717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo det är fullt möjligt.S Styrman_jansson skrev:
Men svensk arbetsrätt innehåller ett antal bestämmelser som man bör veta om. Bla finns det lagliga fördelar för anställda att ha ett KA även om det inte är obligatoriskt.
Det finns ingen demokrati mellan facken på en arbetsplats. Utan lagen ger det största förbundet positionerna som gör att de bestämmer. (Facket(LO) föreslog hur lagen skulle se ut och Socialdemokraterna lagstiftade makten till största facket (LO). Gissa varför facket (LO) tycker det är så bra att medlemmarna skall vara med i (s). Det finns ganska mycket historiska skäl till att lagen ser ut som den gör efter en lång period av socialdemokratiskt styre under 1900-talet. Som med allt skulle en översyn säkert inte skada efter en tid.
Jo. Naturligtvis är det den enklaste och vettigaste lösningen. Det vet väl alla.Dan1891 skrev:
Men Tesla uppfattas väl som "lite annorlunda" på ganska många punkter. Att tjafsa om KA och få en strejk på halsen ger väl bara "lite annorlunda" publicitet. Vem vet, kanske det säljer bilar?
För Tesla är ett affärsdrivande företag med målet att skapa största möjliga vinst till sina aktieägare. Hur det går för personalen bryr man sig inte om. Ja, alltså man bryr sig såklart om det går att tjäna pengar på att bry sig. Men det brukar ofta vara tvärt om. Ju färre anställda samt ju lägre lön och ju kortare semester ju större vinst. Det är samma för alla företag. Inget speciellt för Tesla.
Utifrån artikeln i DI för några veckor sen så tror jag inte det finns något avslut i närtid på denna konflikten. Det verkar blivit ett vi och dom läger bland personalen där ett 30-tal strejkar medans övriga 90 mekaniker snarare aktivt tar Teslas parti i konflikten. Tesla har dessutom inga problem att hålla igång verksamheten även om det är lite mer krångel.
Det är onekligen riktigt dåliga förutsättningar för IFmetall, det är också det jag tycker sticker i ögonen. Om inte en majoritet av personalen stödjer konflikten så har man rejäl uppförsbacke speciellt när ett multinationellt företag står på toppen av berget. Vad det verkar så har man smugit runt och så snart man fått 50% av personalen som medlemmar så tryckte man på knappen och drog igång en strejk utan att förankra det med personalen. Att då uppenbarligen nånstans 4-50% av medlemmarna inte var intresserade att delta är ju en redig missräkning. Jag tror inte någon av parterna kommer kunna driva fram avslut från den andra sidan av ekonomiska skäl.
IFmetall har ju redan till viss del fått ge vika med service av krockade bilar, där var det nog svenskt näringsliv som tog dom i örat och krävde att bilar fick lagas då deras medlemmar sitter med stora lager av reservdelar, när nu Tesla bygger upp en egen skadeverkstad var det nog många som var rädda att bli sittande med ett lager dom inte kunde bli av med. Detta är ju också en otrolig missräkning av IFmetall som i och med sina så kallade sympativarsel drivit fram att man nu inte kan få sin bil lagad av personal med KA, för det fanns ju trots allt en hel del såna verkstäder innan konflikten…
Jag tror att i det långa loppet kommer dessa strejkande bli en allt lägre andel av Teslas personal i takt med att man rekryterar mer personal, den strejkande andelen blir då allt färre. Jag tror dessutom att man på sikt kommer tappa en del av dom strejkande, för även om det nog är mångas högsta dröm att sitta hemma med full lön utan att jobba ( särskilt bland LO-medlemmar) så kommer nog många se till sitt eget över ett längre perspektiv då dom efter några år riskerar att bli irrelevanta på arbetsmarknaden. Ser ju inte så bra ut att visa upp på CV när man söker nytt jobb att man suttit hemma och strejkat senaste åren…
Det är onekligen riktigt dåliga förutsättningar för IFmetall, det är också det jag tycker sticker i ögonen. Om inte en majoritet av personalen stödjer konflikten så har man rejäl uppförsbacke speciellt när ett multinationellt företag står på toppen av berget. Vad det verkar så har man smugit runt och så snart man fått 50% av personalen som medlemmar så tryckte man på knappen och drog igång en strejk utan att förankra det med personalen. Att då uppenbarligen nånstans 4-50% av medlemmarna inte var intresserade att delta är ju en redig missräkning. Jag tror inte någon av parterna kommer kunna driva fram avslut från den andra sidan av ekonomiska skäl.
IFmetall har ju redan till viss del fått ge vika med service av krockade bilar, där var det nog svenskt näringsliv som tog dom i örat och krävde att bilar fick lagas då deras medlemmar sitter med stora lager av reservdelar, när nu Tesla bygger upp en egen skadeverkstad var det nog många som var rädda att bli sittande med ett lager dom inte kunde bli av med. Detta är ju också en otrolig missräkning av IFmetall som i och med sina så kallade sympativarsel drivit fram att man nu inte kan få sin bil lagad av personal med KA, för det fanns ju trots allt en hel del såna verkstäder innan konflikten…
Jag tror att i det långa loppet kommer dessa strejkande bli en allt lägre andel av Teslas personal i takt med att man rekryterar mer personal, den strejkande andelen blir då allt färre. Jag tror dessutom att man på sikt kommer tappa en del av dom strejkande, för även om det nog är mångas högsta dröm att sitta hemma med full lön utan att jobba ( särskilt bland LO-medlemmar) så kommer nog många se till sitt eget över ett längre perspektiv då dom efter några år riskerar att bli irrelevanta på arbetsmarknaden. Ser ju inte så bra ut att visa upp på CV när man söker nytt jobb att man suttit hemma och strejkat senaste åren…
Redigerat:
Du behöver inte undra, titta bara på konflikterna vi haft i hamnarna där det är två fackförbund som slåss mot varandra inte mot arbetsgivaren.Bananskalare skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
För egen del gör jag en distinktion mellan företagare och organisationer som ska främja sina medlemmars intressen. När medlemmarnas intressen åsidosätts för att göda organisationen tycker jag det är rakt av skamligt. Varför bor det i stort sett bara släktingar till ledningen i fackförbunden i deras fastighetsbestånd?O skrev:
Detta inlägg såg jag igår på nätet, säger också en hel del:L Liljeros skrev:Utifrån artikeln i DI för några veckor sen så tror jag inte det finns något avslut i närtid på denna konflikten. Det verkar blivit ett vi och dom läger bland personalen där ett 30-tal strejkar medans övriga 90 mekaniker snarare aktivt tar Teslas parti i konflikten. Tesla har dessutom inga problem att hålla igång verksamheten även om det är lite mer krångel.
Det är onekligen riktigt dåliga förutsättningar för IFmetall, det är också det jag tycker sticker i ögonen. Om inte en majoritet av personalen stödjer konflikten så har man rejäl uppförsbacke speciellt när ett multinationellt företag står på toppen av berget. Vad det verkar så har man smugit runt och så snart man fått 50% av personalen som medlemmar så tryckte man på knappen och drog igång en strejk utan att förankra det med personalen. Att då uppenbarligen nånstans 4-50% av medlemmarna inte var intresserade att delta är ju en redig missräkning. Jag tror inte någon av parterna kommer kunna driva fram avslut från den andra sidan av ekonomiska skäl.
IFmetall har ju redan till viss del fått ge vika med service av krockade bilar, där var det nog svenskt näringsliv som tog dom i örat och krävde att bilar fick lagas då deras medlemmar sitter med stora lager av reservdelar, när nu Tesla bygger upp en egen skadeverkstad var det nog många som var rädda att bli sittande med ett lager dom inte kunde bli av med. Detta är ju också en otrolig missräkning av IFmetall som i och med sina så kallade sympativarsel drivit fram att man nu inte kan få sin bil lagad av personal med KA, för det fanns ju trots allt en hel del såna verkstäder innan konflikten…
Jag tror att i det långa loppet kommer dessa strejkande bli en allt lägre andel av Teslas personal i takt med att man rekryterar mer personal, den strejkande andelen blir då allt färre. Jag tror dessutom att man på sikt kommer tappa en del av dom strejkande, för även om det nog är mångas högsta dröm att sitta hemma med full lön utan att jobba ( särskilt bland LO-medlemmar) så kommer nog många se till sitt eget över ett längre perspektiv då dom efter några år riskerar att bli irrelevanta på arbetsmarknaden. Ser ju inte så bra ut att visa upp på CV när man söker nytt jobb att man suttit hemma och strejkat senaste åren…
Det går inte att köra på med en taktik som gör att man förlorar kampen. En klok anförare anpassar taktiken efter förutsättningarna, istället för att oavbrutet mana sig hes till kamp för en sak som redan är förlorad. Folk tröttnar och ser mer och mer Tesla dom den svagare parten. Folks sympatier tenderar att efterhand gå över till den part som folk upplever vara den svaga parten.
När hela fackföreningsrörelsen försöker att med alla medel förgöra ett populärt företag, när rörelsen hänsynslöst vidtar åtgärder som enbart drabbar egna medlemmar och kollektivavtalsanslutna företag, när rörelsen kör en kamp utan en majoritetsförankring i det företag som man påstår sig kämpa för, ja till sist får folk nog.
Löjets skimmer och gammalkommunistisk manér framträder allt mer. När gemene man ser avarterna i hur fackföreningar hanterar det förtroende de fått i den svenska modellen, ja, ser de hur facken förstör för dem som de påstår sig företräda. Medlemmarna börjar allt mer ifrågasätta avgifterna till facken, när de ser hur pengarna missbrukas och när de inser vilket otroligt slöseri som facken kan kosta på sig.
Med 300.000 IF Metallmedlemmar som var och en betalar 500:- per månad + avsättning till Arbetslöshetskassa , vad blir det per år? Pengar som vid årets slut i huvudsak gått upp i rök. Pampars resor, företrädares fester, illa kamouflerade till ”studier”, eller ”studieresor”, etc, etc.
Hur mycket blev det per år? 300.000 x 500 x 12 = 1.800.000.000.
Ettusenåttahundramiljoner kronor, eller 1,8 miljarder i medlemsintäkter per år.
Kan det verkligen stämma? Är det rimligt ur medlemmens perspektiv?
Kanske finns här den reella anledningen till att ledningar för Förbunden så maniskt går till kamp för att tvinga in företagen under sin maktssfär. Med Veli-Pekka, mfl ”ledare” i FORAs styrelse så finns det ytterligare anledning för ledningen i förbunden att mana till kamp. Samtidigt står strejkvakter som nyttiga ….. och fryser fötterna av sig för något som presenterats som ”den goda saken”, eller ”århundradets viktigaste kamp”. Med ett leende går allt fler förbi strejkvakterna och tycker uppriktigt synd om dem som blivit indoktrinerade till att stå och med full lön utföra ett meningslöst arbete, tillsammans med andra som också förbrukar medlemspengar till ingen nytta. Samtidigt går de få strejkande teknikerna hemma och lyfter 130% av sin normala lön.
”Die dumme Schweden” heter det kanske inte för intet. Självskadebeteende är ju inte så där jättesmart.
Hamnarbetareförbundet är ju en intressant parantes i facksverige, dom är ju onekligen ett skräckexempel på vad som kan hända om man kombinerar ett fackförbund som drivs "av dom egna medlemmarna" i kombination med nuvarande strejkregler och en helt orimlig självbild av sitt eget värde för ett företag.mnils skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Tesla har en annan vision än den rent krasst ekonomiska.O skrev:
Tesla's mission statement is “to accelerate the world's transition to sustainable energy.”
This mission reflects the company's commitment to helping lead a global shift away from fossil fuels.
Ingen annan biltillverkare har solpaneler (Solar Roof), hembatterier (Powerwall) och batterilager (Megapack) på produktlistan.
To accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass-market electric cars to market as soon as possible.
Att detta även genererar ett stort ekonomiskt bidrag är ju en trevlig bieffekt av att vara först och bäst i världen på det man gör.
De flesta bolag har ett mission statement som är annorlunda än -tjäna så mycket pengar som möjligt, det är helt normalt att man försöker uttrycka sådana värderingar, det hindrar inte att den främsta uppgiften är att skapa ekonomiska värden för aktieägarna, det är liksom en förutsättning för att kunna noteras.D Dilato skrev:Tesla har en annan vision än den rent krasst ekonomiska.
Tesla's mission statement is “to accelerate the world's transition to sustainable energy.”
This mission reflects the company's commitment to helping lead a global shift away from fossil fuels.
Ingen annan biltillverkare har solpaneler (Solar Roof), hembatterier (Powerwall) och batterilager (Megapack) på produktlistan.
To accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass-market electric cars to market as soon as possible.
Att detta även genererar ett stort ekonomiskt bidrag är ju en trevlig bieffekt av att vara först och bäst i världen på det man gör.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jo och så är det nog för de flesta företag. Men jag utesluter inte att det finns företag som tjänar pengar för att nå andra mål snarare än att tjäna pengar som mål.D djac skrev:De flesta bolag har ett mission statement som är annorlunda än -tjäna så mycket pengar som möjligt, det är helt normalt att man försöker uttrycka sådana värderingar, det hindrar inte att den främsta uppgiften är att skapa ekonomiska värden för aktieägarna, det är liksom en förutsättning för att kunna noteras.
Skillnaden är väl att Tesla faktiskt gör det dom säger sig vilja.D djac skrev:De flesta bolag har ett mission statement som är annorlunda än -tjäna så mycket pengar som möjligt, det är helt normalt att man försöker uttrycka sådana värderingar, det hindrar inte att den främsta uppgiften är att skapa ekonomiska värden för aktieägarna, det är liksom en förutsättning för att kunna noteras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Och Volvo gör det alltså inte?D Dilato skrev:
https://www.volvogroup.com/se/about-us/our-mission-vison-and-aspirations.html
