Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förr fanns det ett apotek i Stockholm med vettiga öppettider. Nu finns det en uppsjö.

Bra exempel på privat vs offentlig sektor
Då var det långa köer på det apoteket i Stockholm om det bara fanns ett?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Han ska ha lönesänkning.
Du har humor du
 
P Putte 9497 skrev:
Då var det långa köer på det apoteket i Stockholm om det bara fanns ett?
I sann kommunistanda. Det låg inne i stan också, scheelegatan om jag mins rätt så bodde man i tex Bromma som jag gjorde som barn fick pappsen sätta sig i bilen och åka in till stan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Jag säger de. Men om det nu råder avtalsfrihet varför struntar då inte företag i blockader från facket och jobbar på som om det regna (regnar här)
Ja det är ju precis det Tesla gör, men då ökar ju maffian insatsen och börjar blockera på andra håll. Om inte Tesla skriver på innan onsdag kommer hamnarbetarna vägra lasta av Teslas bilar från båtarna.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är ju precis det Tesla gör, men då ökar ju maffian insatsen och börjar blockera på andra håll. Om inte Tesla skriver på innan onsdag kommer hamnarbetarna vägra lasta av Teslas bilar från båtarna.
Sparka hela bunten. Fyfan vidriga människor
 
JanneJanne123
Facket kommer också tvinga personer som är med i facket att strejka om strejk bryter ut på Klarna, finns tydligen en sådan paragraf i medlemsavtalet. Tydligen ett flertal som är med i facket pga Unionens inkomstförsäkring, men det visade sig att den försäkringen kom med oanade konsekvenser. Strejka eller bli utesluten och då bli av med inkomstförsäkringen. Så ett tips är att teckna inkomstförsäkring utanför ett fackförbund om du inte gillar att tvångsstrejka.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spelar tyvärr ingen större roll om företaget är anslutet eller inte. Finns medelmåttor även på icke anslutna bolag. Men det hjälper ju inte med byråkratin runt facket när man ska bli av med en medelmåtta
Spelar det ingen roll? Tror du inte att en fri verkstad som får in extra mycket klagomål relaterat till en viss mekaniker kommer att agera på det? I så fall kommer nog den verkstaden gå sämre. Fast det är ju klart, de flesta verkstäder i Sverige är inte fria att agera på sådant och då finns det inget att göra.
 
C cbrolin skrev:
Spelar det ingen roll? Tror du inte att en fri verkstad som får in extra mycket klagomål relaterat till en viss mekaniker kommer att agera på det? I så fall kommer nog den verkstaden gå sämre. Fast det är ju klart, de flesta verkstäder i Sverige är inte fria att agera på sådant och då finns det inget att göra.
Jag menar bara att jag träffat på medelmåttor både på anslutna och icke anslutna bolag
 
N
C cbrolin skrev:
Tyvärr finns det ännu fler oseriösa arbetstagare.

Vem vill ha sin bil servad av en mekaniker som skyddas av ett kollektivavtal? Finns inget som helst incitament för denne att göra ett bra jobb. Man är garanterad lön och anställning oavsett.
Om man missköter sitt jobb kan man bli uppsagd.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hans lön är ju inte beroende av prestation. Vilket är rent ut sagt vulgärt
Vet inte hur det är nuförtiden men förr var det iaf väldigt vanligt med ackordslön i bilverkstäder och många andra yrken
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är ju precis det Tesla gör, men då ökar ju maffian insatsen och börjar blockera på andra håll. Om inte Tesla skriver på innan onsdag kommer hamnarbetarna vägra lasta av Teslas bilar från båtarna.
Det kallas gemenskap.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Facket kommer också tvinga personer som är med i facket att strejka om strejk bryter ut på Klarna, finns tydligen en sådan paragraf i medlemsavtalet. Tydligen ett flertal som är med i facket pga Unionens inkomstförsäkring, men det visade sig att den försäkringen kom med oanade konsekvenser. Strejka eller bli utesluten och då bli av med inkomstförsäkringen. Så ett tips är att teckna inkomstförsäkring utanför ett fackförbund om du inte gillar att tvångsstrejka.
Varför ens gå med i facket för om man ändå inte vill?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag menar bara att jag träffat på medelmåttor både på anslutna och icke anslutna bolag
Och dom du träffat på har ju med fått träffa en medelmåtta😂
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Varför ens gå med i facket för om man ändå inte vill?
Just det är inget du ska fråga en svartfot som mig, men många lockas av den där inkomstförsäkringen man får ”gratis” med medlemskapet.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Jag är kanske naiv. Men exakt vad skulle ett kollektivavtal göra för skillnad på ett företag som Tessla?

Åt båda håll, skulle det verkligen göra någon skillnad för de anställda? Skulle det verkligen göra någon skillnad för företaget?

Det finns helt klart företag som driver sina arbetare under slavliknande villkor (typ "bärplockarutflykterna från Thailand). Men om vi håller oss till seriösa företag, med kvalificerad personal?

Min son arbetar för ett amerikanskt bolag här i Sverige, utan kollektivavtal. De har på alla punkter han kan komma på bättre villkor än normala svenska företag. Mycket högre pensionsavsättning, avsevärt bättre villkor för förädraledighet (de har ett antal extra månader till 100% lön utöver vår normala föräldraledighet) osv.

Och så finns det ju andra änden av skalan... På 80 talet när jag arbetade på mitt första jobb, men började se mig om efter nästa. Så försökte en mindre firma (typ 20 anställda) värva mig, på intervjun frågade jag hur de hade det med pensionsavsättning. Vdn säger: "Ja vi hade ju det förut, men det blev så djävla dyrt, så jag skippade det". Jag var väl måttligt intresserad, men det var droppen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.