Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Jag är ganska säker på att man kan starta sitt eget fackförbund, alla har säkert börjat i mindre skala och har man alla svaren på hur det borde vara, som många här, så blir det ju överlägset och man kommer uppleva en anstormning av folk som vill hoppa över! Great success!
Kan ju starta ett fack som är en kopia av IF Metall utan koppling till politiken och som inte ger bidrag till S och se om några nappar…

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är ganska säker på att man kan starta sitt eget fackförbund, alla har säkert börjat i mindre skala och har man alla svaren på hur det borde vara, som många här, så blir det ju överlägset och man kommer uppleva en anstormning av folk som vill hoppa över! Great success!
Jag tror faktiskt det inte möjligt att starta ett eget fackförbund. Eller i alla fall inte driva det.
Det stora förbundet som "redan har" de yrkesgrupperna kommer ändå ta strid för sitt kollektivavtal. Det finns ju exempel där "blockad" utfärdats där kollektivavtal funnits men med "fel fack".

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Tesla får helt enkelt starta ett fackförbund och teckna kollektivavtal med detta med samma innehåll som i nuvarande kontrakt och så är problemet löst 😅

Edit: @Nissens jag skojar nu alltså, du behöver inte hetsa upp dig.

• Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tesla får helt enkelt starta ett fackförbund och teckna kollektivavtal med detta med samma innehåll som i nuvarande kontrakt och så är problemet löst 😅

Edit: @Nissens jag skojar nu alltså, du behöver inte hetsa upp dig.
https://lawline.se/answers/bilda-egen-fackforening

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
[länk]
Fast att bilda en egen fackförening gör inte att företaget i fråga inte kan utsättas för t.ex. blockad e.d.T.ex. LO har en gränsdragningsprincip som ungefär reglerar hur olika sektorer ska organiseras.
Dock förekommer det att det blir tvister mellan facken ändå om vem som egentligen ska stå för kollektivavtalet och både strejker och blockader kan ske om något av facken anser att det är "fel" kollektivavtal som träffats.

M.a.o. så är det nog rätt kört att starta ett eget fack på det lokala snickeriet och snickra ihop ett eget kollektivavtal. Enligt LO lär det alltid vara "fel" kollektivavtal.

Hmm.. det här med föreningsfrihet verkar inte stå så högt hos facken...

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Eller så tecknar Tesla kollektivavtal med berört fackförbund. Så är problement löst.
Så som de flesta större företag gör.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Kretikos och 6 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Eller så tecknar Tesla kollektivavtal med berört fackförbund. Så är problement löst.
Så som de flesta större företag gör.
Eller så tar man bilen så slipper man bussen. Det gör alla latmaskar

När det gäller fackförbund så är det som med vanliga föreningar eller företag.
Dessa hänger ihop med varandra. De samarbetar utan att tveka. De sitter alla i samma bastu.
De har inte börjat som något nytt. Alla blommar ut från LO eller tco. De kontrollerar så att inte fackförbunden konkurrerar med varandra.
Man måste förstå att de har inget med yttre världen att göra. De är if metall ett bra exempel. Alla fackförbund sluter sig samman direkt. Oavsett om de egentligen kan göra något. Då går över lik för nå dit vill.
Jag är övertygad om att de förhandlingar facket har med arbetsgivaren är lyckat när de uppnår något högt uppsatt mål inte medlemmarna

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag gissar att en stor del av dom som knappt har råd med mat tillhör dom som får a-kassa.
Blanda inte ihop kassan och facket

D Dilato skrev:
Blanda inte ihop kassan och facket
Man gå med i facket. Men akassan kör man med alfakassan. Det blir ofta billigare

Ett jäkla sätt att ta ut sådana medlemsavgifter som är långt över vad man behöver. Tondövt som vanligt av facket.
Det kan man ju tycka. Men då ser man saken ganska selektivt. Kom ihåg att det är ganska få som strejkar.

Min analys är bara att eftersom IFM har över 300000 betalande medlemmar räcker det med några få kr / medlem och månad för att betala löneersättning till de som strejkar på Tesla. Det är antagligen så liten del av IFMs ekonomi att den är försumbar.

Om de tar de pengarna från sina inkomster av värdepapper, medlemsavgifter eller ur strejkkassan är väl bara en bokföringsteknisk sak. Grejen är att IFM sannolikt har råd att strejka ända till företaget Tesla lagt ned sin verksamhet och upphört existera. Utan att det kostar så mycket att det påverkar IFMs verksamhet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Problemet med den listan är att företag köpts upp. Sen gick i kk? Eller lever de en tynande tillvaro mågonstans?
Sen tycker jag att 1967 till 2017 är ganska lång tid Men jag kanske är lite gnällig 😉
Jag vet inte om svenska företag är långvariga ä
..
Kodak är ett exempel. För 50år sedan kunde man köpa deras produkter (film till kameror) i nästan varje kiosk och större butik. Kodak sålde kameror, film och fotopapper. De hade laboratorier som framkallade denna film på flera ställen. Digitalkameran och smartfånen har effektivt helt eliminerat Kodaks gamla marknad.

Deras lokaler har numera tagits över av andra företag i andra branscher. Jag har en period jobbat i en fd Kodak-lokal.

Saab automobil och Facit är två framgångsrika svenska företag som försvann på ganska få år. Det händer nästan alla företag förr eller senare.

Men det finns undantag. Det svensk/finska företaget Stora Enso räknas som världens äldsta aktiebolag. Det finns bevis på att andelar utgavs år1288. Dvs företaget är minst 736år vilket är mer än dubbelt så gammalt som t.ex USA.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Läs vad jag skrev igen. Det som är skamligt är att man tar ut höga avgifter TROTS att det man tjänar pengar på är värdepapper.
Varför är det skamligt? Medlemmarna bestämmer sin avgift själva. Jag som inte är medlem har ingen synpunkt på det. Annat än att vi som inte är medlemmar bör avstå från att värdera och döma sådant vi inte har med att göra,
Men som vanligt med facket, mycket vill ha mer.
Ja säkert!
Vad jag begriper gäller "mycket vill ha mer" knappast bara facket. Det brukar gälla företagare, entreprenörer, idrottare, kapitalister, högavlönade VD, politiker, löntagare och egentligen folk i allmänhet.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen funderar jag. Undra hur de skulle reagera om man startade ett eget fackförbund?
Antagligen som de reagerade när SD gjorde just det. SDs medlemmar var inte så populära hos LO. Så SD startade ett eget fack. Det gick väl inte så bra.

Men det finns konkurrerande fackförbund för flera yrkeskategorier. Ekonomer, ingenjörer, jurister, hamnarbetare t.ex. Ibland blir det rejäla konflikter. Men för det mesta samexisterar de.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.