Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bananskalare Bananskalare skrev:
När det gäller if metall och bråket med tesla.
Det problematiska i det här är det faktum att If metall kan inte förlora. De kommer fortsätta. Även om pengarna tar slut. En förlust är en förlust för alla fack.
Vid fackliga förhandlingar är det mycket ovanligt att någon part förlorar. Det slutar i princip alltid med en framförhandlad överenskommelse. Dvs båda parter förklarar sig nöjda. Normalt hade saken varit klar efter så här lång tid.

Det lite speciella i denna historia är väl att Tesla inte agerar som andra företag brukar. Det tycker jag är det intressanta här. Alltså att det inte är så självklart hur saken kommer att utveckla sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag bryr mig inte heller, men som jag har skrivit tidigare så vet jag precis hur vidlyftigt facket hanterar medlemmarnas surt förvärvade pengar och där finns rum för besparingar.
OK, litar på dig. Fackets interna användning av sina egna pengar är deras ensak och inget jag känner till eller bryr mig om.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
För er som är nya i tråden, eller inte minns, har jag alltså jobbat på ett företag som var leverantör åt ett större LO-förbund som jag inte vill nämna vid namn. Upplägget var att förbundet i fråga betalade överpriser på våra tjänster i utbyte mot fester/resor/konferenser förklädda till utbildningar. Var mitt första ”riktiga” jobb, så jag förstod inte då hur ruttet det var, men nu i efterhand förstår man ju.
Tack bra info. Då vet jag. Men jag förstår inte riktigt hur du tänker att det är ruttet.
Att man betalar extra (överpriser) när man får med en extra tjänst eller vara är väl det normala. Vad man kallar det man betalar för är väl ganska oviktigt så länge köpare och säljare är överens om tjänst/vara och pris. Att kombinera fester/resor/konferenser/utbildningar får man göra om man vill. Jag missar kanske något. Men jag tycker det verkar helt normalt.

Hade företaget istället betalat någon fackpamp för att facket skulle köpa av dem hade det varit olaglig muta.
 
D Dilato skrev:
Är det inte en del av kärnfrågan att man som arbetsgivare/tagare med KA inte får komma överens om vad som helst utan man är styrd av avtalet (som många gånger varken arbetsgivaren eller arbetstagaren förhandlat fram själva)?
Man får komma överens om vad som helst. Med vem som helst. Men naturligtvis med undantaget att man varken får bryta andra avtal, överenskommelser eller lagar. Vad som regleras i olika KA är ganska lika eftersom sakerna som ingår till stor del styrs av lag.

Så t,ex, får man inte komma överens om 2veckors semester istället för 5 mot 10000kr extra i månaden. För 2veckors semester är förbjudet i lag och KA. Men att besluta om 10000kr extra i månaden är i och för sig OK för det strider inte mot något av det.
D Dilato skrev:
Man kan som anställd heller inte förhandla bort något villkor i utbyte mot något annat man hellre vill ha, inte ens om man inte är fackligt ansluten.
Jo det kan man. Man t.ex byta betald parkering mot betald lunch.
D Dilato skrev:
Kollektivavtal är det enda avtal som bestämmer och överrider ickeanslutnas anställningsavtal.
Nej så är det inte. Det är alltid ok med tilläggsavtal. Att avtala om t.ex. 10000kr extra semesterersättning. Eller en högre lön. Eller kortare arbetstid. Eller gratis kaffe på fikarast.

Rent generellt sätter lag och KA miniminivåer man inte får gå under samtidigt som det tillåts att gå över. Alltså förbättra för arbetstagaren är ok.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är du verkligen säker på det?

Om befintligt anställningsavtal krockar med regler i KA så tror jag nog att anställningsavtalet får rivas och skrivas om.
(Alltså allmänt, inte bara ev beredskap)
Jag tvivlar starkt på att facket går med på att ändra i sitt kollektivavtal för en enda arbetsgivares skull.
Så tolkar jag det oxo. Om det inte står något om saken i anställningsavtalet behöver det inte ändras för att ett KA tillkommer eller ändras. Orsaken var nog en annan.
 
A ajn82 skrev:
Och vad händer om man som arbetstagare inte accepterar de nya villkoren som tvingas på en?
Det bestämmer man väl själv.
  1. Om villkoren inte går att acceptera får man väl säga det och be att få till stånd en ändring så att de blir acceptabla. Lyckas det inte och man inte accepterar villkoren på en arbetsplats är det normala att man säger upp sig och skaffar ett annat jobb.
  2. Alternativt så jobbar man kvar under oacceptabla villkor.
 
A ajn82 skrev:
Fast då skulle det gå att säga upp valfri person bara genom att presentera ett nytt, ofördelaktigt, avtal. Vilket låter helt orimligt, skulle vara om facket igen har extra mandat att försämra för arbetstagaren mot dess vilja och existerande avtal.
Detta är ganska hypotetiskt. Och verkar osannolikt. Men "allt kan hända".
Nej du kan nog inte bli uppsagd. Men känner man att det inte är ett rättvist nytt avtal kan man ju alltid förhandla om saken. T.ex. om man måste gå med på en försämring att man får en motsvarande förbättring som kompensation. Så avtalen blir likvärdiga.

Får man inte hjälp av facket (tex inte medlem) eller hjälp av arbetsgivaren får man söka juridisk hjälp.

Vill arbetsgivaren bli av med dig finns det alltid metoder. Men det var ju inte fallet här.

--lite mer OT?--
Dock skall man vara medveten om att om man inte är med i facket kommer man i andra hand. Facket består av sina medlemmar och arbetar för dem. T.ex. vid en omorganisation kommer facket prioritera sina medlemmar till de bra tjänsterna. För det är ju vad medlemmarna vill. Att en ickemedlem blir uppsagd är OK om det räddar kvar en medlem.

Fast i de allra flesta sådana här situationer bestämmer arbetsgivaren. Facket påverkar ganska lite.

På en arbetsplats där alla är med i ett fack kan man komma att ligga risigt till om man inte är/går med i samma fack. Man kan bli väldigt utanför i vissa (extrema) situationer.
A ajn82 skrev:
Utgångsläget måste vara att ingångna avtal gäller och inte kan förändras ensidigt av den ena parten.
Självklart.
 
Mikael_L
O O skrev:
Man får komma överens om vad som helst. Med vem som helst. Men naturligtvis med undantaget att man varken får bryta andra avtal, överenskommelser eller lagar. Vad som regleras i olika KA är ganska lika eftersom sakerna som ingår till stor del styrs av lag.

Så t,ex, får man inte komma överens om 2veckors semester istället för 5 mot 10000kr extra i månaden. För 2veckors semester är förbjudet i lag och KA.
Nåja, inte helt korrekt.
Kollektivavtal är det som gör att parterna kan bryta mot lag i flera arbetsrättsliga aspekter.
T.ex. är nattarbete inte tillåtet enligt svensk författning, men om det är stipulerat (och reglerat) i KA så är det plötsligt OK.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
O O skrev:
OK, litar på dig. Fackets interna användning av sina egna pengar är deras ensak och inget jag känner till eller bryr mig om.

Tack bra info. Då vet jag. Men jag förstår inte riktigt hur du tänker att det är ruttet.
Att man betalar extra (överpriser) när man får med en extra tjänst eller vara är väl det normala. Vad man kallar det man betalar för är väl ganska oviktigt så länge köpare och säljare är överens om tjänst/vara och pris. Att kombinera fester/resor/konferenser/utbildningar får man göra om man vill. Jag missar kanske något. Men jag tycker det verkar helt normalt.

Hade företaget istället betalat någon fackpamp för att facket skulle köpa av dem hade det varit olaglig muta.
Ja, du missar verkligen något.… i just detta exemplet missar du precis allt.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det bestämmer man väl själv.
  1. Om villkoren inte går att acceptera får man väl säga det och be att få till stånd en ändring så att de blir acceptabla. Lyckas det inte och man inte accepterar villkoren på en arbetsplats är det normala att man säger upp sig och skaffar ett annat jobb.
  2. Alternativt så jobbar man kvar under oacceptabla villkor.
Men man hade i exemplet ovan redan att acceptabelt avtal, som sedan ensidigt ändrades från arbetsgivarhåll (med fackets stöd) till ett sämre avtal för den enskilde i exemplet.
 
D djac skrev:
Det är beklagligt, jag har ett långt arbetsliv och sett mycket av detta i alla sorters organisationer. Som tur är gäller sanningen att -allt blir bättre, säkert här också, gissar att det förekommer mycket mindre av detta idag, det gäller inte bara fackliga organisationer utan företag överlag och kanske speciellt inom det offentliga.
Jag skulle inte kalla det att vara naiv men är det något som aldrig kommer minska så är det fiffel med andras pengar. Mutor förekommer fortfarande i hög utsträckning, det görs bara lite mer sofistikerat. Vilket kanske är ännu värre då det sker i det fördolda…
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
D
L Liljeros skrev:
Jag skulle inte kalla det att vara naiv men är det något som aldrig kommer minska så är det fiffel med andras pengar. Mutor förekommer fortfarande i hög utsträckning, det görs bara lite mer sofistikerat. Vilket kanske är ännu värre då det sker i det fördolda…
Självklart förekommer det men det är absolut mindre idag (sånt småfiffel som beskrevs iaf) , öht är kontrollen på pengaflöden större idag och försvårar mycket av det som förr var legio.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risken finns att du är något naiv, det är mer förekommande än vi tror och vet, tex:

[länk]
Jag förutsätter att det förekommer mer än vi vet, det är liksom hela poängen men utvecklingen har varit extrem på kontrollsidan och det har såklart haft effekter.

På det större planet skrämmer framförallt USAs regelverk och de påföljder som kommer med detta men även här förekommer självklart mutskandaler.

För den lille mannen i Sverige så är det allt svårare och idag aktar man sig tjänsteman för att synas på sponsrade jippon etc, mobilkameror överallt och man är inte snygg på en smygtagen bild, flinandes med en grogg i handen..
 
D djac skrev:
Självklart förekommer det men det är absolut mindre idag (sånt småfiffel som beskrevs iaf) , öht är kontrollen på pengaflöden större idag och försvårar mycket av det som förr var legio.
Skärmdump av artikelrubrik om ökning av mutbrottsåtal, "Det är en cirkus", och citat om ekonomisk oegentlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rubrik från DI idag…

Det finns så många konstruktioner för att fiffla med pengar, på den punkten tar nog aldrig kreativiteten slut…
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risken finns att du är något naiv, det är mer förekommande än vi tror och vet, tex:

[länk]
Bland annat har alla anställda utbildats om mutor och korruption.
Fanimej på tiden, inte bara verksamhetschefen som behöver dryga ut semesterkassan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.