexpension, byte av mer lön till pension m.m. som man pillar med. Arbetsgivaren lär inte säga upp det och det är inte heller skyddat från kopiering. Vad säger att Tesla inte bara kan hänvisa i individers anställningsavtal till en copy-paste av det och för de som inte vill ha det kommer man överens om annat? Man kan t.o.m. bestämna att löneökningarna skall motsvara t.ex. snittet i branschen eller snittet plus 0,5% (facket skulle rasa)

Så om avtalen som finns här av arbetstagarna redan betalats för i generationer, då är det ju så att Facket "säljer" sånt som är standard och gratis. Måste fackförbund blandas in? Det är ju de anställda och företaget som drar in alla stålar.
 
H hemix skrev:
På min arbetsplats har 95% av kollektivavtalet varit samma sedan 70-talet. Innehållet är alltså i mångt och mycket betalt sedan länge. Det är detaljer som flexpension, byte av mer lön till pension m.m. som man pillar med. Arbetsgivaren lär inte säga upp det och det är inte heller skyddat från kopiering. Vad säger att Tesla inte bara kan hänvisa i individers anställningsavtal till en copy-paste av det och för de som inte vill ha det kommer man överens om annat? Man kan t.o.m. bestämna att löneökningarna skall motsvara t.ex. snittet i branschen eller snittet plus 0,5% (facket skulle rasa)

Så om avtalen som finns här av arbetstagarna redan betalats för i generationer, då är det ju så att Facket "säljer" sånt som är standard och gratis. Måste fackförbund blandas in? Det är ju de anställda och företaget som drar in alla stålar.
Så tänker inte facket, deras inställning är att det ändå inte duger. Det ska vara ett KA för arbetsgivaren "kan" alltid ändra i avtalet eller försämra för arbetstagaren utan KA. EN helig ko som sagt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så tänker inte facket, deras inställning är att det ändå inte duger. Det ska vara ett KA för arbetsgivaren "kan" alltid ändra i avtalet eller försämra för arbetstagaren utan KA. EN helig ko som sagt.
Precis. Principfrågan sitter i VEM som ska få bestämma om HUR företaget ska styras.
Facket anser att de HAR rätt att vara med (via KA)
Men det råder fri föreningsrätt enl lag så företag har RÄTT att inte ha KA och facket har därmed eg inget rätt att sitta med och bestämma.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Vi har ju pratat alldeles för lite om aspekten att facket har rätt att ta in en representant i företagets styrelse om man är fler än 25 anställda. Det förstår jag verkligen att Tesla Sweden inte vill ha.
 
  • Gilla
hemix och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vi har ju pratat alldeles för lite om aspekten att facket har rätt att ta in en representant i företagets styrelse om man är fler än 25 anställda. Det förstår jag verkligen att Tesla Sweden inte vill ha.
Jag har nämnt det tidigare, och jag tror också det är där största problemet ligger

Finns för övrigt en (låst) artikel på DN idag om att en av strejkvakterna inte fick löneförhöjning
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Jag har nämnt det tidigare, och jag tror också det är där största problemet ligger
Nu är ju Tesla enormt emot all facklig verksamhet i USA och där är det inte frågan om de anställda skulle ha en ledamot i styrelsen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju Tesla enormt emot all facklig verksamhet i USA och där är det inte frågan om de anställda skulle ha en ledamot i styrelsen.
Inget jag har den blekaste aning om, men allra troligast är det som du skriver, jag skulle bli rejält förvånad annars.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inget jag har den blekaste aning om, men allra troligast är det som du skriver, jag skulle bli rejält förvånad annars.
Om du menar att du inte känner till Teslas inställning till facklig verksamhet i USA så har de flera gånger förhindrat att de anställda bildar fackföreningar, pratar sinsemellan om arbetsvillkoren etc. och de har blivit stämda pga. det.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ingen aning ifall det sitter med någon fackrepresentant i någon bolagsstyrelse i USA.
Du är kanske helt 100% säker på att det inte gör det. Jag har i princip noll koll på sånt här vad gäller USA, så jag böjer mig för din expertkunskap.

Mina fördomar om USA säger mig dock att det troligen inte är vanligt i alla fall, men det är alltså bara mina fördomar, inget annat.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ingen aning ifall det sitter med någon fackrepresentant i någon bolagsstyrelse i USA.
Du är kanske helt 100% säker på att det inte gör det. Jag har i princip noll koll på sånt här vad gäller USA, så jag böjer mig för din expertkunskap.

Mina fördomar om USA säger mig dock att det troligen inte är vanligt i alla fall, men det är alltså bara mina fördomar, inget annat.
Nu var väl det viktiga inte om det i något företag i USA förekommer en fackrepresentant utan om det är obligatoriskt. Det är ju endast när det är obligatoriskt som det kan bli det viktigaste argument för Tesla att motarbeta fackföreningar i deras fabriker och i förlängningen vara den viktigaste anledningen till att Tesla inte vill ha ett KA i Sverige.
 
F
A ajn82 skrev:
Jag har nämnt det tidigare, och jag tror också det är där största problemet ligger

Finns för övrigt en (låst) artikel på DN idag om att en av strejkvakterna inte fick löneförhöjning
Det kan knappast vara ett problem, eller åtminstone inte det som hindrar kollektivavtal att facket får en representant i Tesla Swedens styrelse. Bad tror ni det spelar för roll, stolen är redan varm och luften är dålig när fackliga representanter kommer in i styrelserummet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det kan knappast vara ett problem, eller åtminstone inte det som hindrar kollektivavtal att facket får en representant i Tesla Swedens styrelse. Bad tror ni det spelar för roll, stolen är redan varm och luften är dålig när fackliga representanter kommer in i styrelserummet.
Antingen det, eller principen, för avtalet verkar ju redan vara lika bra som vad KA ger, i den mån man kan bedöma det utifrån vad det olika parterna säger och inte säger
 
F
A ajn82 skrev:
Antingen det, eller principen, för avtalet verkar ju redan vara lika bra som vad KA ger, i den mån man kan bedöma det utifrån vad det olika parterna säger och inte säger
”Antingen det eller principen” 😂Great call….
 
O O skrev:
Jo det kan man. Man t.ex byta betald parkering mot betald lunch.
Inget av detta regleras i KA.

Du kan inte avtala bort helgersättning vid övertid.
O O skrev:
Nej så är det inte. Det är alltid ok med tilläggsavtal. Att avtala om t.ex. 10000kr extra semesterersättning. Eller en högre lön. Eller kortare arbetstid. Eller gratis kaffe på fikarast.
Men du kan inte avtala om t.ex. 10000kr lägre semesterersättning. Eller en lägre lön. Eller längre arbetstid. Eller kortare semester.

Så man kan alltså bara ge mer/bättre förmåner än avtalet säger, att förbättra för arbetsgivaren (eller anställda som vill ha något annat än vad avtalet säger) är inte möjligt.

Så jag hävdar återigen att:
Man kan som anställd heller inte förhandla bort något villkor i KA i utbyte mot något annat man hellre vill ha, inte ens om man inte är fackligt ansluten.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.