Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J jonaserik skrev:
Tog lite tid att hitta det, långt tillbaka i tiden är det. Det är AD-dom och hänvisning till EU om den personliga integriten . I detta fal var det en arbetsgivare som hade KA och i detta står det at ska dra en avgift från alla på förtaget och betala in till facket, oavsett medlem eller inte medlem i facket. Dom som inte var med i facket, vart härmed mot sin vilja kollektivt anslutna. Inte som medlem ( fanns i med i medlemsregistret ) men ekonomiskt anslutna, då arbetsgivaren hade KA. Dom anställda vägrade arbetsgivaren att dra några pengar från deras lön, denna gjorde då det inte, det vart då ett avtalsbrott mot facket, eftersom det står i KA att hen ska göra det. Nästa bra fråga blir, vem bestämmer över mina pengar som någon ska dra och betala till ett fack enligt ett KA.
Är det jag som anställd utanför facket, är det arbetsgivaren, är det facket. Frågan är fri att debattera här och säkert kommer det många synpunkter, men troligtvis finns bara ett rätt svar. Och det överlämnar jag till er att försöka svara på.

Lägger in en länk till AD som har haft frågan uppe angående det med avdrag på lön för inbetalning till facket, samt att dom hänvisar till EU-direktiv i frågan om personlig integritet
Det är väldigt långt och tar tid att läsa igenom, samt smaka på orden så dom fastnar och begrunda vad som verkligen gäller i den fackliga världen. Allt är inte guld som glimmar i ögonen på facken. Men dom tror det.

[länk]
Jonaserik
Det som gör mig rädd det är att som ledamot i ad sitter en representant från facket. Det är en domstol, det ska inte finnas folk från fack eller arbetsgivare. Inte på.den sidan. Framförallt då det inte går att överklaga ad.
Jag kan förstå att facket slåss för att kunna behålla alla pengarna de får in. De skulle jag också gjort.
Men för den skull innebär det inte att jag tycker det är rätt. Att man ens kan få skriva ett sådant avtal? Där alla har skyldighet att betala oavsett om man har nytta av det. Men om de nu ska granska min lön varje månad skulle jag kräva en skriftlig rapport varje månad.

Jag förstår vissa resonemang som ad har, men inte helt. Även om man inte blir registrerad som medlem blir man ändå.registrerad. Och om jag tvingas betala pengar till facket så är det facket som tvingar mig. Det är facket som är mottagaren. Jag har inte bett om att få min lön granskad.

Men om jag blir egenföretagare och de hyr in mig. Då slipper jag fackets kostnader. Förvisso missar jag anställningstrygghet...
men jag sparar 300kr Förvisso blir det lite förlust för att får skatt lite mer men jag sparar 300,kr till facket😉

Man blir inte mer sugen på facket.
Man kanske ska söka. sig till företag som inte kollektivavtal!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det här låter som en historia där det saknas information. Eller att någon lokal fackförening blev maktgalna. Provade han att kontakta folk högre upp i facket?
Låter som en massa sagor i gnälltråden som vanligt

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N
DennisCA DennisCA skrev:
Tror nog att det finns sanning i det men att det saknas en hel del information.

N
M MrDizzy skrev:
Så vitt jag vet var det lokala Transport facket som blitt maktgalna.
Vet ej om han kontaktade folk högre upp i Transkport/LO om det hela.
Tror att han kände att han helt enkelt inte hade energi att bråka med facket.
Det var nog med att lägga offerter på jobb , all administration samt även stoppa in heltid på att köra tillsammans med sina anställda. Har för mig att det var 4-5 pers som fick gå.
För att få rätt mot ett fack som arbetsgivare behöver man tid pengar och energi även om man har rätt.
Min släkting kände att "nä nu är det inte roligt och värt det längre" och la ned.
Ja det är ju sorgligt men samtidigt låter det ju lite underligt. Jag måste sänka lönen för mina anställda och får lägre utgifter och mera pengar i vinst. Så då lägger jag hellre ner företaget.
Om lönerna var så kontrollerade i området där så skulle det ju inte vara någon mening för dom anställda att byta arbetsplats för att få högre lön heller.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker inte heller att MrDizzy's historia håller rent logiskt.
Det känns som att det fanns något mer i grytan, som inte framkommit.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Säg vad i samhället det inte finns storys runt, det haglar av anekdoter och många av dem är varianter av sådana som kan spåras mycket långt tillbaks i tiden där de applicerats på det som är aktuellt för dagen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja, och observera att jag inte säger att MrDizzy ljuger eller så.
Hela historien behöver ju inte ha berättats, det är väl ofta som jag själv inte drar alla detaljer till de som lyssnar. Många stora beslut jag tagit har berott på en stor sak tillsammans med en massa andra mindre tydliga skäl, som var för sig inte varit avgörande, men tillsammans skapar de ett beslut.

Så det kan ha varit fler komponenter i det hela, saker som inte ens behöver haft med facket att göra också.

D djac skrev:
Säg vad i samhället det inte finns storys runt, det haglar av anekdoter och många av dem är varianter av sådana som kan spåras mycket långt tillbaks i tiden där de applicerats på det som är aktuellt för dagen.
Visst är det så. Men det kan ändå ge en intressant bild av facket. Jag var skeptisk från början och har inte ändrat åsiktn

DennisCA DennisCA skrev:
Det är inte en tråd för de aom älskar facket.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är det så. Men det kan ändå ge en intressant bild av facket. Jag var skeptisk från början och har inte ändrat åsiktn
Är det inte konstigt att döma andra efter något som eventuellt hände och i så fall för 25 år sen?
Hela samhället är rätt annorlunda idag än för 25 år sen.
Det är inte en tråd för de aom älskar facket.
Det måste ju vara mycket trevligare med en tråd där bara de som hatar facket skriver, en klubb för inbördes beundran.

• Gilla
Ddd999 och 3 till
  • Laddar…
D
Japp, en gnutta gammal kränkthet och känsla av att vara förbisedd, toppat med inspiration av lite rövarhistorier man hört, sen kan man fylla ut luckorna själv och vips så har man en jävla story att berätta, den är makalös!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste ju vara mycket trevligare med en tråd där bara de som hatar facket skriver, en klubb för inbördes beundran
Det är nog ingen klubb här, utan för och emot något som skrivs. Finns nog avvikande meningar om allt och intet. Det är en saklighet i tråden om vara eller inte vara, det med KA och vad olika uppfattar som sin uppfattning. Det har framkommit både BU och BÄ om det med KA och hur det strides om det, på både gott och ont. Nu är tråden 8 5001 lång och tror inte att det som skrivs i den, kan påverka i någon riktning den s.k. konflikt som pågår. Allmän uppfattning i det hela är att det kommer att fortsätta ett tag till. Det med muskler, så framgår mest tydligt vem som vill visa dom största.

BirgitS
J jonaserik skrev:
Det är nog ingen klubb här, utan för och emot något som skrivs.
Naturligtvis, det var bara vad som verkade vara Bananskalares önskemål.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, och observera att jag inte säger att MrDizzy ljuger eller så.
Hela historien behöver ju inte ha berättats, det är väl ofta som jag själv inte drar alla detaljer till de som lyssnar. Många stora beslut jag tagit har berott på en stor sak tillsammans med en massa andra mindre tydliga skäl, som var för sig inte varit avgörande, men tillsammans skapar de ett beslut.

Så det kan ha varit fler komponenter i det hela, saker som inte ens behöver haft med facket att göra också.
Så han det mycket väl vara (och mycket troligt) att min släkting inte berättat alla anledningar till han la ned.
Det enda jag kan säga att vad min släkting sagt till mig om huvudanledningen till det hela.
Jag är helt övertygad om att hade inte facket börjat bråka hade han inte lagt ned då jag vet att han tycker om att jobba och inte hålla med med administration och fäktas med fack o myndigheter.

N Niq skrev:
Ja det är ju sorgligt men samtidigt låter det ju lite underligt. Jag måste sänka lönen för mina anställda och får lägre utgifter och mera pengar i vinst. Så då lägger jag hellre ner företaget.
Om lönerna var så kontrollerade i området där så skulle det ju inte vara någon mening för dom anställda att byta arbetsplats för att få högre lön heller.
Om du struntar i dina anställda så ja , då förstår jag din attityd.
Min släkting vet jag har alltid ansett att man ska ha bra betalt för ett bra utfört jobb och han tyckte han hittat extremt kompetent personal som han tyckte var värda pengarna.
Och varför facket krävde att han skulle sänka lönen på de anställda ... tja det har jag ingen aning om då jag inte var med utan bara vet hur mycket min släkting blev förbannad på att facket krävde det.
Jag vet att han jobbade ca 50 timmar sida vid sida med sina arbetare varje vecka, sen kom all administration (som att räkna ut lön, skriva offerter , jaga jobb etc etc). Och att då känna att "vafaan ska jag behöva bråka med facket om att jag betalar mina anställda mer än vad de tycker är ok." Det kan mycket väl bli droppen (och även huvudanledningen) , att man lägger ned. Så skulle jag iaf känna.
Man ske ju känna att det är kul att driva företag och kunna ge sina anställda en skälig lön för det arbete de utför. Varför skulle man annars driva eget?

N
M MrDizzy skrev:
Så han det mycket väl vara (och mycket troligt) att min släkting inte berättat alla anledningar till han la ned.
Det enda jag kan säga att vad min släkting sagt till mig om huvudanledningen till det hela.
Jag är helt övertygad om att hade inte facket börjat bråka hade han inte lagt ned då jag vet att han tycker om att jobba och inte hålla med med administration och fäktas med fack o myndigheter.

Om du struntar i dina anställda så ja , då förstår jag din attityd.
Min släkting vet jag har alltid ansett att man ska ha bra betalt för ett bra utfört jobb och han tyckte han hittat extremt kompetent personal som han tyckte var värda pengarna.
Och varför facket krävde att han skulle sänka lönen på de anställda ... tja det har jag ingen aning om då jag inte var med utan bara vet hur mycket min släkting blev förbannad på att facket krävde det.
Jag vet att han jobbade ca 50 timmar sida vid sida med sina arbetare varje vecka, sen kom all administration (som att räkna ut lön, skriva offerter , jaga jobb etc etc). Och att då känna att "vafaan ska jag behöva bråka med facket om att jag betalar mina anställda mer än vad de tycker är ok." Det kan mycket väl bli droppen (och även huvudanledningen) , att man lägger ned. Så skulle jag iaf känna.
Man ske ju känna att det är kul att driva företag och kunna ge sina anställda en skälig lön för det arbete de utför. Varför skulle man annars driva eget?
Absolut ska man känna att det är något man vill göra. Visst skulle jag också bli arg om jag hade ett företag och någon skulle tvinga mig betala mindre i lön än vad jag gjorde.
Jag tycker dock att man bryr sig mindre om sina anställda om man säger upp dom och lägger ner företaget än fortsätter att ha dom anställda och betala lägre lön. Därför tycker jag det låter som det saknas delar av historien. Kanske han frågade sina anställda hur dom ville göra och dom alla tyckte det var bästa lösningen. Kanske det fanns flera andra saker som han tröttnat på och det här var sista droppen. Han hade ju kunnat använda dom extra pengarna till div förmåner för dom anställda och på det sättet ändå gett dom pengarna.

Oavsett så tycker jag det är väldigt tråkigt för honom och hans anställda och det borde aldrig hänt

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.