Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Denna sidodiskussion handlar om vad Tesla och andra företag skriver i sina mission och huruvida de jobbar efter det. Det är just deras mission som jag syftade på när jag skrev "som de säger ..." i den fråga du citerar nu.

Att de vill tjäna pengar är redan avklarat.
Du är rätt bra själv på urspårningar, du också så man ska nog inte skylla allt för mycket på andra! Jag är själv expert på att få trådar att spåra ur! Och dubbelmoral.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Haha vilken loser du är, ingen som helst koll på verkligheten.

Du har noll koll på allt och inget!

Som vanligt på alla dina inlägg 😅
Ibland undrar jag vem som är looser egentligen. Den som blir kallad för looser eller den som kallar någon för det?

Svaret är enkelt.... behövde du fundera på svaret?


Båda förståss är loosers. Men va gör det?
Här är alla välkomna! Även loosers det är därför jag blev kvar....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den diskussion jag och rejäl har här, handlade först om ifall företagets framställda målsättning verkar stämma med det de verkligen gör, sen började rejäl blanda in det som företagen inte gör, vilket direkt blir besvärligt för då blir det ett i princip oändligt stort scope.
Sen verkade rejäl vilja få med en minoritets aktieägare av bolaget med i diskussionen, vilket jag nu ifrågasatte, och jag väntar väl på ifall rejäl vill att vi även tar med detta i denna diskussion, som nu hela tiden växer i oanad omfattning.

Ja vi får väl se vart det tar vägen till sist. Jag kan ta med Musk såsom aktiägare också, om rejäl vill det.

Om du kollar igen så ser du kanske frågetecknen, det betyder att det var mer en fråga än något påstående.
Jag tror nog att alla stora bolag kan visa att de verkar enligt sina mission statements, även Volvo, diskussionen började med att Tesla framhölls som bättre för att de har ett sådant, när i själva verket alla stora företag har sådana och alla handlar om hur att de ska göra gott. Det är alltså inte unikt och alla har gemensamt att de i första hand tjänar sina ägare och investerare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Jag tror nog att alla stora bolag kan visa att de verkar enligt sina mission statements, även Volvo, diskussionen började med att Tesla framhölls som bättre för att de har ett sådant, när i själva verket alla stora företag har sådana och alla handlar om hur att de ska göra gott. Det är alltså inte unikt och alla har gemensamt att de i första hand tjänar sina ägare och investerare.
Jodå, jag håller med dig.
Men samtidigt kan vi konstatera att Tesla huvudvision är att de vill påskynda världens övergång till hållbar energi.
Sen har de formulerat visioner uttalade på en massa olika vis, t.ex. "“To create the most compelling car company of the 21st century by driving the world's transition to electric vehicles.”"
Men detta går ju dock hand i hand med den övergripande visionen.

Och om man sen lägger till att Tesla satsar på solceller, batterier, på att använda mycket solenergi i sina egna anläggningar osv, så ser det ju faktiskt ut som att de även i praktiken strävar mot sin vision, den känns liksom inte bara som tomma ord.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Har du tömt spritflaskan?

Du är en nolla som kan noll om allt!

Varför skriver du alla dessa inlägg på BH utan kunskap om något?

Har du familjeproblem? Eller rättare sagt har du inga familjeproblem!

Du är ensam och söker uppmärksamhet!

Gör det då men bidra något på forumet som ger något!

Loser
Looser eller inte!
Glad påsk
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tesla har en annan vision än den rent krasst ekonomiska.
Jag tycker det låter som struntprat. Det tror jag inte aktieägarna skulle tillåta. Effekten blir ju att kunderna får betala för mycket för bilarna. Om de skall betala för div annat oxo. Eller att aktieägarna får mindre vinst än vad som är möjligt.
D Dilato skrev:
Tesla's mission statement is “to accelerate the world's transition to sustainable energy.

This mission reflects the company's commitment to helping lead a global shift away from fossil fuels.

Ingen annan biltillverkare har solpaneler (Solar Roof), hembatterier (Powerwall) och batterilager (Megapack) på produktlistan.

To accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass-market electric cars to market as soon as possible.

Att detta även genererar ett stort ekonomiskt bidrag är ju en trevlig bieffekt av att vara först och bäst i världen på det man gör.
Att Tesla är duktiga på reklam och marknadsföring vet väl alla numera?
De kommunicerar det budskap till marknaden som ger störst vinst till aktieägarna. Tro inget annat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Såhär skriver Tesla:
"Teslas målsättning är att påskynda världens övergång till hållbar energi. I strävan efter detta mål bygger vi produkter som ersätter några av världens största förorenare, samtidigt som vi försöker göra rätt på vägen dit."
Tesla verkar inte lyckas så bra med att göra rätt när man inte anpassar sin svenska verksamhet till den svenska modellen med KA. Något som Både Volvo och Scania klarar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och om Volvo eldade bildäck så skulle de fortsätta med det så länge det var lönsamt.
Jag påstår att du har fel. Volvo skulle snarare ringa brandkåren.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu var inte Sd direkt drivande i frågan. Utan det var nog de medlemmar som hade blivit utfrysta. Att det inte fungerade kan man enkelt konstatera att kan finnas många orsaker. Jag tror att ingen var tillräckligt sugen. Att starta ett företag kan vara väldigt tufft Ett fackförbund ännu tuffare. Sen tror jag att om se hade börjat hetta till så vet vi inte vad som händer. Jag förstår dem. Jag kan absolut se en försel. Att kunna få hjälp av proffs lockar. Men det lär kosta.
Jag har jobbat på ett.företag som inte hade kollektivavtal Det fungerade som vilket företag som helst
Att starta ett företag, tex AB, är enkelt. Det kräver aktiekapital. Att starta en fackklubb är ännu enklare och billigare. Det kräver inget aktiekapital.

Erkänner att jag inte vet SDs exakta roll i detta. Men grejen varför det inte funkade med en "egen fackklubb" var väl helt enkelt att de fick för få medlemmar för att kunna ha någon påverkan.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Facket förhandlar om lönen är rätt intressant. Dels är det svårt att få högre löneökning än vad facket har sagt det finns några % Sen tycker jag att grund höjningen är fel konstruerad jag som varit sjukskriven över ett år ändå får samma lägsta som de som jobbar.
Kompensation för löneglidning och inflation. Inte otroligt att din reallön sjunker trots denna grundhöjning.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Självklart klagar jag inte över pengarna. Det är bättre att de som verkligen gör ett bra jobb som förtjänar högre lön
Visst de finns lite extra de får sätta på de duktiga.
Det är en annan del at den totala lönehöjningen. De "duktigas" ökning kommer som ett tillägg.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Facket borde jobba för att mam ska kunna få bra lönehöjning. Så man ska slippa byta arbetsplats
Det kan man tycka.
Är man medlem kan man faktiskt engagera sig själv i detta och hjälpa till. Men det är ingen lätt uppgift. Jobbyte eller hot om jobbyte ger ofta mer.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Facket förhandlar om lönen är rätt intressant. Dels är det svårt att få högre löneökning än vad facket har sagt det finns några % Sen tycker jag att grund höjningen är fel konstruerad jag som varit sjukskriven över ett år ändå får samma lägsta som de som jobbar.
Kompensation för löneglidning och inflation. Inte otroligt att din reallön sjunker trots denna grundhöjning.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Självklart klagar jag inte över pengarna. Det är bättre att de som verkligen gör ett bra jobb som förtjänar högre lön
Visst de finns lite extra de får sätta på de duktiga.
Det är en annan del at den totala lönehöjningen. De "duktigas" ökning kommer som ett tillägg.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Facket borde jobba för att mam ska kunna få bra lönehöjning. Så man ska slippa byta arbetsplats
Det kan man tycka.
Är man medlem kan man faktiskt engagera sig själv i detta och hjälpa till. Men det är ingen lätt uppgift. Jobbyte eller hot om jobbyte ger ofta mer.
 
L laseryxa skrev:
Någon som vet hur årets löneförhandling fungerar för dom som strejkar (och därmed just nu får lön från ifmetall)?
Lönen är ju en sak mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.
  • Men på en arbetsplats utan kollektivavtal, som på Tesla, finns normalt ingen "årets löneförhandling". Det är en del av KA. Det finns ingen som helst möjlighet att förhandla lön. Arbetsgivaren behöver helt enkelt inge göra det.
  • Sedan kan det naturligtvis finnas klausuler i den enskilde arbetstagarens anställningskontrakt som ger möjlighet till att omförhandla lönen.
  • Så utan att ha sett anställningsavtalet går det inte att svara på frågan.
Ersättningen ur strejkkassan är en sak mellan medlemmen och fackklubben
  • T.ex. hur stor ersättningen är.
  • Om ersättningens storlek ändras samtidigt med "årets löneförhandling" eller inte vet rimligen bara de inblandade.
L laseryxa skrev:
Är det Tesla Sweden AB som bestämmer hur mycket mer lön son IFM ska betala ut till dom fram till dess strejken är över,
Nej. Pengarna kommer från IFM
L laseryxa skrev:
eller är det IFM som gör nåt generellt påslag enligt ett fiktivt kollektivavtal?
Som sagt det vet man (=vi andra) inte. Men det skulle ju vara lite intressant om IFM höjde ersättningen på så vis. Det skulle rent hypotetiskt kunna innebära att de som strejkar kan få mer betalt än de som jobbar kvar.😮
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men samtidigt kan vi konstatera att Tesla huvudvision är att de vill påskynda världens övergång till hållbar energi.
Sen har de formulerat visioner uttalade på en massa olika vis, t.ex. "“To create the most compelling car company of the 21st century by driving the world's transition to electric vehicles.”"
Men detta går ju dock hand i hand med den övergripande visionen.
Jag blev nyfiken på vad Tesla gör för att förverkliga denna "vision" och hur bra Tesla lyckas med det hittills.
Mikael_L Mikael_L skrev:
så ser det ju faktiskt ut som att de även i praktiken strävar mot sin vision, den känns liksom inte bara som tomma ord.
Inte tomma ord?
Hur vet man det och hur får man den känslan? Jag hade inte koll på saken så jag läste helt enkelt Teslas senaste rapport "Q4 and FY 2023 Update" Det står mycket om ekonomi i dessa 32 sidor.
Men jag missade "visionen". Jag misstänker att den helt enkelt inte är så intressant för aktieägarna att den är värd ett enda ord.

Jag tycker "visionen" verkar vara just tomma ord.
 
O O skrev:
Lönen är ju en sak mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.
  • Men på en arbetsplats utan kollektivavtal, som på Tesla, finns normalt ingen "årets löneförhandling". Det är en del av KA. Det finns ingen som helst möjlighet att förhandla lön. Arbetsgivaren behöver helt enkelt inge göra det.
Det är tvärtom. Om det finns kollektivavtal kan den anställde inte förhandla lönen. Man hamnar i ett "lönesamtal" och informeras om att man får 0.1% enligt förhandlingen mellan facket och arbetsgivaren. Är man inte nöjd är man välkommen att säga upp sig.

Finns inget KA kan man förhandla själv och säger man upp sig får man erbjudande om att stanna med högre lön.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Tesla verkar inte lyckas så bra med att göra rätt när man inte anpassar sin svenska verksamhet till den svenska modellen med KA. Något som Både Volvo och Scania klarar.
Ja, visst är det märkligt att ”rätt” kan vara fel för vissa. De följer sin policy vilket är rätt enligt bolagen.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.