Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
J jonaserik skrev:
Och som då ska sparas till semestern och pensionen ska inbetalas in av arbetaren. Vet denna vart pengarna ska sändas till då. Tror inte det finns nog uppgift från IFM om hur det ska göras.
Vi har väl ingen aning om vilken information som de strejkande får direkt från Metall.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har väl ingen aning om vilken information som de strejkande får direkt från Metall.
Det gäller att få svart till vitt verkar det som. det med ingen aning är kanske lite rätt, men IFM betalar ut och sen är det upp till var och en att betala eller inte. Informativt kan det ha getts info om det, men kommer det att göras, det är en annan fråga. Dt är ca 30 % i överkurs och det är normalt att arbetsgivaren betalar in och det är arbetarens del av lönen som normalt inte redivisas i kuvertet. Så hur det blir, är då upp till var och en att handskas med. Och därav vet varken du eller andra som skriver på forumet.
 
D djac skrev:
…. så fort man blir ett publikt bolag så gäller marknadens villkor och aktiägarvärde är, även om det inte uttalas i varje mening, överordnat allt och så ska det vara.
ja fast ett bra bolag lyckas till stor del kombinera vision med lönsamhet. Eller så är det till och med visionen som ger lönsamhet ;)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Tesla verkar inte lyckas så bra med att göra rätt när man inte anpassar sin svenska verksamhet till den svenska modellen med KA. Något som Både Volvo och Scania klarar.
Göra rätt är subjektivt, KA är ju något som en stor del av världen klarar att inte ha, så vem är du att vara domare och avgöra vad som är rätt?

Att bli tvingad mot sin vilja att göra något som man inte enligt lag måste göra är inte rätt.
 
  • Gilla
Majgårdarna och 4 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
ja fast ett bra bolag lyckas till stor del kombinera vision med lönsamhet. Eller så är det till och med visionen som ger lönsamhet ;)
Ja, det bästa exemplet (som jag kan dra mig till minnes) är kanske Microsoft, som ju verkligen lyckats med båda delar under ganska lång tid
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
O O skrev:
Att starta ett företag, tex AB, är enkelt. Det kräver aktiekapital. Att starta en fackklubb är ännu enklare och billigare. Det kräver inget aktiekapital.

Erkänner att jag inte vet SDs exakta roll i detta. Men grejen varför det inte funkade med en "egen fackklubb" var väl helt enkelt att de fick för få medlemmar för att kunna ha någon påverkan.
Starta enskild firma ännu enklare.
Jag vet inte varför det är intressant
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ersättningen höjdes från 100 till 130 % efter ett tag när det visade sig att strejken skulle bli långvarig. De extra 30 % kom till för att täcka semesterersättning och avsättning till pension etc.
Har de som strejkat inte fått någon kompensation för semester och för pensions sparande?
Undra hur gärna folk strejkar någon längre tid.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har de som strejkat inte fått någon kompensation för semester och för pensions sparande?
Undra hur gärna folk strejkar någon längre tid.
Från facket lyftes det upp till 130 %. Men inte på en gång utan vid senare tillfälle efter strejkens start, tidpunkt vet jag inte, vad jag kan utläsa av inläggen. Då fattas det en del kosing som dom strejkande inte fått till sina konton. Ren förlust då.
 
O O skrev:
Kompensation för löneglidning och inflation. Inte otroligt att din reallön sjunker trots denna grundhöjning.

Det är en annan del at den totala lönehöjningen. De "duktigas" ökning kommer som ett tillägg.

Det kan man tycka.
Är man medlem kan man faktiskt engagera sig själv i detta och hjälpa till.
O O skrev:
det är ingen lätt uppgift. Jobbyte eller hot om jobbyte ger ofta mer.
Facket borde göra mer egentligen. Men det skulle kosta pengar att hjälpa sina medlemmar. Det är inte deras affärs ide. Det handlar om tvinga företag att skaffa ett frivilligt avtal med facket
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Höjer facket strejkersättningen årligen till de få Teslamekaniker som faktisk strejkar? Om inte så är det ju en väldigt dålig deal på sikt. Om ersättningen är 130% nu av vad deras lön var 2023 så är det ju alls inte mycket säg om 20 år, 2044.
 
Man kan ju på individuell nivå ta strejkersättningen och sen jobba svart hos en kompis. Vips dubbel lön
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Från facket lyftes det upp till 130 %. Men inte på en gång utan vid senare tillfälle efter strejkens start, tidpunkt vet jag inte, vad jag kan utläsa av inläggen. Då fattas det en del kosing som dom strejkande inte fått till sina konton. Ren förlust då.
Jag kan tänka mig att strejka en månad eller två om jag tjänade mindre då. Men inte längre än så. För visso är jag inte med i facket 😋
 
Skulle man kunna gå med i facket och sympatistrejka, får man betalt då?
Eller bara stå "strejkvakt" så dom som står där idag kan gå tillbaks till jobbet (jag jobbar ändå inte så då "slår vi två flugor på smällen") 😇
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Har de som strejkat inte fått någon kompensation för semester och för pensions sparande?
Undra hur gärna folk strejkar någon längre tid.
Nu hänger jag inte med, jag skrev ju i inlägget du citerade att de strejkande just har fått kompensation.
J jonaserik skrev:
Från facket lyftes det upp till 130 %. Men inte på en gång utan vid senare tillfälle efter strejkens start, tidpunkt vet jag inte, vad jag kan utläsa av inläggen. Då fattas det en del kosing som dom strejkande inte fått till sina konton. Ren förlust då.
En googling ger att det var den 9 november som ersättningen höjdes från 100 till 130 %.
https://finanstid.se/if-metall-hojer-strejkersattningen-till-130-procent/
Vilket väl är knappt 2 veckor efter att strejken började.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det är tvärtom. Om det finns kollektivavtal kan den anställde inte förhandla lönen. Man hamnar i ett "lönesamtal" och informeras om att man får 0.1% enligt förhandlingen mellan facket och arbetsgivaren. Är man inte nöjd är man välkommen att säga upp sig.

Finns inget KA kan man förhandla själv och säger man upp sig får man erbjudande om att stanna med högre lön.
Nej. Så ligger det inte till. Någon laglig rätt att förhandla lönen finns inte. KA ger den rätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.