Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag vet inte vad Farstatjej90 menade, det var därför jag frågade. Och jag vet heller inte vad lärarnas kollektivavtal säger om den saken.
Oaktat detta så är det så det har varit en lång tid, nya yngre och mindre erfarna lärare får mer än de som redan är på arbetsplatsen.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Oaktat detta så är det så det har varit en lång tid, nya yngre och mindre erfarna lärare får mer än de som redan är på arbetsplatsen.
Samma för sjuksköterskor (känner några och vi har pratat om detta)

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Samma för sjuksköterskor (känner några och vi har pratat om detta)
Vad svarar facket när ni frågar dem om detta? Det är bokstavligen deras ENDA uppgift att se till att sånt inte händer.

Mikael_L
L Langostanten skrev:
Vad svarar facket när ni frågar dem om detta? Det är bokstavligen deras ENDA uppgift att se till att sånt inte händer.
Ja det är inte jag som är sjuksköterska, så jag kommer ju inte att fråga i alla fall. :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
N
L Langostanten skrev:
Nej det är det inte. Deras uppgift är att se till så att arbetsgivare som har kollektivavtal följer det samt stödja sina medlemmar om dom råkar ut för arbetsgivare som inte följer lagen.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är inte jag som är sjuksköterska, så jag kommer ju inte att fråga i alla fall. :)
Dom har fullt upp med att diskutera hårt med sjukhusets HR avdelning om det är okej att enbart 2 kylskåp finns tillgängliga i fikarummet de kravställt, och om 80% av företagets löneutrymme verkligen ska gå till tjänstepension till de 10 personerna som tjänar mest.

Och så måste de ju såklart snacka ihop sig med socialdemokraterna hur de ska lyckas betala över 100 miljoner till deras valbudget på ett så (o)demokratiskt sätt som möjligt.

Sen måste de också såklart sjunga cringe-aktiga visor på tiktok.

Bara spekulation från min sida.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nej det är det inte. Deras uppgift är att se till så att arbetsgivare som har kollektivavtal följer det samt stödja sina medlemmar om dom råkar ut för arbetsgivare som inte följer lagen.
Nope.

"IF Metall är en facklig organisation som arbetar för att du och alla andra medlemmar ska behandlas rättvist och få bättre lön, bättre ar- betsmiljö samt inflytande och trygghet i din anställning. "

Att du får juridisk hjälp när dina chefer bryter mot lagen är inget facket ska sköta. Det är rättssystemet och polisen som gör det. Däremot kan du få juridisk hjälp vilket kan vara väldigt bra i vissa lägen. Det är fullkomligt okej att polisanmäla sin chef om den bryter mot lagen.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
N
L Langostanten skrev:
Nope.

"IF Metall är en facklig organisation som arbetar för att du och alla andra medlemmar ska behandlas rättvist och få bättre lön, bättre ar- betsmiljö samt inflytande och trygghet i din anställning. "

Att du får juridisk hjälp när dina chefer bryter mot lagen är inget facket ska sköta. Det är rättssystemet och polisen som gör det. Däremot kan du få juridisk hjälp vilket kan vara väldigt bra i vissa lägen. Det är fullkomligt okej att polisanmäla sin chef om den bryter mot lagen.
Det är väl en av dom grundläggande delarna av facket att man får hjälpa att juridiskt driva fall mot sin arbetsgivare om denne gjort sig skyldig till brott. Just för att företag med gott om pengar inte ska kunna köra över sina anställda med betydligt mindre resurser hur som helst.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är väl en av dom grundläggande delarna av facket att man får hjälpa att juridiskt driva fall mot sin arbetsgivare om denne gjort sig skyldig till brott. Just för att företag med gott om pengar inte ska kunna köra över sina anställda med betydligt mindre resurser hur som helst.
Jag kan tycka att om det enda man vill ha av en organisation är hjälp med juridisk rådgivning och sånt kanske man inte borde ge dem makten att påverka landets val, rätten att löneförhandla för alla anställa på företaget, rätten att kravställa fikaområden, och rätten att påverka andra tjänsteleverantörer för att mer eller mindre krossa vilket företag de vill för att uppnå de här målen, vilka också brukar vara väldigt dåligt satta.

Ta Teslastrejken som ett bra exempel. Tror du att företaget som säljer registreringsskyltar till tesla känner sig speciellt lite överkörda nu när IF helt enkelt krossat deras möjlighet att leverera sin produkt?

Skulle du låta företaget som hanterar din hemförsäkring löneförhandla åt dig och alla andra på din arbetsplats och sluta tillåta din lokala pizzeria köra ut din mat för att de upplever att villkoren för arbetarna där inte följer deras modell?

D
L Langostanten skrev:
Det är inte fackets första intresse att bromsa lönerna för sina medlemmar, det är ett missförstånd.

Här kan du tex se vad lärarfacket driver, "hålla nere ingångslönerna" nämns inte alls.

https://www.sverigeslarare.se/om-oss/opinion-debatt/sa-tycker-sveriges-larare/

• Gilla
och en till
  • Laddar…
D
L Langostanten skrev:
Dom har fullt upp med att diskutera hårt med sjukhusets HR avdelning om det är okej att enbart 2 kylskåp finns tillgängliga i fikarummet de kravställt, och om 80% av företagets löneutrymme verkligen ska gå till tjänstepension till de 10 personerna som tjänar mest.

Och så måste de ju såklart snacka ihop sig med socialdemokraterna hur de ska lyckas betala över 100 miljoner till deras valbudget på ett så (o)demokratiskt sätt som möjligt.

Sen måste de också såklart sjunga cringe-aktiga visor på tiktok.

Bara spekulation från min sida.
Vaknade du just upp i samhällsdebatten och saknar övrig anknytning till samhället i stort?

Detta var nog det mest insiktslösa jag läst på år och dag.

• Gilla
Langostanten och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är inte fackets första intresse att bromsa lönerna för sina medlemmar, det är ett missförstånd.

Här kan du tex se vad lärarfacket driver, "hålla nere ingångslönerna" nämns inte alls.

[länk]
Det är inte deras målsättning såklart, men det är uppenbarligen deras resultat.
Jag tror absolut inte att facken får det här resultatet för att de försöker få det, utan för att de är bortkopplade från verkligheten och helt enkelt inkompetenta.

Tror heller inte att folk går med i facken med vetskapen om att en löneökning för en rektor kostar otroligt mycket mer än en löneökning för en lärare, men anledningen till att jag gärna kastar mig in i diskussionen är att jag tror att folk kan påverkas om de får mer information om facken. Jag tar gärna in information också, men ju mer jag lär mig om facken, desto mer tycker jag hela konceptet är galet. Självklart tror jag inget fackförbund verkar för negativa resultat för sina medlemmar, och de skulle definitivt inte sätta ut sån information på sin sida om de gjorde det. Ett schysst bevis på vilken information facken vill ska gå ut är väl det jag postade ovan där IF-metall aldrig ens nämner deras tjänstepensionsdelar som gör dem totalt onödiga för gemene man men otroligt fördelaktiga för höginkomsttagare.

Och som bakgrund kan jag bara ge mina egna erfarenheter. Jag har jobbat på en akasseavldening för ett fackförbund, där var det alltid en pers att behöva kontakta facket när de skulle driva in intyg/avtal osv. Det händer precis ingenting när man kontaktar dem.
Dessutom har jag gått igenom en stor varsel på ett kollektivavtalat bolag där facket heller inte var till någon hjälp. Det var känt att storföretaget jag arbetade på skulle köpa ett mindre bolag, sparka alla inom en del av nuvarande bolag och sen återanställa alla som de ville på det nyköpta bolaget och "outsourca" verksamheten i fråga dit. På detta sättet kunde de kringgå "först in sist ut-reglerna". När jag sa detta till fackrepresentanterna sa de bara "Det är regeringen som bestämmer lagen" och sket fullständigt i det.

richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då vi i Sverige arbetar alltmer i de högre nivåerna i värdekedjan, i kunskapsintensiva företag, som dessutom ofta har hård konkurrens och verkar i en marknad som är stenhård, man är snabbt helt borta om det går snett.
Så tror jag att vi nog kommer få vänja oss vid att se alltmer av sekretessavtal och sånt.
Det är väl ingen utveckling som någon direkt gläds av, utan det kommer av nödvändighet.

Vi har ju också runt 25 års tid, typ, vant oss vid att drogkontroller utförs både lite här och där.
Jag minns att jag blev förvånad första (och enda gången) jag var tvungen att göra en sådan vid anställningens påbörjande.
Drogkontroll är ett så mycket lämpligare ord än drogtest eller drogprov 😅

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
L Langostanten skrev:
Det är inte deras målsättning såklart, men det är uppenbarligen deras resultat.
Jag tror absolut inte att facken får det här resultatet för att de försöker få det, utan för att de är bortkopplade från verkligheten och helt enkelt inkompetenta.

Tror heller inte att folk går med i facken med vetskapen om att en löneökning för en rektor kostar otroligt mycket mer än en löneökning för en lärare, men anledningen till att jag gärna kastar mig in i diskussionen är att jag tror att folk kan påverkas om de får mer information om facken. Jag tar gärna in information också, men ju mer jag lär mig om facken, desto mer tycker jag hela konceptet är galet. Självklart tror jag inget fackförbund verkar för negativa resultat för sina medlemmar, och de skulle definitivt inte sätta ut sån information på sin sida om de gjorde det. Ett schysst bevis på vilken information facken vill ska gå ut är väl det jag postade ovan där IF-metall aldrig ens nämner deras tjänstepensionsdelar som gör dem totalt onödiga för gemene man men otroligt fördelaktiga för höginkomsttagare.

Och som bakgrund kan jag bara ge mina egna erfarenheter. Jag har jobbat på en akasseavldening för ett fackförbund, där var det alltid en pers att behöva kontakta facket när de skulle driva in intyg/avtal osv. Det händer precis ingenting när man kontaktar dem.
Dessutom har jag gått igenom en stor varsel på ett kollektivavtalat bolag där facket heller inte var till någon hjälp. Det var känt att storföretaget jag arbetade på skulle köpa ett mindre bolag, sparka alla inom en del av nuvarande bolag och sen återanställa alla som de ville på det nyköpta bolaget och "outsourca" verksamheten i fråga dit. På detta sättet kunde de kringgå "först in sist ut-reglerna". När jag sa detta till fackrepresentanterna sa de bara "Det är regeringen som bestämmer lagen" och sket fullständigt i det.
Jag kan hålla med om att svenska fackföreningar är åt det pragmatiska hållet, har viss erfarenhet från USA och där är de långt mer stridbara. Detta uppskattas av en del och inte av andra, det går ju att påverka om man engagerar sig såklart.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag säger inte att det är bra eller dåligt men jag säger att det förekommer och att det är ett sådant exempel på när facket invänder mot löneökningar.
Ska facket vara med och bestämma vilka löner man betalar ut! Då börjar vi närma oss någonting där de företag som inte har kollektivavtal blir mer attraktiva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.