Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, visst är det märkligt att ”rätt” kan vara fel för vissa. De följer sin policy vilket är rätt enligt bolagen.
Ja, absolut! Så är det.
Den "svenska modellen är rätt i Sverige" men knappast i USA. Och tvärtom. Man får nog ta begreppet "rätt" med en stor nypa salt här. Det är till stor del en fråga om kultur, känslor och åsikter snarare än juridik.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och Tesla skulle stoppa sin fossilbilsproduktion.
Jag påstår än en gång att du har fel. Tesla har ingen fossilbilsproduktion de kan stoppa.
 
  • Haha
  • Wow
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jag påstår än en gång att du har fel. Tesla har ingen fossilbilsproduktion de kan stoppa.
Du missar poängen
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Börja med att kolla den wiki-länk jag nyss lade upp, sen kan du undersöka själv vidare.
OK. Jag kollade. Hittade inget om visioner. Fortsatte till slutet. Där står det:
"Den här artikeln eller det här avsnittet saknar väsentlig information och behöver kompletteras. (2023-11)
Saknad information: Avsnittet bör utökas och förklaras."
Jag litar på informationen direkt från Tesla. Men inte på detta.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att en kvartalsrapport har mycket ekonomi i sig är bara så, det är främst det kvartalsrapporter handlar om.
Rapporten behandlar Teslas hela verksamhet. Men mest ekonomi. Eftersom företagande handlar om ekonomi.

Det står inget om andra visioner än om ekonomi och vinster.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja alltså med tanke på att deras budget för reklam är 0$ per år så håller jag faktiskt med dig för en gångs skull.
Det visste jag inte. Men då är vi garanterat överens här!
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, kör de ingen reklam alls? Hur har du koll på det? Sitter du också med en massa cool insiderinformation?

Eller har de reklam, men slipper betala för den?
De skickade upp en bil med en rymdraket i ett reklamjippo en gång. Det var nog inte gratis. Men Tesla kanske slapp betala. Någon som vet?
 
O O skrev:
Nej. Så ligger det inte till. Någon laglig rätt att förhandla lönen finns inte. KA ger den rätten.
Behövs väl ingen lag för att förhandla lön, det är ju grundläggande att man kommer överens om lön annars jobbar man inte.

Det är ju inte så att man är tvungen att jobba för en viss lön om man inte vill.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
O O skrev:
Jag påstår än en gång att du har fel. Tesla har ingen fossilbilsproduktion de kan stoppa.
Det är liksom ingen idé att du kastar dig in i diskussionen om du inte har följt vad den handlade om.
Det blir bara konstigt (och fel) det du skriver.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
O O skrev:
De skickade upp en bil med en rymdraket i ett reklamjippo en gång. Det var nog inte gratis. Men Tesla kanske slapp betala. Någon som vet?
Kanske det var space X som betalade, vem vet? (ja någon vet ju såklart).

Ja det var i vilket fall en av de mest extremt galna grejer som gjorts. Jag är inte impad - faktiskt.
 
O O skrev:
Det visste jag inte. Men då är vi garanterat överens här!

De skickade upp en bil med en rymdraket i ett reklamjippo en gång. Det var nog inte gratis. Men Tesla kanske slapp betala. Någon som vet?
En gissning är att det var ett sätt att visa att SpaceX kan skicka upp vad du vill i omloppsbana, och just tesslan var väl billig inventarie. 🙂
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu hänger jag inte med, jag skrev ju i inlägget du citerade att de strejkande just har fått kompensation.

En googling ger att det var den 9 november som ersättningen höjdes från 100 till 130 %.
[länk]
Vilket väl är knappt 2 veckor efter att strejken började.
Jag tolkade det som att i dagarna fått extra ersättning för semester och pensioner.
Det blir det annorlunda.
Men å andra sidan 100% ersättning. Där ingår semesterersättning och pension redan
Enligt min tolkning
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Nej. Så ligger det inte till. Någon laglig rätt att förhandla lönen finns inte. KA ger den rätten.
Nu hänger jag inte med. Har jag ingen laglig rätt förhandla min lön om det intr finns ka?
Jag har missat den paragrafen.
Däremot kan ka göra det svårare att för handla om din lön.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Tesla verkar inte lyckas så bra med att göra rätt när man inte anpassar sin svenska verksamhet till den svenska modellen med KA. Något som Både Volvo och Scania klarar.
Eller är det så att de inte vill anpassa sig efter facket? Det handlar inte om svårt eller lätt. Det handlar vad man själv tycker är rätt.
Eller vad facket tycker är rätt.
 
O O skrev:
Nej. Så ligger det inte till. Någon laglig rätt att förhandla lönen finns inte. KA ger den rätten.
Oj!!!
Jag har arbetat på företag utan KA och framgångsrikt förhandlat fram en betydligt bättre lön.
Är jag en brottsling nu när det inte var lagligt?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Nej. Så ligger det inte till. Någon laglig rätt att förhandla lönen finns inte. KA ger den rätten.
KA tar bort rätten för den enskilde att förhandla lönen. Facket gör lönekartläggningar och bestämmer ihop med arbetsgivaren vem som får vad.

Om du får ett erbjudande om ett nytt jobb med 10% högre lön kan en arbetsgivare utan KA välja att matcha det för att behålla dig. Med KA så får arbetsgivaren istället gratulera dig till ditt nya jobb.
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.