717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja dom har rätt att framföra sin åsikt. Det betyder inte att företaget måste göra som dom sägerFarstatjej90 skrev:
Nej men vad är poängen med facket om arbetsgivaren och fack bara framför sina åsikter utan att någon bryr sig? Det är ju bara om åsikterna har någon effekt hos motparten som det ens finns nån mening med facket.N Niq skrev:
Ja därför har man avtalat om en lägsta lönenivå och en lägsta löneförhöjning samt en massa andra saker som tex arbetsmiljö och arbetskläder i kollektivavtalet. Det finns ingen begränsning på hur hög lönen får vara.Farstatjej90 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Jag fattar inte riktigt vad ditt ärende är. Jag har berättat för dig om en situation där facket bråkar när arbetsgivaren vill höja lönen. Du säger att det är bara åsikter. Är din poäng att man inte behöver bry sig om facket eller att man måste bry sig om facket (och t.ex. bör teckna kollektivavtal)?D djac skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Tänker du att man skulle höja ingångslönerna till en högre nivå än vad de som jobbat där flera år har?Farstatjej90 skrev:
Har aldrig satt min fot på ett kollektivanslutet bolag som INTE kämpar mot facket som motpart för att ge så absolut lite som möjligt, medan facket försöker öka gränsen för det här "minimum" så mycket de kan. De har ALLTID sugit på det. Min högsta löneökning utan att byta tjänst tror jag var 2.7% när facket hade förhandlat om 2.4% medan icke fackanslutna skulle få 2.3%.N Niq skrev:
Både min erfarenhet och mitt tycke är precis som en VD jag arbetade för på en ICKE-ansluten firma sa till mig. "Jobbar man på ett bolag där man inte kan prata med sina chefer utan att facket hjälper en så arbetar man på fel bolag."
Det facket gör är också ganska fult. Om man tittar på utskicken från IF metall t.ex. så är det väldigt uppenbart att de vill utge sig för att vara stöttande pelaren för den hårt arbetande låginkomsttagaren. Informationen de väljer att inte ge ut är att kollektivavtalen är OTROLIGT skevt fördelaktig för höginkomsttagare.
Då den statliga skatten kommer och äter upp en stor del av höginkomsttagares löner, och majoriteten av de sociala avgifterna för en persons lön slutar vara en pensionsavsättning, kommer kollektivavtalen och tvingar upp en gigantisk bit tjänstepension till dem. Det blockerar stora löner då arbetsgivaren helt enkelt inte har råd med att alla löneökningar över 50k kommer kosta otroligt mycket i tjänstepension. Notera att facket inte väljer att dela på minsta löneökningen för låg/höginkomsttagare.
Exempel:
Du har 30kkr/m och ska upp till 40kkr/m.
30kkr = 16000kr /år i tjänstepension
40kkr = 21000kr /år i tjänstepension
Alltså en ökning på 6000kr för arbetsgivaren per år för en månadslönsökning på 10kkr/m
Du har 50kkr/m och ska upp till 60kkr/m
50kkr = 34000kr /år i tjänstepension
60kkr = 69000kr /år i tjänstepension
Alltså en ökning på 35000kr för arbetsgivaren per år för en månadslönsökning på 10kkr/m
Det här vet ju IF-metall om att det skulle sticka i ögonen på deras medlemmar om alla visste om. Därför nämns det såklart inte i utskicken de gör.
https://www.ifmetall.se/globalasset...sakringar/2023/har-du-koll-pa-din-pension.pdf
Här kan ni själva räkna ut det:
https://www.fora.se/foretag-med-kol...och-stod-till-anstallda/avtalspension-saf-lo/
Så SAF-LO kan ju kyssa min röv kan jag känna. Vi har ett skattesystem som SKA belasta höginkomsttagaren mer, med all rätt, och att facken kan både ha bilden som underklassens räddare och förkämpe medan de sätter såna här saker i sina avtal för att sen mygla om det, det tycker jag är patetiskt.
Jag kommer aldrig att teckna ett kollektivavtal om jag kan hjälpa det.
Ja jobbar på ett företag där man inte kan prata med sina chefer utan hjälp så jobbar man på ett dåligt företag oavsett kollektivavtal eller inte.L Langostanten skrev:Har aldrig satt min fot på ett kollektivanslutet bolag som INTE kämpar mot facket som motpart för att ge så absolut lite som möjligt, medan facket försöker öka gränsen för det här "minimum" så mycket de kan. De har ALLTID sugit på det. Min högsta löneökning utan att byta tjänst tror jag var 2.7% när facket hade förhandlat om 2.4% medan icke fackanslutna skulle få 2.3%.
Både min erfarenhet och mitt tycke är precis som en VD jag arbetade för på en ICKE-ansluten firma sa till mig. "Jobbar man på ett bolag där man inte kan prata med sina chefer utan att facket hjälper en så arbetar man på fel bolag."
Det facket gör är också ganska fult. Om man tittar på utskicken från IF metall t.ex. så är det väldigt uppenbart att de vill utge sig för att vara stöttande pelaren för den hårt arbetande låginkomsttagaren. Informationen de väljer att inte ge ut är att kollektivavtalen är OTROLIGT skevt fördelaktig för höginkomsttagare.
Då den statliga skatten kommer och äter upp en stor del av höginkomsttagares löner, och majoriteten av de sociala avgifterna för en persons lön slutar vara en pensionsavsättning, kommer kollektivavtalen och tvingar upp en gigantisk bit tjänstepension till dem. Det blockerar stora löner då arbetsgivaren helt enkelt inte har råd med att alla löneökningar över 50k kommer kosta otroligt mycket i tjänstepension. Notera att facket inte väljer att dela på minsta löneökningen för låg/höginkomsttagare.
Exempel:
Du har 30kkr/m och ska upp till 40kkr/m.
30kkr = 16000kr /år i tjänstepension
40kkr = 21000kr /år i tjänstepension
Alltså en ökning på 6000kr för arbetsgivaren per år för en månadslönsökning på 10kkr/m
Du har 50kkr/m och ska upp till 60kkr/m
50kkr = 34000kr /år i tjänstepension
60kkr = 69000kr /år i tjänstepension
Alltså en ökning på 35000kr för arbetsgivaren per år för en månadslönsökning på 10kkr/m
Det här vet ju IF-metall om att det skulle sticka i ögonen på deras medlemmar om alla visste om. Därför nämns det såklart inte i utskicken de gör.
[länk]
Här kan ni själva räkna ut det:
[länk]
Så SAF-LO kan ju kyssa min röv kan jag känna. Vi har ett skattesystem som SKA belasta höginkomsttagaren mer, med all rätt, och att facken kan både ha bilden som underklassens räddare och förkämpe medan de sätter såna här saker i sina avtal för att sen mygla om det, det tycker jag är patetiskt.
Jag kommer aldrig att teckna ett kollektivavtal om jag kan hjälpa det.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg