717 129 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ja det är ju precis det Tesla gör, men då ökar ju maffian insatsen och börjar blockera på andra håll. Om inte Tesla skriver på innan onsdag kommer hamnarbetarna vägra lasta av Teslas bilar från båtarna.P Putte 9497 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Facket kommer också tvinga personer som är med i facket att strejka om strejk bryter ut på Klarna, finns tydligen en sådan paragraf i medlemsavtalet. Tydligen ett flertal som är med i facket pga Unionens inkomstförsäkring, men det visade sig att den försäkringen kom med oanade konsekvenser. Strejka eller bli utesluten och då bli av med inkomstförsäkringen. Så ett tips är att teckna inkomstförsäkring utanför ett fackförbund om du inte gillar att tvångsstrejka.
Redigerat:
Spelar det ingen roll? Tror du inte att en fri verkstad som får in extra mycket klagomål relaterat till en viss mekaniker kommer att agera på det? I så fall kommer nog den verkstaden gå sämre. Fast det är ju klart, de flesta verkstäder i Sverige är inte fria att agera på sådant och då finns det inget att göra.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 241 inlägg
Jag menar bara att jag träffat på medelmåttor både på anslutna och icke anslutna bolagC cbrolin skrev:Spelar det ingen roll? Tror du inte att en fri verkstad som får in extra mycket klagomål relaterat till en viss mekaniker kommer att agera på det? I så fall kommer nog den verkstaden gå sämre. Fast det är ju klart, de flesta verkstäder i Sverige är inte fria att agera på sådant och då finns det inget att göra.
Om man missköter sitt jobb kan man bli uppsagd.C cbrolin skrev:
Varför ens gå med i facket för om man ändå inte vill?JanneJanne123 skrev:
Facket kommer också tvinga personer som är med i facket att strejka om strejk bryter ut på Klarna, finns tydligen en sådan paragraf i medlemsavtalet. Tydligen ett flertal som är med i facket pga Unionens inkomstförsäkring, men det visade sig att den försäkringen kom med oanade konsekvenser. Strejka eller bli utesluten och då bli av med inkomstförsäkringen. Så ett tips är att teckna inkomstförsäkring utanför ett fackförbund om du inte gillar att tvångsstrejka.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag är kanske naiv. Men exakt vad skulle ett kollektivavtal göra för skillnad på ett företag som Tessla?
Åt båda håll, skulle det verkligen göra någon skillnad för de anställda? Skulle det verkligen göra någon skillnad för företaget?
Det finns helt klart företag som driver sina arbetare under slavliknande villkor (typ "bärplockarutflykterna från Thailand). Men om vi håller oss till seriösa företag, med kvalificerad personal?
Min son arbetar för ett amerikanskt bolag här i Sverige, utan kollektivavtal. De har på alla punkter han kan komma på bättre villkor än normala svenska företag. Mycket högre pensionsavsättning, avsevärt bättre villkor för förädraledighet (de har ett antal extra månader till 100% lön utöver vår normala föräldraledighet) osv.
Och så finns det ju andra änden av skalan... På 80 talet när jag arbetade på mitt första jobb, men började se mig om efter nästa. Så försökte en mindre firma (typ 20 anställda) värva mig, på intervjun frågade jag hur de hade det med pensionsavsättning. Vdn säger: "Ja vi hade ju det förut, men det blev så djävla dyrt, så jag skippade det". Jag var väl måttligt intresserad, men det var droppen.
Åt båda håll, skulle det verkligen göra någon skillnad för de anställda? Skulle det verkligen göra någon skillnad för företaget?
Det finns helt klart företag som driver sina arbetare under slavliknande villkor (typ "bärplockarutflykterna från Thailand). Men om vi håller oss till seriösa företag, med kvalificerad personal?
Min son arbetar för ett amerikanskt bolag här i Sverige, utan kollektivavtal. De har på alla punkter han kan komma på bättre villkor än normala svenska företag. Mycket högre pensionsavsättning, avsevärt bättre villkor för förädraledighet (de har ett antal extra månader till 100% lön utöver vår normala föräldraledighet) osv.
Och så finns det ju andra änden av skalan... På 80 talet när jag arbetade på mitt första jobb, men började se mig om efter nästa. Så försökte en mindre firma (typ 20 anställda) värva mig, på intervjun frågade jag hur de hade det med pensionsavsättning. Vdn säger: "Ja vi hade ju det förut, men det blev så djävla dyrt, så jag skippade det". Jag var väl måttligt intresserad, men det var droppen.
