716 963 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vad händer om en arbetsgivare med KA matchar din lön? Borde facket då komma och protestera. Eller borde dom komma och protestera när man själv går och förhandlar sin lön?H HenrikHuslöse skrev:KA tar bort rätten för den enskilde att förhandla lönen. Facket gör lönekartläggningar och bestämmer ihop med arbetsgivaren vem som får vad.
Om du får ett erbjudande om ett nytt jobb med 10% högre lön kan en arbetsgivare utan KA välja att matcha det för att behålla dig. Med KA så får arbetsgivaren istället gratulera dig till ditt nya jobb.
Vilket KA förbjuder arbetsgivaren att höja lönen för en enskild person?
Tror du missförstår lite nu. Utan kollektivavtal kan du väl inte kräva att få ett lönesamtal eller löneförhandling. Jag kan inte lagen tillräckligt bra men jag gissar att det inte finns någon lag som säger att du har rätt till lönesamtal eller förhandling. Men det finns ingen som förbjuder det heller.S Styrman_jansson skrev:
Alla vettiga arbetsgivare är ju förstås öppna för att diskutera med sina anställda oavsett KA eller inte.
Medlem
· Uppland
· 2 525 inlägg
Facket förbjuder det säkert inte, men företaget förväntas då höja lönerna för andra i motsvarande roll vid kommande års löneförhandling. Företaget vill inte hamna i den sitsen, även om det säkert kan ta flera år att höja upp de andra.N Niq skrev:
Du har missförstått. Fackföreningar är inte vinstdrivande. De finns inte för att tjäna pengar.Bananskalare skrev:
Det är som du skriver. "Rätt" i detta fall är subjektivt och inte juridiskt. Jag menar inget annat. Jag kan inte avgöra vad andra skall tycka är rätt. Och jag har inte heller "dömt". Läs igen.D Dilato skrev:
Jag har bara skrivit hur jag tycker det verkar. Det behöver inte vara som det verkar. Man kan inte vara säker. Så jag dömde inte. Fast om det verkar vara en spade, är det oftast en spade.O skrev:
Citerar din egna kommentar.D Dilato skrev:
Med lagliga medel får man påverka och försöka få någon göra det den inte måste. Naturligtvis även mot dennes vilja. Strejkrätten finns i lagen exakt för det syftet.D Dilato skrev:
Men det jag kan konstatera är att ingen strejkar på varken Volvo eller Scania för att företagen inte vill ha KA. Faktum är att just Tesla är unikt i Sverige i den frågan. Och det enda företaget som fått en strejk på halsen. Det går att tolka som att Tesla "verkar inte lyckats så bra med att göra rätt".
Det är ju inte så att alla IFMs 300000+ medlemmar strejkar på alla svenska företag. Det är bara Tesla som inte lyckas komma överens om en lösning med IFM. Vad det beror på vet vi ju inte. Men avrundat till hela procent har IFM lyckats med det till ca 100% och Tesla till exakt 0%. Det verkar som det är Tesla som inte lyckas "göra rätt".
Om det är som det verkar är en annan sak.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tesla är inte unikt med att tvingas att skaffa ka.O skrev:
Det är som du skriver. "Rätt" i detta fall är subjektivt och inte juridiskt. Jag menar inget annat. Jag kan inte avgöra vad andra skall tycka är rätt. Och jag har inte heller "dömt". Läs igen.
Jag har bara skrivit hur jag tycker det verkar. Det behöver inte vara som det verkar. Man kan inte vara säker. Så jag dömde inte. Fast om det verkar vara en spade, är det oftast en spade.
Citerar din egna kommentar.
Med lagliga medel får man påverka och försöka få någon göra det den inte måste. Naturligtvis även mot dennes vilja. Strejkrätten finns i lagen exakt för det syftet.
Men det jag kan konstatera är att ingen strejkar på varken Volvo eller Scania för att företagen inte vill ha KA. Faktum är att just Tesla är unikt i Sverige i den frågan. Och det enda företaget som fått en strejk på halsen. Det går att tolka som att Tesla "verkar inte lyckats så bra med att göra rätt".
Det är ju inte så att alla IFMs 300000+ medlemmar strejkar på alla svenska företag. Det är bara Tesla som inte lyckas komma överens om en lösning med IFM. Vad det beror på vet vi ju inte. Men avrundat till hela procent har IFM lyckats med det till ca 100% och Tesla till exakt 0%. Det verkar som det är Tesla som inte lyckas "göra rätt".
Om det är som det verkar är en annan sak.
Vi har salladsbaren som ett.bra exempel
där företaget senare gick i kk?
Toys ur us tvingades skaffa ka.
Det är inte konstigt att facken lyckas. De har all rätt att jävlas och andra fackförbund får hjälpa till.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tesla är ju trots allt ett relativt nystartat företag jämfört med Volvo och Scania. Jag tycker fortfarande det är väldigt märkligt att ta anställning på ett företag som inte har kollektivavtal om man sedan anser att det är så viktigt med kollektivavtal att man tänker strejka. Ta ett jobb på ett ställe som har kollektivavtal istället känns enklare för alla.O skrev:
Men det jag kan konstatera är att ingen strejkar på varken Volvo eller Scania för att företagen inte vill ha KA. Faktum är att just Tesla är unikt i Sverige i den frågan. Och det enda företaget som fått en strejk på halsen. Det går att tolka som att Tesla "verkar inte lyckats så bra med att göra rätt".
Det är ju inte så att alla IFMs 300000+ medlemmar strejkar på alla svenska företag. Det är bara Tesla som inte lyckas komma överens om en lösning med IFM. Vad det beror på vet vi ju inte. Men avrundat till hela procent har IFM lyckats med det till ca 100% och Tesla till exakt 0%. Det verkar som det är Tesla som inte lyckas "göra rätt".
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
@O tråden blir lite sönderhackad när du går in och svarar på precis alla subdiskussioner en gång per dag på ett bräde. Du börjar gräva i saker som redan är överspelade och det är svårt att föra en vettig diskussion. Fattar att inte alla har tid att hänga kontinuerligt på byggahus, men du kanske ska fokusera på en eller subtopics istället för att svara på precis allt.
Var har du fått detta ifrån, det var bland det fånigaste som skrivits i tråden? Jag kan tänka mig att flera i tråden, som är kritiska till facket i övrigt, som chefer bestämt löner otaliga gånger, precis som jag.H HenrikHuslöse skrev:KA tar bort rätten för den enskilde att förhandla lönen. Facket gör lönekartläggningar och bestämmer ihop med arbetsgivaren vem som får vad.
Om du får ett erbjudande om ett nytt jobb med 10% högre lön kan en arbetsgivare utan KA välja att matcha det för att behålla dig. Med KA så får arbetsgivaren istället gratulera dig till ditt nya jobb.