717 451 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu var inte Sd direkt drivande i frågan. Utan det var nog de medlemmar som hade blivit utfrysta. Att det inte fungerade kan man enkelt konstatera att kan finnas många orsaker. Jag tror att ingen var tillräckligt sugen. Att starta ett företag kan vara väldigt tufft Ett fackförbund ännu tuffare. Sen tror jag att om se hade börjat hetta till så vet vi inte vad som händer. Jag förstår dem. Jag kan absolut se en försel. Att kunna få hjälp av proffs lockar. Men det lär kosta.O skrev:
Antagligen som de reagerade när SD gjorde just det. SDs medlemmar var inte så populära hos LO. Så SD startade ett eget fack. Det gick väl inte så bra.
Men det finns konkurrerande fackförbund för flera yrkeskategorier. Ekonomer, ingenjörer, jurister, hamnarbetare t.ex. Ibland blir det rejäla konflikter. Men för det mesta samexisterar de.
Jag har jobbat på ett.företag som inte hade kollektivavtal Det fungerade som vilket företag som helst
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Facket förhandlar om lönen är rätt intressant. Dels är det svårt att få högre löneökning än vad facket har sagt det finns några % Sen tycker jag att grund höjningen är fel konstruerad jag som varit sjukskriven över ett år ändå får samma lägsta som de som jobbar. Självklart klagar jag inte över pengarna. Det är bättre att de som verkligen gör ett bra jobb som förtjänar högre lön
Visst de finns lite extra de får sätta på de duktiga.
Facket borde jobba för att mam ska kunna få bra lönehöjning. Så man ska slippa byta arbetsplats
Visst de finns lite extra de får sätta på de duktiga.
Facket borde jobba för att mam ska kunna få bra lönehöjning. Så man ska slippa byta arbetsplats
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Den diskussion jag och rejäl har här, handlade först om ifall företagets framställda målsättning verkar stämma med det de verkligen gör, sen började rejäl blanda in det som företagen inte gör, vilket direkt blir besvärligt för då blir det ett i princip oändligt stort scope.BirgitS skrev:
Sen verkade rejäl vilja få med en minoritets aktieägare av bolaget med i diskussionen, vilket jag nu ifrågasatte, och jag väntar väl på ifall rejäl vill att vi även tar med detta i denna diskussion, som nu hela tiden växer i oanad omfattning.
Ja vi får väl se vart det tar vägen till sist. Jag kan ta med Musk såsom aktiägare också, om rejäl vill det.
Om du kollar igen så ser du kanske frågetecknen, det betyder att det var mer en fråga än något påstående.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja och Volvos var ärligt talat skitsnack. Vart vill du komma?BirgitS skrev:
Någon som vet hur årets löneförhandling fungerar för dom som strejkar (och därmed just nu får lön från ifmetall)?
Är det Tesla Sweden AB som bestämmer hur mycket mer lön son IFM ska betala ut till dom fram till dess strejken är över, eller är det IFM som gör nåt generellt påslag enligt ett fiktivt kollektivavtal?
Är det Tesla Sweden AB som bestämmer hur mycket mer lön son IFM ska betala ut till dom fram till dess strejken är över, eller är det IFM som gör nåt generellt påslag enligt ett fiktivt kollektivavtal?
Att IFM har höjt beloppen till ca 130 % är bara för oviljan att strejka finns hos dom flesta. Klart allt går med morötter och piska. Ska kanske vara morot till dom som fortsätter att jobba, men tror dom genomkådat det hela och skiter i det. Det skulle då på något vis skapa avundssjuka att dom strejkar får mer i plånboken.
Vet inte hur det är, men är det nettobeloppet som gäller efter skatt, som dom kvitterar ut och vem betalar in pensionsavgiften/sjukförsäkringen som är enligt KA och lag.
Vet inte hur det är, men är det nettobeloppet som gäller efter skatt, som dom kvitterar ut och vem betalar in pensionsavgiften/sjukförsäkringen som är enligt KA och lag.
