715 570 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Är det någonstans det skulle behövas en uppryckning så är det inom restaurangbranschen. Har vänner som jobbar där och på många håll verkar det vara rena vilda västern.
Att som en del arbetsgivare (långt ifrån alla!) hänvisa till dricksen för att slippa undan rimliga löner är ohållbart.
Tjänstepension är ett okänt begrepp för många trots att denna kan visa sig bli oerhört viktig för att få en dräglig pension.
Så att kollektivavtal är en bra sak tycker jag allt.
Sedan ställer jag kanske inte helt upp på metoderna som ibland använts för att tvinga fram sådana avtal när det gäller väldigt små företag som är extra sårbara när det gäller de intäktsbortfall som uppstår vid en strejk/blockad.
Tesla och t.ex. Amazon klarar sådant ekonomiskt.
Att som en del arbetsgivare (långt ifrån alla!) hänvisa till dricksen för att slippa undan rimliga löner är ohållbart.
Tjänstepension är ett okänt begrepp för många trots att denna kan visa sig bli oerhört viktig för att få en dräglig pension.
Så att kollektivavtal är en bra sak tycker jag allt.
Sedan ställer jag kanske inte helt upp på metoderna som ibland använts för att tvinga fram sådana avtal när det gäller väldigt små företag som är extra sårbara när det gäller de intäktsbortfall som uppstår vid en strejk/blockad.
Tesla och t.ex. Amazon klarar sådant ekonomiskt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Så kanske det är....Mats-S skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
På dom flesta arbetsplatser där man inte är tjänsteman så har man lika lön utifrån anställningstid upp till en viss nivå, sedan har alla samma lön. Om denna nivå ligger på ett år eller fem år ska jag låta vara osagt. Hos oss ligger den på 6mån för dom som fått anställning.Alfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Det är inte helt ovanligt iallafall, även mot mindre företag än Tesla, små caféer etc till exempel. Det kan till och med finnas ett kollektivavtal, men mot ett annat fackförbund, det är inget hinder för ett fackförbund att sätta företaget i blockad.Jonatan79 skrev:
Men då kan ju "lika kunniga men ha olika lön för samma jobb". En nyanställd kan ju vara lika kunnig, eller kunnigare, än en som jobbat länge men har lägre lön om jag förstår dig rätt.M Markarbetaren skrev:
Och att alla anställda arbetare efter ett antal års anställning skulle ha samma lön på de flesta arbetsplatser stämmer ju inte.
Aldrig varit med i facket och kommer aldrig bli det.
Hoppas Tesla sopar banan med facken och hittar kreativa sätt att leverera bilar och service.
Det är ju ingen som tvingar de som arbetar där, vad jag förstått så är Tesla en attraktiv arbetsgivare.
Tesla kanske helt släcker ner i Sverige och då kan ju tusentals jubla åt facket att de minsann visade den svenska modellen. Akassa till alla.
Hoppas Tesla sopar banan med facken och hittar kreativa sätt att leverera bilar och service.
Det är ju ingen som tvingar de som arbetar där, vad jag förstått så är Tesla en attraktiv arbetsgivare.
Tesla kanske helt släcker ner i Sverige och då kan ju tusentals jubla åt facket att de minsann visade den svenska modellen. Akassa till alla.
I industrin är det så på en massa ställe iallafall. Där jag är nu så har vi lönegrupper ute på golvet där alla utan ansvar ligger på samma lön, ju mer ansvar eller mer specialkompetens ju högre lön med all rätta.Alfredo skrev:
Men då kan ju "lika kunniga men ha olika lön för samma jobb". En nyanställd kan ju vara lika kunnig, eller kunnigare, än en som jobbat länge men har lägre lön om jag förstår dig rätt.
Och att alla anställda arbetare efter ett antal års anställning skulle ha samma lön på de flesta arbetsplatser stämmer ju inte.
I bygg så har jag för mig att farsans jobb tex körde på antal år på företaget.
Det gemensamma med alla som har ett kollektivavtal är ju iallafall att arbetarna har lite förmåner och kan gå till tandläkaren och få ut lön ändå för att man arbetat in det =)
Har ändå varit på iallafall 6 eller 7 olika industrier och de har tillämpat lönestegar på ungefär samma sätt.
Ironiskt att man säger att ingen kommer sakna dem om den bil idag som är mest kompetent i hela världen.Mats-S skrev:
Lite som Nokia 3310 och en smartphone.... båda är telefoner...😉
Medlem
· Stockhollm
· 74 inlägg