Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S Styrman_jansson skrev:
Oj!!!
Jag har arbetat på företag utan KA och framgångsrikt förhandlat fram en betydligt bättre lön.
Är jag en brottsling nu när det inte var lagligt?
De blir minst 10 år hos facket....
 
  • Haha
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
N
H HenrikHuslöse skrev:
KA tar bort rätten för den enskilde att förhandla lönen. Facket gör lönekartläggningar och bestämmer ihop med arbetsgivaren vem som får vad.

Om du får ett erbjudande om ett nytt jobb med 10% högre lön kan en arbetsgivare utan KA välja att matcha det för att behålla dig. Med KA så får arbetsgivaren istället gratulera dig till ditt nya jobb.
Vad händer om en arbetsgivare med KA matchar din lön? Borde facket då komma och protestera. Eller borde dom komma och protestera när man själv går och förhandlar sin lön?

Vilket KA förbjuder arbetsgivaren att höja lönen för en enskild person?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
Oj!!!
Jag har arbetat på företag utan KA och framgångsrikt förhandlat fram en betydligt bättre lön.
Är jag en brottsling nu när det inte var lagligt?
Tror du missförstår lite nu. Utan kollektivavtal kan du väl inte kräva att få ett lönesamtal eller löneförhandling. Jag kan inte lagen tillräckligt bra men jag gissar att det inte finns någon lag som säger att du har rätt till lönesamtal eller förhandling. Men det finns ingen som förbjuder det heller.
Alla vettiga arbetsgivare är ju förstås öppna för att diskutera med sina anställda oavsett KA eller inte.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vad händer om en arbetsgivare med KA matchar din lön? Borde facket då komma och protestera. Eller borde dom komma och protestera när man själv går och förhandlar sin lön?

Vilket KA förbjuder arbetsgivaren att höja lönen för en enskild person?
Facket förbjuder det säkert inte, men företaget förväntas då höja lönerna för andra i motsvarande roll vid kommande års löneförhandling. Företaget vill inte hamna i den sitsen, även om det säkert kan ta flera år att höja upp de andra.
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Facket är intresserade att tjäna pengar Därför vill göra aå lite som möjligt. Därför förhandlas allting högst facket och arbetsgivarens organisation.
De hjälper inte enskilda medlemmar...
De säger att de gör det.
Du har missförstått. Fackföreningar är inte vinstdrivande. De finns inte för att tjäna pengar.
 
S Styrman_jansson skrev:
ja fast ett bra bolag lyckas till stor del kombinera vision med lönsamhet. Eller så är det till och med visionen som ger lönsamhet ;)
Det stämmer.
För det normala är att det ingår i visionen är att skapa just lönsamhet och avkastning till ägarna.
 
D Dilato skrev:
Göra rätt är subjektivt, KA är ju något som en stor del av världen klarar att inte ha, så vem är du att vara domare och avgöra vad som är rätt?
Det är som du skriver. "Rätt" i detta fall är subjektivt och inte juridiskt. Jag menar inget annat. Jag kan inte avgöra vad andra skall tycka är rätt. Och jag har inte heller "dömt". Läs igen.
O O skrev:
Tesla verkar inte lyckas så bra med att göra rätt när man inte anpassar sin svenska verksamhet till den svenska modellen med KA.
Jag har bara skrivit hur jag tycker det verkar. Det behöver inte vara som det verkar. Man kan inte vara säker. Så jag dömde inte. Fast om det verkar vara en spade, är det oftast en spade.
D Dilato skrev:
Att bli tvingad mot sin vilja att göra något som man inte enligt lag måste göra är inte rätt.
Citerar din egna kommentar.
D Dilato skrev:
så vem är du att vara domare och avgöra vad som är rätt?
Med lagliga medel får man påverka och försöka få någon göra det den inte måste. Naturligtvis även mot dennes vilja. Strejkrätten finns i lagen exakt för det syftet.

Men det jag kan konstatera är att ingen strejkar på varken Volvo eller Scania för att företagen inte vill ha KA. Faktum är att just Tesla är unikt i Sverige i den frågan. Och det enda företaget som fått en strejk på halsen. Det går att tolka som att Tesla "verkar inte lyckats så bra med att göra rätt".

Det är ju inte så att alla IFMs 300000+ medlemmar strejkar på alla svenska företag. Det är bara Tesla som inte lyckas komma överens om en lösning med IFM. Vad det beror på vet vi ju inte. Men avrundat till hela procent har IFM lyckats med det till ca 100% och Tesla till exakt 0%. Det verkar som det är Tesla som inte lyckas "göra rätt".

Om det är som det verkar är en annan sak.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Starta enskild firma ännu enklare.
Jag vet inte varför det är intressant
Det är det inte
 
O O skrev:
Du har missförstått. Fackföreningar är inte vinstdrivande. De finns inte för att tjäna pengar.
Ändå gör de så stora vinster
Det står inte så jätte tydligt om vinster och fackförbund
 
Redigerat:
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är det inte
Varför tog du upp det?
 
O O skrev:
Det är som du skriver. "Rätt" i detta fall är subjektivt och inte juridiskt. Jag menar inget annat. Jag kan inte avgöra vad andra skall tycka är rätt. Och jag har inte heller "dömt". Läs igen.

Jag har bara skrivit hur jag tycker det verkar. Det behöver inte vara som det verkar. Man kan inte vara säker. Så jag dömde inte. Fast om det verkar vara en spade, är det oftast en spade.

Citerar din egna kommentar.

Med lagliga medel får man påverka och försöka få någon göra det den inte måste. Naturligtvis även mot dennes vilja. Strejkrätten finns i lagen exakt för det syftet.

Men det jag kan konstatera är att ingen strejkar på varken Volvo eller Scania för att företagen inte vill ha KA. Faktum är att just Tesla är unikt i Sverige i den frågan. Och det enda företaget som fått en strejk på halsen. Det går att tolka som att Tesla "verkar inte lyckats så bra med att göra rätt".

Det är ju inte så att alla IFMs 300000+ medlemmar strejkar på alla svenska företag. Det är bara Tesla som inte lyckas komma överens om en lösning med IFM. Vad det beror på vet vi ju inte. Men avrundat till hela procent har IFM lyckats med det till ca 100% och Tesla till exakt 0%. Det verkar som det är Tesla som inte lyckas "göra rätt".

Om det är som det verkar är en annan sak.
Tesla är inte unikt med att tvingas att skaffa ka.
Vi har salladsbaren som ett.bra exempel
där företaget senare gick i kk?
Toys ur us tvingades skaffa ka.
Det är inte konstigt att facken lyckas. De har all rätt att jävlas och andra fackförbund får hjälpa till.
 
JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske det var space X som betalade, vem vet? (ja någon vet ju såklart).

Ja det var i vilket fall en av de mest extremt galna grejer som gjorts. Jag är inte impad - faktiskt.
Det var/är Elon Musks ”privata” Roadster man skickade upp.
 
JanneJanne123
O O skrev:
Men det jag kan konstatera är att ingen strejkar på varken Volvo eller Scania för att företagen inte vill ha KA. Faktum är att just Tesla är unikt i Sverige i den frågan. Och det enda företaget som fått en strejk på halsen. Det går att tolka som att Tesla "verkar inte lyckats så bra med att göra rätt".

Det är ju inte så att alla IFMs 300000+ medlemmar strejkar på alla svenska företag. Det är bara Tesla som inte lyckas komma överens om en lösning med IFM. Vad det beror på vet vi ju inte. Men avrundat till hela procent har IFM lyckats med det till ca 100% och Tesla till exakt 0%. Det verkar som det är Tesla som inte lyckas "göra rätt".
Tesla är ju trots allt ett relativt nystartat företag jämfört med Volvo och Scania. Jag tycker fortfarande det är väldigt märkligt att ta anställning på ett företag som inte har kollektivavtal om man sedan anser att det är så viktigt med kollektivavtal att man tänker strejka. Ta ett jobb på ett ställe som har kollektivavtal istället känns enklare för alla.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
@O tråden blir lite sönderhackad när du går in och svarar på precis alla subdiskussioner en gång per dag på ett bräde. Du börjar gräva i saker som redan är överspelade och det är svårt att föra en vettig diskussion. Fattar att inte alla har tid att hänga kontinuerligt på byggahus, men du kanske ska fokusera på en eller subtopics istället för att svara på precis allt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
H HenrikHuslöse skrev:
KA tar bort rätten för den enskilde att förhandla lönen. Facket gör lönekartläggningar och bestämmer ihop med arbetsgivaren vem som får vad.

Om du får ett erbjudande om ett nytt jobb med 10% högre lön kan en arbetsgivare utan KA välja att matcha det för att behålla dig. Med KA så får arbetsgivaren istället gratulera dig till ditt nya jobb.
Var har du fått detta ifrån, det var bland det fånigaste som skrivits i tråden? Jag kan tänka mig att flera i tråden, som är kritiska till facket i övrigt, som chefer bestämt löner otaliga gånger, precis som jag.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.