Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Var har du fått detta ifrån, det var bland det fånigaste som skrivits i tråden? Jag kan tänka mig att flera i tråden, som är kritiska till facket i övrigt, som chefer bestämt löner otaliga gånger, precis som jag.
Hur mycket har du mandat att förhandla om? För befintlig anställd, inte vid nyanställning.
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men å andra sidan 100% ersättning. Där ingår semesterersättning och pension redan
Enligt min tolkning
Det är nog inte så vanligt att tycka att en ersättning med 100 % av lönen skulle inkludera den typen av utgifter som arbetsgivaren har förutom lönen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog inte så vanligt att tycka att en ersättning med 100 % av lönen skulle inkludera den typen av utgifter som arbetsgivaren har förutom lönen.
Nu är det väl så att lönen inkluderar semesterersättning och pensionsavsättning, men arbetgivaren betalar in det som inte ska betalas ut. Så nettot efter skatt är exklusive övrigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
J jonaserik skrev:
Nu är det väl så att lönen inkluderar semesterersättning och pensionsavsättning, men arbetgivaren betalar in det som inte ska betalas ut. Så nettot efter skatt är exklusive övrigt.
Jag förstår inte. Om du har 30 000 i lön så får du väl 30 000 minus preliminärskatt insatt på ditt bankkonto. Förutom det så sparar arbetsgivaren pengar för att kunna betala ut semesterlön under dina semesterveckor då du inte drar in några pengar till företaget. Det har även framkommit att Tesla, förutom lön, betalar in ett visst procentbelopp av lönen för pension (men inte för deltidspension).

Som det står på sidan jag länkade till tidigare:
Den höjda ersättningen syftar till att kompensera de strejkande medlemmarna för förlorade förmåner, såsom pensionssparande och ersättning för utebliven semester.
https://finanstid.se/if-metall-hojer-strejkersattningen-till-130-procent/
Eller som det direkta citatet av Metalls ekonomichef lyder:
– Det ser ut som om konflikten kan bli långvarig och då får det konsekvenser för semestrar och pensioner. Därför kompenserar vi för det, säger Ulf Andersson, ekonomichef på IF Metall, till DN.
https://www.sydsvenskan.se/2023-11-09/if-metall-hojer-strejkersattningen
 
F
H HenrikHuslöse skrev:
KA tar bort rätten för den enskilde att förhandla lönen. Facket gör lönekartläggningar och bestämmer ihop med arbetsgivaren vem som får vad.

Om du får ett erbjudande om ett nytt jobb med 10% högre lön kan en arbetsgivare utan KA välja att matcha det för att behålla dig. Med KA så får arbetsgivaren istället gratulera dig till ditt nya jobb.
Bullshit. Du vet inte vad du pratar om.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
F
H HenrikHuslöse skrev:
Facket förbjuder det säkert inte, men företaget förväntas då höja lönerna för andra i motsvarande roll vid kommande års löneförhandling. Företaget vill inte hamna i den sitsen, även om det säkert kan ta flera år att höja upp de andra.
Åter igen, totalt skitsnack.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Åter igen, totalt skitsnack.
Nej, den här diskussionen har jag haft.
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
F
H HenrikHuslöse skrev:
Facket förbjuder det säkert inte, men företaget förväntas då höja lönerna för andra i motsvarande roll vid kommande års löneförhandling. Företaget vill inte hamna i den sitsen, även om det säkert kan ta flera år att höja upp de andra.
Åter igen, totalt skitsnack.
H HenrikHuslöse skrev:
Hur mycket har du mandat att förhandla om? För befintlig anställd, inte vid nyanställning.
Det är helt upp till företaget. Inom ramen för en löneförhandling så har man naturligtvis den förhandlade procenten att fördela och lite beroende på kollektivavtal så finns det olika regler runt det. Om nån säger upp sig som man verkligen som chef vill ha kvar så är det nåt man som chef vanligtvis får deala med högre chefer om och ofta med HR som den sammanhållande parten. Det kan även vara preventiva löneförhöjningar för nyckelkompetenser utan att dessa säger upp sig. Det är företagets policy och regler som hanterar detta och har inget med kollektivavtal eller avsaknaden av kollektivavtal att göra. Det kan handla om rätt påtagliga engångshöjningar på 10-15% och säkert mer om det behövs.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
F
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, den här diskussionen har jag haft.
Jo, det är totalt skitsnack.
 
BirgitS
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, den här diskussionen har jag haft.
Det är möjligt att du har haft, men det gör det inte mer sant att facket bestämmer ihop med arbetsgivaren vem som får vad när det är så att det är arbetsgivaren som bestämmer efter att ha diskuterat med facket. Det enda facket kan bestämma i sammanhanget är om de ska varsla om strejk.

Inte heller gör det dina andra påståenden i t.ex. inlägg #8 850 sanna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Det är möjligt att du har haft, men det gör det inte mer sant att facket bestämmer ihop med arbetsgivaren vem som får vad när det är så att det är arbetsgivaren som bestämmer efter att ha diskuterat med facket. Det enda facket kan bestämma i sammanhanget är om de ska varsla om strejk.

Inte heller gör det dina andra påståenden i t.ex. inlägg #8 850 sanna.
Just #8850 är ju extra intressant då @HenrikHuslöse bubblar om lönekartläggning, nåt som fö är reglerat i lag och inte har med kollektivavtal att göra. Det har inte heller med löneförhandlingen att göra utan är än lika lön för lika arbete kontroll för att säkerställa att det inte förekommer könsdiskriminering.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog inte så vanligt att tycka att en ersättning med 100 % av lönen skulle inkludera den typen av utgifter som arbetsgivaren har förutom lönen.
För min del så säger någon 100% av lönen även semesterersättning Det är dessutom lagstadgat. Har jag olika förmåner som olika pensionsförsäkringar. Så antar jag att det ingår i 100% Pensionsförsäkringar är ingen ovanlig löneförmån. För de som skippar högre lön mot pensionsförsäkringar är det helt klart en del av lönen. Då är det en del av lönen semester ersättning är en rättighet. Den ska väl dä ingå i 100% av lönen

Vi kan konstatera att 100% av lönen betyder olika för dig och mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Åter igen, totalt skitsnack.

Det är helt upp till företaget. Inom ramen för en löneförhandling så har man naturligtvis den förhandlade procenten att fördela och lite beroende på kollektivavtal så finns det olika regler runt det. Om nån säger upp sig som man verkligen som chef vill ha kvar så är det nåt man som chef vanligtvis får deala med högre chefer om och ofta med HR som den sammanhållande parten. Det kan även vara preventiva löneförhöjningar för nyckelkompetenser utan att dessa säger upp sig. Det är företagets policy och regler som hanterar detta och har inget med kollektivavtal eller avsaknaden av kollektivavtal att göra. Det kan handla om rätt påtagliga engångshöjningar på 10-15% och säkert mer om det behövs.
Utan att tänka på det så har du påpekat en nackdel med kollektivavtal. Du nämner en pott som man ska förhålla sig till. Det kan man mycket väl tolka som att förhandlingsutrymmet är ganska litet.
Man kan då tolka det som att inte gillar personliga löner.
Nu är detta mina tolkningar baserat på det du skrivit.
Men OM det verkligen stämmer att det finns en ram man måste hålla sig till så är det helt sanslöst och är faktiskt något som inte gynnar någon och ännu en bra anledning att undvika facket. Min löneförhandling med chefen så ska inte vara inlåst av några fackliga ramar. Inte för att jag personligen kommer drabbas av det. Men man kan ha arbetskamrater som drabbas

Men återigen det är bara mina tolkningar baserat på det du skrivit. Det innebär att jag kan ha helt fel. Jag hoppas jag har fel
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jo, det är totalt skitsnack.
När man är så kaxig så skulle jag tycka det passar med någon källa.
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Åter igen, totalt skitsnack.

Det är helt upp till företaget. Inom ramen för en löneförhandling så har man naturligtvis den förhandlade procenten att fördela och lite beroende på kollektivavtal så finns det olika regler runt det.
Får du ge den nya vassa tjejen hela den potten medan surgubben HenrikHuslöse som inte gjort ett ordentligt arbete på femton år får noll och intet?

F fsn skrev:
Om nån säger upp sig som man verkligen som chef vill ha kvar så är det nåt man som chef vanligtvis får deala med högre chefer om och ofta med HR som den sammanhållande parten.
Du har alltså inte mandat för detta, tolkar jag det som?
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.