717 705 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vet man vem som är avsändare kan man såklart bedöma om det är färgat eller inte.J jonaserik skrev:
Jag var tvungen att kolla vad det stod. Men jag hittar inget som inte är korrekt.
Du kanske har bättre koll. Kan du ge några exempel något färgat vi skall ta med en nypa salt.
Av inläggens varierande art tycker jag det är svårt att bedöma det. Snarare så att det är en tråd för de som gnäller på "facket" baserat på uråldrig irrelevant information utan att vara medlem och som det verkar utan att egentligen ha koll på att det finns tusentals olika "fack" i landet och vad de sysslar med.Bananskalare skrev:
Samt så klart för alla som löser anekdoterna och kommenterar, förklarar, förfasar sig och applåderar.
Inte undra på att tråden lever!
Eftersom:Nissens skrev:
Det är en förhandlingsprocess eller ett spel om man vill. Då avslöjar man inte för motparten vad men vill uppnå.
Man säger t.ex inte att man vill ha 20% innan man är säker på man motparten vad hade tänkt erbjuda. Speciellt inte för att det kunde ju vara 30%. Lite som poker.
Man kanske säger att man vill ha högre lön, men egentligen är det gratis lunch eller mer semester eller högre pension man vill ha. Ingen berättar om sina kort för andra.
Det som meddelas till media är endast marknadsföring för att påverka motparten. Om vi i allmänheten vet vad saken gäller eller inte bryr sig inte parterna om det minsta. De säger det de tror hjälper dem bäst i de kommande förhandlingarna. Men mottagaren för deras information är alltid motparten. Inte vi.
Så nej här i tråden vet vi inte vad saken gäller.
Svårt att förstå vad du menar.O skrev:
Ett anställningsavtal sluts normalt mellan en person och en juridisk person.
Jag har aldrig hört talas om att anställningsavtal sluts mellan två juridiska personer. Kan du ge något exempel?
Du skrev "Det är fakta att i princip alla arbetsförmåner som existerar i svensk lag finns för att facket har drivit fram dem."O skrev:
Jämför det med:
"Det är fakta att krutet existerar för att kineserna uppfann det"
"Det är fakta att löpandebandtillverkning finns tack vare att Henry Ford införde det".
Det är ett sådant post hoc argument du för.
(OBS, dessa två satser är osanna!
"Det är fakta att krutet existerar för att kineserna uppfann det"
"Det är fakta att löpandebandtillverkning finns tack vare att Henry Ford införde det".
Bäst att jag skriver det, så ingen läser detta inlägg utan att förstå varför detta står här!"
Ja det är ju såklart min gissning, det ska jag erkänna.O skrev:
Men jag tänker att det nog måste uppfattas som att det är facket som startat stridsåtgärderna och därmed måste det vara de som håller igång konflikten.
Jag tror inte att någon tänker att det var Tesla som startade strejken och alla sympatiåtgärder. Tesla verkar ju inte göra något alls förutom att försöka driva verksamheten vidare.
Detta tror jag kommer få både andra arbetare och andra företag att alltmer undra hur vettigt det är att ha med IF metall att göra, och även den breda allmänheten kommer säkert också till sist undra vad IF metall håller på med.
Men det är klart, de som redan bestämt sig för att facket is da shit, och höjt över gudarna kommer självklart hela tiden anse att det är Tesla som bråkar. Men folk som är som folk är mest, tror jag kommer mest se alla stridsåtgärder som IF metall tar till, och börja undra vad de håller på med.
Håller med till 100%. Om man scannar inlägg på Fäjsbook gällande detta ämne är en stor majoritet emot fackets åtgärder, några få är emot facket helt och hållet, men de är i minoritet.Mikael_L skrev:
Ja det är ju såklart min gissning, det ska jag erkänna.
Men jag tänker att det nog måste uppfattas som att det är facket som startat stridsåtgärderna och därmed måste det vara de som håller igång konflikten.
Jag tror inte att någon tänker att det var Tesla som startade strejken och alla sympatiåtgärder. Tesla verkar ju inte göra något alls förutom att försöka driva verksamheten vidare.
Detta tror jag kommer få både andra arbetare och andra företag att alltmer undra hur vettigt det är att ha med IF metall att göra, och även den breda allmänheten kommer säkert också till sist undra vad IF metall håller på med.
Men det är klart, de som redan bestämt sig för att facket is da shit, och höjt över gudarna kommer självklart hela tiden anse att det är Tesla som bråkar. Men folk som är som folk är mest, tror jag kommer mest se alla stridsåtgärder som IF metall tar till, och börja undra vad de håller på med.
Jag tror man ska vara försiktig med att bilda sig en uppfattning baserat på såna här sociala medier, de som skriver representerar ofta inte resten av befolkningen. I denna frågan skulle jag nog säga att de flesta i min omgivning helt saknar de starka känslor som många här ger uttryck för, detta inkluderar Teslaägare.Jonatan79 skrev:
I sammanhanget kan man jämföra Teslaclubens forum, där går känslorna oftast höga och det klagas på det mesta med starka ord, medan de flesta Teslaägare knappt är medvetna om detaljen.
Majoriteten av folket oavsett forum har inte koll på alla detaljer men det spelar ingen roll så de ändå väljer en sida.D djac skrev:Jag tror man ska vara försiktig med att bilda sig en uppfattning baserat på såna här sociala medier, de som skriver representerar ofta inte resten av befolkningen. I denna frågan skulle jag nog säga att de flesta i min omgivning helt saknar de starka känslor som många här ger uttryck för, detta inkluderar Teslaägare.
I sammanhanget kan man jämföra Teslaclubens forum, där går känslorna oftast höga och det klagas på det mesta med starka ord, medan de flesta Teslaägare knappt är medvetna om detaljen.
Kanske, hur ser den utvecklingen ut idag, jag har ingen aning men antar att det finns många faktorer som har påverkat den siffran genom åren?Jonatan79 skrev:
Det är det där vanliga med kausalitet och korrelation. Bra med Tesla-strejken för den gjorde så att inflationen gick ner!
Undra hur många av de ca 40 personer som strejkar (källa IF Metall) sympatiserar med de åtgärder facken utlöst? Det lär vi nog heller aldrig få veta.D djac skrev: