Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför tog du upp det?
Jag svarade på ett inlägg. Trodde länge det var ditt eftersom du svarade. Men jag inser nu att det inte var ditt. Förvirringen är total. Tror vi är överens. Så vi glömmer saken. Ursäkta.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag tycker fortfarande det är väldigt märkligt att ta anställning på ett företag som inte har kollektivavtal om man sedan anser att det är så viktigt med kollektivavtal att man tänker strejka. Ta ett jobb på ett ställe som har kollektivavtal istället känns enklare för alla.
Ja verkligen. Därför tror jag inte det är det minsta vanligt.

Det finns två aspekter på det. De allra flesta har inte möjlighet att välja och vraka mellan arbetsgivare. Får man ett jobb tar man det.
Man kanske måste ha varit anställd ett tag på ett företag utan KA för att komma till slutsatsen att det skulle vara en fördel med KA trots att det verkade OK när man började anställningen. KA kanske var en icke-fråga innan man började. Det kanske inte är så lätt att byta jobb, så man blir kvar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
KA tar bort rätten för den enskilde att förhandla lönen. Facket gör lönekartläggningar och bestämmer ihop med arbetsgivaren vem som får vad.

Om du får ett erbjudande om ett nytt jobb med 10% högre lön kan en arbetsgivare utan KA välja att matcha det för att behålla dig. Med KA så får arbetsgivaren istället gratulera dig till ditt nya jobb.
Du har fel. Vem som helst får förhandla om vad som helst när som helst. Och ge och acceptera vilket bud som helst. Men måste inte.

KA reglerar att och när det skall förhandlas. Ofta en gång per år.

Utan KA behöver inte arbetsgivaren förhandla lön. Inte någonsin.
Om inte arbetsgivaren själv vill. Den anställde har ingen att förhandla med om arbetsgivaren vägrar. Utan motpart blir det ingen förhandling.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var sugen på att skriva något om detta redan då denna diskussion var aktuell, men orkade/hann inte då.
Men jag backar bak och tar det nu.
Ta inte åt er att jag citerat, jag replikerar inte egentligen någon/något speciellt, utan detta är mer för att visa vad tråden ungefär diskuterade då, och det kan vara idé att backa tillbaka till något inlägg och läsa lite före och efter.

Men det var det här med avgifter, storlek på tillgångarna ("strejkkassan"), vad pengarna används till och sånt som jag tänkte orda lite om.

Jag kollade ju årsrapporten och ser ju inte något som direkt sticker i ögonen, pengarna verkar förvaltas hyggligt bra. Nu finns det iofs gott om osynliga utgifter, där det inte går att se i någon årsredovisning ifall det har runnit ut belopp till tveksamma saker.
Men det är dock en fråga för revisorn samt medlemmarna.
De ska ju granska det hela, och som utomstående så går det inte att avgöra något, och jag har väl ingen anledning att ha åsikter - jag är ju inte själv medlem.

Vidare kan man alltid diskutera hur stora tillgångar ett fackförbund som detta bör ha. Självklart ska de ha en rätt stabil ekonomisk bas, de ska ju kunna uthålligt kämpa mot stora företag, och inte behöva förlora för att de har för lite pengar.
Jag har lite svårt att ange något belopp som kan sägas vara vettigt, och det är ju inte riktigt min uppgift heller. När lagom belopp uppnåtts kan man ju tänka att medlemsavgifter borde sänkas så att det går resultatmässigt ungefär jämnt ut varje år.
Och det är väl också något som medlemmarna ska ha åsikter om, inte jag.

Vad jag vill komma till här i slutet är att (då jag anser att facken bör finnas, och ha rätt att utlysa strejk och allt sånt där) är att jag inte tycker att IFmetall verkar vara fel ute på något sätt.
Självklart ska de vara bra stadda i kassa, men hur bra, och hur medlemsavgifterna ska vara i nivå - det har jag egentligen inga synpunkter på, utan det är det medlemmarna som ska avgöra.
Håller med dig. 👍

Denna diskussionen om LOs och IFMs och "fackets" ekonomi, medlemsavgifter och interna verksamhet har jag oxo noterat. Det är väldigt många antaganden och synpunkter på det. Visst får man tycka vad man vill. Men jag ser egentligen ingen anledning att ha åsikter om vad som faktiskt är någon annans privatsaker. När jag själv inte är medlen har jag helt enkelt inte med det interna arbetet att göra. Vilka medlemsavgifter de har och hur mycket pengar de har är deras ensak.

Att diskutera IFMs agerande, bevekelsegrunder och ekonomiska möjligheter att matcha Tesla ser jag som en helt annan sak.
----
💲 Hur stor strejkkassa en fackförening/förbund anser sig behöva ha vet jag inte.
Det har de säkert en mycket god uppfattning om själva. Det skall rimligen räcka till deras värsta strejk-scenario. Det gäller att ha tillräckligt med pengar oxo i dåliga tider. Men även vara så stor att en enskild arbetsgivare skall tro att facket kan strejka längre än företaget klarar. Lite av att ha en oövervinnerlighets-image.

💲 En liten generell kommentar till att vissa har undrat varför man inte sänker medlemsavgiften när intäkterna från det investerade kapitalet är så stora. Det är normalt att denna typ av investeringar över tid går upp och ner i värde. Man kan inte säkert förutsäga hur det blir nästa år. Ibland går det jättebra. När Ukrainakriget utbröt rasade värdet på många aktier. Den höga inflationen och räntan slår oxo mot vissa aktier. Ett välbeprövat sätt att spara är att spara samma lilla belopp varje månad. Rimligen är den avgift IFM tar ut tänkt att fungera långsiktigt. Ibland kanske den är för hög ibland för låg, men i det långa loppet räknar man med att det jämnar ut sig. Men de kan säkert klara en tid utan att fylla på strejkkassan alls för att i bättre tider fylla på mer.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Du har fel. Vem som helst får förhandla om vad som helst när som helst. Och ge och acceptera vilket bud som helst. Men måste inte.

KA reglerar att och när det skall förhandlas. Ofta en gång per år.

Utan KA behöver inte arbetsgivaren förhandla lön. Inte någonsin.
Om inte arbetsgivaren själv vill. Den anställde har ingen att förhandla med om arbetsgivaren vägrar. Utan motpart blir det ingen förhandling.
Om företaget inte vill förhandla är det ju bara att säga upp sig. De behöver dig mer än du behöver dem.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
N
H HenrikHuslöse skrev:
Om företaget inte vill förhandla är det ju bara att säga upp sig. De behöver dig mer än du behöver dem.
Tror inte dom 8500 som Ericsson sagt upp under förra året håller med.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
D
L Liljeros skrev:
I princip alla arbetsgivare jag haft med avtal har förlagt ut ATF på klämdagar och dylikt…när jag jobbar ”avtalslöst” har ingen förväntat sig att jag ska jobba klämdagar…

Tandläkaren, besiktning, utvecklingsamtal med barnen och dylikt har jag aldrig varit med om att någon arbetsgivare nekar…varken med eller utan avtal. Det kanske står i avtal men tillämpas väl i princip bara på anställda man har problem med, är man en vettig anställd som inte räknar kronor och ören om man nån gång skulle bli kvar på jobbet en halvtimme extra så ser sällan en arbetsgivare något problem med det omvända…
Det finns gott om arbetsgivare, exempelvis privata skolor, som gör det mycket svårt för deras anställda att sköta läkare och tandläkare, i de sammanhangen är detta en mycket viktig punkt.

Det är samhällsekonomiskt dåligt om befolkningen missköter hälsa och tandhälsa pga dåliga arbetsvillkor, eventuella konsekvenser fördyrar och försämrar vården för alla.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
jag tycker absolut att fackavgiften är intressant att diskutera. På samma sätt som vi diskuterar prissättning på andra saker. Varför ska vi inte få diskutera deras ekonomi. Framförallt när det även påverkar min ekonomi. Facket skriver att de finns flr medlemmarna. Då blir ekonomin viktigare för oss vanliga
Varför får vi inte säga vad vi tycker om fackets avgifter? Varför måste vi förutsätta att de är satta så att de ska vara så låga som möjligt?

När det gäller if metall och bråket med tesla.
Det problematiska i det här är det faktum att If metall kan inte förlora. De kommer fortsätta. Även om pengarna tar slut. En förlust är en förlust för alla fack.
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns gott om arbetsgivare, exempelvis privata skolor, som gör det mycket svårt för deras anställda att sköta läkare och tandläkare, i de sammanhangen är detta en mycket viktig punkt.

Det är samhällsekonomiskt dåligt om befolkningen missköter hälsa och tandhälsa pga dåliga arbetsvillkor, eventuella konsekvenser fördyrar och försämrar vården för alla.
Problemet är att det finns jobb som det är svårt att få ledigt för gå till läkaren
 
Nissens
H HenrikHuslöse skrev:
De behöver dig mer än du behöver dem.
Det där gäller nog en liten minoritet…
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där gäller nog en liten minoritet…
Man klarar sig väldigt bra utan facket om större delen hoppade av facket skulle det gå mycket sämre för facket än för oss som hoppade av. Det går att arbeta utan ka
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man klarar sig väldigt bra utan facket om större delen hoppade av facket skulle det gå mycket sämre för facket än för oss som hoppade av. Det går att arbeta utan ka
Vet inte vad du pratar om, det jag kommenterade var kommentaren som sade att arbetsgivaren behöver den anställde mer än tvärtom. Det hade alltså inget med facket att göra…

Men trevligt att du börjat citera! 😊
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag tycker absolut att fackavgiften är intressant att diskutera. På samma sätt som vi diskuterar prissättning på andra saker. Varför ska vi inte få diskutera deras ekonomi. Framförallt när det även påverkar min ekonomi. Facket skriver att de finns flr medlemmarna. Då blir ekonomin viktigare för oss vanliga
Varför får vi inte säga vad vi tycker om fackets avgifter? Varför måste vi förutsätta att de är satta så att de ska vara så låga som möjligt?

När det gäller if metall och bråket med tesla.
Det problematiska i det här är det faktum att If metall kan inte förlora. De kommer fortsätta. Även om pengarna tar slut. En förlust är en förlust för alla fack.
Vilka andra föreningar, som du inte är med i, anser du dig ha rätt att bestämma medlemsavgiften i och varför?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var sugen på att skriva något om detta redan då denna diskussion var aktuell, men orkade/hann inte då.
Men jag backar bak och tar det nu.
Ta inte åt er att jag citerat, jag replikerar inte egentligen någon/något speciellt, utan detta är mer för att visa vad tråden ungefär diskuterade då, och det kan vara idé att backa tillbaka till något inlägg och läsa lite före och efter.

Men det var det här med avgifter, storlek på tillgångarna ("strejkkassan"), vad pengarna används till och sånt som jag tänkte orda lite om.

Jag kollade ju årsrapporten och ser ju inte något som direkt sticker i ögonen, pengarna verkar förvaltas hyggligt bra. Nu finns det iofs gott om osynliga utgifter, där det inte går att se i någon årsredovisning ifall det har runnit ut belopp till tveksamma saker.
Men det är dock en fråga för revisorn samt medlemmarna.
De ska ju granska det hela, och som utomstående så går det inte att avgöra något, och jag har väl ingen anledning att ha åsikter - jag är ju inte själv medlem.

Vidare kan man alltid diskutera hur stora tillgångar ett fackförbund som detta bör ha. Självklart ska de ha en rätt stabil ekonomisk bas, de ska ju kunna uthålligt kämpa mot stora företag, och inte behöva förlora för att de har för lite pengar.
Jag har lite svårt att ange något belopp som kan sägas vara vettigt, och det är ju inte riktigt min uppgift heller. När lagom belopp uppnåtts kan man ju tänka att medlemsavgifter borde sänkas så att det går resultatmässigt ungefär jämnt ut varje år.
Och det är väl också något som medlemmarna ska ha åsikter om, inte jag.

Vad jag vill komma till här i slutet är att (då jag anser att facken bör finnas, och ha rätt att utlysa strejk och allt sånt där) är att jag inte tycker att IFmetall verkar vara fel ute på något sätt.
Självklart ska de vara bra stadda i kassa, men hur bra, och hur medlemsavgifterna ska vara i nivå - det har jag egentligen inga synpunkter på, utan det är det medlemmarna som ska avgöra.
Jag bryr mig inte heller, men som jag har skrivit tidigare så vet jag precis hur vidlyftigt facket hanterar medlemmarnas surt förvärvade pengar och där finns rum för besparingar.

För er som är nya i tråden, eller inte minns, har jag alltså jobbat på ett företag som var leverantör åt ett större LO-förbund som jag inte vill nämna vid namn. Upplägget var att förbundet i fråga betalade överpriser på våra tjänster i utbyte mot fester/resor/konferenser förklädda till utbildningar. Var mitt första ”riktiga” jobb, så jag förstod inte då hur ruttet det var, men nu i efterhand förstår man ju.
 
  • Gilla
  • Wow
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vilka andra föreningar, som du inte är med i, anser du dig ha rätt att bestämma medlemsavgiften i och varför?
Jag gav mig tillstånd att diskutera medlemsavgiften. Men jag har inte sagt att jag får bestämma.
Varför får du jämföra priser innan du handlar? Och vem gav dig rätt att diskutera andra priser?
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.