717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Många företag från forna tider finns kvar i någon form men de är långt ifrån de maktfaktorer de var i sina glansdagar, vi kan bara gissa men jag tror inte Tesla kommer vara så dominanta som de är idag så länge till och vad som händer då kan man bara spekulera i men att Elon tappar intresset ligger väl i farans riktning.S Styrman_jansson skrev:Så du menar att t.ex;
- GE som funnits sedan 1892 och idag omsätter runt 70 miljarder dollar.
- Ford som startades 1903 och omsätter 175 miljarder dollar
- GM som startades 1905, och som 1931-2005 var världens största biltillverkare, och omsätter 171 miljader dollar.
inte kan anses som långlivade?
De har ju typ funnits sedan facken var i sin linda…
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej och det har ju iofs Elon varit tydlig med, t.ex. i senaste intervjuen med Don Lemon. Kommer inte ihåg ordagrant men andemeningen var att Elons mål är att våra transporter snabbt bli elektrifierade för vår framtids skull och att han skulle vara helt OK med om det kom en "bättre produkt" som konkurrerade ut Tesla.D djac skrev:Många företag från forna tider finns kvar i någon form men de är långt ifrån de maktfaktorer de var i sina glansdagar, vi kan bara gissa men jag tror inte Tesla kommer vara så dominanta som de är idag så länge till och vad som händer då kan man bara spekulera i men att Elon tappar intresset ligger väl i farans riktning.
Glöm inte AT&T (Bell systems) från 1880 som omsätter 168 miljarder dollar och kanske räddar Ericsson med sin order på 14 miljarder dollar (största ordern i Ericssons historia).S Styrman_jansson skrev:Så du menar att t.ex;
- GE som funnits sedan 1892 och idag omsätter runt 70 miljarder dollar.
- Ford som startades 1903 och omsätter 175 miljarder dollar
- GM som startades 1905, och som 1931-2005 var världens största biltillverkare, och omsätter 171 miljader dollar.
inte kan anses som långlivade?
De har ju typ funnits sedan facken var i sin linda…
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Vi får ju se vad som händer när Teslas lilla billiga $25' bil kommer. Nu pratar vi halva kostnaden för batterier som sägs spara runt 30' i tillverkningskostnad. Kollar man runt utanför Sverige så är det kompakta crossovers som gäller för folks behov. Kombi är ofta för stora och klumpiga. Men det är väl en fråga för elbilstrådenS Styrman_jansson skrev:Nej och det har ju iofs Elon varit tydlig med, t.ex. i senaste intervjuen med Don Lemon. Kommer inte ihåg ordagrant men andemeningen var att Elons mål är att våra transporter snabbt bli elektrifierade för vår framtids skull och att han skulle vara helt OK med om det kom en "bättre produkt" som konkurrerade ut Tesla.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja, och Pepsi, Coca-Cola, Kellogg m.fl. ... Finns åtskilliga amerikanska jätteföretag som funnits i runt ett sekel.D Dilato skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Förstår inte liknelsen, Tesla är ett företag och om man driver ett företag som inte vill expandera och tjäna mer ska man nog hitta på något annat. Facket är en medlemsorganisation som ska tillvarata medlemmarnas intresse.Nissens skrev:
Men jag håller med, det spelar ingen roll o den här diskussionen.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jo man måste ju ha råd med fastigheterna så att facktopparnas och sossehögdjurens barn har någonstans att bo när det är dags att flytta hemifrån.Stefan Bengtsson skrev:
Bara för att en liten pyttekonflikt med 30 strejkande inte eroderar strejkkassan, betyder det ju inte att strejkkassan för stor.
Facken vill ju ha beredskap för en rejäl konflikt, om det blir riktigt allvar. Det kan ju handla om flera tiotusentals strejkande.
Finns ju helt klart ett värde för facken att ha ekonomiska muskler.
1.56% upp till 657kr/ mån är det mycket?JanneJanne123 skrev:
Fast jag håller med om att man inte ska ta ut högre avgift än man behöver för att gå runt.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Vad som är mycket och inte är väldigt individuellt, så vad jag tycker om summans storlek är inte så intressant, men får man tro tidningarna har ju folk knappt råd att äta mat nu för tiden.N Niq skrev:
Med tanke på att Unionen tar 425 ink inkomstförsäkring tillägsförsäkring för upptill 150tusen i månaden och 200 dar, tycker jag att 657 är aningen saftigt med var man får för pengarnaN Niq skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Med tanke på att de tjänar pengar på företagen som har kollektivavtal. När man dessutom sitter och slår sig för bröstet och berättar att de bara finns för sina medlemmar så borde inte årsredovisningen visa några jätte vinster. Avgiften ska täcka utgifterna. Dessutom är det något slags oligopol. Du dår välja vilket förbund som helst. Bara du väljer det som det som tillhör ditt ka.
Sen funderar jag. Undra hur de skulle reagera om man startade ett eget fackförbund?
Sen funderar jag. Undra hur de skulle reagera om man startade ett eget fackförbund?
Jag är ganska säker på att man kan starta sitt eget fackförbund, alla har säkert börjat i mindre skala och har man alla svaren på hur det borde vara, som många här, så blir det ju överlägset och man kommer uppleva en anstormning av folk som vill hoppa över! Great success!Bananskalare skrev:
Med tanke på att de tjänar pengar på företagen som har kollektivavtal. När man dessutom sitter och slår sig för bröstet och berättar att de bara finns för sina medlemmar så borde inte årsredovisningen visa några jätte vinster. Avgiften ska täcka utgifterna. Dessutom är det något slags oligopol. Du dår välja vilket förbund som helst. Bara du väljer det som det som tillhör ditt ka.
Sen funderar jag. Undra hur de skulle reagera om man startade ett eget fackförbund?