Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Öl är bra, men min största idol är Håkan Loob ;)
Ja att öl är gött kan vi enas om😀samt att Håkan Loob är en bättre förebild än Musk..

• Gilla
  • Haha
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Antagligen som de reagerade när SD gjorde just det. SDs medlemmar var inte så populära hos LO. Så SD startade ett eget fack. Det gick väl inte så bra.

Men det finns konkurrerande fackförbund för flera yrkeskategorier. Ekonomer, ingenjörer, jurister, hamnarbetare t.ex. Ibland blir det rejäla konflikter. Men för det mesta samexisterar de.
Nu var inte Sd direkt drivande i frågan. Utan det var nog de medlemmar som hade blivit utfrysta. Att det inte fungerade kan man enkelt konstatera att kan finnas många orsaker. Jag tror att ingen var tillräckligt sugen. Att starta ett företag kan vara väldigt tufft Ett fackförbund ännu tuffare. Sen tror jag att om se hade börjat hetta till så vet vi inte vad som händer. Jag förstår dem. Jag kan absolut se en försel. Att kunna få hjälp av proffs lockar. Men det lär kosta.
Jag har jobbat på ett.företag som inte hade kollektivavtal Det fungerade som vilket företag som helst

• Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja att öl är gött kan vi enas om😀samt att Håkan Loob är en bättre förebild än Musk..
Men Musk är än väldigt extrem människa.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Mikael_L
Rejäl skrev:
Att Musk skulle vara en större miljövän är en ren lögn, att han med sitt affärssinne i rätt tid köpte köpte in sig i Tesla..
Han bränner upp mer bränsle med sina rymdprogram eller går dess med på el😉
Vi diskuterar väl Tesla? Inte Elon?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla vet ju att Musk styr allt inkl alla tusentals dotterbolag som finns världen över!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej det är väl en vitvarukedja?

• Haha
  • Älska
  • Gilla
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
Facket förhandlar om lönen är rätt intressant. Dels är det svårt att få högre löneökning än vad facket har sagt det finns några % Sen tycker jag att grund höjningen är fel konstruerad jag som varit sjukskriven över ett år ändå får samma lägsta som de som jobbar. Självklart klagar jag inte över pengarna. Det är bättre att de som verkligen gör ett bra jobb som förtjänar högre lön
Visst de finns lite extra de får sätta på de duktiga.
Facket borde jobba för att mam ska kunna få bra lönehöjning. Så man ska slippa byta arbetsplats

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej det är väl en vitvarukedja?
Nä. De är ett elbolag e(l)on

BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då har du nog missat väldigt många inlägg i tråden. Det är kring 300 inlägg i tråden som innehåller ordet musk och några av dem har du skrivit själv t.ex. #7 505 som inte handlar om företaget Tesla.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Då har du nog missat väldigt många inlägg i tråden. Det är kring 300 inlägg i tråden som innehåller ordet musk och några av dem har du skrivit själv t.ex. #7 505 som inte handlar om företaget Tesla.
Den diskussion jag och rejäl har här, handlade först om ifall företagets framställda målsättning verkar stämma med det de verkligen gör, sen började rejäl blanda in det som företagen inte gör, vilket direkt blir besvärligt för då blir det ett i princip oändligt stort scope.
Sen verkade rejäl vilja få med en minoritets aktieägare av bolaget med i diskussionen, vilket jag nu ifrågasatte, och jag väntar väl på ifall rejäl vill att vi även tar med detta i denna diskussion, som nu hela tiden växer i oanad omfattning.

Ja vi får väl se vart det tar vägen till sist. Jag kan ta med Musk såsom aktiägare också, om rejäl vill det.

Om du kollar igen så ser du kanske frågetecknen, det betyder att det var mer en fråga än något påstående.

• Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Denna sidodiskussion handlar om vad Tesla och andra företag skriver i sina mission och huruvida de jobbar efter det. Det är just deras mission som jag syftade på när jag skrev "som de säger ..." i den fråga du citerar nu.

Att de vill tjäna pengar är redan avklarat.
Ja och Volvos var ärligt talat skitsnack. Vart vill du komma?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur kan du tycka att det är svårt att få info om vad strejken handlar om? En video är postad sedan tidigare i tråden, och här finns mer:

[länk]
Opartisk fakta?

Ska läsa igenom det när jag är klar med artiklarna från Kreml om hur det går för Ryssland.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Opartisk fakta?

Ska läsa igenom det när jag är klar med artiklarna från Kreml om hur det går för Ryssland.
Kom fram med något själv, subjektiva känsloyttringar ger inget…

Någon som vet hur årets löneförhandling fungerar för dom som strejkar (och därmed just nu får lön från ifmetall)?
Är det Tesla Sweden AB som bestämmer hur mycket mer lön son IFM ska betala ut till dom fram till dess strejken är över, eller är det IFM som gör nåt generellt påslag enligt ett fiktivt kollektivavtal?

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Att IFM har höjt beloppen till ca 130 % är bara för oviljan att strejka finns hos dom flesta. Klart allt går med morötter och piska. Ska kanske vara morot till dom som fortsätter att jobba, men tror dom genomkådat det hela och skiter i det. Det skulle då på något vis skapa avundssjuka att dom strejkar får mer i plånboken.
Vet inte hur det är, men är det nettobeloppet som gäller efter skatt, som dom kvitterar ut och vem betalar in pensionsavgiften/sjukförsäkringen som är enligt KA och lag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.