Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
J jonaserik skrev:
Läste för några år sen om att facket tvingade arbetsgivare att dra avgiften till facket, oavsett vad den anställde sa ( inte säker men tror det var 4 st ) Dom fick inget gehör på detta med att dra avgiften från AD. Dom stämde facket och svenska staten i EU-domstolen och där vart det pisk för fack och stat. Det får inte förekomma, det är intrång i den personliga integriteten och förbjudet enligt EU-lagar.
Undrar om EU-domstolen kan göra detsamma i denna konflikt, vi får se vad som händer.
Vilket fack var det här och när? När jag var med i byggnads var det inga som helst problem att sköta det utan arbetsgivarens inblandning

Mikael_L
J jonaserik skrev:
En fundering bara, nu är det en tvist mellan facket och TM, där TM säger att det är vår lagliga rätt att neka. Är då IF stående över lagen om fri föreningsrätt.
Nej.
TM Sweden har laglig rätt att avstå teckna kollektivavtal.
IF Metall har laglig rätt att vidta stridsåtgärder för sina medlemmars skull (även ifall de bara har en enda medlem där).

Så båda nyttjar sin lagliga rätt, och sen är konflikten ett faktum.
I denna tråd funderar vi bara på vilken part som är största rövhatten, båda är nog rövhattar, men en kanske kan utses som den värsta.

• Gilla
ironhead och 3 till
  • Laddar…
D
O O skrev:
Det hindrar inte att de kan vara med i en fackförening. Buden är rimligen anställda i "sin egen" firma.
Ja, jo men det är mycket ovanligt att människor (utan vårdbehov), skriver juridiska avtal med sig själv, skulle vara roligt att se en tvist, ska personligheterna skicka brev till varandra via ombud?

• Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
TM Sweden har laglig rätt att avstå teckna kollektivavtal.
IF Metall har laglig rätt att vidta stridsåtgärder för sina medlemmars skull (även ifall de bara har en enda medlem där).

Så båda nyttjar sin lagliga rätt, och sen är konflikten ett faktum.
I denna tråd funderar vi bara på vilken part som är största rövhatten, båda är nog rövhattar, men en kanske kan utses som den värsta.
Befriande med ett inlägg som kan konstatera fakta, jag är också mest nyfiken på hur detta ska kunna sluta.

Som någon var inne på så kan man kanske misstänka att Tesla vill ha det till EU-domstol och där få den svenska modellen sänkt. Det är ju faktiskt en möjlighet, kan inte tillräckligt om området för att våga gissa men genom EU går vi ju mot en likriktning på många områden, så kanske.

Mikael_L
O O skrev:
Nej jag killgissar verkligen inte det minsta.
Jag menar att du killgissade i att vi inte skulle haft något liknande även utan LO.
Du skrev nämligen:
"Det är fakta att i princip alla arbetsförmåner som existerar i svensk lag finns för att facket har drivit fram dem."
Och det är absolut inte fakta, en del av dessa arbetsförmåner skulle kunnat uppstått utan att facket drivit fram dem, de hade t.o.m ha funnits även utan att vi haft fackförbund.

Du ska vara lite varsam när du använder ordet "fakta", ty det har en ganska snäv betydelse.

(edit: Jag halvpudlade redan i slutet av mitt inlägg, för visst tror jag som dig att mycket, de mesta av förmåner och bättre villkor är resultatet av facklig kamp. Särskilt ifall man är ett land som leder utvecklingen. En del länder hakar istället på vad som händer och hänt i andra länder, men så är det nog inte i Sverige. Men fakta är det svårt att kalla det, då vi inte alls vet vad alternativutfallet hade blivit.
Det är ju dock fakta att facken och S har drivit reformerna, men inte fakta att de existerar endast för för att fack och S har genomfört dem, ty de kunde ju även uppstått på andra sätt.)

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Befriande med ett inlägg som kan konstatera fakta, jag är också mest nyfiken på hur detta ska kunna sluta.

Som någon var inne på så kan man kanske misstänka att Tesla vill ha det till EU-domstol och där få den svenska modellen sänkt. Det är ju faktiskt en möjlighet, kan inte tillräckligt om området för att våga gissa men genom EU går vi ju mot en likriktning på många områden, så kanske.
Det kan ju även kanske vara så att Tesla bara vill att facket låter dem vara i fred.
Att de inte alls är ute efter att sänka någon modell eller gå först i kampen eller något sånt.

Drivs de av ren pragmatism är det nog så, de har ju inget att vinna på att de vinner någon "Kamp", de behöver inte vara mer ideologiskt anstrukna än att de har bestämt sig för att de vill ha så få tredje parter som möjligt som har inflytande över affären.

• Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Antagligen av den enkla anledningen att facket bara kan ta strid för sina egna medlemmar. Bärplockare är mycket sällan medlemmar i något LO-förbund.
Så då är det bättre att slösa tid på att ta strid för KA på en arbetsplats där varesig arbetsgivare eller anställda är särdeles intresserad. Hade det varit min fackavgift som gick till sådana pajaserier hade jag varit arg.

Edit: låter möjligen som att jag betalar fackavgift, det gör jag ju naturligtvis inte.

• Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan ju även kanske vara så att Tesla bara vill att facket låter dem vara i fred.
Att de inte alls är ute efter att sänka någon modell eller gå först i kampen eller något sånt.

Drivs de av ren pragmatism är det nog så, de har ju inget att vinna på att de vinner någon "Kamp", de behöver inte vara mer ideologiskt anstrukna än att de har bestämt sig för att de vill ha så få tredje parter som möjligt som har inflytande över affären.
Jag nämnde aldrig detta och tänkte inte heller så.

Tanken var snarare att om bägge parter är envisa och regelverket i Sverige ger bägge rätt, så får man ju ge sig på regelverket om man vill komma ur låsningen, detta kan såklart bägge sidor göra men det känns mest troligt att Tesla kan komma att försöka ta sig ur greppet den vägen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Tanken var snarare att om bägge parter är envisa och regelverket i Sverige ger bägge rätt, så får man ju ge sig på regelverket om man vill komma ur låsningen, detta kan såklart bägge sidor göra men det känns mest troligt att Tesla kan komma att försöka ta sig ur greppet den vägen.
Ja då är jag med.
Ja det är ju en tanke, en tanke som förstås kommer när man tänker på vad som händer i förlängningen.
Det är ju nog inte rimligt att tro att detta kommer pågå i åratal, det skulle ju bli ohållbart på flera sätt (för parterna dock mest ohållbart för IF metall).
Så förr eller senare måste det ju lösas, och är parterna oändligt envisa, så måste ju något annat till, och nu förstod jag att det var det som var din tankebana.
Ja där har vi nog en möjlighet att konstruktivt tänka vidare, alltmedan rövhattarna sitter fast och inte ger oss något nytt att diskutera. :)

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Eller kanske IF Metall siktar på att det kommer upp till EU-domstolen, och fackens makt i hela Europa stärks sen drastiskt ..?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller kanske IF Metall siktar på att det kommer upp till EU-domstolen, och fackens makt i hela Europa stärks sen drastiskt ..?
Det ser jag endast som en möjlighet om det finns några för oss okända diskussioner med andra större fack i resten av EU men det är såklart en fullt möjlig tanke. Jag har ju tidigare nämnt en möjlighet att denna svenska konflikt ändå har någon form av kopplingar till andra länders fack, det har iaf ännu inte synts så det är fullt möjligt att jag har helt fel där.

N
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är sant men det är också sant att facket ofta har synpunkter på vem som blir belönad på det sättet och har åsikten att fler ska få samma ersättning för att det ska vara rättvist.

Det är ju egentligen en god tanke, att det ska vara rättvist. Det är inte säkert att det är arbetsgivarens främsta mål.

Men i praktiken blir det istället så att ingen får något extra för det är inte värt besväret att diskutera och bråka med facket.

Jag har rätt begränsad personlig erfarenhet av detta utan har mest läst så ta det för vad det är. Mitt första mycket korta jobb efter gymnasiet så minns jag att facket kom och presenterade sig men dom lyckades aldrig förklara för mig varför jag skulle gå med...
Enligt min erfarenhet är det ganska vanligt med olika sorters bonussystem även bland företag med kollektivavtal. Men jag känner ju bara till dom jag haft kontakt med.

Tror ingen av dom jag jobbat för har diskuterat med facket något extra för att få betala ut bonuspengar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Farstatjej90
N Niq skrev:
Enligt min erfarenhet är det ganska vanligt med olika sorters bonussystem även bland företag med kollektivavtal. Men jag känner ju bara till dom jag haft kontakt med.

Tror ingen av dom jag jobbat för har diskuterat med facket något extra för att få betala ut bonuspengar.
Jag vet inte vilka företag det gäller men om du t.ex. säger på en arbetsplats att du vill satsa på ingångslönerna för att locka till dig nya så kan facket mycket väl säga att du istället ska satsa på någon annan personalgrupp. Det är inte så att det är fritt fram att betala mer hur som helst.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Facket hjälper alla, när facket själva väljer vilka alla är.
Problemet med facket är de bryr sig mer om andra fackförbund tycker. Än vad medlemmar tycker.
De sitter i bastun och slår sig för bröstet medans. Det viktigt med högre löner för facket. När de sitter och kliar ryggen varandra
Ingen.frågar om villkoren bara om det blir högre lön.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte vilka företag det gäller men om du t.ex. säger på en arbetsplats att du vill satsa på ingångslönerna för att locka till dig nya så kan facket mycket väl säga att du istället ska satsa på någon annan personalgrupp. Det är inte så att det är fritt fram att betala mer hur som helst.
Hur menar du nu får inte sätta lägre lön än avtal men du får sätta högre lön

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.