Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Just det är inget du ska fråga en svartfot som mig, men många lockas av den där inkomstförsäkringen man får ”gratis” med medlemskapet.
Ok, jag har en sådan men dels måste man vara med i facket minst ett år innan den träder in och dels fick jag välja om jag ville ha den eller inte
 
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Det kallas gemenskap.
Ja eller maffiametoder beroende på hur man väljer att se på saken.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja eller maffiametoder beroende på hur man väljer att se på saken.
Snarare Tesla som är kriminella
 
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Varför ens gå med i facket för om man ändå inte vill?
Nu är inte det aktuellt i Klarnas fall, men det finns ju arbetsplatser där man förväntas vara med facket och blir utsatt för påtryckningar av ”kollegor” om man inte är det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Snarare Tesla som är kriminella
Det där får du gärna utveckla, vad gör Tesla som bryter mot lagen?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Ok, jag har en sådan men dels måste man vara med i facket minst ett år innan den träder in och dels fick jag välja om jag ville ha den eller inte
Klarnauterna (de kallar sig så, skjut inte budbäraren) gjorde tvärt om, de fick ett fackmedlemskap på köpet när de tecknade inkomstförsäkring och det gick tyvärr inte att välja bort av förklarliga skäl.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förr fanns det ett apotek i Stockholm med vettiga öppettider. Nu finns det en uppsjö.

Bra exempel på privat vs offentlig sektor
Avregleringen är toppen om man behöver köpa smink en tisdagskväll, behöver man medicin är den mindre bra. Sjuka är å andra sidan inte lika produktiva så dom kanske vi ska låta självdö?
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
Jag är kanske naiv. Men exakt vad skulle ett kollektivavtal göra för skillnad på ett företag som Tessla?

Åt båda håll, skulle det verkligen göra någon skillnad för de anställda? Skulle det verkligen göra någon skillnad för företaget?

Det finns helt klart företag som driver sina arbetare under slavliknande villkor (typ "bärplockarutflykterna från Thailand). Men om vi håller oss till seriösa företag, med kvalificerad personal?

Min son arbetar för ett amerikanskt bolag här i Sverige, utan kollektivavtal. De har på alla punkter han kan komma på bättre villkor än normala svenska företag. Mycket högre pensionsavsättning, avsevärt bättre villkor för förädraledighet (de har ett antal extra månader till 100% lön utöver vår normala föräldraledighet) osv.

Och så finns det ju andra änden av skalan... På 80 talet när jag arbetade på mitt första jobb, men började se mig om efter nästa. Så försökte en mindre firma (typ 20 anställda) värva mig, på intervjun frågade jag hur de hade det med pensionsavsättning. Vdn säger: "Ja vi hade ju det förut, men det blev så djävla dyrt, så jag skippade det". Jag var väl måttligt intresserad, men det var droppen.
Skillnaden skulle kanske inte bli så stor men det skulle etableras ett golv, dvs en del trygghet skulle då täckas av avtalet och inte kunna ryckas bort, för bolaget så skulle de få tillgång till billigare och förmånligare försäkringslösningar, bla.

Jag har själv ansvarat för svensk filial för amerikanskt bolag, utan kollektivavtal till att börja med men sedan uppstod behov av skiftarbete och då fick detta tecknas. Blev såklart inga skillnader annat än småsaker, om man då inte räknar tex bättre försäkringsvillkor som ju kan betyda jättemycket i händelse av att de behöver användas.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
J jonko skrev:
Avregleringen är toppen om man behöver köpa smink en tisdagskväll, behöver man medicin är den mindre bra. Sjuka är å andra sidan inte lika produktiva så dom kanske vi ska låta självdö?
Mindre kul när man måste åka runt halva stan för att hitta ett jouröppet apotek när man har ett sjukt barn hemma
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förr fanns det ett apotek i Stockholm med vettiga öppettider. Nu finns det en uppsjö.

Bra exempel på privat vs offentlig sektor
Ja massor av apotek med fantastiska öppettider som har jättebra sminkutbud och sina egna karameller och praliner till jul! Om du däremot behöver hämta ut en immunologisk behandling mot en reumatologisk sjukdom så får du leta jävligt länge för ingen vill lagerföra det pga tjänar mer pengar på smink och hudvård. Men det är väl bara bra för då har ju marknaden sagt sitt eller?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
K kurlakarl skrev:
Ja massor av apotek med fantastiska öppettider som har jättebra sminkutbud och sina egna karameller och praliner till jul! Om du däremot behöver hämta ut en immunologisk behandling mot en reumatologisk sjukdom så får du leta jävligt länge för ingen vill lagerföra det pga tjänar mer pengar på smink och hudvård. Men det är väl bara bra för då har ju marknaden sagt sitt eller?
Just den typen av medicin för behandling av kroniska sjukdomar beställer man väl hem med bud? I allafall för mig är inte direkt besök på apoteket veckans höjdpunkt.
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mindre kul när man måste åka runt halva stan för att hitta ett jouröppet apotek när man har ett sjukt barn hemma
Om man har ett sjukt barn hemma så är det dålig planering att behöva leta efter ett jouröppet apotek.

Jag har inget emot privata apotek men jouröppna apotek fungerar nog bara i storstäder. Iaf är det så här i Finland. Det blir för dyrt att ha jouröppet i mindre städer.
 
JanneJanne123
N Niq skrev:
Om man har ett sjukt barn hemma så är det dålig planering att behöva leta efter ett jouröppet apotek.
Nu spårar tråden ur här, men du har aldrig gått från akuten med en unge i ena handen och ett recept i andra handen på en tid som är utanför de flesta apoteks öppettider?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
N
K kurlakarl skrev:
Ja massor av apotek med fantastiska öppettider som har jättebra sminkutbud och sina egna karameller och praliner till jul! Om du däremot behöver hämta ut en immunologisk behandling mot en reumatologisk sjukdom så får du leta jävligt länge för ingen vill lagerföra det pga tjänar mer pengar på smink och hudvård. Men det är väl bara bra för då har ju marknaden sagt sitt eller?
Var det vanligt att alla apotek hade ovanliga mediciner i lager innan avregleringen? Har man reumatologiska besvär så behöver man ju planera framåt och beställa i tid. För jag antar att dom flesta apotek kan ta hem nästan alla mediciner på beställning?
 
N
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu spårar tråden ur här, men du har aldrig gått från akuten med en unge i ena handen och ett recept i andra handen på en tid som är utanför de flesta apoteks öppettider?
Då har jag fått tillräckligt med medicin från akuten för att vi ska klara oss tills apoteket öppnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.