717 470 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inga avtal passar alla och jag tror att kollektivavtalen passar små företag sämre än stora, på stora företag har man en mer genomtänkt urvalsprocess för chefer och man har ständig utvärdering genom medarbetare och HR, detta gör att man i större grad kan undvika missförhållanden, som i sin tur gör det svårt att leva upp till några avtal. Undantag finns såklart och några med små företag är jättebra chefer och arbetsgivare men på det stora hela gör man inget urval, ofta är det en ägare eller ägarfamilj som får bli chef, vare sig de duger eller ej.
Så du hittar på saker som inte är sanna.maxmsm skrev:
Av vilken anledning satte facket ett enmansföretag i blockad?
Har inte företaget några anställda så sätter dom inte företag i blockad om man inte har svart arbetskraft
Renoverare
· Stockholm
· 20 243 inlägg
Det är bara googla. Denna var lite rolig blockad trots företaget var anslutet dock med annat fack 😂 mafiafasonerP Putte 9497 skrev:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...tisdags morse,finns med ett annat fackförbund.
Ok, du behöver inte förklara dig😉😂AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 243 inlägg
När det gäller enmansföretag så har det varit så vanligt att det varit uppe i riksdagen.P Putte 9497 skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ud-mot-blockad-av-enmansforetag-vid_ge02a739/
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det finns flera exempel på hur fackens oflexibilitet och maffiafasoner både sänker företag och hämmar nya affärsidéer. T.ex.;
https://www.foretagarna.se/nyheter/...kel-fackets-krav-skjuter-saras-bageri-i-sank/
https://sarabakar.se/2017/02/06/hur-kravet-pa-kollektivavtal-kan-stalla-till-det/
Här rör det sig om att bagare inte får göra annat än att baka och serveringspersonal inte hjälpa till i köket enligt facket. Svårt på ett litet företaget med säsongsberoende marknad.
Sedan räcker det tydligen inte med ett kollektivavtal;
https://www.food-supply.se/article/view/235518/bageri_tar_strid_mot_facket
Här har man redan kollektivavtal med annat fack och ingen av personalen driver frågan om fler kollektivavtal men ändå ska Livs blockera och ha sig.
Eller så har vi fallet med Ingeborgs bageri i Linköping där facket med maffiametoder tvingade fram ett hängavtal som ledde till att bageriet var tvungen att sparka den enda anställda de hade då de efter teckna avtalet inte hade råd att ha kvar den. Så istället för att avtalet ledde till bättre villkor för den anställde fick den nöja sig med villkoren på arbetsförmedlingen. På frågan "Vad händer om företaget inte har råd med villkor enligt kollektivavtalet" till facket blev svaret "Det kan inte vi ansvara för". Det hela slutade med att bageriet såldes, vilket är förståligt. (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/omstritt-bageri-i-linkoping-till-salu)
https://www.foretagarna.se/nyheter/...kel-fackets-krav-skjuter-saras-bageri-i-sank/
https://sarabakar.se/2017/02/06/hur-kravet-pa-kollektivavtal-kan-stalla-till-det/
Här rör det sig om att bagare inte får göra annat än att baka och serveringspersonal inte hjälpa till i köket enligt facket. Svårt på ett litet företaget med säsongsberoende marknad.
Sedan räcker det tydligen inte med ett kollektivavtal;
https://www.food-supply.se/article/view/235518/bageri_tar_strid_mot_facket
Här har man redan kollektivavtal med annat fack och ingen av personalen driver frågan om fler kollektivavtal men ändå ska Livs blockera och ha sig.
Eller så har vi fallet med Ingeborgs bageri i Linköping där facket med maffiametoder tvingade fram ett hängavtal som ledde till att bageriet var tvungen att sparka den enda anställda de hade då de efter teckna avtalet inte hade råd att ha kvar den. Så istället för att avtalet ledde till bättre villkor för den anställde fick den nöja sig med villkoren på arbetsförmedlingen. På frågan "Vad händer om företaget inte har råd med villkor enligt kollektivavtalet" till facket blev svaret "Det kan inte vi ansvara för". Det hela slutade med att bageriet såldes, vilket är förståligt. (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/omstritt-bageri-i-linkoping-till-salu)
Redigerat:
Detta är inget enmansföretag för de har ju 17 anställda som de företräder. Varför ska de vara med i hotell när de bakar?AndersMalmgren skrev:
Det är ju som alla lärare skulle vara med i if metall istället för lärarförbundet som de ska tillhöra.
Att inte alla kapitalister skapar ett förbund med
Jag gissar att du antingen aldrig har läst en tidning eller är utrustad med en otroligt selektiv syn.P Putte 9497 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 243 inlägg
Hade varit lite roligt gå förbi en blockad. Då hade det flugit feta fackpampar även om jag inte behövt besöka blockerad näringsidkare. 🤣 Lite som när man skäller ut sossekärringarna som försöker ge mig valsedlar vid entren till valstugan
Stopp här. Läs den intervjun igen. Hon var dåligt påläst, ja, men intervjun återgavs ganska lurigt.H H-Thomasson skrev:Titta på denna video. Tycker Peter går igenom alla problem på ett bra sätt.
Lönen är lägre bland tesla anställd.
Att dom får köpa aktier till bra pris, men då måste aktien gå upp.
Om tesla hittar andra vägar att serva bilar så är det strejkbryeri, vilket inte ens Teslas informationschef i sverige fattade och avslutade interjuvn för att kolla upp om det var sant.
[media]
Kommer ny video idag måndag lät det som med mera info i ämnet.
Hon uppfattar frågan som att det är något olagligt, reportern svarar då att det är strejkbryteri (vilket inte är olagligt).
Jag gissar att hon fått ok från deras jurister att köra på och därför blir ställd av påståendet (som hon uppfattar det) att det är olagligt.
Hon borde veta vad strejkbryteri är innan hon ställer sig i media men journalisten som intervjuar hade kunnat bara säga "nej, inte olagligt, men strejkbryteri" för att reda ut saken på plats.
Denna blockad var vidrig, den minns iaf jag:P Putte 9497 skrev:
https://www.expressen.se/gt/salladsbar-i-goteborg-forsattes-i-blockad/
