716 802 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Uppland
· 2 525 inlägg
Roligast var arbetaren på en tidigare arbetsplats som ledningen löste ut med förtida pension. Han tackade först nej och blev erbjuden mer pengar. Han tog pengarna och startade eget. Sedan hyrde företaget in honom eftersom han var den ende som kunde hantverket.Nissens skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu är jag riktigt vass på att citera jag gör det hela tiden.... 😉 Men det innebär inte man blir bättre på att läsa!Nissens skrev:
Att diskutera medlemsavgiften för en föreningen man inte är med i är väl synnerligen relevant som en faktor i om man vill gå med eller inte, man ska väl inte gå med i blindo och sen bli upprörd över att den är för hög/låg
Ja det är de, men inte för mig. Jag är inte medlem, jag funderar inte på att gå med, jag funderar inte på att gå ur.Bananskalare skrev:
Dels är det ganska ointrressant, och dels har jag i princip inget med det att göra.
Lika lite som jag har med att göra vilken avgift en random BRF har, eller vad medlemsavgiften är för schackklubben i Karlskoga.
Och även om jag nu faktiskt uppbådade lite intresse över denna sak för IFmetall (går inte att neka, bevisen finns ju tråden), så finner jag inte heller något direkt anmärkningsvärt.
Självklart ska de har en bra buffert för att klara en ordentlig konflikt..
Fackföreningarna ska väl idealt ha ungefär samma ekonomiska muskler och ekonomisk uthållighet som sina motparter.
Jag har inga synpunkter på att IFmetall sitter med tillgångar värda 11 miljarder, eller att de har den avgift de har.
Medlemmarna kanske har det, och det är i så fall den vägen det ska gå.
Ja, jo.JanneJanne123 skrev:
Jag bryr mig inte heller, men som jag har skrivit tidigare så vet jag precis hur vidlyftigt facket hanterar medlemmarnas surt förvärvade pengar och där finns rum för besparingar.
För er som är nya i tråden, eller inte minns, har jag alltså jobbat på ett företag som var leverantör åt ett större LO-förbund som jag inte vill nämna vid namn. Upplägget var att förbundet i fråga betalade överpriser på våra tjänster i utbyte mot fester/resor/konferenser förklädda till utbildningar. Var mitt första ”riktiga” jobb, så jag förstod inte då hur ruttet det var, men nu i efterhand förstår man ju.
Men trots allt är det mest en fråga för medlemmarna, och även de som funderar på att gå med.
Du hade dock kunnat varit en visselblåsare (men då samtidigt varit illojal mot din arbetsgivare, så det är ju inte lätt heller).
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag hade agerat annorlunda idag, men då förstod jag inte bättre.Mikael_L skrev:
Jag tolkade inte det som ett intresse för medlemskap, om intresse fanns så hade nog personen gått med för länge sedan.A ajn82 skrev:
Det är beklagligt, jag har ett långt arbetsliv och sett mycket av detta i alla sorters organisationer. Som tur är gäller sanningen att -allt blir bättre, säkert här också, gissar att det förekommer mycket mindre av detta idag, det gäller inte bara fackliga organisationer utan företag överlag och kanske speciellt inom det offentliga.JanneJanne123 skrev:
Jag bryr mig inte heller, men som jag har skrivit tidigare så vet jag precis hur vidlyftigt facket hanterar medlemmarnas surt förvärvade pengar och där finns rum för besparingar.
För er som är nya i tråden, eller inte minns, har jag alltså jobbat på ett företag som var leverantör åt ett större LO-förbund som jag inte vill nämna vid namn. Upplägget var att förbundet i fråga betalade överpriser på våra tjänster i utbyte mot fester/resor/konferenser förklädda till utbildningar. Var mitt första ”riktiga” jobb, så jag förstod inte då hur ruttet det var, men nu i efterhand förstår man ju.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tydligen inte.... Eller det kanske bara gäller facket.A ajn82 skrev:
Men jag ser det som att jämföra priser innan mamm
Tyvärr verkar det som att de har inte råd med för mycket strejker. Jag läst på nyheterna för många år sedan där man konstaterade att strejkkassan snart var slut för att de hade strejkat precis. Jag vet inte riktigt vad jag vill säga... Mer än att den är nog i inte så stor som man villMikael_L skrev:
Ja det är de, men inte för mig. Jag är inte medlem, jag funderar inte på att gå med, jag funderar inte på att gå ur.
Dels är det ganska ointrressant, och dels har jag i princip inget med det att göra.
Lika lite som jag har med att göra vilken avgift en random BRF har, eller vad medlemsavgiften är för schackklubben i Karlskoga.
Och även om jag nu faktiskt uppbådade lite intresse över denna sak för IFmetall (går inte att neka, bevisen finns ju tråden), så finner jag inte heller något direkt anmärkningsvärt.
Självklart ska de har en bra buffert för att klara en ordentlig konflikt..
Fackföreningarna ska väl idealt ha ungefär samma ekonomiska muskler och ekonomisk uthållighet som sina motparter.
Jag har inga synpunkter på att IFmetall sitter med tillgångar värda 11 miljarder, eller att de har den avgift de har.
Medlemmarna kanske har det, och det är i så fall den vägen det ska gå.
Jag kom inte ihåg vilket fack. Men å andra sidan måste det varit något av de största med tanke på fredsplikten. Inte någon av de nischade fackföreningarna som finns. som läkarna eller lärarna.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ska man gissa så tror jag att den typen "avtal" är vanligare där man sitter fast med vissa upphandlade företagD djac skrev:Det är beklagligt, jag har ett långt arbetsliv och sett mycket av detta i alla sorters organisationer. Som tur är gäller sanningen att -allt blir bättre, säkert här också, gissar att det förekommer mycket mindre av detta idag, det gäller inte bara fackliga organisationer utan företag överlag och kanske speciellt inom det offentliga.
Är det inte en del av kärnfrågan att man som arbetsgivare/tagare med KA inte får komma överens om vad som helst utan man är styrd av avtalet (som många gånger varken arbetsgivaren eller arbetstagaren förhandlat fram själva)?O skrev:
Man kan som anställd heller inte förhandla bort något villkor i utbyte mot något annat man hellre vill ha, inte ens om man inte är fackligt ansluten.
Kollektivavtal är det enda avtal som bestämmer och överrider ickeanslutnas anställningsavtal.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 676 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 676 inlägg
Förekommer på tjänstemannasidan med, åtminstone inom teknikavtalen men den går att förhandla bort. Men man kan väl lugnt säga att skall en civilingenjör ta en tjänst hos ett företag som inte har arbetstidsförkortning så skall man vara medveten om det så att lönen kompenseras, det motsvarar väl knappt 3% tror jag så det är märkbara siffror.BirgitS skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
När min arbetsgivare sjönk så lågt att de skaffade ka så var jag tvungen att skriva på ett nytt anställningsavtal. Helt plötsligt hade jag beredskap med i avtalet. Det är tydligen standard på ka. Om jag är arbetsgivare är det positivt. Men ka ska vara för mig somD Dilato skrev:Är det inte en del av kärnfrågan att man som arbetsgivare/tagare med KA inte får komma överens om vad som helst utan man är styrd av avtalet (som många gånger varken arbetsgivaren eller arbetstagaren förhandlat fram själva)?
Man kan som anställd heller inte förhandla bort något villkor i utbyte mot något annat man hellre vill ha, inte ens om man inte är fackligt ansluten.
Kollektivavtal är det enda avtal som bestämmer och överrider ickeanslutnas anställningsavtal.
vanlig dödlig. Kanske ingen jätte sak.
Men det är ingenting som är positivt för den anställde
Mig veterligen tog då din arbetsgivare en rövare, då inget nytt anställningsavtal behöves om företaget skaffar KA.Bananskalare skrev:
När min arbetsgivare sjönk så lågt att de skaffade ka så var jag tvungen att skriva på ett nytt anställningsavtal. Helt plötsligt hade jag beredskap med i avtalet. Det är tydligen standard på ka. Om jag är arbetsgivare är det positivt. Men ka ska vara för mig som
vanlig dödlig. Kanske ingen jätte sak.
Men det är ingenting som är positivt för den anställde
Lika så regleras inte om en tjänst behöver beredskap eller inte via KA utan det bestämmer företaget (som sen behöver uppfylla delarna som krävs för ersättning etc etc för beredskapen)
EDIT:
Däremot kan det vara så att arbetsgivaren anser att din tjänst behöver ha beredskap och har du inte haft det tidigare så ska enl KA ett nytt avtal skrivas där detta innefattas. Det beror på KA .. är det Almega-IT avtalet har det inte funnits någon sådan klausul tidigare iaf. hur det är idag vet jag inte
Redigerat: