717 495 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Men ge dig, det är klart att kollektivavtalet ingår som en del i anställningsavtalet, oftast som en hänvisning till vilket avtal det gäller, men väldigt sällan är själva avtalet med i sin helhet. Unionen skriver tex följande om vad de anser bör ingå i ett anställningsavtal.O skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.unionen.se/rad-och-stod/anstallningsavtal-ett-skriftligt-bevis-pa-din-anstallning
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Då behöver du nog googla igen, får direkt upp tex den här när jag googlar: https://www.rklaw.se/arbetsratt/O skrev:
Fackets jurister är ju bottenskrapet som inte har drivet att jobba på en riktig juristbyrå. Intressant att du plötsligt har så bra koll på hur juristfirmor funkar när du nyss inte ens visste att det fanns att tillgå utanför facket.O skrev:
Vad får dig att tro att jag tror något?🙂
Men det ligger en del i att fackets jurister är duktigare. Kollektivavtal är olika och fackets jurister kan sina kollektivavtal in i minsta detalj. Inte sällan får man tala med någon som förhandlat fram aktuellt KA. De behöver inte ha den bredd en juristfirma i arbetsrätt har. Utan är experter på det man behöver. Så man får oftast rätt svar direkt när man ringer facket.
Det kostar mellan 2000-5000 kr i timmen som alla andra jurister.O skrev:
Att det ingår viss juridisk hjälp via facket är jag fullt medveten om, det jag skrev var ju dock att om man istället för att betala den ”försäkringspremien” sparar pengarna har man rätt mycket pengar man man anlita en jurist för.
Dessutom är det att "försäkringen" är helt beroende på välvilja.JanneJanne123 skrev:
Man får bara hjälpen ifall facket vill, om de tycker det är rätt sak att hjälpa till med, att det är rätt sak att slåss för.
Medan om man betalar en jurist direkt får man alltid hjälp, möjligen med ett initialt avrådande ifall juristen finner fallet utsiktslöst driva, eller med tveksamt värde.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Precis, och summerar jag det jag har betalt in i fackavgift i min senaste anställning blir det runt 85k över 16år. Torde räcka till åtminstone en vecka heltid för en jurist.Mikael_L skrev:
Dessutom är det att "försäkringen" är helt beroende på välvilja.
Man får bara hjälpen ifall facket vill, om de tycker det är rätt sak att hjälpa till med, att det är rätt sak att slåss för.
Medan om man betalar en jurist direkt får man alltid hjälp, möjligen med ett initialt avrådande ifall juristen finner fallet utsiktslöst driva, eller med tveksamt värde.
Åkte förbi en Tesla ÅF igår när jag var ute på vägarna i grannlänet...
Det stod fem herrar i klunga med varselväst och "gubbhatt" från facket vid infarten till den lokala Tesla-ÅF.
Känns inte direkt som någon blockad längre... Och har det ens varit en blockad någonsin?
Jag hade varit tveksam, men hade dom haft "Olles Brorsa" hade jag kunnat relatera till dom.
Gubbhatt hjälper inte öronen. Dom frös alltså inte...
Det stod fem herrar i klunga med varselväst och "gubbhatt" från facket vid infarten till den lokala Tesla-ÅF.
Känns inte direkt som någon blockad längre... Och har det ens varit en blockad någonsin?
Jag hade varit tveksam, men hade dom haft "Olles Brorsa" hade jag kunnat relatera till dom.
Gubbhatt hjälper inte öronen. Dom frös alltså inte...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Var oxå förbi Tesla och där stod det några typiska sossar utanför.
Vad gör de egentligen. Vaktar de att ingen fackansluten går dit? Har de bilder på anställda?
Så jäkla konstigt och 1800tal.
Nåja beställde en ny bil.
Vad gör de egentligen. Vaktar de att ingen fackansluten går dit? Har de bilder på anställda?
Så jäkla konstigt och 1800tal.
Nåja beställde en ny bil.
Dessa trevliga personer får betalt för att stå där/tjänstlediga från sitt jobb , eller så är de pensionärer. Tänk lite ” Weiron i ottan” från Nilecity 105,6!Andreas_Hansson skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
När jag sökte på jurist och arbetsrätt. De första åtta hjälpte privatpersoner
Ingen hade jour vad jag kunde läsa mig till. Det stämmer alltså.. Men jag hittade inget fackförbund som hade jour. Varför ska de ha jour?
det finns fler likheter mellan facken än olikheter.
Skillnaden handlar snarare om vilken genre det tillhör.
Ingen hade jour vad jag kunde läsa mig till. Det stämmer alltså.. Men jag hittade inget fackförbund som hade jour. Varför ska de ha jour?
det finns fler likheter mellan facken än olikheter.
Skillnaden handlar snarare om vilken genre det tillhör.
För skojs skull har jag släppt en testballong (men bara två personer än så länge, så det finns ingen statistisk signifikans, utan det blir rent anekdotiskt, men jag kanske fortsätter och kolla).O skrev:
Jag frågade om de kom ihåg den där salladsbaren i Göteborg och facket.
"Javisst ja, ja det var ju något bråk där... Var det inte där som folk fick sparken för att facket krånglade?"
Ungefär sånt svar från ena, bägge mindes dock det hela lite svagt.
Sen kollade jag ifall de visste vad det var med byggnads ute i Vaxholm, och det visste ingen av dessa två, trots att vi nu redan var uppe på rätt tankespår, så anekdotiskt bevis på att vaxholmskonflikten 2004 har glömts, men inte salladsbarskonflikten 2007.
Vaxholmskonflikten ledde till begränsningar i rätten till stridsåtgärder, medan salladsbaren ledde inte till någon alls förändring förutom att en egenföretagare sålde sin verksamhet och en anställd fick sparken.
Ifall man bara vagt minns en sådan här sak så kan man ju antingen ha en åsikt om att det var nog facket som gjorde fel eller tvärtom, eller att man inte alls minns sånt.
Av dessa två jag frågade så var det en som hade ett minne av att några blev väl av med jobbet för att facket var dumma, den andra mindes inte alls ens vad konflikten handlade om eller resultatet, utan bara att det var facket och en salladsbar och skriverier i tidningarna.
Detta ger absolut inget svar på frågan ifall folk kommer ihåg sånt här och får antingen en negativ eller positiv bild över facket sen 10-20 år senare.
Alldeles för litet underlag här än, och detta pekar nog mest på att det inte har påverkat facket negativt, ty jag känner inte att dessa två jag frågade hade någon latent avoghet mot facket pga av dessa konflikter.
Däremot har jag, fortfarande på anekdotisk nivå, visat att allmänheten visst kan komma ihåg sånt här, ibland i alla fall.
edit:
Lite länkar och en till här nere om vad vaxholm till sist ledde till i sista domstolsinstans.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nederlag-for-byggnads-i-vaxholmsmalet
Redigerat:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Nej har man ställt till det så illa på jobbet att man behöver en jourhavande jurist inom fem minuter är det troligen inte en arbetsrättsjurist man behöver.Bananskalare skrev:
När jag sökte på jurist och arbetsrätt. De första åtta hjälpte privatpersoner
Ingen hade jour vad jag kunde läsa mig till. Det stämmer alltså.. Men jag hittade inget fackförbund som hade jour. Varför ska de ha jour?
det finns fler likheter mellan facken än olikheter.
Skillnaden handlar snarare om vilken genre det tillhör.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Folk lever i rätt små bubblor idag, det mesta som händer just nu går dem förbi, möjligtvis läser de några desinformationssmittade inlägg på sociala medier som de känner en korts stund upprördhet över innan de går på padel.Mikael_L skrev:
För skojs skull har jag släppt en testballong (men bara två personer än så länge, så det finns ingen statistisk signifikans, utan det blir rent anekdotiskt, men jag kanske fortsätter och kolla).
Jag frågade om de kom ihåg den där salladsbaren i Göteborg och facket.
"Javisst ja, ja det var ju något bråk där... Var det inte där som folk fick sparken för att facket krånglade?"
Ungefär sånt svar från ena, bägge mindes dock det hela lite svagt.
Sen kollade jag ifall de visste vad det var med byggnads ute i Vaxholm, och det visste ingen av dessa två, trots att vi nu redan var uppe på rätt tankespår, så anekdotiskt bevis på att vaxholmskonflikten 2004 har glömts, men inte salladsbarskonflikten 2007.
Vaxholmskonflikten ledde till begränsningar i rätten till stridsåtgärder, medan salladsbaren ledde inte till någon alls förändring förutom att en egenföretagare sålde sin verksamhet och en anställd fick sparken.
Ifall man bara vagt minns en sådan här sak så kan man ju antingen ha en åsikt om att det var nog facket som gjorde fel eller tvärtom, eller att man inte alls minns sånt.
Av dessa två jag frågade så var det en som hade ett minne av att några blev väl av med jobbet för att facket var dumma, den andra mindes inte alls ens vad konflikten handlade om eller resultatet, utan bara att det var facket och en salladsbar och skriverier i tidningarna.
Detta ger absolut inget svar på frågan ifall folk kommer ihåg sånt här och får antingen en negativ eller positiv bild över facket sen 10-20 år senare.
Alldeles för litet underlag här än, och detta pekar nog mest på att det inte har påverkat facket negativt, ty jag känner inte att dessa två jag frågade hade någon latent avoghet mot facket pga av dessa konflikter.
Däremot har jag, fortfarande på anekdotisk nivå, visat att allmänheten visst kan komma ihåg sånt här, ibland i alla fall.
edit:
Lite länkar och en till här nere om vad vaxholm till sist ledde till i sista domstolsinstans.
[länk]
Förresten, de är också arga på läraren för att deras barn är så ouppfostrade.
Och i andra bubblor oroas folk att den s.k svenska modellen ska spricka totalt då ett relativt litet bolag vägrar teckna KA!D djac skrev:Folk lever i rätt små bubblor idag, det mesta som händer just nu går dem förbi, möjligtvis läser de några desinformationssmittade inlägg på sociala medier som de känner en korts stund upprördhet över innan de går på padel.
Förresten, de är också arga på läraren för att deras barn är så ouppfostrade.
Kanske det men jag ser hellre att folk engagerar sig i det som händer på riktigt, även om man har olika åsikter och gör olika bedömningar, än att man är helt blind och döv i fyra år och sen röstar baserat på några facebookinlägg, oftast instigerade av främmande icke vänligt sinnad makt.Jonatan79 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu är den informationen absolut jätte seriös! Alla vet att isbjörnar på våra gator är ett stort problem. Oseriös vilken förolämpning. Oseriöst Det är de som tror att 5G ger Corona. Alla vet vi att det inte stämmer. Däremot skapar det radiostyrda människor. Kom vi inte han som körde ner massa människor i Gamla stan. Det var 5G som orsakade det.D djac skrev:Folk lever i rätt små bubblor idag, det mesta som händer just nu går dem förbi, möjligtvis läser de några desinformationssmittade inlägg på sociala medier som de känner en korts stund upprördhet över innan de går på padel.
Förresten, de är också arga på läraren för att deras barn är så ouppfostrade.
Så det är seriös journalistik!
** obs inlägget kan innehålla vissa spår av ironi**
