716 914 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 676 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 676 inlägg
Får de den nya vassa tjejen vad? Hela lönepotten eller vad menar du? Det är beroende på kollektivavtal. Det finns vissa (rätt många), som har minimum noll kronor. Då kan du teoretiskt ge rubbet till den nya vassa tjejen. Nu är företag och företagsledning sällan intresserade av det utom i enskilda fall men teoretiskt så går det att ge en stor majoritet noll. Andra kollektivavtal har en minimum löneförhöjning.H HenrikHuslöse skrev:
Nu vet jag inte vilken sektor eller typ av arbete du har och inte vilka fackförbund som har kollektivavtal hos din arbetsgivare men om du konsekvent får noll så byt förbund. Kolla på tex Unionen, dom har så vitt jag vet en förvisso adademisk men ändå minimumnivå. Så får du åtminstone några hundralappar.
Andra frågan…. Skulle säga att ingen har fritt mandat men naturligtvis ett visst mandat. Jag fick prata med vice VD för en höjning på 8000kr för min chef hade inte det mandatet och en annan gång så fick jag en höjning på 10000kr direkt av chefen utan snack. Det varierar. Men det är utanför lönepottet. På riktiga företag så har man en budget för löner oavsett om man har kollektivavtal eller inte och jag har svårt att se att en lägre chef eller grupp av chefer och har nåt större mandat att inom sin grupp sätta löner utanför budget. Det brukar samordnas av HR och chefsgruppen får sina förhållningsregler.
Hur mycket den enskilde chefen har i utrymme skiljer säkert från bolag till bolag men där jag har arbetat, tjänstemannaföretag, så har inte facket något att säga i de frågorna öht. Jag antar att det hade blivit ett problem om man vill betala någon under kollektivavtalsnivå men det ar liksom aldrig varit aktuellt.H HenrikHuslöse skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Att olika chefer har olika befogenheter, det är ganska vanligt. Eftersom du lyckades få igenom en riktigt rejäl löneökning så går det att förhandla om lönen utanför fackets klor?F fsn skrev:Får de den nya vassa tjejen vad? Hela lönepotten eller vad menar du? Det är beroende på kollektivavtal. Det finns vissa (rätt många), som har minimum noll kronor. Då kan du teoretiskt ge rubbet till den nya vassa tjejen. Nu är företag och företagsledning sällan intresserade av det utom i enskilda fall men teoretiskt så går det att ge en stor majoritet noll. Andra kollektivavtal har en minimum löneförhöjning.
Nu vet jag inte vilken sektor eller typ av arbete du har och inte vilka fackförbund som har kollektivavtal hos din arbetsgivare men om du konsekvent får noll så byt förbund. Kolla på tex Unionen, dom har så vitt jag vet en förvisso adademisk men ändå minimumnivå. Så får du åtminstone några hundralappar.
Andra frågan…. Skulle säga att ingen har fritt mandat men naturligtvis ett visst mandat. Jag fick prata med vice VD för en höjning på 8000kr för min chef hade inte det mandatet och en annan gång så fick jag en höjning på 10000kr direkt av chefen utan snack. Det varierar. Men det är utanför lönepottet. På riktiga företag så har man en budget för löner oavsett om man har kollektivavtal eller inte och jag har svårt att se att en lägre chef eller grupp av chefer och har nåt större mandat att inom sin grupp sätta löner utanför budget. Det brukar samordnas av HR och chefsgruppen får sina förhållningsregler.
Vilka steg man måste passera beror på arbetsplatsen.
Men jag måste säga att jag är nyfiken hur du fick upp lönen med 10000:-
Såg denna debattartikel: https://www.tidningenrorelsen.se/p/lars-jonsson-tugget-om-att-tesla
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Den var riktigt rolig att läsa. Jag vet inte hur mycket av det som skrevs var sant och hur mycket som var påhittat Det var väldigt mycket prat om hur hemsk Musk är...
Men arbetstidsförkortning? Finns det idag i något avtal? Kul med siffrorna. Framförallt när man tar med alla former av bra.
Som tidigare inlägg, Det var mest luft
Men arbetstidsförkortning? Finns det idag i något avtal? Kul med siffrorna. Framförallt när man tar med alla former av bra.
Som tidigare inlägg, Det var mest luft
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ja, det är tydligen normalt i kollektivavtal inom LO och det gör att när en anställd ska gå till tandläkaren så behöver hen inte ta ut en hel semesterdag. Har ju varit uppe i tråden många gånger som en av nackdelarna med Teslas avtal.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men det är inte arbetstidsförkortning Det är något helt annat. Ledigt för läkarbesök kallades på något ställe permission.BirgitS skrev:
Det gäller bara ny besök och remiss. Så du får inte ledigt om du har återkommande läkarbesök. Visst är det bra. Men för de flesta så kommer man inte använda det.
Jag hade haft glädje av det. om det hade gällt återbesök
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Och här framgår det vad en arbetsgivarorganisation med tydligen 4 olika kollektivavtal skriver om arbetstidsförkortning: https://fastigo.se/fragor-och-svar/arbetstidsforkortningsregler-i-lo-avtal-hur-manga-timmar/Bananskalare skrev:
Men det är inte arbetstidsförkortning Det är något helt annat. Ledigt för läkarbesök kallades på något ställe permission.
Det gäller bara ny besök och remiss. Så du får inte ledigt om du har återkommande läkarbesök. Visst är det bra. Men för de flesta så kommer man inte använda det.
Jag hade haft glädje av det. om det hade gällt återbesök
Ska inte blandas ihop med en generell arbetstidsförkortning om att gå ner från normalarbetsveckan om 40 timmar som har börjat diskuterats.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Visst intressant. Men det har ingenting med ditt påstående om arbetstidsförkortning och läkarbesök att göra.BirgitS skrev:
ATK är för alla kortidsledigheter man kan tänkas behöva ta ifrån arbetet tex. besiktiga bilen, tandläkaren, läkarbesök, bankbesök eller vad du väljer att göra under dina betalda timmar ifrån arbetsgivaren som man kan använda utan att tappa inkomst..
I princip alla arbetsgivare jag haft med avtal har förlagt ut ATF på klämdagar och dylikt…när jag jobbar ”avtalslöst” har ingen förväntat sig att jag ska jobba klämdagar…
Tandläkaren, besiktning, utvecklingsamtal med barnen och dylikt har jag aldrig varit med om att någon arbetsgivare nekar…varken med eller utan avtal. Det kanske står i avtal men tillämpas väl i princip bara på anställda man har problem med, är man en vettig anställd som inte räknar kronor och ören om man nån gång skulle bli kvar på jobbet en halvtimme extra så ser sällan en arbetsgivare något problem med det omvända…
Tandläkaren, besiktning, utvecklingsamtal med barnen och dylikt har jag aldrig varit med om att någon arbetsgivare nekar…varken med eller utan avtal. Det kanske står i avtal men tillämpas väl i princip bara på anställda man har problem med, är man en vettig anställd som inte räknar kronor och ören om man nån gång skulle bli kvar på jobbet en halvtimme extra så ser sällan en arbetsgivare något problem med det omvända…
JanneJanne123 skrev:
Nissens skrev:
Jag var sugen på att skriva något om detta redan då denna diskussion var aktuell, men orkade/hann inte då.Bananskalare skrev:
De pengarna som kommer on löpande går stor del till att mata alla fackpampar Sen har de massa andra utgifter. Sen vill de gärna skilja på strejk kassa och resten
Så nej deras kassa kommer inte räcka för evigt. Däremot kommer de få in pengar från andra fackförbund om de behövs Så oavsett. Pengarna är oändliga
Men jag backar bak och tar det nu.
Ta inte åt er att jag citerat, jag replikerar inte egentligen någon/något speciellt, utan detta är mer för att visa vad tråden ungefär diskuterade då, och det kan vara idé att backa tillbaka till något inlägg och läsa lite före och efter.
Men det var det här med avgifter, storlek på tillgångarna ("strejkkassan"), vad pengarna används till och sånt som jag tänkte orda lite om.
Jag kollade ju årsrapporten och ser ju inte något som direkt sticker i ögonen, pengarna verkar förvaltas hyggligt bra. Nu finns det iofs gott om osynliga utgifter, där det inte går att se i någon årsredovisning ifall det har runnit ut belopp till tveksamma saker.
Men det är dock en fråga för revisorn samt medlemmarna.
De ska ju granska det hela, och som utomstående så går det inte att avgöra något, och jag har väl ingen anledning att ha åsikter - jag är ju inte själv medlem.
Vidare kan man alltid diskutera hur stora tillgångar ett fackförbund som detta bör ha. Självklart ska de ha en rätt stabil ekonomisk bas, de ska ju kunna uthålligt kämpa mot stora företag, och inte behöva förlora för att de har för lite pengar.
Jag har lite svårt att ange något belopp som kan sägas vara vettigt, och det är ju inte riktigt min uppgift heller. När lagom belopp uppnåtts kan man ju tänka att medlemsavgifter borde sänkas så att det går resultatmässigt ungefär jämnt ut varje år.
Och det är väl också något som medlemmarna ska ha åsikter om, inte jag.
Vad jag vill komma till här i slutet är att (då jag anser att facken bör finnas, och ha rätt att utlysa strejk och allt sånt där) är att jag inte tycker att IFmetall verkar vara fel ute på något sätt.
Självklart ska de vara bra stadda i kassa, men hur bra, och hur medlemsavgifterna ska vara i nivå - det har jag egentligen inga synpunkter på, utan det är det medlemmarna som ska avgöra.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg