Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K kurlakarl skrev:
Se bara på privatiseringar i tex hemtjänsten, Attendo är i skandal efter skandal och det är kass både för anställda och patienter men ändå går bolaget toppen och i princip inget läggs ner.
Självmål? Attendo har både kollektivavtal OCH är kasst för anställda.
Det måste ju rimma väldigt illa i din värld.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Låtsas nu inte som att du vågar skälla ut någon annan än möjligtvis din sambo, det är fult att ljuga.
haha, jag önskar det var så men jag är lite hetlevrad. Har tryckt in lite biltak på bilar som håller på köra över mig när jag cyklar osv.. :D

edit: min sambo vågar jag inte skälla ut. då får man inte ligga
 
Redigerat:
C cbrolin skrev:
Tyvärr finns det ännu fler oseriösa arbetstagare.

Vem vill ha sin bil servad av en mekaniker som skyddas av ett kollektivavtal? Finns inget som helst incitament för denne att göra ett bra jobb. Man är garanterad lön och anställning oavsett.
Spelar tyvärr ingen större roll om företaget är anslutet eller inte. Finns medelmåttor även på icke anslutna bolag. Men det hjälper ju inte med byråkratin runt facket när man ska bli av med en medelmåtta
 
K kurlakarl skrev:
En fri marknad skapar också pengar på enorma högar till få människor. Jag tycker inte att människor ska ha så mycket pengar som miljardärer, inte ens om man är dubbelt eller till och med trippelt så duktig som Anders Malmgren.
Alternativet har vi redan testat och då flydde entreprenörer, författare och regissörer utomlands och tillväxten stagnerade.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Nej, det gör jag inte.
Har företaget minst 1 anställd och den är fackligt ansluten ska företaget givet ha kollektivavtal. Annars inte.
Säger vem? Vi har faktiskt avtalsfrihet i landet man är inte tvungen att ingå avtal man inte vill, om nu denna ende anställd tycker det är så hemskt att jobba där så kan man ju verkligen undra varför personen inte söker sig någon annan stans?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Tyvärr finns det ännu fler oseriösa arbetstagare.

Vem vill ha sin bil servad av en mekaniker som skyddas av ett kollektivavtal? Finns inget som helst incitament för denne att göra ett bra jobb. Man är garanterad lön och anställning oavsett.
Varför skulle en mekaniker som går under ett kollektivavtal än en som inte gör det?
 
K kurlakarl skrev:
Vad folk inte verkar fatta är att facken är jobbiga med sina olika strejker och blockader för att företagen inte ska kunna ha ett enormt övertag så som det blir på en "fri marknad". Det funkar inte som den liberala idén om att på den fria marknaden flyttar sig arbetare till företag med bättre villkor, för liberalismen vill också ha rörlighet på arbetsmarknaden och en ganska hög arbetslöshet för att stimulera detta - det finns därmed slltid en arbetslös människa redo att ta din plats. De jobb som finns behöver jobbas, därför måste allas villkor vara bra och företag kan inte få komma undan det. Se bara på privatiseringar i tex hemtjänsten, Attendo är i skandal efter skandal och det är kass både för anställda och patienter men ändå går bolaget toppen och i princip inget läggs ner.
En fri marknad skapar också pengar på enorma högar till få människor. Jag tycker inte att människor ska ha så mycket pengar som miljardärer, inte ens om man är dubbelt eller till och med trippelt så duktig som Anders Malmgren.
Finns det någon som är så duktig som Anders Malmgren?

Dessutom har han ett toppjobb genom att spela dataspel hela dagarna där sambon laddar vapnen åt honom😃
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Varför skulle en mekaniker som går under ett kollektivavtal än en som inte gör det?
Hans lön är ju inte beroende av prestation. Vilket är rent ut sagt vulgärt
 
S Styrman_jansson skrev:
Självmål? Attendo har både kollektivavtal OCH är kasst för anställda.
Det måste ju rimma väldigt illa i din värld.
Största felet med just detta land är alla privatiseringar där man ska ha olika apotek, olika tågföretag etc. Kan ju inte annat än bli sämre. Det var mycket bättre innan avregleringen
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha, jag önskar det var så men jag är lite hetlevrad. Har tryckt in lite biltak på bilar som håller på köra över mig när jag cyklar osv.. :D

edit: min sambo vågar jag inte skälla ut. då får man inte ligga
Själv har du väll varken körkort eller gjort lumpen
 
P Putte 9497 skrev:
Största felet med just detta land är alla privatiseringar där man ska ha olika apotek, olika tågföretag etc. Kan ju inte annat än bli sämre. Det var mycket bättre innan avregleringen
Förr fanns det ett apotek i Stockholm med vettiga öppettider. Nu finns det en uppsjö.

Bra exempel på privat vs offentlig sektor
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
mnils skrev:
Säger vem? Vi har faktiskt avtalsfrihet i landet man är inte tvungen att ingå avtal man inte vill, om nu denna ende anställd tycker det är så hemskt att jobba där så kan man ju verkligen undra varför personen inte söker sig någon annan stans?
Jag säger de. Men om det nu råder avtalsfrihet varför struntar då inte företag i blockader från facket och jobbar på som om det regna (regnar här)
 
G
Man behöver inte vänta i 3 månader för att besikta bilen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hans lön är ju inte beroende av prestation. Vilket är rent ut sagt vulgärt
Nä, kanske inte men då ligger han ju på lägstalön med
 
P Putte 9497 skrev:
Nä, kanske inte men då ligger han ju på lägstalön med
Han ska ha lönesänkning.
 
  • Haha
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.