Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens Nissens skrev:
Det där gäller nog en liten minoritet…
Roligast var arbetaren på en tidigare arbetsplats som ledningen löste ut med förtida pension. Han tackade först nej och blev erbjuden mer pengar. Han tog pengarna och startade eget. Sedan hyrde företaget in honom eftersom han var den ende som kunde hantverket.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du pratar om, det jag kommenterade var kommentaren som sade att arbetsgivaren behöver den anställde mer än tvärtom. Det hade alltså inget med facket att göra…

Men trevligt att du börjat citera! 😊
Nu är jag riktigt vass på att citera jag gör det hela tiden.... 😉 Men det innebär inte man blir bättre på att läsa!
 
  • Haha
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Att diskutera medlemsavgiften för en föreningen man inte är med i är väl synnerligen relevant som en faktor i om man vill gå med eller inte, man ska väl inte gå med i blindo och sen bli upprörd över att den är för hög/låg
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag tycker absolut att fackavgiften är intressant att diskutera.
Ja det är de, men inte för mig. Jag är inte medlem, jag funderar inte på att gå med, jag funderar inte på att gå ur.
Dels är det ganska ointrressant, och dels har jag i princip inget med det att göra.
Lika lite som jag har med att göra vilken avgift en random BRF har, eller vad medlemsavgiften är för schackklubben i Karlskoga.

Och även om jag nu faktiskt uppbådade lite intresse över denna sak för IFmetall (går inte att neka, bevisen finns ju tråden), så finner jag inte heller något direkt anmärkningsvärt.
Självklart ska de har en bra buffert för att klara en ordentlig konflikt..
Fackföreningarna ska väl idealt ha ungefär samma ekonomiska muskler och ekonomisk uthållighet som sina motparter.

Jag har inga synpunkter på att IFmetall sitter med tillgångar värda 11 miljarder, eller att de har den avgift de har.
Medlemmarna kanske har det, och det är i så fall den vägen det ska gå.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag bryr mig inte heller, men som jag har skrivit tidigare så vet jag precis hur vidlyftigt facket hanterar medlemmarnas surt förvärvade pengar och där finns rum för besparingar.

För er som är nya i tråden, eller inte minns, har jag alltså jobbat på ett företag som var leverantör åt ett större LO-förbund som jag inte vill nämna vid namn. Upplägget var att förbundet i fråga betalade överpriser på våra tjänster i utbyte mot fester/resor/konferenser förklädda till utbildningar. Var mitt första ”riktiga” jobb, så jag förstod inte då hur ruttet det var, men nu i efterhand förstår man ju.
Ja, jo.
Men trots allt är det mest en fråga för medlemmarna, och även de som funderar på att gå med.
Du hade dock kunnat varit en visselblåsare (men då samtidigt varit illojal mot din arbetsgivare, så det är ju inte lätt heller).
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, jo.
Men trots allt är det mest en fråga för medlemmarna, och även de som funderar på att gå med.
Du hade dock kunnat varit en visselblåsare (men då samtidigt varit illojal mot din arbetsgivare, så det är ju inte lätt heller).
Jag hade agerat annorlunda idag, men då förstod jag inte bättre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Att diskutera medlemsavgiften för en föreningen man inte är med i är väl synnerligen relevant som en faktor i om man vill gå med eller inte, man ska väl inte gå med i blindo och sen bli upprörd över att den är för hög/låg
Jag tolkade inte det som ett intresse för medlemskap, om intresse fanns så hade nog personen gått med för länge sedan.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag bryr mig inte heller, men som jag har skrivit tidigare så vet jag precis hur vidlyftigt facket hanterar medlemmarnas surt förvärvade pengar och där finns rum för besparingar.

För er som är nya i tråden, eller inte minns, har jag alltså jobbat på ett företag som var leverantör åt ett större LO-förbund som jag inte vill nämna vid namn. Upplägget var att förbundet i fråga betalade överpriser på våra tjänster i utbyte mot fester/resor/konferenser förklädda till utbildningar. Var mitt första ”riktiga” jobb, så jag förstod inte då hur ruttet det var, men nu i efterhand förstår man ju.
Det är beklagligt, jag har ett långt arbetsliv och sett mycket av detta i alla sorters organisationer. Som tur är gäller sanningen att -allt blir bättre, säkert här också, gissar att det förekommer mycket mindre av detta idag, det gäller inte bara fackliga organisationer utan företag överlag och kanske speciellt inom det offentliga.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Att diskutera medlemsavgiften för en föreningen man inte är med i är väl synnerligen relevant som en faktor i om man vill gå med eller inte, man ska väl inte gå med i blindo och sen bli upprörd över att den är för hög/låg
Tydligen inte.... Eller det kanske bara gäller facket.
Men jag ser det som att jämföra priser innan mamm
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är de, men inte för mig. Jag är inte medlem, jag funderar inte på att gå med, jag funderar inte på att gå ur.
Dels är det ganska ointrressant, och dels har jag i princip inget med det att göra.
Lika lite som jag har med att göra vilken avgift en random BRF har, eller vad medlemsavgiften är för schackklubben i Karlskoga.

Och även om jag nu faktiskt uppbådade lite intresse över denna sak för IFmetall (går inte att neka, bevisen finns ju tråden), så finner jag inte heller något direkt anmärkningsvärt.
Självklart ska de har en bra buffert för att klara en ordentlig konflikt..
Fackföreningarna ska väl idealt ha ungefär samma ekonomiska muskler och ekonomisk uthållighet som sina motparter.

Jag har inga synpunkter på att IFmetall sitter med tillgångar värda 11 miljarder, eller att de har den avgift de har.
Medlemmarna kanske har det, och det är i så fall den vägen det ska gå.
Tyvärr verkar det som att de har inte råd med för mycket strejker. Jag läst på nyheterna för många år sedan där man konstaterade att strejkkassan snart var slut för att de hade strejkat precis. Jag vet inte riktigt vad jag vill säga... Mer än att den är nog i inte så stor som man vill
Jag kom inte ihåg vilket fack. Men å andra sidan måste det varit något av de största med tanke på fredsplikten. Inte någon av de nischade fackföreningarna som finns. som läkarna eller lärarna.
 
D djac skrev:
Det är beklagligt, jag har ett långt arbetsliv och sett mycket av detta i alla sorters organisationer. Som tur är gäller sanningen att -allt blir bättre, säkert här också, gissar att det förekommer mycket mindre av detta idag, det gäller inte bara fackliga organisationer utan företag överlag och kanske speciellt inom det offentliga.
Ska man gissa så tror jag att den typen "avtal" är vanligare där man sitter fast med vissa upphandlade företag
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ska man gissa så tror jag att den typen "avtal" är vanligare där man sitter fast med vissa upphandlade företag
Allt "sånt" har minskat dramatiskt, tack och lov, medvetenheten är mycket stor nuförtiden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Du har fel. Vem som helst får förhandla om vad som helst när som helst. Och ge och acceptera vilket bud som helst. Men måste inte.
Är det inte en del av kärnfrågan att man som arbetsgivare/tagare med KA inte får komma överens om vad som helst utan man är styrd av avtalet (som många gånger varken arbetsgivaren eller arbetstagaren förhandlat fram själva)?

Man kan som anställd heller inte förhandla bort något villkor i utbyte mot något annat man hellre vill ha, inte ens om man inte är fackligt ansluten.

Kollektivavtal är det enda avtal som bestämmer och överrider ickeanslutnas anställningsavtal.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är tydligen normalt i kollektivavtal inom LO och det gör att när en anställd ska gå till tandläkaren så behöver hen inte ta ut en hel semesterdag. Har ju varit uppe i tråden många gånger som en av nackdelarna med Teslas avtal.
Förekommer på tjänstemannasidan med, åtminstone inom teknikavtalen men den går att förhandla bort. Men man kan väl lugnt säga att skall en civilingenjör ta en tjänst hos ett företag som inte har arbetstidsförkortning så skall man vara medveten om det så att lönen kompenseras, det motsvarar väl knappt 3% tror jag så det är märkbara siffror.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det inte en del av kärnfrågan att man som arbetsgivare/tagare med KA inte får komma överens om vad som helst utan man är styrd av avtalet (som många gånger varken arbetsgivaren eller arbetstagaren förhandlat fram själva)?

Man kan som anställd heller inte förhandla bort något villkor i utbyte mot något annat man hellre vill ha, inte ens om man inte är fackligt ansluten.

Kollektivavtal är det enda avtal som bestämmer och överrider ickeanslutnas anställningsavtal.
När min arbetsgivare sjönk så lågt att de skaffade ka så var jag tvungen att skriva på ett nytt anställningsavtal. Helt plötsligt hade jag beredskap med i avtalet. Det är tydligen standard på ka. Om jag är arbetsgivare är det positivt. Men ka ska vara för mig som
vanlig dödlig. Kanske ingen jätte sak.
Men det är ingenting som är positivt för den anställde
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
När min arbetsgivare sjönk så lågt att de skaffade ka så var jag tvungen att skriva på ett nytt anställningsavtal. Helt plötsligt hade jag beredskap med i avtalet. Det är tydligen standard på ka. Om jag är arbetsgivare är det positivt. Men ka ska vara för mig som
vanlig dödlig. Kanske ingen jätte sak.
Men det är ingenting som är positivt för den anställde
Mig veterligen tog då din arbetsgivare en rövare, då inget nytt anställningsavtal behöves om företaget skaffar KA.
Lika så regleras inte om en tjänst behöver beredskap eller inte via KA utan det bestämmer företaget (som sen behöver uppfylla delarna som krävs för ersättning etc etc för beredskapen)

EDIT:
Däremot kan det vara så att arbetsgivaren anser att din tjänst behöver ha beredskap och har du inte haft det tidigare så ska enl KA ett nytt avtal skrivas där detta innefattas. Det beror på KA .. är det Almega-IT avtalet har det inte funnits någon sådan klausul tidigare iaf. hur det är idag vet jag inte
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.