Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O O skrev:
Det hindrar inte att de kan vara med i en fackförening. Buden är rimligen anställda i "sin egen" firma.
Som enskild näringsidkare kan du inte vara anställd i den egna verksamheten
Du kan inte heller anställa make/maka eller barn (om de är under 16 år) även om de är delaktiga i verksamheten. Det gäller också sambor som tidigare har varit gifta med varandra eller som har gemensamma barn.
https://skatteverket.se/foretag/arb...registreradig.4.18e1b10334ebe8bc80003496.html

De är bara i Aktiebolag man kan vara både företagare och anställd i egna bolaget.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ska facket vara med och bestämma vilka löner man betalar ut! Då börjar vi närma oss någonting där de företag som inte har kollektivavtal blir mer attraktiva.
Men det är ju vad LO gör.
En släkting till mig var tvungen att lägga ner sin Entreprenad firma för ca 25år för att Transport facket (LO) KRÄVDE att han skulle sänka sina anställdas löner med 5000 i månaden annars skulle han hamna i blockad och svartlistning och detta var för att annars skulle han betala sina anställda för mycket enl Transport.
Min släkting kontaktade advokat och sa att om han hade pengar och energi över så skulle han vinna mot LO/Transport i rätten utan större problem, då de inte får sätta kollektivanslutna företag i blockad och svartlistning.
Men tja .. orka bråka i flera år i rätten bara för att få rätt och under tiden inte ha någon inkomst pga blockaden och svartlistningen... nä det kände han sig inte så sugen på. Så han helt sonika la ned företaget och de anställda fick gå.
Så .. LO enl mitt tycke är maffia organisation som borde förbjudas i nuvarande form.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
N
M MrDizzy skrev:
Men det är ju vad LO gör.
En släkting till mig var tvungen att lägga ner sin Entreprenad firma för ca 25år för att Transport facket (LO) KRÄVDE att han skulle sänka sina anställdas löner med 5000 i månaden annars skulle han hamna i blockad och svartlistning och detta var för att annars skulle han betala sina anställda för mycket enl Transport.
Min släkting kontaktade advokat och sa att om han hade pengar och energi över så skulle han vinna mot LO/Transport i rätten utan större problem, då de inte får sätta kollektivanslutna företag i blockad och svartlistning.
Men tja .. orka bråka i flera år i rätten bara för att få rätt och under tiden inte ha någon inkomst pga blockaden och svartlistningen... nä det kände han sig inte så sugen på. Så han helt sonika la ned företaget och de anställda fick gå.
Så .. LO enl mitt tycke är maffia organisation som borde förbjudas i nuvarande form.
Det här låter som en historia där det saknas information. Eller att någon lokal fackförening blev maktgalna. Provade han att kontakta folk högre upp i facket?

N Niq skrev:
Nej det är det inte. Deras uppgift är att se till så att arbetsgivare som har kollektivavtal följer det samt stödja sina medlemmar om dom råkar ut för arbetsgivare som inte följer lagen.
Det är nog mer än vad de själv vill veta. Desto högre upp i hierarkin desto mindre jobbar du. Om du tror att fackombudet på din arbetsplats bryr sig om sin arbetsplats? Då jobbar de som vanligt och ingen på facket bryr sig. Om du har ett fackombud som springer på fler och fler möten? Om du tror att denne bryr sig så är det sant. Denne bryr sig enbart om sig själv. Desto fler möten desto svårare att sparka. Så.de få timmar människan är på jobbet så behöver man inte sköta sig.
Så fungerar facket. Ett väloljat maskineri.
Där ingen tar ansvar

JanneJanne123
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är nog mer än vad de själv vill veta. Desto högre upp i hierarkin desto mindre jobbar du. Om du tror att fackombudet på din arbetsplats bryr sig om sin arbetsplats? Då jobbar de som vanligt och ingen på facket bryr sig. Om du har ett fackombud som springer på fler och fler möten? Om du tror att denne bryr sig så är det sant. Denne bryr sig enbart om sig själv. Desto fler möten desto svårare att sparka. Så.de få timmar människan är på jobbet så behöver man inte sköta sig.
Så fungerar facket. Ett väloljat maskineri.
Där ingen tar ansvar
Det är ju sällan de som är bra på sitt egentliga yrke som engagerar sig fackligt...

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det här låter som en historia där det saknas information. Eller att någon lokal fackförening blev maktgalna. Provade han att kontakta folk högre upp i facket?
Så vitt jag vet var det lokala Transport facket som blitt maktgalna.
Vet ej om han kontaktade folk högre upp i Transkport/LO om det hela.
Tror att han kände att han helt enkelt inte hade energi att bråka med facket.
Det var nog med att lägga offerter på jobb , all administration samt även stoppa in heltid på att köra tillsammans med sina anställda. Har för mig att det var 4-5 pers som fick gå.
För att få rätt mot ett fack som arbetsgivare behöver man tid pengar och energi även om man har rätt.
Min släkting kände att "nä nu är det inte roligt och värt det längre" och la ned.

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Men att det ens kan förekomma att en lokal fackförening har så mycket makt att de kan på orätt grund efter eget tycke mer eller mindre skjuta småföretagare i sank ... då är det tamefan systemfel i hur facket är uppbyggt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och det olustiga är att jag har hört liknande historier om just Transport från andra delar av landet än där min släkting hade sin verksamhet.
Och även hur LO generellt sett bufflar och slänger sin makt omkring sig för att få sin vilja igenom oavsett om det är rätt eller inte.

Har däremot inte hört samma om tex Unionen.
Troligen finns det en betydande attityds skillnad mellan fackförbunden om hur man ska bedriva facklig verksamhet och hur man använder sig av de maktmedel man har.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vilket fack var det här och när? När jag var med i byggnads var det inga som helst problem att sköta det utan arbetsgivarens inblandning
Tog lite tid att hitta det, långt tillbaka i tiden är det. Det är AD-dom och hänvisning till EU om den personliga integriten . I detta fal var det en arbetsgivare som hade KA och i detta står det at ska dra en avgift från alla på förtaget och betala in till facket, oavsett medlem eller inte medlem i facket. Dom som inte var med i facket, vart härmed mot sin vilja kollektivt anslutna. Inte som medlem ( fanns i med i medlemsregistret ) men ekonomiskt anslutna, då arbetsgivaren hade KA. Dom anställda vägrade arbetsgivaren att dra några pengar från deras lön, denna gjorde då det inte, det vart då ett avtalsbrott mot facket, eftersom det står i KA att hen ska göra det. Nästa bra fråga blir, vem bestämmer över mina pengar som någon ska dra och betala till ett fack enligt ett KA.
Är det jag som anställd utanför facket, är det arbetsgivaren, är det facket. Frågan är fri att debattera här och säkert kommer det många synpunkter, men troligtvis finns bara ett rätt svar. Och det överlämnar jag till er att försöka svara på.

Lägger in en länk till AD som har haft frågan uppe angående det med avdrag på lön för inbetalning till facket, samt att dom hänvisar till EU-direktiv i frågan om personlig integritet
Det är väldigt långt och tar tid att läsa igenom, samt smaka på orden så dom fastnar och begrunda vad som verkligen gäller i den fackliga världen. Allt är inte guld som glimmar i ögonen på facken. Men dom tror det.

https://lagen.nu/dom/ad/2001:20
Jonaserik

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Sveriges ingenjörer ger sig in i leken (utan att explicit nämna Tesla)
[länk]
Och lite mer färgat får man nog leta länge efter, klart dom kan ju inte säga något negativt om facken. Det mesta av det som står, är ren reklam i den högre skolan för facken. Så ta allt son skrivs med en nypa salt

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
[länk]
Nu råkar det ju vara så att om någon säger precis det man kan förvänta sig så överförs ingen information enligt Shannons informationsteori .

Majgårdarna
A ajn82 skrev:
[länk]
Va?

M MrDizzy skrev:
Men att det ens kan förekomma att en lokal fackförening har så mycket makt att de kan på orätt grund efter eget tycke mer eller mindre skjuta småföretagare i sank ... då är det tamefan systemfel i hur facket är uppbyggt.
Det är precis så det är uppbyggt.
Jag har blivit "hotad" av facket, som konstaterade antingen är du med oss eller emot oss.
Eller det klassiska jasså är det en konsum butik då gör vi inget. Där är allt bra!

Sen har vi nu problemet med ka.
Det är något de kan dra till absurdum. Att företag går i kk och folk blir arbetslösa?
Det är ointressant ka ska de ha. Undrar om de kontaktar fd ägaren och kräver underskrift?

De skulle nog kunna gå över lik.

• Gilla
Trappa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.