717 000 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, absolut! Så är det.Jonatan79 skrev:
Den "svenska modellen är rätt i Sverige" men knappast i USA. Och tvärtom. Man får nog ta begreppet "rätt" med en stor nypa salt här. Det är till stor del en fråga om kultur, känslor och åsikter snarare än juridik.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
OK. Jag kollade. Hittade inget om visioner. Fortsatte till slutet. Där står det:Mikael_L skrev:
"Den här artikeln eller det här avsnittet saknar väsentlig information och behöver kompletteras. (2023-11)
Saknad information: Avsnittet bör utökas och förklaras."
Jag litar på informationen direkt från Tesla. Men inte på detta.
Rapporten behandlar Teslas hela verksamhet. Men mest ekonomi. Eftersom företagande handlar om ekonomi.Mikael_L skrev:
Det står inget om andra visioner än om ekonomi och vinster.
Det visste jag inte. Men då är vi garanterat överens här!JanneJanne123 skrev:
De skickade upp en bil med en rymdraket i ett reklamjippo en gång. Det var nog inte gratis. Men Tesla kanske slapp betala. Någon som vet?Mikael_L skrev:
Behövs väl ingen lag för att förhandla lön, det är ju grundläggande att man kommer överens om lön annars jobbar man inte.O skrev:
Det är ju inte så att man är tvungen att jobba för en viss lön om man inte vill.
Kanske det var space X som betalade, vem vet? (ja någon vet ju såklart).O skrev:
Ja det var i vilket fall en av de mest extremt galna grejer som gjorts. Jag är inte impad - faktiskt.
En gissning är att det var ett sätt att visa att SpaceX kan skicka upp vad du vill i omloppsbana, och just tesslan var väl billig inventarie. 🙂O skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tolkade det som att i dagarna fått extra ersättning för semester och pensioner.BirgitS skrev:
Det blir det annorlunda.
Men å andra sidan 100% ersättning. Där ingår semesterersättning och pension redan
Enligt min tolkning
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Eller är det så att de inte vill anpassa sig efter facket? Det handlar inte om svårt eller lätt. Det handlar vad man själv tycker är rätt.O skrev:
Eller vad facket tycker är rätt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
De skriver ju om milstolpar direkt kopplade till sin vision 🙄O skrev:
Läs https://www.byggahus.se/forum/threads/tesla-och-kollektivavtal.503086/post-5688126
Medlem
· Uppland
· 2 525 inlägg
KA tar bort rätten för den enskilde att förhandla lönen. Facket gör lönekartläggningar och bestämmer ihop med arbetsgivaren vem som får vad.O skrev:
Om du får ett erbjudande om ett nytt jobb med 10% högre lön kan en arbetsgivare utan KA välja att matcha det för att behålla dig. Med KA så får arbetsgivaren istället gratulera dig till ditt nya jobb.