717 033 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hittills har det fungerat för mig och många andra att förhandla enskilt fast vi haft kollektivavtal.H HenrikHuslöse skrev:Det är tvärtom. Om det finns kollektivavtal kan den anställde inte förhandla lönen. Man hamnar i ett "lönesamtal" och informeras om att man får 0.1% enligt förhandlingen mellan facket och arbetsgivaren. Är man inte nöjd är man välkommen att säga upp sig.
Finns inget KA kan man förhandla själv och säger man upp sig får man erbjudande om att stanna med högre lön.
Vad gäller Tesla vs Volvo, de har en ganska stark historik att vilja leverera på sin "mission" , till exempel när de släppte sina patent för elfordon
https://www.tesla.com/blog/all-our-patent-are-belong-you
De har redan sedan dag ett pratat om att visionen är att driva övergången till elfordon, inte bara elfordon som de tillverkar
https://www.tesla.com/blog/all-our-patent-are-belong-you
De har redan sedan dag ett pratat om att visionen är att driva övergången till elfordon, inte bara elfordon som de tillverkar
Du, jag kan inte tänka mig att deras huvudvision, dvs i nivån på en mening som formuleras för hela företagets vision, för deras 140 000 anställda i jag vet inte hur många länder, att den skulle vara formulerad i sådan detaljnivå.O skrev:
Att göra rätt betyder nog mer att det inte ska vara skäliga villkor, arbetsmiljö, inte förkomma barnarbete och sånt. Att man inte har tänkt vara ett internationellt bolag som beter sig dåligt i de länder man är verksam i.
Lite kort om Tesla här, där man nog kan upptäcka att de faktiskt arbetar enligt sina storvulna visioner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tesla_(företag)
Att man även tjänar pengar på det gör ju förstås aktieägarna glada. Tesla har ett bra läge såsom pionjärer och att komma in i precis rätt tillfälle. Vinstmaskinen kommer inte snurra för evigt. Få se om de sen när vinsterna börjar minska om de börjar tillverka fossilbilar med barnarbetare.
Medan Volvo kanske går åt andra hållet, slutar med fossilbilar och barnarbetare.
Börja med att kolla den wiki-länk jag nyss lade upp, sen kan du undersöka själv vidare.O skrev:
Jag blev nyfiken på vad Tesla gör för att förverkliga denna "vision" och hur bra Tesla lyckas med det hittills.
Inte tomma ord?
Hur vet man det och hur får man den känslan? Jag hade inte koll på saken så jag läste helt enkelt Teslas senaste rapport "Q4 and FY 2023 Update" Det står mycket om ekonomi i dessa 32 sidor.
Men jag missade "visionen". Jag misstänker att den helt enkelt inte är så intressant för aktieägarna att den är värd ett enda ord.
Jag tycker "visionen" verkar vara just tomma ord.
Att en kvartalsrapport har mycket ekonomi i sig är bara så, det är främst det kvartalsrapporter handlar om.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Vinstmaskinen är ju en av anledningarna till att dom faktiskt kan fortsätta driva på sin innovativa och hållbarhetsförbättrande verksamhet.Mikael_L skrev:
Du, jag kan inte tänka mig att deras huvudvision, dvs i nivån på en mening som formuleras för hela företagets vision, för deras 140 000 anställda i jag vet inte hur många länder, att den skulle vara formulerad i sådan detaljnivå.
Att göra rätt betyder nog mer att det inte ska vara skäliga villkor, arbetsmiljö, inte förkomma barnarbete och sånt. Att man inte har tänkt vara ett internationellt bolag som beter sig dåligt i de länder man är verksam i.
Lite kort om Tesla här, där man nog kan upptäcka att de faktiskt arbetar enligt sina storvulna visioner.
[länk]
Att man även tjänar pengar på det gör ju förstås aktieägarna glada. Tesla har ett bra läge såsom pionjärer och att komma in i precis rätt tillfälle. Vinstmaskinen kommer inte snurra för evigt. Få se om de sen när vinsterna börjar minska om de börjar tillverka fossilbilar med barnarbetare.
Medan Volvo kanske går åt andra hållet, slutar med fossilbilar och barnarbetare.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Oj, kör de ingen reklam alls? Hur har du koll på det? Sitter du också med en massa cool insiderinformation?JanneJanne123 skrev:
Eller har de reklam, men slipper betala för den?
Egentligen vet jag väl inte, jag typ ser ju inte reklamen som omger mig, har något slags mystiskt filter, så jag har dålig koll. En dag för ett par år sedan hade de släpat in ett par Teslor i ett affärscentrum här och visade upp, det var väl reklam? Men det kanske bekostades av lokal återförsäljare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Dom har kört länge utan officiell reklam men tanken att gör man den bästa produkten så säljer den ändå. Och kanske även bättre då det bygger förtroende, "våra produkter är så bra att dom säljer sig självt"
Nu har dom börjat testa reklam på olika ställen för att komma ut bredare så det är inte helt 0.
Nu har dom börjat testa reklam på olika ställen för att komma ut bredare så det är inte helt 0.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Öhh, hur läser du egentligen? För mig räckte det med sammanfattningen för att kunna koppla rapporten till deras vision. T.ex.;O skrev:
Jag blev nyfiken på vad Tesla gör för att förverkliga denna "vision" och hur bra Tesla lyckas med det hittills.
Inte tomma ord?
Hur vet man det och hur får man den känslan? Jag hade inte koll på saken så jag läste helt enkelt Teslas senaste rapport "Q4 and FY 2023 Update" Det står mycket om ekonomi i dessa 32 sidor.
Men jag missade "visionen". Jag misstänker att den helt enkelt inte är så intressant för aktieägarna att den är värd ett enda ord.
Jag tycker "visionen" verkar vara just tomma ord.
"In 2023, we delivered over 1.2 million Model Ys, making it the best-selling vehicle,
of any kind, globally. For a long time, many doubted the viability of EVs. Today, the
best-selling vehicle on the planet is an EV"
Som går att koppla direkt till;
"This mission reflects the company's commitment to helping lead a global shift away from fossil fuels."
Hur skulle inte det faktum att man tillverkar en elbil som är den bäst säljande bilen i världen bidra till att man rör sig bort från fossila bränslen?
eller;
"Energy storage deployments reached 14.7 GWh in 2023, more than double
compared to the previous year..."
Som kan kopplas till;
"Tesla's mission statement is “to accelerate the world's transition to sustainable energy.”
För det är ju ingen nyhet att energilagring går hand i hand med många förnybara energikällor...
Jösses...
Självklart, det gäller nog alla andra också, sen hur mycket man gillar de olika visionerna är ju individuellt.Mikael_L skrev:
Jodå, jag håller med dig.
Men samtidigt kan vi konstatera att Tesla huvudvision är att de vill påskynda världens övergång till hållbar energi.
Sen har de formulerat visioner uttalade på en massa olika vis, t.ex. "“To create the most compelling car company of the 21st century by driving the world's transition to electric vehicles.”"
Men detta går ju dock hand i hand med den övergripande visionen.
Och om man sen lägger till att Tesla satsar på solceller, batterier, på att använda mycket solenergi i sina egna anläggningar osv, så ser det ju faktiskt ut som att de även i praktiken strävar mot sin vision, den känns liksom inte bara som tomma ord.
För att företag ska kunna prioritera att "göra gott" tror jag man måste vara privatägda, så fort man blir ett publikt bolag så gäller marknadens villkor och aktiägarvärde är, även om det inte uttalas i varje mening, överordnat allt och så ska det vara.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Mikael_L skrev:
Oj, kör de ingen reklam alls? Hur har du koll på det? Sitter du också med en massa cool insiderinformation?
Eller har de reklam, men slipper betala för den?
Egentligen vet jag väl inte, jag typ ser ju inte reklamen som omger mig, har något slags mystiskt filter, så jag har dålig koll. En dag för ett par år sedan hade de släpat in ett par Teslor i ett affärscentrum här och visade upp, det var väl reklam? Men det kanske bekostades av lokal återförsäljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som @Johannes Carlsson skrev ovan har det ju varit en ”sanning” som jag trodde att de flesta som är intresserade av elbilsmarknaden kände till. Nu har det här diagrammet några år på nacken, men visar relationen mellan reklambudget och R&D-budget per såld bil.
Att företaget har 0$ budgeterat för reklam innebär inte att man inte gör PR, men man har historiskt sett varit väldigt konservativa med just reklam.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ersättningen höjdes från 100 till 130 % efter ett tag när det visade sig att strejken skulle bli långvarig. De extra 30 % kom till för att täcka semesterersättning och avsättning till pension etc.J jonaserik skrev:Att IFM har höjt beloppen till ca 130 % är bara för oviljan att strejka finns hos dom flesta. Klart allt går med morötter och piska. Ska kanske vara morot till dom som fortsätter att jobba, men tror dom genomkådat det hela och skiter i det. Det skulle då på något vis skapa avundssjuka att dom strejkar får mer i plånboken.
Vet inte hur det är, men är det nettobeloppet som gäller efter skatt, som dom kvitterar ut och vem betalar in pensionsavgiften/sjukförsäkringen som är enligt KA och lag.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Facket är intresserade att tjäna pengar Därför vill göra aå lite som möjligt. Därför förhandlas allting högst facket och arbetsgivarens organisation.O skrev:
Kompensation för löneglidning och inflation. Inte otroligt att din reallön sjunker trots denna grundhöjning.
Det är en annan del at den totala lönehöjningen. De "duktigas" ökning kommer som ett tillägg.
Det kan man tycka.
Är man medlem kan man faktiskt engagera sig själv i detta och hjälpa till. Men det är ingen lätt uppgift. Jobbyte eller hot om jobbyte ger ofta mer.
De hjälper inte enskilda medlemmar...
De säger att de gör det.
Och som då ska sparas till semestern och pensionen ska inbetalas in av arbetaren. Vet denna vart pengarna ska sändas till då. Tror inte det finns nog uppgift från IFM om hur det ska göras.BirgitS skrev:
